Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Steunde Kaczyński uiteindelijk Nawrocki? Geen van deze dingen

Gestart door Pieszyce, 9 februari 2025, 23:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Steunde Kaczyński uiteindelijk Nawrocki? Geen van deze dingen

8 februari 2025

De voorzitter van PiS, Jarosław Kaczyński, sprak op Platform X en benadrukte dat Karol Nawrocki een voorstel presenteerde om de elektriciteitsrekening met 33 procent te verlagen. In zijn bericht benadrukte de oppositieleider dat Nawrocki de dagelijkse problemen van de Polen begrijpt, in tegenstelling tot de machthebbers die – zoals Kaczyński beweert – alleen geïnteresseerd zijn in 'amateurpingpong'.

Nawrocki stelde een oplossing voor die volgens hem echte financiële voordelen voor huishoudens in Polen met zich mee zal brengen. Het plan houdt in dat de elektriciteitsrekening met een derde wordt verlaagd. Naar verwachting zal dit een belangrijk onderdeel zijn van zijn verkiezingscampagne.

– Een belangrijke specifieke opmerking van Dr. Karol Nawrocki over wat Polen dagelijks treft: Plan Prąd 33 procent, d.w.z. energierekeningen met een derde omlaag! De burgerkandidaat begrijpt de dagelijkse problemen, in tegenstelling tot de machthebbers die alleen geïnteresseerd zijn in amateurpingpong, schreef Jarosław Kaczyński op het X-stembiljet.

Blijkbaar gelooft Kaczyński niet in de "burgerkandidaat". Het enige wat Nawrocki's campagneteam wil doen, is een kort berichtje op sociale media schrijven.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

De belangrijkste elektricien van het land. Of de vreemde belofte van Nawrocki

9 februari 2025

Karol Nawrocki kondigde de introductie van het "Electricity 33%"-plan aan, waarmee de elektriciteitsrekening binnen 100 dagen na zijn aantreden als president met een derde zou dalen. De kandidaat betoogde dat de uitvoering van dit project eenvoudig is, wat meteen de vraag oproept: waarom heeft de huidige president Andrzej Duda dit niet gedaan?

De belofte van Nawrocki klinkt verleidelijk, maar het is belangrijk om te benadrukken dat de president geen directe invloed heeft op de elektriciteitsprijzen in Polen. Het reguleren van de elektriciteitsprijs is een complex proces. Elke poging om de elektriciteitsprijzen op bestuurlijke wijze te verlagen, zou enorme overheidssubsidies of inmenging in marktmechanismen vereisen. Dit zou in strijd kunnen zijn met de EU-regelgeving en de beginselen van de markteconomie. Kennelijk weet de PiS-kandidaat er niets van, of hij vergeet het liever.

Uiteindelijk betekent dit dat de president niet over de middelen beschikt om een dergelijke belofte waar te maken. Dit is dus een klassiek voorbeeld van electoraal populisme, dat alleen gericht is op het winnen van stemmen en geen enkele reële kans op uitvoering heeft. Volgens het principe: "onwetende mensen zullen het kopen".

Plan "Elektriciteit 33%" Karol Nawrocki's verkiezingsbelofte is opnieuw een onrealistische verkiezingsbelofte die geen rekening houdt met de werkelijke mechanismen die de energiemarkt reguleren. De president heeft niet de bevoegdheid om de elektriciteitsprijzen binnen 100 dagen met een derde te verlagen. Elke poging om de energieprijzen bestuurlijk te beïnvloeden, vereist gecoördineerde acties van de regering, URE en de Europese Unie. De vraag is: gelooft Karol Nawrocki echt in zijn beloften, of speelt hij alleen maar in op de emoties van de kiezers?

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Citaat van: Pieszyce op 10 februari 2025, 00:09 Dit is dus een klassiek voorbeeld van electoraal populisme, dat alleen gericht is op het winnen van stemmen en geen enkele reële kans op uitvoering heeft. Volgens het principe: "onwetende mensen zullen het kopen".

Dat is het zeker, maar -zoals ik al eens eerder op dit forum schreef- je kunt er wel president van Amerika mee worden >:( . Dus Trzaskowski: wees gewaarschuwd!

En de oplossing is inderdaad eenvoudig: eenderde van je lampen en apparaten uitzetten ;D  ;D  ;D

Pieszyce

Ik denk dat wanneer PiS wint, de Polen het aan zichzelf te wijten hebben.

27% stemt op de PiS kandidaat, een Alfons, die gratis in een appartement woonde wat niet de zijne was.
Die niet vies is van extraatjes, die dingen beloofd die niet waar te maken zijn, want niet een president bepaalt de prijzen.

Of zij die op hem stemmen zijn zo dom, of ze slapen met de ogen open.

Ik zou nooit stemmen op iemand van een club, die miljarden ontvreemd hebben.

Begrijp trouwens niet waarom Hołownia zo nodig kandidaat moet zijn, de man gaat verraad plegen let maar op.  >:(  >:(

Bobal

Tja, Tusk cs moet het zelf weten maar ik kreeg net weer een brief over verhoging gasdistributietarieven van het gasbedrijf PGNiG, onderdeel van Orlen en in elk geval deels een staatsbedrijf.

Hoeveel omhoog het gaat weet ik overigens niet want het was weer een typische ambtelijke Poolse brief, juridisch ongetwijfeld waterdicht maar ook voor iemand die vloeiend Pools kent onbegrijpelijk. We wachten het maar af. Maar nogmaals, Trzaskowski: wees gewaarschuwd!

Pieszyce

Het blijft moeilijk,  >:(  maar of Tusk echt de schuldige is weet ik niet. Ik weet dat er bij Duda een aantal documenten liggen die mijnheer weigert te ondertekenen, maar die wel belangrijk zijn voor de Poolse economie.

Staat er geen bedrag of percentage in de brief? Of is het een brief over een mogelijkheid van verhoging?

Vergeet ook niet dat in Orlen de zuivering nog niet volledig heeft plaatsgevonden en Obajtek nog steeds via via invloed uitoefent. Misschien werken ze wel samen met de PiS kandidaat en is alles na de verkiezingen weer anders.

De hoofdschuldige is die man op hoge hakken in het Kremlin, als hij geen oorlog had gestart hadden we nog goedkoop gas. Daarnaast heeft PiS veel slechte invloed gehad op de gascontracten met Noorwegen en de VS.

Bobal

Citaat van: Pieszyce op 12 februari 2025, 00:00 Staat er geen bedrag of percentage in de brief? Of is het een brief over een mogelijkheid van verhoging?

De brief is een kantje of 6 met allemaal tabellen en wiskundige formules. Het gaat over de distributievergoeding dus de verhoging zal een paar PLN per maand zijn.

En Tusk zal hier uiteraard persoonlijk niets mee van doen hebben. Mogelijk komt dit voort uit een langlopend besluit uit de periode Obajtek of is het een boevenstreek (een paar maanden voor de verkiezingen) van PiS-minded mensen van Orlen of is het gewoon een noodzakelijke kostendekking. Maar daar gaat het nu niet om. De onderbuik wint vaak van nuance en inhoud. In de beleving van veel kiezers zit er nu al een jaar een nieuwe regering en er komt een verhoging van energiekosten door een staatsbedrijf. Die verhoging is dus een feit en er is een kandidaat die flinke verlagingen belooft. Ik wil dus alleen maar aangeven, dat de coalitie en kandidaat Trzaskowski dit niet moeten negeren. Trzaskowski kan toch ook plannen promoten, om de inflatie te bestrijden, plannen die nu door Duda worden tegengehouden. Goed communiceren dus.

Pieszyce

CiteerTrzaskowski kan toch ook plannen promoten, om de inflatie te bestrijden, plannen die nu door Duda worden tegengehouden. Goed communiceren dus.

;D  ;D

Mee eens.

Maar en daar komt het, de MEDIA schrijven wat de media willen en niet altijd wat een PO, derde weg of Links kandidaat zegt.
Ik lees en vertaal 10 uur per dag teksten uit Polen van de 13 uur dat ik op de PC werk en ik zweer op het graf van mijn ouders dat ik heb meegemaakt,dat

Traszkowski op TVN LIVE dingen zei, [die ik in de schrijvende media lees en wil vertalen] die ineens in die schrijvende media andere gezegd werden dan wat ik LIVE hoorde en Live zag.

Ik heb zelfs al tegen Ewa gezegd, als die Poolse journalisten denken mij te kunnen n**ien, ben ik er klaar mee. Er zijn leukere dingen om te doen.

ONBEGRIJPELIJK wat men in Polen allemaal kan en durft uit te spoken en spreken.

Voorbeeld:

Bartosz Węglarczyk                                                    Tomasz Siekielski

Het gaat even niet over de titel op de foto, want als je dat leest dan ^$^#(%%@(

Bartosz Węglarczyk en Tomasz Sekielski hebben elkaar gevonden. Je moet tenslotte zorgen voor brood op de plank.

Toen Węglarczyk nog niet bevriend was met Magda Ogórek van TVP sprak hij heel andere taal, maar sinds die twee samen zijn, is hij veel meer in het voordeel van PiS gaan schrijven.

Sekielski praat ook heel anders dan voorheen. Węglarczyk was nooit mijn favoriet en Sekielski vertrouw ik ook niet meer. Sekielski volgde wij vanaf zijn avondshow op TVN zo'n 18 jaar geleden.

Zo hebben wij hier veel journalisten zien veranderen en afglijden van neutraal naar anti Tusk.

Waarom? De duivel zal het zeggen, maar mijn lijst met favoriete journalisten hoef ik niet meer te scrollen.  ;D  ;D

Bobal

"Goed communiceren dus." (nu citeer ik mezelf...)

Politici moeten -helaas- leren leven met pers die hun boodschap niet volledig en/of onduidelijk overbrengt. Voor veel kiezers is een lang en inhoudelijk verhaal toch al te veel. Dus een paar pakkende oneliners en die op alle mogelijke media keer op keer herhalen. Dat blijft hangen en werkt in de praktijk. En uiteraard daar waar mogelijk in bijeenkomsten, op radio, tv en internet toelichten voor degenen die toch iets inhoudelijks willen weten. En vooral ook de mogelijke niet-stemmers oproepen om toch op jou te komen stemmen als ze een beter Polen willen.

Nou, genoeg hierover, we gaan het zien.

Pieszyce

Klopt, maar dat is meer dan alleen in een interview.  ;)

Waar is de tijd dat interviews nagelezen werden voor ze geplaatst MOCHTEN worden??  >:(

Een filmpje voor de natte zondag https://wiesci24.pl/2025/02/13/kto-chroni-v-kolumne-pis-w-nask-video/

In principe ja genoeg, ware het niet dat stilte een slechte zaak is. . . . . . . . .  :)