Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Aankoop onroerend goed (2e woning) in Polen, maar (voorlopig) in Nederland blijven wonen- ervaringen gezocht

Gestart door Bachus, 3 november 2024, 18:52

Vorige topic - Volgende topic

Bachus

Mijn van oorsprong Poolse vrouw en ik hebben de intentie om een 2e woning/appartement in Polen te gaan kopen, maar (voorlopig) zelf eerst in Nederland te blijven wonen. Na enig speurwerk op internet, blijf ik het toch onduidelijk vinden hoe dit belastingtechnisch uitpakt. Het lijkt mij dat je voor dit object in Polen belasting moet betalen en dus in Nederland vrijgesteld wordt. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Verder vraag ik mij af, of wij geen adres in Polen moeten hebben, om een dergelijke aankoop te kunnen doen.
Alvast bedankt voor de eventuele informatie.

Bobal

Ha Bachus,
Ik heb een dergelijke aankoop een aantal jaren geleden gedaan en er dus ervaring mee.
Wat betreft belastingen: Zolang jullie in NL wonen heb je voor de inkomstenbelasting met 2 landen te maken. PL en NL hebben een verdrag gesloten waarin regels zijn opgenomen ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Vastgoed is in dit verdrag primair voor belastingheffing toegewezen aan het land waar het ligt, in jullie geval dus PL. PL heft inkomstenbelasting naar het werkelijk genoten inkomen. Als je niet verhuurt is dat nul dus ook belasting nul. Ik weet niet, of er inmiddels in PL ook een soort eigengebruikforfait bestaat, vroeger in elk geval niet, ik heb er niets over gehoord, en als het er is zal het niet spectaculair zijn. Uiteraard betalen jullie in PL wel gemeentelijke onroerend zaak belasting.
In NL betaal je inkomstenbelasting over je wereldinkomen, dus ook over het PL vastgoed. Ik neem aan in box 3. Maar, zoals je zelf al opmerkt, is er een vrijstelling, op basis van het belastingverdrag. Daardoor betaal je praktisch in NL geen of bijna geen inkomstenbelasting over het PL vastgoed. Of je wel of geen PL inkomstenbelasting betaalt is voor die vrijstelling niet relevant. Het kan dus fiscaal gunstig uitpakken.
Adres PL: toen ik kocht zat PL al in de EU en hoefde ik voor de aankoop geen adres in PL op te geven. Ik weet niet, of dat per gemeente verschillend is. Dat kun je navragen bij de makelaar, notaris of gemeente. Dit komt immers zeer regelmatig voor en zij zullen het wel weten.
Ik hoop, dat het duidelijk is. Succes ermee!
Groet, Bobal

Bachus

Hallo Bobal,
Heel erg bedankt voor je antwoord. We gaan ons verder oriënteren op de Poolse huizenmarkt in de buurt van Zielona Gora. De aankoop is in principe grotendeels voor eigen gebruik (tijdens vakanties) en huren is niet de hoofdreden van koop, maar ook niet uit te sluiten in de tijden dat wij er niet zijn. Groet Bachus