Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wachtrijen voor hospices. Kankerpatiënten sterven zonder zorg

Gestart door Pieszyce, 24 oktober 2022, 23:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wachtrijen voor hospices. Kankerpatiënten sterven zonder zorg

kanker
24 october 2022
Judyta Watoła

Veel patiënten sterven voordat ze verzorgd kunnen worden, horen we in hospices. De NHF doet alsof er geen probleem is.

Dr Rafał Muchacki, chirurg en jarenlang directeur van het Beskid Oncologisch Centrum: - Ik ben niet objectief. Ik werd een paar jaar geleden uit mijn functie ontheven
en sindsdien heeft het centrum zich ontdaan van artsen, waardoor meer bedden en dus behandelingsmogelijkheden voor patiënten verdwijnen.

Nu is dit verergerd door COVID. Op een gegeven moment moest je twee maanden wachten op histopathologische resultaten. En kankers wachten niet en iets dat
 geschikt was voor een operatie wordt gemaakt tot iets dat niet meer geopereerd kan worden. Een collega vertelde me onlangs over een patiënt die hem begin vorig
jaar bezocht met een kleine tumor in zijn hals.

Hij verwees hem door voor een onderzoek. En deze patiënt kwam pas na een jaar bij hem met de resultaten, want zo lang duurden deze tests. Hij kwam met een vonnis,
want zijn tumor was zo groot geworden dat er geen kans meer was op een operatie. Ik heb zelf vorige week een man geopereerd met een tumor op zijn borst zo
groot als een kokosnoot. Het was de afgelopen twee jaar bij hem gegroeid, maar de artsen die hij benaderde wilden het niet verwijderen.

Betaalmuur:

Bron:  wyborcza.pl przez Judyta Watoła     język po Polsku  :'(