Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Incidenten zoals dat in het bos bij Bydgoszcz zijn niets nieuws.

Gestart door Pieszyce, 29 april 2023, 00:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Incidenten zoals dat in het bos bij Bydgoszcz zijn niets nieuws.
Ooit verloor het leger op een oefenterrein in Toruń een drone...

dron
28 april 2023
Grzegorz Giedrys

'Drones hebben het in zich dat ze soms uit zichzelf toeslaan', zei toenmalig premier Donald Tusk over de geruchtmakende verdwijning van een drone in 2014. Het Poolse leger riep destijds in de media bewoners op om het militaire materieel naar het dichtstbijzijnde politiebureau te brengen. De drone ontsnapte in Toruń, net zoals nu een lucht-grond "militair object" aan het leger is ontsnapt.

Een militair object is gevallen in Bydgoszcz

Op vrijdagochtend was RMF FM gastheer van generaal Jaroslaw Kraszewski, die memoreerde dat het Poolse leger in 2014 een drone verloor. Hij sprak hierover in de context van de ontdekking van de resten van een ongeïdentificeerd militair object in een bos in de buurt van Bydgoszcz.

- Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt in 2014, toen een drone van het FLYEYE-type ontsnapte. Dit was te wijten aan het feit dat tijdens een normale landing op het oefenterrein in Toruń de weersomstandigheden drastisch veranderden," vertelt de voormalige chef van de raket- en artilleriekorpsen van de landmacht. - Toen de FLYEYE aan mij ontsnapte, heb ik onmiddellijk melding gemaakt van een dergelijk incident en zijn we hem gaan zoeken. Gelukkig vonden we hem de volgende dag. De situatie was nogal bizar omdat degene die hem kwijt was hem vond.

Bron:  torun.wyborcza.pl przez Grzegorz Giedrys     język po Polsku