Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De terugkeer van Stefan Niesiołowski

Gestart door Pieszyce, 10 februari 2025, 00:11

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De terugkeer van Stefan Niesiołowski
Hij sloot zich aan bij zijn voormalige partij

Pools persbureau
8 februari 2025

Na een onderbreking van negen jaar keerde voormalig vicevoorzitter van de Sejm en democratisch oppositieactivist Stefan Niesiołowski terug naar het Burgerplatform. Samen met voormalig viceminister van Financiën Józef Woźniakowski sloot hij zich aan bij de nieuw opgerichte kring PO Łódź Centrum, onder leiding van Hanna Gill-Piątek, regionaal raadslid van Łódź.

Hanna Gill-Piątek kondigde de oprichting van de kring PO Łódź Centrum aan tijdens een persconferentie op zaterdag, waar ze ook de nieuwe leden van de kring introduceerde: een activiste voor de democratische oppositie, voorzitter van de Sejm in de zesde termijn en hoogleraar aan de Universiteit van Łódź Stefan Niesiołowski, die na een afwezigheid van negen jaar terugkeert naar PO, voormalig adjunct-burgemeester van Łódź Agnieszka Nowak en Józef Woźniakowski - adjunct-minister van Financiën in de regering van Leszek Miller in 2003-2004.

— Het is voor mij een grote eer om als lid van de PO te mogen vechten om deze grote schat, namelijk de herwonnen vrijheid en democratie na acht nachtmerriejaren, niet te verliezen. Het was een zeer onaangenaam, onvriendelijk en corrupt systeem toen dieven aan de macht kwamen en acht jaar lang hun vieze, plakkerige handen in de staatskas staken, merkte Niesiołowski op.

De politicus benadrukte dat hij terugkeerde naar PO omdat hij ervan overtuigd is dat hij via zijn lidmaatschap van de partij meer kan bereiken dan daarbuiten. Voorheen was hij lid van de Unie van Europese Democraten en sinds kort is hij politiek journalist en geeft hij commentaar op actuele gebeurtenissen.

Volgens Niesiołowski zal de overwinning van de coalitie op 15 oktober pas compleet zijn nadat de presidentsverkiezingen gewonnen zijn.

Stefan Niesiołowski valt Jarosław Kaczyński aan

— Zoals Wojciech Młynarski treffend schreef: degenen die zich te zelfverzekerd voelen, eindigen heel slecht. Ik heb er niet veel vertrouwen in en ik denk niet dat het mogelijk is om te winnen. We staan voor een moeilijke strijd om het niveau van vrijheid en democratie dat we in Polen hebben bereikt te behouden, voegde hij toe.

Volgens de politicus steekt het nationalisme in Polen "de kop op". Hij merkte op dat ongeveer 10 procent steun wordt verleend aan een partij die "iets verkondigt dat onbegrijpelijk is: Polen zonder Joden". Volgens Niesiołowski zouden mensen die dergelijke standpunten uiten voorgoed uit het openbare leven moeten worden verwijderd, net zoals Jarosław Kaczyński de "vloek van de Poolse politiek" is voor de PO-politicus.

Eind januari heeft het bestuur van de regio Łódź van PO RP een resolutie aangenomen om in Łódź nog eens 7 kringen op te richten. Vroeger waren alle PO-leden uit deze stad in één kring verzameld, onder leiding van Hanna Zdanowska. In de praktijk betekende dit dat de burgemeester van Łódź macht had over de gehele partijstructuur in de stad.

Mogelijk doelwit van Niesiołowski's toetreding tot de partij

Zdanowska's naaste medewerkers merkten op dat de verandering bedoeld was om het belang van de vorige PO-leider uit Łódź te verminderen. Hanna Gill-Piątek, die het voorzitterschap van een van de nieuw opgerichte kringen op zich heeft genomen, is het niet eens met deze stelling.

— Ik denk dat het ons samen sterker maakt. Natuurlijk zal het district Łódź altijd het grootste district zijn, met een rijke geschiedenis. Hij zal altijd een referentiepunt voor ons allen zijn. Ze merkte op dat we ook veel van de president zullen leren.

Voormalig locoburgemeester van Łódź Agnieszka Nowak herinnerde zich dat ze sinds 2006 bij de PO zit en dat er destijds veel kringen binnen de partij waren, waaronder: thematisch en district.

— Het is altijd makkelijker om in kleinere groepen te handelen en te discussiëren, maar dat betekent niet dat we samen geen geheel vormen. Van concurrentie was geen sprake. Deze raderen hebben altijd parallel gewerkt en elk wiel deed iets anders. Dit is simpelweg een terugkeer naar de bronnen en de wortels, want dat was het idee van het Platform – diversiteit – voegde ze toe.

Voormalig viceminister van Staatsfinanciën sluit zich aan bij Niesiołowski

Józef Woźniakowski, die na bijna 30 jaar in de hoofdstad te hebben gewerkt terugkeert naar Łódź, gelooft ook niet dat de oprichting van nieuwe PO-kringen in Łódź tot een splitsing zou kunnen leiden, omdat ze momenteel allemaal één doel hebben: Rafał Trzaskowski steunen bij de presidentsverkiezingen. — Ik heb zijn activiteiten in Warschau vele jaren mogen observeren en ik beoordeel hem zeer positief; We moeten ons vandaag op deze steun concentreren, merkte hij op.

Gill-Piątek benadrukte dat 90 procent. van de tientallen lidmaatschapsverklaringen die bij de kring Łódź Centrum zijn ingediend, zijn afkomstig van nieuwe partijleden. Er is dus geen sprake van interne concurrentie binnen de PO-structuren van Łódź.

— Elke cirkel trekt andere mensen aan, de leiders van de cirkels hebben verschillende persoonlijkheden en het lijkt mij dat dit een enorme kans is voor het Platform in Łódź en de regio om zich te ontwikkelen, voegde ze toe.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

btr , ,

Źródło: PAP, wiadomosci.onet.pl  przez btr  język po Polsku