Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Szymon Hołownia "studeerde" aan het Collegium Humanum

Gestart door Pieszyce, 28 november 2024, 17:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Szymon Hołownia "studeerde" aan het Collegium Humanum
De beoordelingen werden ingevoerd door de rector

Renata Kim
28 november 2024 08:16

Heeft Szymon Hołownia gestudeerd aan Collegium Humanum? Voormalige medewerkers zeggen dat hij op de studentenlijst stond, maar geen lessen volgde. De maarschalk reageerde niet onmiddellijk op de per e-mail verzonden vragen van Newsweek. Zijn woordvoerster ontkent de informatie en de partij Polen 2050 stuurde 's avonds een verklaring.

Het feit dat voorzitter van de Sejm Szymon Hołownia student was aan het Collegium Humanum wordt genoemd door alle voormalige medewerkers van deze particuliere universiteit in Warschau. Ze zagen zijn naam op de lijst van studenten, ze zagen zijn handtekening onder de matriculatie, dat wil zeggen de student belofte. Ze hoorden ook hoe de beroemde student, toen een voormalige presidentskandidaat en leider van de ontluikende Polen 2050 beweging, opschepte over de toenmalige rector van het Collegium Humanum, die al bijna 100 aanklachten had gekregen, waaronder vervalsing van diploma's op grote schaal en het leiden van een georganiseerde misdaadgroep. Paweł Cz. ik wil graag herhalen: Ik heb Holownia op mijn lijst staan.

Volgens mijn informanten werden alle cijfers, dossiers en documenten van Szymon Holownia ingevoerd in Sokrates, het IT-systeem dat het onderwijs aan de universiteit regelt. Het Socrates-systeem zorgt voor een volledige automatisering van het wervingsproces, de studentenadministratie, de boekhouding van de examensessies en de gegevenscontrole. Het is toegankelijk voor een groot aantal mensen: het personeel van het kantoor van de rector, de decaan, de talenstudie en het academisch personeel.

Betaalmuur:

Bron:  newsweek.pl przez Renata Kim     język po Polsku

Pieszyce

Szymon Hołownia verzekert: ik heb een aanvraag ingediend, maar ben niet aan een studie aan Collegium Humanum begonnen

Collegium Humanum
28 november 2024
Maciej Chołodowski

Szymon Hołownia beweert dat de berichten dat hij een leerling was van Collegium Humanum niet waar zijn. De politicus zegt dat als dergelijke informatie uit de geheime diensten zou lekken, "er een zeer ernstige vertrouwenscrisis in de heersende coalitie zal ontstaan".

De maarschalk van de Sejm, Szymon Hołownia, afkomstig uit Białystok en verkozen tot lid van de Sejm in Podlasie, verwees op donderdag 28 november naar de rapporten van "Newsweek", waaruit blijkt dat zijn naam op de lijst van studenten zou komen te staan. van Collegium Humanum. Dit wordt beweerd door voormalige universiteitsmedewerkers die naar verluidt de handtekening van Hołownia op de studentenbelofte hadden gezien. Volgens het weekblad heeft Hołownia nooit aan de universiteit gestudeerd omdat "dat de afspraak was".

Mogelijke 'ernstige vertrouwenscrisis'

Szymon Hołownia zou een diploma van voltooiing van zijn studie aan het Collegium Humanum ontvangen op basis van de vriendelijkheid van Paweł Cz., de voormalige rector van deze universiteit. Het plan om hier te studeren is vermoedelijk bedacht door Michał Kobosko, een van de leidende politici van Polen 2050. Of Hołownia's naam voorkomt in het onderzoek naar het Collegium Humanum maakt het Openbaar Ministerie niet bekend.

In een gesprek met journalisten in de Sejm verzekerde Hołownia: - Ik heb een aanvraag ingediend om te gaan studeren [bij Collegium Humanum - red.], maar ik ben niet begonnen met deze studie.

Dat moest zo zijn omdat hij – zoals hij het uitdrukte – de reputatie van deze universiteit leerde kennen. Hij voegde eraan toe, verwijzend naar de publicatie "Newsweek":

- Het begon met wat helaas heel vaak begint in verkiezingscampagnes,
               namelijk een reeks beledigingen, laster, insinuaties en lekken.
               Ik vraag me af waar de informatie vandaan komt die journalisten
               vandaag de dag verspreiden.

Hołownia verklaarde dat als ze uit een onderzoek komen en "worden onthuld door iemand uit de omgeving van de voormalige rector van Collegium Humanum of andere mensen, dit een misdaad betekent."

– Als echter blijkt, wat ik niet wil geloven, dat onze staatsdiensten in het spel zijn betrokken en dergelijke leugens delen met journalisten of andere mensen die mij willen belasteren in deze situatie voorafgaand aan de verkiezingen, betekent dit dat de zaak is zeer ernstig. En dit betekent dat er een zeer ernstige vertrouwenscrisis in onze coalitie zal ontstaan.

Hij vertelde dat hij van plan was om in 2020 (na de presidentsverkiezingen waaraan hij deelnam) aan Collegium Humanum te gaan studeren omdat hij zijn opleiding wilde afmaken (hij heeft de middelbare school) en daar psychologie wilde gaan studeren.

- Ik heb niet voor deze studies betaald omdat ik ze niet heb gevolgd. Ik heb daar geen minuut doorgebracht, zei hij.

Zoals Hołownia opmerkte, "circuleert" informatie over zijn vermeende studies aan deze universiteit al minstens een jaar en hij heeft zijn "overheidscollega's" hierover geïnformeerd. Het hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Administratie, Tomasz Siemoniak, had hem eerder verzekerd dat de kwestie van zijn studie aan het Collegium Humanum niet van belang was voor de geheime diensten. De politicus sloot niet uit dat hij – zonder zijn toestemming – juridische stappen zou ondernemen tegen deze universiteit in verband met het verhandelen van zijn persoonsgegevens.

Hij zei ook dat Michał Kobosko geen invloed had op zijn plannen om hier te studeren, en dat hij de documenten van Hołownia alleen naar het hoofdkantoor van Collegium Humanum mocht brengen.

Collegium Humanum. Wij bieden instantcursussen aan

CBA-functionarissen doen sinds februari onderzoek naar onregelmatigheden rondom de Collegium Humanum universiteit (momenteel Varsovia University of Business and Applied Sciences). Deze particuliere universiteit bood spoedcursussen aan waarmee je een MBA-diploma kon behalen. Dergelijke diploma's vergemakkelijkten de weg naar zitting in raden van commissarissen van staatsbedrijven.

De geloofwaardigheid van de door Collegium Humanum uitgegeven documenten moest onder meer worden gewaarborgd door: buitenlandse universiteiten, maar het bleek dat zij niet bevoegd waren om MBA-studies uit te voeren. Onder de afgestudeerden van deze universiteit waren: politici en lokale overheidsfunctionarissen.

In verband met deze zaak heeft de CBA 30 mensen aangehouden. De beschuldigingen zijn onder meer al geuit: tegen voormalig PiS-lid Karol Karski, en de president van Wrocław, Jacek Sutryk.

Half november werd Paweł Cz., de voormalige rector van de universiteit, vrijgelaten uit de gevangenis. Het Openbaar Ministerie beschuldigt hem onder meer van leiding geven aan een georganiseerde criminele groep.

De leider van Polen 2050, Szymon Hołownia, maakte eind eerste helft van november zijn deelname aan de presidentsverkiezingen van volgend jaar bekend. Hij zal onder meer te maken krijgen met: met KO's kandidaat Rafał Trzaskowski of Karol Nawrocki, ondersteund door PiS.

Bewerkt door Małgorzata Szlachetka

Bron:    bialystok.wyborcza.pl przez Maciej Chołodowski       język po Polsku

Pieszyce

Szymon Hołownia ontkent de beschuldigingen.
"Ik heb niet gestudeerd aan Collegium Humanum"

Onet News-journalisten
28 november 2024

– Het feit dat deze kwestie nu ter sprake komt, op de drempel van de verkiezingscampagne, doet ons afvragen wat het toeval is, zei Szymon Hołownia, toen hem werd gevraagd naar zijn connecties met Collegium Humanum. — Er is geen misdaad, de zaak is schoon. Het bleek dat er twijfels waren over de universiteit, dus ik liet het idee [van studeren] varen, zei de voorzitter van de Sejm.

• Hołownia gaf toe dat hij documenten met betrekking tot toelating tot studies had ondertekend en ingediend, maar liet uiteindelijk deze plannen varen. Hij tekende geen contract met de universiteit en betaalde er geen cent voor
  • — Ik ben er niet één keer geweest, ik heb er nog geen minuut doorgebracht. Ik heb geen lessen gevolgd, ik heb geen papers geschreven. Niemand heeft mij daar gezien of van mij gehoord. Dit geeft mij het gevoel dat iemand hier een heel smerig spel probeert te spelen, zei de voorzitter van de Sejm
  • – Ik beschuldig Tusk of wie dan ook van de regerende coalitie hiervan niet. Het lijkt mij dat zulke dingen met een reden gebeuren, maar ik heb niet de kracht of het verlangen om daar vandaag de dag mee bezig te zijn - voegde hij eraan toe

Voormalige medewerkers van Collegium Humanum beweren dat Szymon Hołownia op de studentenlijst stond en een diploma had gekregen, hoewel hij nooit lessen heeft gevolgd - zo meldde Newsweek woensdag. Het weekblad schrijft dat alle cijfers, bestanden en documenten van Szymon Hołownia in Socrates zijn geplaatst, een IT-systeem dat het onderwijs aan universiteiten ondersteunt. De politicus heeft echter nooit echt gestudeerd, maar heeft alleen een masterdiploma in psychologie behaald.

- Het is mij een raadsel waarom deze kwestie, waarover mij al vele malen vragen zijn gesteld, nu aan de oppervlakte komt en vragen over het toeval oproept. In een jaar tijd heb ik twee keer informatie ontvangen dat het onderwerp van belang is voor de diensten. De eerste keer was het dat iemand deze informatie verspreidde, dat Holownia, Collegium Humanum, verwees naar de diensten, en de tweede keer dat er enige interactie was geweest met de verdachte heer Czarnecki en een poging om een getuigenis te krijgen om mij in deze context te beschuldigen," begon de voorzitter van de Sejm de conferentie.

- Ik heb mijn collega's in de regering over alles geïnformeerd. Ze vertelden me dat ze me de opdracht hadden gegeven om deze informatie te controleren," verklaarde Holownia, die het hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken Tomasz Siemoniak en premier Donald Tusk noemde. Hij wees erop dat hij te horen had gekregen "dat er geen actie van de diensten is in dit verband, dat dit een zuivere zaak is". - Ik geloof hen. Aan de andere kant weet ik dat de diensten het soort organisme zijn dat zich graag op de een of andere manier met dit spel bemoeit," zei Szymon Hołownia.

- Deze informatie die vandaag naar buiten komt, komt ergens vandaan. Ik vermoed uit de buurt van het onderzoek van het Collegium Humanum en de rector van deze universiteit. Daarom vraag ik me af wie de misdaad begaat om dergelijke informatie hier te onthullen. Ik ben gewend dat er tijdens verkiezingscampagnes allerlei politieke spelletjes worden gespeeld en ik lees deze situatie in zo'n toonaard," benadrukt de voorzitter van de Sejm.

Szymon Holownia over studeren aan Collegium Humanum: de zaak is schoon

- Ik heb de formaliteiten vervuld om toegelaten te worden tot deze universiteit, maar ik heb niet gestudeerd aan het Collegium Humanum, voegde hij eraan toe.

- De zaak is schoon. Ik heb het al vaak gezegd en ik zeg het nog een keer. Het was 2020 en ik had dus geen publieke functie. Ik besloot gewoon dat het tijd was om mijn opleiding af te maken (...). Het is goed om een hogere opleiding te volgen en de competenties die je nog niet had aan te vullen. Het is belangrijk in iemands leven. Nadat ik de presidentiële campagne had verloren, had ik tijd voor zulke dingen. Het gaat niet om een MBA, het gaat om psychologie studeren. Ik probeerde deze mogelijkheid op de School of Social Sciences and Humanities, maar het bleek dat het daar een erg ingewikkeld en lang proces zou zijn. Toen kwam de optie van het Collegium Humanum, dat ook zo'n studie deed. Ik heb toen alle formaliteiten voor toelating tot de universiteit vervuld. Ik herinner me dat ik de toelatingsdocumenten voor de universiteit ondertekende en indiende. Ik deed dit op afstand. Ik heb niet betaald voor mijn studies aan het Collegium Humanum, ik heb het nog gecontroleerd op mijn rekeningen, er zijn geen betalingen om de eenvoudige reden - ik heb deze studies niet gevolgd," vertelde de politicus aan journalisten op een persconferentie.

Szymon Holownia over Collegium Humanum. "Ik ben er geen minuut geweest".

- Ik ben er niet één keer geweest, ik heb er geen minuut doorgebracht. Ik heb er geen lessen gevolgd, ik heb er geen werkstukken geschreven. Niemand heeft me daar gezien of van me gehoord. Dit geeft me de indruk dat iemand hier een heel vuil spelletje probeert te spelen. Als het een crimineel is die op zoek is naar een verhaal dat hij kan gebruiken om zijn onderhandelingspositie te verbeteren, dan is dat één ding. Maar als het iemand is van de mensen, de instellingen die toegang hebben tot de onderzoeksgegevens, die erbij betrokken is, dan hebben we een serieus probleem. Ik zou dat graag willen weten, als burger," benadrukte hij.

Holownia benadrukte dat "er hier geen misdaad of verdachte activiteiten plaatsvinden. - In zekere zin ben ik, net als duizenden andere mensen, een slachtoffer van deze universiteit, omdat ik dacht dat het mogelijk zou zijn om hier normaal af te studeren. Het bleek dat de universiteit een onbetrouwbare reputatie had, dat er twijfels waren, maar mensen met wie ik onderweg begon te praten vertelden me dat 'weet je, misschien niet per se, het is niet op de een of andere manier, het is niet deze plek'. En ik heb dat idee laten varen en ben er de afgelopen jaren helemaal niet meer op teruggekomen", legt hij uit.

- Van wat ik nu zie, lijkt het me legitiem om juridische stappen te ondernemen tegen deze universiteit voor het illegaal omgaan met mijn persoonlijke gegevens. Als ik deze studies niet heb gedaan en zij beweren iets anders en ze zijn wel met mijn gegevens omgegaan, dan is dat onwettig. Ik denk dat dit moet worden gecontroleerd door PUODO en de officier van justitie. We zijn het samen met mijn advocaten aan het analyseren," voegde de voorzitter van de Sejm eraan toe.

Szymon Holownia: het is weer een ronde van politieke strijd

- Ik wil graag helpen, maar er is hier geen zaak. Ik wilde studeren, maar niet in een cursus die zakelijk is en geld oplevert. Ik wilde studeren zoals veel andere mensen en ik heb niet gestudeerd, ik heb niet betaald, ik heb geen relaties. Als iemand zegt dat ik een diploma heb van deze universiteit, laat me dan het werk zien (...). Ik behandel deze zaak als een nieuwe aflevering van een politieke strijd. Hoe moet ik het behandelen twee weken nadat ik heb aangekondigd dat ik me kandidaat ga stellen voor het presidentschap? Ik ben er zeker van dat we achter de waarheid zullen komen," zei hij.

- Ik weet niet waar dit vandaan kwam. Ik heb deze informatie doorgegeven aan minister Siemoniak, hij heeft het geverifieerd, dat er geen sprake was van acties zoals beschreven, en ik geloof hem absoluut. Hij is een professional van grote klasse. Aan de andere kant weet ik dat er zich soms situaties voordoen die niet volledig onder controle zijn, en dat is waar ik het meest bang voor ben, dat er een politiek gemotiveerd spelletje wordt gespeeld. Ik beschuldig Tusk of iemand van de regerende coalitie hier niet van. Ik heb de indruk dat zulke dingen niet zonder reden gebeuren, maar ik heb niet de kracht of de zin om dat vandaag op te sporen. Het belangrijkste voor mij is dat jullie horen hoe het was," vervolgt Szymon Holownia.

- Wat had ik eraan? Ik heb tenslotte geen diploma. Ik ga overal heen en zeg eerlijk dat ik een middelbare opleiding heb. Er is geen diploma, dus welk voordeel zou er zijn? Het houdt geen steek," zei de politicus.

- Beschuldigingen tegen mij zijn een signaal dat de verkiezingscampagne in Polen is begonnen; als blijkt dat de diensten in het spel zijn gekomen en zij het zijn die nepnieuws met journalisten delen, betekent dit dat er een zeer ernstige vertrouwenscrisis in de coalitie zal zijn," verklaarde de leider van Polen 2050.

Hołownia: We bevonden ons in een identieke situatie

Newsweek journalist Renata Kim rapporteert dat Michał Kobosko, een van de leiders van Polen 2050, zou afspreken met Paweł Cz. Hij was het die met de rector zou onderhandelen dat studies voor hen beiden gratis zouden zijn.

- Ik heb nooit met Koboska besproken dat een studie gratis zou zijn. Sterker nog, hij hielp me met het afgeven van documenten aan deze universiteit, omdat ik er nog nooit was geweest. Ik denk dat hij ook plannen had om daar te gaan studeren, maar we kwamen in een identieke situatie terecht, omdat hij ook niet aan deze studies begon," zei hij.

Hołownia zei dat de hele zaak is als "vechten tegen windmolens". - Mijn enige effectieve wapen is de waarheid, en deze waarheid presenteer ik nu met opgeheven vizier. Ik ben het slachtoffer van deze situatie, niet de dader van de fraude. Als iemand iets anders beweert, liegt hij en ik zal er alles aan doen om mijn goede naam te verdedigen," - zei hij.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

Onet Nieuws journalisten
PG

Bron:    onet.pl przez PG     język Po Polsku

Pieszyce

Adam Bodnar kreeg een vraag over de woorden van Szymon Holownia
"Dergelijke insinuaties zijn schandalig".

Onet Nieuws journalisten
28 november 2024, 21:34

Szymon Holownia suggereerde dat de beschuldigingen tegen hem in de zaak Collegium Humanum mogelijk het gevolg waren van de diensten. Adam Bodnar reageerde hierop in het programma 'Kropka nad i' op TVN24. - Als de Sejmvoorzitter mij vertrouwt, laat hem zich dan gewoon nergens zorgen over maken," benadrukte hij. Hij voegde eraan toe dat "dergelijke insinuaties en suggesties schandalig en onaanvaardbaar zijn".

Adam Bodnar gaf in de studio van TVN24 commentaar op de zaak van Szymon Holownia en zijn vermeende 'studies' aan het Collegium Humanum. De zaak werd woensdag beschreven door 'Newsweek'. De voorzitter van de Sejm ontkende berichten dat hij een diploma had behaald, hoewel hij geen lessen had gevolgd. Hij beweerde dat hij alleen van plan was geweest om te gaan studeren, maar deze plannen snel heeft laten varen. Holownia verklaarde ook dat "er een zeer ernstige vertrouwenscrisis in onze coalitie zal ontstaan, want als de diensten hierachter zitten, of als de diensten of het openbaar ministerie hier de hand in hebben gehad, omdat deze informatie ergens vandaan moest lekken, dan betekent dit dat dit niet is wat we hebben afgesproken".

Bodnar op Holownia. Sterke reactie

- Ik kan mijn mond open doen als het gaat om het openbaar ministerie, en ik vind dergelijke insinuaties en suggesties schandalig en absoluut onaanvaardbaar," zei Adam Bodnar, eraan toevoegend dat "het openbaar ministerie luchtdicht is en geen informatie vrijgeeft op een ongeoorloofde manier".

Bodnar verwees ook naar de woorden van Holownia, die beweerde dat hij vertrouwen had in Bodnar zelf, maar niet "in het hele openbaar ministerie als instituut, omdat het nog steeds bezoedeld is door een groot aantal slechte zonden".

- Ik ben blij dat ik het vertrouwen van de Sejmvoorzitter heb. Toen ik kennis nam van de informatie in de media, heb ik de officier van justitie, Dariusz Korneluk, gevraagd om uit te leggen wat er aan de hand was. Ik kreeg de informatie dat volgens al het materiaal dat door het bureau van de openbare aanklager is verzameld, er geen enkel bewijs is dat zou wijzen op het plegen van een strafbaar feit door de Sejmvoorzitter," legde hij uit.

- Als de Sejmvoorzitter mij vertrouwt, hoeft hij zich nergens zorgen over te maken. Alles wijst erop dat de informatie die hij zelf gaf, dat hij zich registreerde en vervolgens geen verdere actie ondernam, waar is," benadrukte hij.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

pmd , ,

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez pmg, ,      język po Polsku