Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych is brutaal eerlijk: symmetrie is slecht!

Gestart door Pieszyce, 1 april 2024, 00:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych is brutaal eerlijk: symmetrie is slecht!

31 maart 2024

– Ik zal een brutaal eerlijke tekst schrijven, omdat ik zag hoe symmetrie werd geboren en waar het uit voortkwam. Naar mijn mening was symmetrie het resultaat van de verwachtingen van een kleine groep Warschau-journalisten met extreem linkse opvattingen, die over het algemeen verlangden naar de bescherming van de staat over journalisten. Het model van de betrekkingen tussen de regering en journalisten van de salon van Warschau is ontwikkeld door de Poolse Volksrepubliek. In het vrije Polen werd het alleen maar verbeterd. Dit was vooral zichtbaar toen TVP werd geregeerd door het volk van Włodzimierz Czarzasty. Ik denk hier aan de jaren 2009-2011, toen Czarzasty, dankzij zijn alliantie met PiS, TVP controleerde of mede controleerde - schrijft Roman Giertych.

– Tot 2011 was er een coalitie van PiS en SLD op TVP. Nadat PO in 2007 de macht overnam, waren er fundamentele problemen bij het verwijderen van PiS- en SLD-mensen uit TVP. Alle veranderingen werden geblokkeerd door president Lech Kaczyński. PO nam voor een korte tijd de macht over in TVP, waarbij gebruik werd gemaakt van een alliantie met mensen die door de LPR waren voorgedragen voor de TVP-commissarissen. Het presidentschap van Piotr Farfał was mogelijk dankzij de steun van door PO benoemde leden van de Raad van Commissarissen (ik weet er iets van :)) Farfał verlaagde de bedrijfskosten van TVP binnen een paar maanden met 35%. Ik herinner me dat hij me een anekdote vertelde over de liquidatie van een TVP-afdeling. Toen hij vroeg wat deze afdeling deed, hoorde hij dat het eigenlijk niets was. Vervolgens beval hij het ontslag van de manager en de overplaatsing van de medewerkers.

– Hij kwam erachter dat dit onmogelijk was omdat de manager de zoon was van de minnares van een van de eerste presidenten van TVP, en zulke dingen worden hier niet gedaan. Toch verdween de afdeling. Na negen maanden bereikte de heer Czarzasty echter een overeenkomst met PiS en ging hij een alliantie aan van leden van de Raad van Commissarissen die waren voorgedragen door SLD en Self-Defense met PiS. Het was toen dat de verwennerij van journalisten, die we vandaag de dag symmetristen zouden noemen, werd opgebouwd. Vervolgens hebben ze de PiS-misdaden van 2005-2007 gerelativeerd en een sfeer gecreëerd waarin PiS, ondanks de fouten tijdens de jaren van heerschappij, een normale partij was. Links en PiS, die samen TVP regeerden, wisten dat Kaczyński de verkiezingen van 2010 zou verliezen, en daarom verdeelden ze geld onder eliteschrijvers en verschillende commentatoren, waardoor hele groepen van invloed ontstonden. Na de nederlaag van Kaczyński bij de verkiezingen van 2010 hield deze hele regeling op te bestaan.

– PO probeerde met TVP een normale televisie te creëren, wat enige concurrentie en evaluatie van journalisten in termen van kijkerspubliek betekende. Dit ding was ooit volkomen onbekend op TVP. De elitaire huiskamer brulde. En sindsdien begonnen ze tegen Tusk te vechten, dat zijn hoogtepunt bereikte in 2014, toen het afluisterschandaal uitbrak. Journalisten die ooit genereus werden betaald door PiS en Czarzasty vielen de regering van de PO aan. Banden die eigenlijk niets bevatten en die werden aangeleverd door een crimineel en een Russische collaborateur, werden voor deze journalisten waarheidsbanden. De hysterie die werd ontketend door de salon van de elite bracht PiS weer aan de macht. Tijdens de PiS-regering voelden en voelen ze zich nog steeds als een donut (nomen omen :)) in boter.

– Op de redacties werden ze gerespecteerd omdat ze contacten hadden bij de overheid. Ze aten in dezelfde pubs en dronken op dezelfde feesten: symmetryisten, PiS-aanhangers en Razites. Alles ging goed, maar ondertussen groeide het belang van sociale media langzaam. Stap voor stap verloren de oude communicatiekanalen hun belang. Er is hevige concurrentie op Twitter. Alleen degenen die kunnen schrijven, hebben grote accounts. Daarom is burgerjournalistiek simpelweg beter. Bovendien kun je grote Twitter-accounts hebben als je in Suwałki woont, en niet in Warschau. Toen de symmetriedeskundigen zich realiseerden dat Twitter-gebruikers zich begonnen te organiseren in het "Netwerk voor Verkiezingen", reageerden ze met agressie.

– Al deze beledigingen jegens burgers zijn het resultaat van hun frustratie, omdat zij hun monopolie op de waarheid verliezen. Bovendien vormden deze absurde aanvallen op mij tijdens de campagne hun afkeer tegen het Verkiezingsnetwerk. Ze begonnen eenvoudigweg de invloed te verliezen op de communicatiekanalen van politici met de samenleving en begonnen te vrezen voor hun positie. De communicatierevolutie voltrekt zich voor onze ogen tijdens de verkiezingscampagne. Oude vormen van communicatie raken verouderd. Er verschijnt een nieuwe wereld, waar geen pompeuze elites bestaan. Burgers hebben de wereld van informatie overgenomen!

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku