Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Sikorsk bespotte de PiS-kandidaat. Nawrocki was stomverbaasd

Gestart door Pieszyce, 14 februari 2025, 00:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Sikorsk bespotte de PiS-kandidaat. Nawrocki was stomverbaasd

12 februari 2025

In zijn bijdrage op het X-platform verwees minister van Buitenlandse Zaken Radosław Sikorski naar het bezoek van Dr. Karol Nawrocki in Zimbabwe in 2022. Sikorski vroeg de voorzitter van het Instituut voor Nationale Herinnering ironisch genoeg wat "Poolse zaken daar tegelijkertijd konden worden behandeld", waarbij hij benadrukte dat zijn eigen reis plaatsvond op verzoek van de hoge vertegenwoordiger van de EU als onderdeel van de activiteiten van het voorzitterschap.

– Aangezien de Hoge Vertegenwoordiger van de Europese Unie voor Buitenlands Beleid mij heeft gevraagd Zimbabwe als voorzitterschap te bezoeken, zou ik president Nawrocki willen vragen welke Poolse zaken daar tegelijkertijd kunnen worden behandeld – schreef Sikorski.

Nawrocki begon traag uit te leggen. Hij voerde aan dat zijn bezoek aan Zimbabwe een specifiek doel had: het herdenken van Poolse burgers uit de Tweede Wereldoorlog. 'Ik heb al een heel belangrijke zaak geregeld: een begraafplaats voor Poolse burgers uit de Tweede Wereldoorlog. (...) We komen terug voor ons eigen volk, we bouwen aan het gezag van de Poolse staat", schreef Nawrocki. Op een kunstmatige manier probeert hij enige betekenis aan zijn bezoek toe te kennen.

En het lijkt ons dat Nawrocki gewoon overweldigd was. Eigenlijk wist hij niet wat hij moest antwoorden.

Bron:  wiesci24     język po Polsku