Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Lewandowski belooft niet meer voor Polen te spelen onder coach Probierz

Gestart door Pieszyce, 8 juni 2025, 22:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Lewandowski belooft niet meer voor Polen te spelen onder coach Probierz

8 juni 2025

Barcelona-ster Robert Lewandowski zei zondag op sociale media dat we onder Michał Probierz niet meer voor Polen zouden spelen, omdat hij het vertrouwen in de bondscoach had verloren.

"Gezien de omstandigheden en het verlies van vertrouwen in de Poolse bondscoach, heb ik besloten om niet meer voor het Poolse nationale team te spelen zolang hij coach blijft", aldus Lewandowski.

"Ik hoop dat ik weer voor de beste fans ter wereld kan spelen", voegde hij eraan toe.

Eerder op zondag maakte de Poolse voetbalbond (PZPN) in een X-bericht bekend dat Lewandowski niet langer aanvoerder van Polen was en dat Inter Milan-middenvelder Piotr Zieliński de aanvoerdersband zou dragen na een besluit van Probierz.

"De coach heeft Robert Lewandowski, het hele team en de trainersstaf persoonlijk op de hoogte gebracht van zijn besluit", aldus het bericht.

De aankondiging van Lewandowski kwam als een schok, ondanks de kritiek dat hij de laatste wedstrijden van Polen had gemist.

Eind mei liet de Poolse spits weten dat hij het trainingskamp van het nationale elftal voor de aanstaande WK-kwalificatiewedstrijd tegen Finland zou missen vanwege vermoeidheid na een zwaar clubseizoen bij Barcelona.

"Beste fans, gezien de omstandigheden en de intensiteit van het clubseizoen hebben we samen met de coach besloten dat ik deze keer niet zal deelnemen aan het trainingskamp van de nationale ploeg in juni", schreef de 36-jarige spits destijds op sociale media.

"Spelen in de rood-witte nationale kleuren is altijd een droom die uitkomt voor mij geweest, maar soms geeft mijn lichaam een signaal dat het nodig is om even een pauze te nemen", voegde hij eraan toe. "Ik duim voor de jongens en geloof dat er nog veel mooie momenten en doelpunten te wachten staan. Tot snel!"

Polen opende zijn WK-kwalificatiecampagne voor 2026 in maart met twee thuisoverwinningen op rij tegen Litouwen (1-0) en Malta (2-0).

Het team neemt het dinsdag in Helsinki op tegen Finland in een kwalificatiewedstrijd voor groep G.

Vrijdag versloeg het Poolse team Moldavië met 2-0 in een vriendschappelijke wedstrijd in het Stadion in de zuidelijke stad Chorzów [Śląsk]. Lewandowski bekeek die wedstrijd vanaf de tribune.

(gs)

Bron: IAR, PAP, polskieradio.pl by (gs)n  English

Pieszyce

Pieszyce

Poolse bondscoach over kwestie-Lewandowski: 'Vernam zijn keuze via media'

9 juni 2025

Bondscoach Michal Probierz heeft maandag voor het eerst gereageerd op de beslissing van Robert Lewandowski om te stoppen bij het nationale elftal van Polen. De 36-jarige topspits maakte die keuze nadat Probierz hem de aanvoerdersband had ontnomen.

De rel rond de aanvoerdersband begon zondagavond, toen Probierz aan Lewandowski meedeelde dat hij de aanvoerdersband moest afstaan aan Internazionale-speler Piotr Zielinski. Lewandowski reageerde later op de avond via X dat hij niet meer voor het Poolse elftal zal uitkomen zolang Probierz de bondscoach is.

"Gezien de omstandigheden en het verloren vertrouwen van de bondscoach speel ik niet meer voor het Poolse nationale team zolang hij coach is", schreef Lewandowski op sociale media.

Op de persconferentie voorafgaand aan de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Finland van dinsdagavond stelden Poolse media er vragen over. "Om 20.16 uur belde ik Robert om hem de besli. . . . . . . . . . .

Bron:  Lees hier verder . . . . .

Pieszyce

Tja als je Ego groter is dan je schoenmaat . . . . .  ::)  ::)  ::)  :)

Pieszyce

Poolse bondscoach stapt op na ruzie met Lewandowski over aanvoerdersband

12 jun 2025

De Poolse bondscoach Michal Probierz is alsnog opgestapt na zijn ruzie met sterspeler Robert Lewandowski over de aanvoerdersband. Dat meldt de Poolse bond donderdag.

Probierz nam Lewandowski zondag de aanvoerdersband af en benoemde Piotr Zielinski tot nieuwe aanvoerder. Volgens de Poolse bond was de 36-jarige spits van FC Barcelona op de hoogte van de aanvoerderswissel, maar die reageerde via sociale media woedend op de beslissing.

Lewandowski kondigde aan niet voor meer Polen uit te komen zolang Probierz bondscoach zou zijn. Twee dagen later leden de Polen een dure 2-1-nederlaag bij Finland in de WK-kwalificatie. Polen zit in dezelfde poule als het Nederlands elftal.

Direct na de wedstrijd kondigde Probierz aan in gesprek te gaan met Lewandowski, die recordint. . . . . . . . . . . .

Bron:  Lees hier verder . . . . . . .

Pieszyce

CiteerTwee dagen later leden de Polen een dure 2-1-nederlaag bij Finland in de WK-kwalificatie.
Sabotage?? Ze zijn er toe in staat.

Tja Lewandowski, Messi, Cristiano Ronaldo, en nog een stuk of 20, allemaal Grote voetballers
met een nog groter Ego en vaak geen prettig karakter.