Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

CBA-agent bij KGHM en PZU

Gestart door Pieszyce, 14 februari 2025, 15:19

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

CBA-agent bij KGHM en PZU 
Journalisten van Onet en TVN24 onthullen wie Artur Chodziński is en wat hij voor PiS heeft gedaan

14 februari 2025

citaatafbeelding X

Alpha PiS-trol.

Wie is de voormalige journalist van "Gazeta Wyborcza" Artur Chodziński, die bij de CBA voor PiS ging werken?

Het interne verhaal over zijn verleden en de mythes die de Twitter-trol verspreidde, werden ontkracht door journalisten van Onet en TVN24.

Mateusz Baczyński van Onet herinnerde zich dat Chodziński na de val van de eerste PiS-regering in de CBA bleef, maar werd ontslagen na het schandaal rond de lekken van materiaal naar PiS en sociale media.

In het artikel van de journalist van Onet lezen we:

Ik zie dat de heer Chodziński zichzelf profileert als een superagent-patriot die door de media wordt lastiggevallen. Laten we een paar feiten uit zijn leven in herinnering roepen:

1) In september 2015 is de directie van de CBA op zoek naar een 'mol' die geheime materialen lekt, die vervolgens naar rechtse media worden gestuurd (waaronder TV Republika).

2) Het management van de CBA is van mening dat Artur Chodziński (destijds een functionaris van de CBA in Wrocław) verantwoordelijk kan zijn voor de lekken. Het bleek dat deze superagent-patriot informatie uit de CBA-database downloadde die niet in zijn dienstdocumentatie voorkwam. Het betrof dus geen zaken waarmee hij zelf te maken had.

3) Ook komt aan het licht dat de heer Chodziński tijdens zijn nachtdienst een onbevoegde persoon heeft uitgenodigd om het CBA-gebouw te betreden. Volgens Zbigniew Stawarz (destijds hoofd van de CBA-afdeling in Wrocław) was ze een prostituee.

Zbigniew Stawarz: "Het was een schandalige situatie, want er lagen wapens en geheime documenten in het gebouw, waaronder die over het geval van Józef Pinior. Een buitenstaander had ook geen recht om zich daar te vestigen. Ik kan eerlijk zeggen dat ik in de 30 jaar dat ik in verschillende diensten werk, nog nooit zo'n situatie heb meegemaakt."

4) Na een disciplinaire procedure wordt de heer Chodziński ontslagen. De zaak wordt eveneens doorverwezen naar het Openbaar Ministerie.

5) In oktober 2015 neemt PiS de macht over. Artur Chodziński keert onmiddellijk terug naar de CBA, krijgt promotie en de zaak bij het Openbaar Ministerie (dat al onder het bewind van Zbigniew Ziobro stond) wordt gestaakt. Mensen die zijn activiteiten bij de CBA onthullen, worden slachtoffer van pesterijen.

6) In 2018 heeft de heer Chodziński mij aangeklaagd omdat ik zijn kleurrijke avonturen in Onet beschreef. Hij doet zijn uiterste best om hen ervan te overtuigen dat de vrouw die hij illegaal in het CBA-gebouw heeft toegelaten, geen prostituee was (blijkbaar vond hij de andere beschuldigingen minder belangrijk).

7) In 2021 win ik juridisch de zaak tegen de heer Chodziński voor de rechtbank. Hij schrijft echter overal dat de rechtbank heeft geoordeeld dat de vrouw die hij illegaal in de CBA heeft toegelaten, geen prostituee is. Nou, nee. De rechtbank was niet van oordeel dat zij geen prostituee was. De rechtbank verklaarde alleen dat zij niet kon vaststellen of de vrouw een prostituee was of niet. En dat is een groot verschil.

8 ) Waarom was het vaststellen van dit feit zo'n probleem? Waarschijnlijk omdat het Openbaar Ministerie van Ziobro niet akkoord ging met het ter beschikking stellen van de onderzoeksmaterialen ten behoeve van het proces. Vreemd, toch? Ze hadden immers niets te verbergen, en 'onschuldigen hebben niets te vrezen'.

PS. Misschien is het de moeite waard dat het Openbaar Ministerie nog eens naar dit onderzoek kijkt? Het vermoeden bestaat immers dat politieke motieven een rol hebben gespeeld bij het stopzetten van deze uiterst interessante zaak.

https://twitter.com/matbaczynski/status/1889971415710892248    

Robert Zieliński, die als eerste het Chodziński-schandaal onthulde, vestigde op zijn beurt de aandacht op een ander belangrijk aspect van de activiteiten van de CBA-agent.

Nou ja, hij kreeg banen bij staatsbedrijven – KGHM en Link4 (PZU) terwijl hij in dienst bleef.

– Meneer Chodziński, u schrijft zelf dat u sinds januari 2023 CBA-gepensioneerde bent. Wat deed u toen bij KGHM en Link4? Heeft u zich in het kader van uw dienstverlening – en daarbij ook nog eens met geld van beursgenoteerde bedrijven – schuldig gemaakt aan trolling? En waarom wordt hierover in de CBA-audit niets gezegd? – merkte een journalist van TVN 24 op.

citaatafbeelding X

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Bij Link4 kan men zakken vullen.  >:(

Ziobro's vrouw verdiende miljoenen via LINK4. Salarissen "waren marktconform"

Publicatie
2024-10-14 07:55

Patrycja Kotecka-Ziobro, de vrouw van voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro, verdiende ruim 4,5 miljoen złoto netto via LINK4, zo meldde Radio Zet maandag. Kotecka-Ziobro verklaarde dat haar inkomsten bij LINK4 in lijn waren met de marktnormen en dat de informatie van het station "onjuist" was.

Rest tekst. Weggelaten  ;)

Bron:  Bankier.pl  język po Polsku