Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zal Błaszczak ernstige gevolgen ondervinden? "Er kan geen tolerantie zijn"

Gestart door Pieszyce, 8 februari 2025, 00:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zal Błaszczak ernstige gevolgen ondervinden? "Er kan geen tolerantie zijn"

7 februari 2025

Minister van Justitie en procureur-generaal Adam Bodnar diende een motie in bij de voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, om de immuniteit van Mariusz Błaszczak op te heffen. De zaak betreft het besluit van de voormalige minister van Defensie om het strategische plan voor de inzet van de strijdkrachten "Warta" tijdens de verkiezingscampagne openbaar te maken.

Volgens Anna Adamiak, woordvoerster van de procureur-generaal, gaf de evaluatie van het bewijsmateriaal aanleiding om te veronderstellen dat er een "voldoende gerechtvaardigd vermoeden" bestond dat Mariusz Błaszczak "zijn bevoegdheden heeft overschreden". De voormalige chef van het Ministerie van Defensie zou de clausules 'top secret' en 'secret' uit de operationele planningsdocumenten op strategisch niveau hebben geschrapt, hoewel – volgens het Openbaar Ministerie – de wettelijke vereisten voor de bescherming van de daarin vervatte vertrouwelijke informatie nog steeds van toepassing zijn.

– Polen is "uniek". Politici zijn in staat om, voor politiek gewin, het plan om het vaderland te verdedigen te verraden – generaal Waldemar Skrzypczak is woedend op Błaszczak. – Ten tweede, heeft de heer Błaszczak zijn verdedigingsplan getoond? Hij kan met de kleintjes praten, maar niet met degenen die militaire ervaring hebben, zo merkt hij op.

De militair benadrukt dat als een PiS-politicus zegt dat hij "geen centimeter land zal opgeven, dit betekent dat hij geen flauw benul heeft van de geschiedenis." – Błaszczak is ook historicus. Naar mijn mening nogal "hysterisch". Er kan geen tolerantie zijn voor iemand die het waagt de plannen van het vaderland te verraden. Daarachter staan tienduizenden strijdende soldaten. Het onthullen van de plannen veroordeelt hen tot de dood, omdat de vijand ze zal gebruiken – beschuldigt generaal Skrzypczak en voegt toe: – Ik zal het nog eens vragen, wat voor verdediging hadden Błaszczak en zijn generaals? Ik wil ze confronteren en ze ervan overtuigen dat ze een beter plan hadden. Als dit (het onthullen van de plannen) door een soldaat, generaal of kolonel was gedaan, zou hij allang opgesloten zijn en zouden de mensen hem vergeten zijn. En zou hier verraad aan het vaderland getolereerd moeten worden?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Nemo.omen

DE Nederlandse vertaling van Blaszczak is  ;D  ;D Blaaskaak   :D  ;D

Pieszyce

Ik had meer iets van Blaaszak,  ;D  maar ja . . . .  :)

En dan met de klemtoon op het laatste deel.  :D