Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Donald Tusk vermaant J.D. Vance naar een citaat van Johannes Paulus II

Gestart door Pieszyce, 17 februari 2025, 00:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Donald Tusk vermaant J.D. Vance naar een citaat van Johannes Paulus II
"Hij moet het zich herinneren"

Journalisten Onet Nieuws
Pools persbureau
14 februari 2025

De Amerikaanse vicepresident J.D. In zijn toespraak op de Veiligheidsconferentie in München herinnerde Vance aan de beroemde oproep van Johannes Paulus II: "Wees niet bang." Donald Tusk reageerde op de toespraak van de Amerikaan door eraan te herinneren dat deze woorden "bedoeld waren om het verzet van de Poolse natie tegen de Russische overheersing te versterken."

Waarom schrijven we hierover?

Tijdens een toespraak in München verwees J.D. Vance naar de woorden en daden van de Poolse paus. - In de woorden van paus Johannes Paulus II, naar mijn mening een van de meest buitengewone verdedigers van de democratie op dit continent als op enig ander, zei hij: "Wees niet bang. We moeten niet bang zijn voor onze mensen, zelfs als ze meningen verkondigen die niet overeenkomen met hun leiderschap," zei de vicepresident van de Verenigde Staten.

Hij verwees daarbij naar de woorden van Johannes Paulus II, die de paus uitsprak tijdens zijn homilie bij de inauguratie van zijn pontificaat. - Wees niet bang, open, wijd open voor Christus. Open voor zijn reddende kracht de grenzen van staten, van economische en politieke systemen, de wijde velden van cultuur, beschaving, ontwikkeling! Wees niet bang! - zei de Poolse paus op 22 oktober 1978.

Hoe reageerde Donald Tusk?

De woorden van de Amerikaanse politicus ontgingen de premier van de Poolse regering niet. "Iedereen die de woorden van Johannes Paulus II 'wees niet bang' aanhaalt, moet onthouden dat ze bedoeld waren om het verzet van het Poolse volk tegen de Russische overheersing te versterken," - schreef Donald Tusk.

Wat zei de vicepresident van de VS nog meer in München?

De Amerikaanse vice-president wijdde zijn toespraak in München volledig aan harde kritiek op de Europese democratie. Hij beschuldigde Europa ervan af te wijken van zijn eigen waarden, censuur uit te oefenen, kiezers te negeren en christenen te vervolgen. Hij zag dit als de grootste bedreiging voor het continent.

- De bedreiging waar ik me de meeste zorgen over maak in de context van Europa is niet Rusland, niet China, niet een andere externe actor. Waar ik het meest bezorgd over ben is de dreiging van binnenuit, de terugtrekking van Europa van een aantal van zijn meest fundamentele waarden, waarden die het deelt met de Verenigde Staten van Amerika, verklaarde Vance. Hij wees op de annulering van de presidentsverkiezingen in Roemenië als een van de belangrijkste voorbeelden, evenals de strijd tegen desinformatie.

Bedankt dat je ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Brin:  onet.pl        język po Polsku