Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Gelooft niet in Ziobro's integriteit. Hij geeft de regering de schuld van

Gestart door Pieszyce, 27 december 2022, 15:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Gelooft niet in Ziobro's integriteit. Hij geeft de regering de schuld van de crisis.
Interview met Marian Banas, voorzitter van het NIK

21 december 2022   
Jacek Nizinkiewicz

- Ik geloof niet in de integriteit van de rechterlijke macht. Een politicus aan het hoofd van dit ministerie is geen garantie voor de onafhankelijkheid van de wetshandhavingsinstanties", aldus Marian Banaś. In een interview met Rzeczpospolita beoordeelt de voorzitter van NIK ook de toestand van de staatsfinanciën: "We gaan een weg die snel tot een ernstige economische crisis zal leiden.

Weer een jaar dat u uw immuniteit niet opheft en weer een jaar dat de machthebbers u die willen ontnemen. Waarom?

Het is nu drie jaar geleden, en ik vervul nog steeds de taken en doelen die voor het NIK liggen. Ik ben van goede wil en ik denk dat dit de komende drie jaar zo zal blijven. De bereidheid van de Wet en Rechtvaardigheid Partij om de NIK over te nemen en er hun instelling van te maken is groot. Gelukkig zijn er veel parlementsleden, ook in de Wet en Rechtvaardigheid partij, die mij heel goed kennen en beseffen dat de laster die mij en mijn familie wordt aangedaan slechts een politiek spelletje is.

Er liggen al twee moties in de Sejm om de immuniteit van de NIK-voorzitter op te heffen. De andere voor een verkeersovertreding.

Maar je zet jezelf in de val, al is het maar door te versnellen....

Het kan iedereen overkomen.

Maar niet iedereen heeft immuniteit.

Ik overschreed de snelheidslimiet met 15 kilometer per uur, wat geen zware overtreding is. Het leverde geen gevaar op omdat de weg leeg was. Ik heb het snelheidsbord niet gezien, maar ik ben bereid de boete te betalen omdat ik de wet heb overtreden. Ik wilde het vanaf het begin betalen, maar de wetgeving staat dat niet toe en het is noodzakelijk om mijn immuniteit in dit opzicht op te heffen.

Dus je bent niet van plan je immuniteit op te heffen?

Ik ben dat niet van plan omdat ik niet geloof in de integriteit van het rechtssysteem. Een politicus aan het hoofd van dit ministerie biedt geen garantie voor volledige objectiviteit en onafhankelijkheid van de wetshandhavingsinstanties.

Het NIK heeft het werk van Zbigniew Ziobroa geverifieerd om zulke sterke beweringen te doen?

We hadden een controle bij het Justice Fund, waarbij we zeer grote onregelmatigheden aantoonden. We hebben een aanklacht ingediend bij het Openbaar Ministerie, maar die werd natuurlijk ingetrokken. Een onafhankelijk openbaar ministerie moet het Justitie Fonds onderzoeken. Zolang het openbaar ministerie wordt geleid door een politicus, bestaat er ernstige twijfel over de integriteit en de objectiviteit van zijn werk.

Zijn er middelen uit het justitiefonds verduisterd door politici van Solidarna Polska en de minister van Justitie?

Wij hebben een verslag gepubliceerd, dat beschikbaar is op de website van het NIK. 280 miljoen zloty's werden uitgegeven in strijd met de geldende voorschriften.

En wat is de kwestie van de staatsfinanciën?

Dit is een zeer verontrustend fenomeen. Na twee audits van de staatsbegroting voor 2020-2021 hebben we te maken met een steeds minder transparante en doorzichtige begroting. Eind 2021 was de nationale schuld volgens de nationale methode berekend op meer dan 1,148 biljoen złoty. Het begrotingstekort bedroeg 26,5 miljard. Volgens de EU-methode bedroeg de schuld echter 1,410 biljoen en het tekort 131 miljard zloty. Het verschil tussen de twee manieren van tellen was 262 miljard. Dit betekent dat 262 miljard is uitgegeven buiten de staatsbegroting om, waarop de wet inzake overheidsopdrachten niet is toegepast. Deze middelen werden uitgegeven buiten de parlementaire controle om, met volledige discretie. Eind 2015 bedroegen de kapitaaluitgaven 20 procent van het bbp. Eind 2021 was dat al 16 procent van het bbp. We worden geconfronteerd met een duidelijke daling van de investeringsuitgaven, maar het zijn de enige die een garantie bieden voor verdere inkomsten, en dus voor financiële zekerheid voor de staat en inkomen voor de burgers. Maatregelen buiten de begroting om wakkeren ook de inflatie aan, zodat we er allemaal op achteruit gaan.

Politici van PiS zeggen dat Poetin de inflatie aanwakkert.

Op een of andere manier hebben de pandemie en de situatie aan de oostgrens de zaken verergerd, maar dat zijn niet de enige redenen. De inflatie wordt bepaald door de beslissingen en machtsmechanismen die hij invoert. Het aangaan van schulden is ook een inflatieverhogende activiteit. De door mij uitgevoerde hervorming van het beheer van de schatkist heeft de schatkist 300 miljard zloty's extra winst opgeleverd. Dit waren verdiende middelen, die de inflatie niet aanwakkerden. Toen de kapitaaluitgaven werden verminderd, was er nog geen oorlog in het Oosten. Door de situatie in de economie verliezen we ook het vertrouwen van de investeerders en is er een uittocht van investeerders uit ons land. We kunnen over veel zaken twisten, maar in de economie moeten we volledig verenigd blijven en strategisch handelen. Er is ook een probleem met de energiezekerheid. Volgens deskundigen hebben we steenkoolreserves voor 200 jaar, en toch hebben we een verklaring afgelegd om alle mijnen tegen 2050 te sluiten. Steenkool is de enige grondstof die ons energiezekerheid garandeert. Het gaat niet alleen om het verbranden van schone steenkool, het gaat om wat we eruit kunnen halen, namelijk waterstof, gas en diverse oliën. De technologie is zo ver gevorderd dat wij deze hulpbronnen met een gerust hart kunnen gebruiken en tegelijkertijd kunnen voldoen aan de normen inzake luchtverontreiniging. We hebben een onderzoek gedaan naar programma's en strategieën voor de steenkoolsector. In 30 jaar zijn er acht van dergelijke programma's geweest. Elk ging over het moderniseren en rendabel maken van de mijnen. Uit de laatste audit bleek echter dat de mijnen nog steeds niet rendabel en verouderd zijn. We maken geen gebruik van het enorme potentieel dat de natuur ons heeft gegeven.

En duurzame energiebronnen?

Ja, de tweede grote bron is hernieuwbare energie. Bureaucratische regelgeving maakt ons verder achterop op dit gebied. Andere landen voorzien hun systeem zelfs voor meer dan 30 procent van hernieuwbare energie, terwijl dat bij ons een tiental procenten is. We moeten het initiatief teruggeven aan de mensen. We herinneren ons wat er begin jaren negentig gebeurde toen de Wilczek-wet werd ingevoerd en hoe Polen zich toen ontwikkelde. De Polen zijn een capabele en creatieve natie, ze moeten alleen meer vrijheid krijgen om zaken te doen. Met elke volgende periode kwamen er meer en meer beperkingen, die ons potentieel verstikten. Wat deden de Polen toen? Ze gingen naar het buitenland. Enige tijd geleden hebben wij de resultaten gepubliceerd van een onderzoek naar de ontwikkeling van windenergie in de Oostzee. En wat hebben we gevonden? In Denemarken wordt de procedure met betrekking tot de planning, de bouw en de inbedrijfstelling van windparken door één enkele autoriteit afgehandeld. In Polen zijn 11 entiteiten bij de procedure betrokken en voor de hele investering zijn ongeveer 40 verschillende besluiten of goedkeuringen nodig.

De energiecrisis heeft de beslissingen van bedrijven om onafhankelijke hernieuwbare energiebronnen te bouwen versneld.

Waar gaan de middelen naartoe die buiten de parlementaire controle om worden uitgegeven?

Ten eerste zijn dit leningen, geen verdiend geld. Deze middelen worden bijeengebracht en besteed met behulp van de PFR en de BGK. Bovendien zijn de kosten voor de behandeling ervan veel hoger. Als dit zou worden behandeld door de belastingkantoren, die een nauwkeurig inzicht hebben in de economische situatie van ondernemingen, zou het veel vlotter verlopen. In dit geval werd het gedaan op basis van verklaringen en bijna niemand controleerde het. Binnenkort verschijnt hierover een verslag van de Hoge Rekenkamer (NIK). Extra begrotingsmiddelen worden gebruikt om 13e en 14e pensioenen, steenkoolvergoedingen of zelfs investeringen in wegen te financieren. Dit is niet zichtbaar in de begroting, en het belast ons allemaal. Volgens deskundigen zal het bedrag dat buiten de begroting om wordt uitgegeven, dit jaar stijgen tot 400 miljard PLN. Deze middelen moeten onder meer worden gebruikt om het leger te moderniseren. In dit geval hebben we geen controlemechanismen, zoals de wet op de overheidsopdrachten. In plaats daarvan hebben we de volledige discretie van een paar mensen over waar publiek geld aan wordt besteed. Burgers moeten weten waar hun geld aan besteed wordt.

Wat is de werkelijke schuld van Polen?

Aan het eind van het voorgaande jaar was dat 1,410 biljoen złoty. Als we rekening houden met de reddingsoperatie van ZUS, zouden we de schulddrempel van 60% van het BBP al lang hebben overschreden. Ook de regel inzake stabilisatie-uitgaven, die geacht wordt te werken wanneer de schuld van het land meer dan 50% van het BBP bedraagt, werkt niet. Het werkt niet omdat veel geld uit de begroting wordt gehaald. Als alles transparant was, zou het onmogelijk zijn om meer uit te geven dan in de begroting staat.

We hebben een economie die veel meer geruïneerd is dan het publiek denkt. De inflatie zal niet dalen wanneer de lonen vanaf 1 januari met 14% worden verhoogd en de pensioenen in maart met bijna 14% worden geïndexeerd. We zitten nog maar in het stadium van het aanzwengelen van de inflatie", aldus Bogusław Grabowski, econoom en lid van de Eerste Raad voor het monetaire beleid.

Hoe staat het met de financiën van de staat?

In een zeer verontrustende staat. We slaan een weg in die ons spoedig naar een ernstige financiële en economische crisis zal leiden.

Kan de staatsbegroting zich sociale programma's veroorloven?

Dit geld is extrabudgettair, dat wil zeggen dat het wordt geleend ten behoeve van de burgers. Onze kleinkinderen zullen het terugbetalen, want de bedragen lopen al in de miljarden.

- We laten gezinnen niet aan hun lot over", aldus Marlena Maląg, minister van Gezin en Sociaal Beleid, die aankondigde te werken aan een wet betreffende het veertiende pensioen en de mogelijkheid van een vijftiende pensioen uitsloot.

Zouden KPO-middelen de begrotingssituatie van de staat verbeteren?

Zij zouden de situatie zeker verbeteren, maar op voorwaarde dat deze middelen worden opgenomen in een transparante begroting en onder volledige controle van de NIK.

Gaat u de nieuwe staatsbegroting herzien?

Wij voeren elk jaar begrotingscontroles uit. De controle van de uitvoering van de begroting 2022 begint in januari.

Hoe zit het met de verhogingen voor accountants waar u om vroeg?

Wij zijn zeer verontwaardigd omdat alle werknemers van ministeries, de rechterlijke macht en het openbaar ministerie veel meer verdienen dan werknemers van de NIK. Ik heb een voorstel gedaan om de salarissen van onze werknemers met 27% te verhogen, in feite gelijk te trekken. Dit zou geen verhoging zijn, maar om de salarissen in overeenstemming te brengen met het salarisniveau in andere centrale diensten of de rechterlijke macht. Helaas was er obstructie van de kant van de machthebbers. Op het college werd een versie aangenomen van een verhoging van 15 procent voor onze werknemers. En in de parlementaire commissie voor staatscontrole was er een voorstel van PiS om de verhoging te verlagen tot 7,8 procent. Dat is veel te weinig, gezien het inflatieniveau. We kunnen gerust stellen dat de NIK-inspecteurs volgend jaar in reële termen armer zullen worden omdat de koopkracht van hun salarissen zal dalen. Dit is onaanvaardbaar, gezien de rang en de positie van onze werknemers en hun rol in de samenleving. De belangrijkste taak van het NIK is immers het uitvoeren van inspecties, waardoor we de werking van staats- en lokale overheidsinstellingen verbeteren.

Er moet een NIK-audit komen van de fusie tussen Lotos en Orlen en van Orlen's deal met Saudi Aramco.

Marian Banaś

Jarosław Kaczyński zei in een interview met "Gazeta Polska" dat de regering wist dat er een Rusische invasie van Oekraïne zou komen. Is de Poolse staat voldoende beschermd?

Op het gebied van energie zijn we ver achtergebleven. Dit moet opnieuw worden bekeken, ook als het gaat om gas, dat veel duurder is dan toen we het van Rusland kochten. De Duitsers hebben nog niet al hun contracten met Rusland verbroken, en dat zullen ze ook niet doen voordat ze zich van bevoorrading door andere landen hebben verzekerd. Dit kost ons veel meer omdat we onze hulpbronnen, waaronder hernieuwbare energie, niet gebruiken.

Regeringen willen ook doorgaan met mijnen als belangrijkste energiebron.

En toch zijn we overeengekomen om alle mijnen in de nabije toekomst te sluiten. Feit is dat ze in de huidige situatie niet rendabel zijn. Dat komt alleen omdat we niet hebben geïnvesteerd in de modernisering van de mijnen en in een andere manier van energieverwerking.

Er wordt een verificatiecommissie voor het energiezekerheidsbeleid ingesteld. Moet zij ook de regeringen van PiS onderzoeken?

Dit zijn politieke beslissingen, maar als we iets willen controleren, moet het holistisch gebeuren.

Zal het NIK de fusie tussen Lotos en Orlen controleren?

We hebben een verzoek om een audit ontvangen van de vijf gecombineerde senaatscommissies. Wij overwegen dit verzoek en zullen het inwilligen. De zaak is zeer ernstig. Iedereen is geïnteresseerd in dit onderwerp, omdat het algemeen belang hier op het spel staat. Na de analyse beslissen we over de volgende stappen.

Ga je ook Orlen's contracten met Saudische Aramco controleren?

Als we besluiten te inspecteren, zullen we ongetwijfeld ook deze zaken onderzoeken.

Hoe zit het met de audit bij Orlen en de transparantie van de activiteiten van Daniel Obajtek?

Wij wilden een controle uitvoeren van de uitgaven van stichtingen die zijn opgericht door ondernemingen waarin de schatkist participeert. Helaas was er tegenwerking van de corporatie en de Orlen stichting. Het bedrijf ging sluw te werk en diende een klacht in bij het openbaar ministerie wegens vermeende misdrijven van onze accountants. De door de heer Daniel Obajtek geleide bezorgdheid is van mening dat wij niet het recht hebben de uitgaven van de Orlenstichting te controleren, omdat het geld ophoudt openbaar te zijn zodra het aan haar wordt overgedragen. Dit is onzin. Volgens ons zijn dit nog steeds overheidsmiddelen die niet uit de hand mogen lopen.

Moet er controle zijn op de fusieovereenkomst tussen Lotos en Orlen?

Naar mijn mening moet die controle er zijn. We zullen de zaak onderzoeken. Wij toetsen de overheidsmiddelen aan vier criteria: wettigheid, zuinigheid, betrouwbaarheid en doelmatigheid. We hebben een hele reeks mogelijkheden. Er moet worden gecontroleerd of het optreden van een bepaalde instelling wettig, betrouwbaar, zuinig en doelmatig is.

Gaat het NIK de openbare televisie controleren?

We zijn bezig met een uitgebreide audit, die betrekking heeft op de besteding van middelen door deze instelling. Na afloop daarvan zullen wij een voor het publiek toegankelijk verslag publiceren.

Controleer je hoe de CBA en ABW werken?

De operationele middelen van de diensten zijn oncontroleerbaar. We kunnen het een staat binnen een staat noemen. Momenteel zijn wij bezig met het toezicht op de speciale diensten door de bevoegde autoriteiten. Maar helaas is dit meestal geheime informatie.

En bij de politie?

We zullen een begrotingscontrole uitvoeren, en daarbij zullen we kijken naar de uitgaven die bij de politie plaatsvinden.

Wat zijn de plannen van het NIK voor het komende jaar?

We zijn al bezig met de goedkeuring van het plan voor volgend jaar. We hebben 90 audits gepland. We hebben rekening gehouden met alle verzoeken van parlementsleden, senatoren, de regering, de president en burgers. De inspecties hebben voornamelijk betrekking op gebieden die verband houden met de veiligheid van de burgers. Wij plannen ook ad hoc inspecties, waarvan het exacte aantal eind volgend jaar bekend zal zijn. Het aantal ad-hocinspecties zal eind volgend jaar bekend zijn.

Zouden oorlog en pandemie gebruikt zijn om de staatsfinanciën leeg te halen?

Wij leggen de laatste hand aan de controle van de besteding van de steun aan ondernemers tijdens de pandemie. Het ging om niet onbelangrijke middelen - de PFR gaf bijna 150 miljard złoty uit - waarop de wet inzake overheidsopdrachten niet van toepassing was. We hebben een aantal onregelmatigheden aan het licht gebracht. Wij hebben ook nagegaan in hoeverre de ziekenhuizen voorbereid zijn op een pandemie. Helaas was de staat niet voorbereid op deze pandemie, hoewel we al maanden van tevoren waarschuwingen hadden gehad dat er iets ergs aan de hand was. In dit geval was er veel verspilling. Juist omdat een zeer groot aantal ziekenhuizen de status van "covidale" ziekenhuizen had. In die tijd konden mensen die geen covid-status hadden geen gebruik maken van de normale diensten. De CSO zelf spreekt in haar officiële mededelingen over een cijfer van 85.000 extra doden. Van dit aantal stierven maar liefst 56.500 mensen om andere redenen dan Covid-19. Deze mensen stierven grotendeels omdat ze geen toegang hadden tot medische zorg. De gezondheidszorg zelf was slecht georganiseerd. Bij onze controles bleek dat bijna 35 procent van de bedden ongebruikt was, alleen vanwege hun covide status.

Wat is het geval met uw huurwoning?

De koffer is helemaal schoon. Een lange tijd geleden werd het pand eerlijk verkocht en afgewikkeld. Er is opzettelijk een schandaal van gemaakt om mij in diskrediet te brengen.

En de beschuldigingen tegen u en uw zoon?

De beschuldigingen werden tegen mij geuit om mijn ontslag te bewerkstelligen. Zodat de NIK niet langer onafhankelijk zou zijn en onderworpen aan politieke bevelen.

Hebben de kringen van Justitie en justitie geprobeerd contact met u op te nemen?

Nee, in de eerste plaats ben ik een staatsman, zoals ik mijn hele leven heb laten zien. Ik ben in de eerste plaats geïnteresseerd in het welzijn van de burgers en de staat. Ik heb een eed van trouw aan de grondwet gezworen om mijn taken zo goed mogelijk uit te voeren.

Maar je kent Jaroslaw Kaczynski al vele jaren.

Dat maakt helemaal niets uit. Ik ben de bewaker van de publieke stuiver en ik zal mijn rol vervullen tot het einde van mijn termijn.

samenwerking Karol Ikonowicz

Bron:    rp.pl      język po Polsku