Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Guy Verhofstadt: Polen zou vandaag niet tot de EU worden toegelaten

Gestart door Pieszyce, 5 januari 2023, 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

23. May 2021 at 02:16

22 mei 2021 uit 7 dagen Unie

Zou Polen vandaag tot de Europese Unie worden toegelaten?

- Nee. Ik verwees naar de criteria van Kopenhagen. Ik denk dat verschillende landen vandaag de dag moeite zouden hebben
om aan deze criteria te voldoen, gezien de praktijken die zij vandaag de dag hanteren - aldus Guy Verhofstadt, lid van het
Europees Parlement, voormalig premier van België en medevoorzitter van de conferentie over de toekomst van Europa in het
programma "7 Days Union". Volgens hem zou Polen vandaag niet tot de Europese Unie zijn toegetreden.

- Als verschillende landen vandaag tot de EU willen toetreden, moet de EU nee zeggen, dat jullie eerst jullie systeem moeten
hervormen," zegt hij in een interview met Maciej Sokołowski. Het EP-lid verwees naar het mechanisme van conditionaliteit, dat
is voorbereid, maar nog niet in gebruik is genomen. Het Europees Parlement heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie
verzocht om een versnelde procedure voor de evaluatie van het mechanisme. Op de vraag of hij geloofde dat de Europese
Commissie de wil had om in deze zaak op te treden, antwoordde hij dat de EC "veel te zwak is". 

- De Commissie begint, maar stopt tijdens het proces. Als ze al een rechtsstaatmechanisme hebben, waarom gebruiken ze dat
dan niet? Wij, als Parlement, staan hier zeer kritisch tegenover en dit zal de komende weken steeds meer spanning tussen het
Parlement en de Commissie oproepen. Wij erkennen dat wij de Polen niet in de steek kunnen laten. Er is een probleem, we
moeten het aanpakken en we hebben nu de instrumenten. Verhofstadt ging ook in op de verklaring van de Poolse minister van
Onderwijs "over de evolutie van de Europese Unie van een gezagsgetrouw wezen naar een wetteloos wezen".

- De rechtsstaat is een fundamentele waarde van de Europese Unie. Zoals ik al zei, wij zijn niet alleen een gemeenschappelijke
markt, wij zijn niet alleen een geopolitieke speler. Wij zijn een gemeenschap van waarden en beginselen en daar moeten wij ons
aan houden", voegde hij eraan toe.

In het programma "7 dagen van de Unie" vatten we ook de belangrijkste en interessantste gebeurtenissen van de week samen
vanuit het perspectief van Brussel, d.w.z. de openstelling van de Europese Unie voor gevaccineerden, de migrantencrisis in Ceuta
en het gebrek aan één stem over de Gazastrook. Tot de onderwerpen behoren ook de promotie van een Poolse vrouw in de EU-
instellingen - Martyna Bildziukiewicz is hoofd geworden van de EU-eenheid ter bestrijding van Russische desinformatie, en de
overeenkomst met China in de diepvries. Het Europees Parlement heeft gestemd voor stopzetting van een handelsovereenkomst
met China en eist dat Peking de sancties tegen Europese parlementsleden, academici en parlementaire vertegenwoordigers opheft.

Bron:  tvn24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Re: Guy Verhofstadt: Polen zou vandaag niet tot de EU worden toegelaten
23. May 2021 at 10:43

nemo.omen
Trouw Veteraan

GV is niet mijn vriend ,maar hier heeft hij wel gelijk

Pieszyce

Re: Guy Verhofstadt: Polen zou vandaag niet tot de EU worden toegelaten
23. May 2021 at 11:58

Ook de mijne niet, maar ik mag graag naar hem kijken als hij in het parlement tekeer gaat.

Hij heeft vaak gelijk, en dan verafschuw ik de uitvreters die in het EC en EP zitten en die niets zeggen.

Sinds dame von der Leyen, is het maar een slap beetje daar in Brussel, nog even en ze zit bij de Russen op schoot.  >:(