Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Schendingen van de rechtsstaat in Hongarije en Polen

Gestart door Pieszyce, 25 december 2022, 21:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

11. Jun 2021 at 16:54 

"De EU mag zich niet laten chanteren".

In de strijd tegen autoritaire regeringen wil het EU-parlement de Commissie voor de rechter dagen. Ursula von der Leyen handelt te aarzelend, bekritiseert Katarina Barley, vice-voorzitter van het Parlement, en waarschuwt voor onherstelbare schade voor Europa. 

Een interview door Ralf Neukirch, Brussel

9 juni 2021

SPIEGEL: Mevrouw Barley, het Europees Parlement stelt een ultimatum aan de EU-Commissie: als zij niet daadkrachtig optreedt tegen landen als Polen of Hongarije, waar de rechtsstaat in gevaar is, dan willen de Europarlementariërs de Commissie voor de rechter dagen. Waarom zo confronterend?

Baley: Het is een lang verhaal. Viktor Orbán is sinds 2010 aan de macht in Hongarije, en de PiS sinds 2015 in Polen. Beiden proberen de rechtsstaat te ontmantelen, niet alleen in hun land, maar in heel Europa. De EU doet niet genoeg om zich hiertegen te verdedigen. Dat willen we niet langer accepteren.

SPIEGEL: Lange tijd had de EU geen effectieve middelen om een van beide tegen te gaan.

Barley: Dat is juist, en daarom hebben wij onder druk van het Parlement het mechanisme van de rechtsstaat aangenomen, dat begin dit jaar in werking  is getreden. Het maakt het mogelijk om staten die zich niet aan de beginselen van de EU houden, te straffen door middelen uit de EU-begroting in te houden. Maar het mechanisme moet worden toegepast.

SPIEGEL: De Commissie zegt dat eventuele sancties goed in de wet moeten worden geborgd, zodat ze niet door het Europese Hof van Justitie worden vernietigd. Hongarije en Polen hebben reeds rechtszaken aangespannen tegen het mechanisme van de rechtsstaat.

»Ik begrijp de aarzeling van Ursula von der Leyen niet.«

Barley: Een wet indienen betekent niet dat je die niet moet toepassen. Ik begrijp dat de Commissie voorzichtig wil zijn. Daarom hebben we er in januari geen druk op uitgeoefend. Maar er is geen reden om de wet niet toe te passen en te accepteren dat Europa zal blijven lijden.

SPIEGEL: De Europese Raad, dat wil zeggen de staatshoofden en regeringsleiders, heeft erop aangedrongen dat het Hof van Justitie de uitspraak afwacht
voordat er sancties worden opgelegd.

Barley: Het is helemaal niet mogelijk dat de staatshoofden en regeringsleiders zich zo massaal mengen in een besluit dat de Raad en het parlement met een grote meerderheid hebben aangenomen. Blijkbaar vrezen de regeringsleiders dat Polen of Hongarije belangrijke beslissingen kunnen blokkeren met hun veto. De EU mag zich niet laten chanteren! Bovendien is er geen reden waarom de Commissie de aanbevelingen van de Raad op dit punt zou moeten opvolgen - als zij dit blijft doen, zijn wij van mening dat zij in feite de Europese wet overtreedt.

SPIEGEL: De commissie argumenteert dat er niets verloren gaat door te wachten.

Barley: Ik kan dat argument niet meer met de beste wil horen. Natuurlijk verliest de Poolse rechter die illegaal ver van zijn familie is overgebracht het waardevolle leven. Die krijgt hij ook niet terug als zijn transfer ooit moet worden teruggedraaid. En geloof je echt dat we op een gegeven moment het geld terugkrijgen dat verdwijnt in de zakken van de trawanten van Viktor Orbán?

SPIEGEL: Hoe verklaart u de aarzeling van de Commissie?

Barley: Ik moet eerlijk zijn, ik kan het mezelf niet uitleggen. Ik ken de verantwoordelijke commissaris, Věra Jourová, al heel lang en ik waardeer haar. Mijn indruk is dat ze meer zou willen doen, maar dat dit niet gewild is.

SPIEGEL: Met andere woorden, Commissievoorzitter Ursula von der Leyen remt af. Je kent ze al heel lang, jullie zaten allebei in dezelfde kast. Ben je verrast door haar gedrag?

Barley: Ja, ik begrijp de aarzeling van Ursula von der Leyen niet.

SPIEGEL: U hebt geen idee wat haar motivatie zou kunnen zijn?

Barley: Ursula von der Leyen heeft bij haar verkiezing tot voorzitter van de Commissie gezegd dat zij de dialoog met alle lidstaten zou zoeken. Daarmee wilde zij zich ook distantiëren van haar rivaal Frans Timmermans, die zich veel harder opstelde op het punt van de rechtsstaat. Maar we zijn al tien jaar met elkaar in dialoog en het heeft niets opgeleverd.

SPIEGEL: Er was hoop dat de dreiging van financiële sancties alleen al tot een heroverweging zou leiden. Ziet u daar iets van?

Barley: Integendeel. De Tsjechische Republiek heeft bij het Europese Hof van Justitie beroep ingesteld tegen de voortzetting van de bruinkoolwinning in de Duits-Pools-Tsjechische grensdriehoek. In mei gelastte de rechtbank een onmiddellijke stopzetting van de mijnbouw. En wat doet de regering in Warschau? Ze laten het bedrijf gewoon doorgaan.

SPIEGEL: Nu wijst Polen erop dat zelfs Duitsland niet elke uitspraak van het Europese Hof van Justitie erkent. Het Bundesverfassungsgericht heeft het Hof van Justitie ervan beschuldigd zijn bevoegdheden te hebben overschreden in de zaak van de aankoop van obligaties door de Europese Centrale Bank. De Commissie heeft daarom een inbreukprocedure tegen Duitsland ingeleid.

»We hebben deze dialoog al tien jaar, en het heeft ons nergens gebracht.«

Barley: Ik ben verheugd over het feit dat de Commissie Duitsland nu om opheldering vraagt. Het maakt verschil of een rechtbank zich in een individueel`geval tegen het Europees Hof van Justitie keert, dan wel of een regering die steeds meer tegen de rechtsstaat ingaat, dit systematisch doet. Maar de uitspraak  van Karlsruhe speelt natuurlijk in de kaart van Polen en Hongarije. Sindsdien zeggen ze: jullie doen het niet anders dan wij. Dit betekent dat de grondslagen van de Europese wetgeving op het spel staan. De inbreukprocedure is daarom een belangrijk signaal van de EU, dat al veel eerder had moeten komen, maar ook noodzakelijk is om juridische duidelijkheid te scheppen.

SPIEGEL: Denkt u. dat Polen en Hongarije door het blokkeren van EU-fondsen zullen worden overgehaald om terug te keren?

Barley: Het zal heel moeilijk zijn om PiS of Viktor Orbán over te halen hun gedrag te veranderen. Zij dienen natuurlijk het verhaal dat het moreel verdorven  Westen zijn waarden aan hen wil opdringen. Maar kwesties als de scheiding der machten en een onafhankelijke rechterlijke macht zijn geen kwestie van opinie of nationale eigenaardigheden, zij vormen de grondslagen van onze Europese gemeenschap. Er zijn nu nog meer landen die een problematische weg inslaan. Slovenië, bijvoorbeeld, is één van hen. Het is belangrijk om duidelijk te maken dat dit een prijs heeft. Anders zal Europa onherstelbare schade lijden.

Bron:    spiegel.de von Ralf Neukirch     Duits

Pieszyce

Re: Schendingen van de rechtsstaat in Hongarije en Polen
12. Jun 2021 at 10:10

nemo.omen
Trouw Veteraan

Het EU parlement heeft deze week besloten om de EU commissie nog 2  weken te geven om maatregelen te nemen tegen Polen en Hongarije in verband met de rechtsstatelijke mistoestanden in deze landen. Daarbij heeft het parlement aangegeven dat dan geen EU gelden meer naar deze landen gaan.

Let wel dit richt zich tegen de regeringen niet de bevolking. De Poolse bevolking is voorstander van de EU en wel voor 80  %.