Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Dorota Brejza: Het rechtssysteem vraagt om publiciteit en transparantie

Gestart door Pieszyce, 13 oktober 2024, 22:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Dorota Brejza: Het rechtssysteem vraagt om publiciteit en transparantie
Alleen publiciteit, het tonen en publiceren van de pathologie zal helpen!

13 oktober 2024

Het is een feit dat bepaalde gevoelige zaken met een politiek element ervoor zorgen dat de rechtbanken politiek koud worden. Dat er sprake is van manipulatie bij de benoeming van het panel voor dergelijke gevallen is een feit. Ik behandel veel politieke zaken. Er zit echter één bijzondere tussen. Ik heb Jarosław Kaczyński aangeklaagd namens Krzysztof Brejza. De zaak houdt verband met het toezicht door Pegasus en de woorden van Kaczyński, die beweerde dat Pegasus terecht tegen Brejza werd gebruikt - schrijft Dorota Brejza. En hij beoordeelt het rechtssysteem zeer streng.

1. Rechter Suska-Obidowska, de toenmalige woordvoerster van de rechtbank, werd in de zaak benoemd. In het PiS-tijdperk werden er geen willekeurige rechters benoemd op officiële posities, maar dat is niet het belangrijkste.

2. S. Suska - Obidowska heeft de vordering afgewezen zonder een hoorzitting te plannen, waarbij de burgerlijke rechtsvordering zodanig werd geschonden dat het hof van beroep de procedure ongeldig verklaarde. Belangrijk is dat ze een vonnis uitsprak waarin ze direct opschreef wat haar visie op de zaak was en hoe – in de volksmond – 'oké' Jarosław Kaczyński zich gedroeg toen hij over Krzysztof Brejza sprak. Er was ook een kritische opmerking over de eiser.

3. De zaak keerde terug naar de districtsrechtbank en werd opnieuw onder de onpartijdige en onafhankelijke vleugel van zuster Suska-Obidowska geplaatst. 4. Daarom schrijf ik een motie om een rechter uit te sluiten en, zoals altijd in politieke zaken, verwijs ik naar de opmerking van Prof. Małgorzata Manowska, specifiek haar mening dat in een dergelijk geval het verzoek om de rechter uit te sluiten absoluut gerechtvaardigd is. Als de rechter in deze zaak al één keer uitspraak heeft gedaan, partijen één keer heeft beoordeeld en tegelijkertijd de procedure heeft geschonden ten nadele van Brejza – wie kan er dan nog redelijkerwijs betrouwbaarheid, onpartijdigheid en objectiviteit verwachten?

5. De zaak voor de uitsluiting van rechter Obidowska wordt behandeld door rechter Igor Zduński en wijst het verzoek af, omdat hij oordeelt dat rechter Suska-Obidowska in deze zaak moet beslissen en niet de indruk wekt dat het haar aan onpartijdigheid ontbreekt. Bij het afwijzen van het verzoek baseert rechter Igor Zduński zich op de schriftelijke verklaring van rechter Suska, waarin zij verzekert dat zij onafhankelijk is. – Zduński is iemand die Brejza goed kent omdat hij voor hem werkte.

6. Bijgevolg wordt de zaak toegewezen aan rechter Gęsikowska. Ik zal niet ingaan op het feit van persoonlijke kennis tussen de rechters, in ieder geval wordt de aanvraag opnieuw afgewezen met een compliment voor de onpartijdigheid van rechter Suska.

Deze zaak verdient, net als elke andere zaak die bij een Poolse rechtbank aanhangig is, een onpartijdige, onafhankelijke, objectieve en betrouwbare oplossing. Mijn inzending is een uiting van hulpeloosheid. Dit is niet hoe normale gerechtigheid eruit ziet. Ik dacht altijd dat het rechtssysteem stilte nodig had. Omdat stilte concentratie en overweging bevordert, en daarmee rechtvaardigheid. Toen besefte ik dat dit alleen was wat mij tijdens de sollicitatie werd geleerd en dat dit in een ideale wereld ook het geval zou zijn. Wij leven niet in zo'n land.

Tegenwoordig ben ik van mening dat het rechtssysteem om publiciteit en transparantie vraagt. Omdat alleen publiciteit, het bij naam tonen en publiceren van de pathologie en het wijzen met de vinger naar de besluitvormers erachter, ons een kans op gerechtigheid zal geven. Het is gemakkelijk om dingen in stilte onder het tapijt te vegen. Het is gemakkelijk om het loterijsysteem te manipuleren als niemand kijkt. Het is gemakkelijk om oneerlijke beslissingen te nemen als niemand erover schrijft. Dus hier ben ik aan het schrijven. Van namen en achternamen. Omdat het in het belang is van RECHTVAARDIGHEID. Oordeel zelf wat er met het rechtssysteem gebeurt als Kaczyński wordt aangeklaagd.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku