Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Conferentie van München. Schets van een vredesplan voor Oekraïne - de berichten die zijdelings betrokken zijn.

Gestart door Pieszyce, 14 februari 2025, 22:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hier gaan we berichten zetten die die direct met Oekraïne te maken hebben,
maar met Politici die niet op het thema blijven zoals de Amerikaanse vicepresident.  8)

Pieszyce

Verrassende woorden van de vice-president van de Verenigde Staten
Rusland is niet de grootste bedreiging

Oprac:  Grzegorz Lepak
Wereld
14 februari 2025

Europa's terugtrekking uit een aantal van zijn meest fundamentele waarden - dat is volgens de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance de grootste bedreiging voor Europa. - Niet Rusland of China, benadrukte hij in zijn toespraak op de Munich Security Conference.

De bedreiging waar ik me het meest zorgen over maak in Europa is niet Rusland, niet China en ook geen enkele andere externe factor. Waar ik me het meest zorgen over maak is de dreiging van binnenuit: Europa's afkeer van een aantal van zijn meest fundamentele waarden, waarden die het deelt met de Verenigde Staten van Amerika, aldus J.D. Vance.

- De dreiging waar ik me in de context van Europa het meest zorgen over maak is niet Rusland, niet China of welke andere externe actor dan ook. Waar ik het meest bezorgd over ben is de dreiging van binnenuit, de terugtrekking van Europa van een aantal van zijn meest fundamentele waarden, waarden die het deelt met de Verenigde Staten van Amerika," verklaarde J.D. Vance.

- Het viel me op dat de voormalige Europese commissaris onlangs op televisie kwam en verheugd sprak over het feit dat de Roemeense regering zojuist de hele verkiezing had geannuleerd. Hij waarschuwde dat als het niet volgens plan zou gaan, hetzelfde in Duitsland zou kunnen gebeuren. Nu komen deze lichtzinnige uitspraken in Amerikaanse oren als een schok," voegde de Amerikaanse vicepresident eraan toe.

Eerder vertelde Vance aan de Wall Street Journal dat "alle opties open zijn en op tafel liggen in het geval dat Poetin een vredesakkoord verwerpt dat de onafhankelijkheid van Oekraïne garandeert." Hij bevestigde dit ook tijdens de conferentie in München.

De verrassende woorden van J.D. Vance in München

De woorden van Vance over de Europese veiligheid werden voorafgegaan door een lange inleiding over geheel andere onderwerpen. Volgens veel commentatoren is de Amerikaanse vicepresident afgedwaald van het thrma van de conferentie en heeft hij zich niet gericht op veiligheidskwesties.

- Je kunt geen innovaties of overtuigingen voorschrijven. Als ik naar het Europa van vandaag kijk, ben ik er helaas niet helemaal zeker van dat ik blij ben met wat er is gebeurd met degenen die ooit de Koude Oorlog hebben gewonnen. Op dit moment hebben we EU-commissarissen die bijvoorbeeld de vrijheid van sociale media willen beperken wanneer er, ik citeer, hatelijke commentaren zijn," zei J.D. Vance.

De media berichtten dat de media hun beleid ten opzichte van Europa hadden versoepeld en dat de EU had ingestemd met de USSR.

- Helaas is het, als ik naar het Europa van vandaag kijk, soms niet zo duidelijk wat er met de overwinnaars van de Koude Oorlog is gebeurd. Ik kijk naar Brussel, waar commissarissen van de Europese Commissie burgers waarschuwen dat ze in tijden van burgerlijke onrust van plan zijn sociale media uit te schakelen als ze inhoud tegenkomen die volgens hen, ik citeer, hatelijk is," zei Vance, verwijzend naar EU-commissarissen met het woord 'commisars', geassocieerd met Sovjet-politici (EU commissioner is Engels voor commissaris). Hij gaf ook voorbeelden van straffen voor christenen die protesteerden tegen abortus of de islam in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden.

J.D. Vance over migratie en Greta Thunberg

"Voor velen van ons aan de andere kant van de Atlantische Oceaan lijkt dit steeds meer op oude, vastgeroeste belangen achter vuile woorden uit het Sovjettijdperk, zoals desinformatie, die het idee gewoon niet leuk vinden dat iemand met een alternatief standpunt een andere mening verkondigt, of, God verhoede, anders stemt, of erger nog, een verkiezing wint", aldus Vance. Volgens hem laten de zorgen van politici over buitenlandse inmenging in de verkiezingen zien dat ze geloven in de kwetsbaarheid van hun eigen democratie.

Ook beschuldigde hij Europese politici ervan de wil van kiezers op het gebied van migratie te negeren. Hij verbond dit met de recente aanslag in München. Hij merkte op dat steeds meer kiezers in Europa stemmen op leiders die beloven een einde te maken aan 'ongecontroleerde migratie'.

- Als de Amerikaanse democratie 10 jaar lang werd uitgescholden door Greta Thunberg, dan kun jij een paar maanden Elon Musk overleven, spotte de vice-president. "Maar wat de Duitse democratie, en geen enkele democratie, Amerikaans, Duits of Europees, zal overleven, is het overtuigen van miljoenen kiezers dat hun gedachten en angsten, hun aspiraties, hun verzoeken om hulp ongeldig zijn of het niet waard zijn om als democratie te worden beschouwd," voegde hij toe, waarbij hij pogingen veroordeelde om "cordons sanitaire" tegen extreme partijen op te werpen.

Hij citeerde de oproep van Johannes Paulus II "wees niet bang", waarmee hij de Europese leiders opriep om niet bang te zijn voor de wil van hun eigen kiezers, ook al zijn ze het er niet mee eens.

Bron:  wydarzenia.interia.pl      język po Polsku

Pieszyce

Crisissfeer tussen VS en Europa: 'Het lijkt erop alsof de Amerikanen ruzie zoeken'

Door Emma van der Zalm

14 februari 2025 

De internationale veiligheidsconferentie in München was vrijdag het toneel van een crisis in de relatie tussen de VS en Europa. De Amerikaanse vicepresident JD Vance haalde hard uit naar Europa en werd beschuldigd van ruzie zoeken.

Het is wel duidelijk dat de trans-Atlantische relatie in een totale crisis zit, zegt defensie-expert Dick Zandee van Instituut Clingendael. Hij doet onder meer onderzoek naar de toekomst van de NAVO en de banden tussen de EU en NAVO.

Deze week kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan de oorlog in Oekraïne te willen beëindigen middels directe onderhandelingen met de Russische president Vladimir Poetin. De VS deed bij voorbaat al belangrijke concessies aan Rusland: Oekraïne zou onder meer geen lid mogen worden van de NAVO en bezet grondgebied moeten opgeven.

Europese landen zijn bang dat Oekraïne en Europa buiten de vredesbesprekingen tussen Trump en Poetin gehouden worden. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky benadrukte al snel dat hij een deal zonder Oekraïense inbreng niet  . . . . . . . . . . .

Bron: Lees hier verder . . . . . . .