Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zamach Stanu - Bogdan Święczkowski geeft commentaar op opname van premier Tusk

Gestart door Pieszyce, 6 februari 2025, 17:38

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zamach Stanu - Bogdan Święczkowski geeft commentaar op de opname van premier Tusk
"Het luipaardvel was nog steeds verdwenen"

Journalisten Onet Nieuws
6 februari 2025, 08:36

Bogdan Święczkowski – foto Ja Fryta - CC BY-SA 2.0

- Ik heb de video gezien. Eerlijk gezegd ontbrak de luipaardhuid nog en zou het een video zijn geweest als uit een Afrikaanse satrapie. Ik begrijp dat het humeur van de premier erg goed is. Ik zie dat hij is overgestapt van scheppen naar pingpongen. Ik denk dat het een slechte afspiegeling is van de staat dat we zo'n premier hebben die niet geïnteresseerd is in het naleven van de wet, maar in het spelen van spelletjes tijdens zijn ambtstermijn," aldus Bogdan Święczkowski op RMF FM. Dit is een commentaar op de opname die Donald Tusk online heeft gezet, naar aanleiding van berichten dat de voorzitter van het Constitutionele Hof een aanklacht van een staatsgreep had ingediend.

• Op de vraag of de kennisgeving aan openbare aanklager Ostrowski, die in conflict is met zijn superieur minister Adam Bodnar, juridische betekenis heeft, zei Swieczkowski dat het "een zeer grote betekenis heeft" omdat het "geloofwaardig en gerechtvaardigd" is.
  • In het interview deelde hij zijn zorgen. - Ik denk dat we dicht bij een situatie zijn waarin binnen zes maanden, een jaar, het leger of de politie de straat op gaan om te proberen publieke protesten te stoppen," zei hij.
  • Op de vraag wie dit zou kunnen doen, gaf hij geen duidelijk antwoord. Hij gaf echter aan dat de situatie zou kunnen worden veroorzaakt door ontevredenheid na de presidentsverkiezingen
  • Ik weet niet wie deze georganiseerde misdaadgroep leidt. Het is mogelijk dat er mensen van buiten Polen bij betrokken zijn," zei hij.

De premier, ministers, de voorzitter van de Sejm en de Senaat, en de leden van het parlement en de senatoren – al deze personen voeren volgens de voorzitter van het Constitutionele Hof illegale activiteiten uit die gericht zijn op het plegen van een staatsgreep in Polen Een dergelijke kennisgeving werd bij het Openbaar Ministerie ingediend door Bogdan Święczkowski, een van de meest vertrouwde personen van Zbigniew Ziobro, momenteel hoofd van het Constitutionele Hof. Het onderzoek werd gestart door officier van justitie Michał Ostrowski. Hij is de plaatsvervangend procureur-generaal die is benoemd door Zbigniew Ziobro en kan niet uit zijn functie worden ontheven zonder toestemming van de president.

Donald Tusk reageerde op de informatie en inzending van Jarosław Kaczyński op sociale media. "Kom op, we hebben hier serieuze zaken," zei de premier terwijl hij met een tafeltennisbatje op zijn voorhoofd tikte. "Daar gaan we later over praten," voegde de regeringsleider toe, terwijl hij de bal liet stuiteren.

Op de vraag of het rapport dat aan officier van justitie Ostrowski is voorgelegd juridische betekenis heeft, antwoordde Święczkowski dat het "een zeer aanzienlijke juridische betekenis" heeft, omdat het een "geloofwaardig en gerechtvaardigd" rapport is van een vermoeden van het plegen van een misdrijf.

— De president van het Constitutionele Hof is verantwoordelijk voor het waarborgen van de naleving van de constitutionele orde in Polen. Hij moet er alles aan doen om deze orde te handhaven, voegde hij toe.

Bogdan Święczkowski: het kan gebeuren dat er strijdkrachten of politie de straat op gaan

— Ik hoop dat er geen situatie zal ontstaan waarin Polen een ondemocratische staat wordt waarin dictatoriale macht zal gelden. Ik ben daar bang voor. Ik geloof dat we dicht bij een situatie zijn waarbij binnen een half jaar of zelfs een jaar de strijdkrachten of de politie de straat op gaan om te proberen sociale protesten te stoppen, aldus de president van het Constitutionele Hof.

Volgens hem zouden dit protesten kunnen zijn in het kader van de presidentsverkiezingen. — Gezien de manier waarop ze het Hooggerechtshof behandelen, neem ik aan dat er een situatie kan ontstaan waarin de presidentsverkiezingen in twijfel worden getrokken, wat zal leiden tot sociale protesten die kunnen uitmonden in allerlei soorten gedrag, waardoor de politie of het leger de straat op moet — zo schatte hij in.

Op de vraag wie dit gedaan zou kunnen hebben, ontweek hij een duidelijk antwoord. — Ik noem geen namen. Ik weet niet wie deze georganiseerde misdaadorganisatie leidt. Misschien doen er ook mensen van buiten Polen mee. Daar is het strafrecht voor, daar is het Openbaar Ministerie voor, en hij moet strafvervolging voeren. (...) Dit zijn mijn persoonlijke vermoedens, die niet in de melding zijn opgenomen, omdat ik deze vermoedens niet heb laten verifiëren, aldus Święczkowski.

— Poetin of Scholz? — vroeg de interviewer Tomasz Terlikowski.

— Ieder intelligent persoon kan deze vraag voor zichzelf beantwoorden, zei Święczkowski.

Voorzitter van het Constitutionele Hof: Ik ben een verantwoordelijk man. Het gevecht kan op verschillende manieren worden gevoerd

— Je kunt je kop niet in het zand steken als je ziet dat de zaken slecht gaan in het land, dat de wet wordt overtreden, dat de democratie op de terugtocht is. Dus wat zou ik doen, zou ik mijn rug toekeren, mezelf opsluiten in mijn kantoor en een boek lezen? Dat is niet de rol van een ambtenaar. (...) Ik ben een verantwoordelijk man. Er zijn verschillende manieren om te vechten. Een verantwoordelijk persoon reageert moedig op de bedreigingen die hij ziet en wil voorkomen dat ze escaleren. Dat is wat ik heb gedaan, zei de voorzitter van het Constitutionele Hof.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

łgo ,

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez łgo   język po Polsku

Pieszyce

Onderzoek naar poging tot staatsgreep. Openbaar aanklager Ostrowski doet nog een zet

Journalisten Onet Nieuws
6 februari 2025, 10:09 uur

— Ik voer het onderzoek zelf uit, het is mijn eigen onderzoek. Ik heb een bevel uitgevaardigd om bepaalde onderzoeksactiviteiten toe te vertrouwen aan de Internal Security Agency [ABW]. Ik hoop dat deze opdracht wordt uitgevoerd. Omdat bepaalde werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door instanties die over de juiste bevoegdheden en procedurele voorzieningen beschikken, waarover het Openbaar Ministerie niet beschikt. Ik verwacht geen toezicht op dit onderzoek. Bovendien kan de procureur-generaal, die mijn directe meerdere is, dit onderzoek niet van mij afpakken. Omdat dit onderzoek ook zijn daden betreft, zei aanklager Michał Ostrowski, die het onderzoek naar de couppoging startte, donderdag tijdens een persconferentie. Dit blijkt uit een mededeling van de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski.

Michał Ostrowski
Citaatfoto: PAP/Radek Pietruszka

Ostrowski vertelde verslaggevers dat hij nog steeds wachtte op de toekenning van een zaaknummer, maar dat hij er geen twijfels over had dat dit zou gebeuren. — Het lijkt mij dat er hier geen andere optie is, aangezien er een besluit is om de procedure te starten, er bewijsactiviteiten zijn, moet er een dergelijk nummer worden toegewezen. Het gaat hier echter om een puur technische en secundaire activiteit, aldus de officier van justitie.

Hij voegde eraan toe dat de zaak zal worden voortgezet "zelfs zonder dat deze in het interne systeem van het Openbaar Ministerie wordt ingevoerd." — Het is al gaande, meneer de redacteur, het onderzoek is al gaande, deze zaak zal worden afgehandeld. Ik ben van plan om vandaag, direct na de bijeenkomst met u, verdere bewijsvoering te verrichten, kondigde Michał Ostrowski aan.

Op de vraag of er al een specifieke lijst was van de personen die ondervraagd zouden worden, antwoordde hij: - Het gaat om mensen die de belangrijkste functies in het land bekleden, waaronder de voorzitter van de Sejm, de voorzitter van de Senaat, de premier en ministers, waaronder de minister van Justitie. Het onderzoek richt zich ook op de situatie waarin de president van de Republiek Polen zijn prerogatieven om rechterlijke benoemingen te doen, wordt ontnomen.

Onderzoek naar de couppoging

— Op 31 januari heb ik een kennisgeving van 60 pagina's ondertekend over een gerechtvaardigd vermoeden van een misdaad door de premier, ministers, de voorzitter van de Sejm, de voorzitter van de Senaat, parlementsleden en senatoren van de regeringscoalitie, de voorzitter van het Government Legislation Centre, enkele rechters en aanklagers en andere personen — zei de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, tijdens de persconferentie van gisteren. Nadat officier van justitie Michał Ostrowski hem op de hoogte had gesteld, werd een onderzoek naar de zaak gestart.

Hij is de plaatsvervangend procureur-generaal die is benoemd door Zbigniew Ziobro en kan niet uit zijn functie worden ontheven zonder toestemming van de president. Hij is een van de procureurs die in opstand komen tegen de veranderingen die minister van Justitie Adam Bodnar heeft doorgevoerd binnen het Openbaar Ministerie.

KMK , ,

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez KMK     język po Polsku

Pieszyce

Adam Bodnar over de "staatsgreep"
Hij wees op de "soldaten" van Zbigniew Ziobro

Pools persbureau
6 februari 2025, 10:22 uur

Adam Bodnar, minister van Justitie en procureur-generaal, noemde de president van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, en de plaatsvervangend procureur-generaal, Michał Ostrowski, "trouwe soldaten" van Zbigniew Ziobro. Bodnar reageerde als volgt op het onderzoek naar de 'staatsgreep'. Zoals hij zelf zei, ontving hij een brief van één regel van Ostrowski. Hij kondigde aan dat hij de melding zou beoordelen.

De voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, maakte woensdag bekend dat aanklager Ostrowski naar aanleiding van zijn kennisgeving een onderzoek is gestart naar het vermoeden van een staatsgreep, gepleegd door onder meer Premier Donald Tusk, de voorzitters van de Sejm en de Senaat, het hoofd van het Overheidswetgevingscentrum en enkele rechters en aanklagers.

De misdaad, zei hij, is dat sinds 13 december vorig jaar Deze personen opereren "in een georganiseerde criminele groep, en in korte tijd [...] met het doel het constitutionele systeem van de Republiek Polen te veranderen en handelen om de activiteiten van het Constitutionele Hof en andere constitutionele organen, waaronder de Nationale Raad voor de Justitie en het Hooggerechtshof, te verwezenlijken of te beëindigen". Ostrowski bekleedt sinds november 2023 de functie van plaatsvervangend procureur-generaal. Hij werd voor deze functie benoemd door de toenmalige premier Mateusz Morawiecki.

Adam Bodnar over de "staatsgreep"

— De loyale soldaten van Zbigniew Ziobro, namelijk Bogdan Święczkowski en de heer Michał Ostrowski, voeren zeer specifieke politieke taken uit — aldus minister Bodnar donderdag over deze berichten.

— Niets zal het Openbaar Ministerie ervan weerhouden om in het belang van de burgers te handelen, om verantwoordelijkheid te dragen voor de samenleving en om alle onregelmatigheden die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op te lossen, zei hij.

Bodnar kondigde aan dat hij de melding zou beoordelen. — Als er zo'n serieuze melding wordt gedaan, dan had ik er ten eerste niet via de media van op de hoogte mogen zijn, ten tweede had het mij moeten worden voorgelegd, en tot nu toe heb ik alleen een heel bescheiden briefje van één regel van de heer Ostrowski ontvangen, zo verklaarde hij.

LLE , ,

Bron: PAP, wiadomosci.onet.pl przez LLE     język po Polsku

Pieszyce

Prof. Safjan zonder genade voor Święczkowski. Zo vatte hij het samen

Robert Fonte Roldan
Journalist van de sectie Politiek

6 februari 2025

De echo van Bogdan Święczkowski's conferentie blijft nazinderen. De voorzitter van het Constitutionele Hof maakte woensdag (5 februari) bekend dat we in Polen te maken hebben met... een staatsgreep. Professor Marek Safjan ging niet onverschillig voorbij aan dit verhaal. De eminente advocaat en voormalig voorzitter van het Grondwettelijk Tribunaal reageerde erop in "Fakt". Hij suggereerde dat de woorden van Święczkowski de plechtigheid en het gezag van de staat beledigen. - Helaas hebben we daar (in het Constitutioneel Tribunaal - noot van de redacteur) de afgelopen jaren veel van dit soort stellingen gehoord, die de genoemde plechtigheid hebben geschonden. Ik betreur dit ten zeerste," zegt Prof. Safjan.

Laten we het nog eens in herinnering brengen. Święczkowski maakte woensdag tijdens een persconferentie bekend dat de plaatsvervangend procureur-generaal, aanklager Michał Ostrowski, naar aanleiding van zijn melding een onderzoek is gestart naar het vermoeden van een staatsgreep, gepleegd door onder meer premier Donald Tusk, de voorzitters van de Sejm en de Senaat, de voorzitter van de RCL en enkele rechters en aanklagers.

De voorzitter van het Constitutionele Hof zei woensdag dat de huidige regering onder meer heeft geleid tot de ondermijning van de status van het rechtssysteem van de Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof en de rechters van het Hooggerechtshof, tot de stopzetting van de publicatie van uitspraken van het Constitutionele Hof door de RCL, tot ondermijning van de status van de huidige rechters van het Hof, en ook heeft geleid tot de aanneming van de resolutie van de Sejm van 6 maart vorig jaar over het wegwerken van de gevolgen van de constitutionele crisis van 2015-2023 in het kader van de werking van het Constitutionele Hof. Volgens hem opereren de personen op wie de kennisgeving betrekking heeft sinds 13 december 2023 "als een georganiseerde criminele groep, en wel in korte tijd (...) met als doel het constitutionele stelsel van de Republiek Polen te veranderen en te handelen om de activiteiten van het Constitutionele Hof en andere constitutionele organen, waaronder de Nationale Raad voor de Justitie [KRS] en het Hooggerechtshof, te verwezenlijken of te beëindigen".

Prof. Safjan over de conferentie van Święczkowski

"Fakt", vroeg een vooraanstaand advocaat, Prof. Merk Safjan.

Ik moet zeggen dat de stelling over een "staatsgreep" schokkend kan zijn, vooral omdat deze werd geuit door iemand die voorzitter was van het Constitutionele Hof. Bovendien, in een gebouw dat geassocieerd wordt met de ernst en autoriteit van de staat

— horen we.

— Helaas hebben we daar de laatste jaren veel van dergelijke stellingen gehoord die de eerder genoemde ernst schenden. "Ik vind dit buitengewoon jammer", zegt Prof. Safjan.

De voormalige president van het Constitutionele Hof twijfelt er niet aan dat "de stelling van de heer Święczkowski deze bevoegdheid schendt."

We hebben te maken met een situatie waarin we er alles aan doen om de gevolgen van de schending van de grondwet in voorgaande jaren ongedaan te maken. Dit proces is ontzettend ingewikkeld, duurt lang en vereist respect voor veel principes die in de grondwet zijn vastgelegd. Op dit punt is het doen van een dergelijke bewering een zeer desorganiserende factor. Het creëert een gevoel van gevaar voor de samenleving en wekt de indruk van complete chaos. Het is gevaarlijk om zulke uitspraken te doen.

— aldus de voormalige voorzitter van het Constitutionele Hof.

Hij voegt eraan toe dat een hervorming van het tribunaal nodig is. — Ik twijfel er niet aan dat het moet gebeuren — benadrukt hij.

Bron:  fakt.pl przez Robert Fonte Roldan     język po Polsku

Pieszyce

Het Openbaar Ministerie verstrekt nieuwe informatie over de 'poging tot staatsgreep'
Het hoofdthema van de envelop

Journalisten Onet Nieuws
6 februari 2025, 13:09 uur

De woordvoerster van de procureur-generaal, Anna Adamiak, verklaarde tijdens een persconferentie dat de "correspondentie met onbekende inhoud" in een gesloten envelop naar het kantoor van officier van justitie Michał Ostrowski werd gebracht en daarom zijn "privécorrespondentie" is. — De overige informatie blijft media-informatie totdat de zaak is geregistreerd en er actie is ondernomen, voegde ze toe.

Anna Adamiak benadrukte dat zij het document, dat niemand heeft gezien, op dit moment niet kan beoordelen. — Wanneer de zaak verder wordt behandeld, zal ook de bevoegde eenheid van het Openbaar Ministerie ermee aan de slag gaan, aldus de woordvoerster namens Adam Bodnar, die zich momenteel in Brussel bevindt. — Een brief van de officier van justitie Ostrowski verzoekt alleen om de procedure te registreren, maar voegt geen documentatie toe. Er staat maar één zin, benadrukte ze.

Ze voegde eraan toe dat noch de plaatsvervangend procureur, noch de procureur-generaal zelf de bevoegdheid heeft om een zaak te registreren, omdat ze geen toegang tot het systeem hebben.

KMK , ,

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez KMK    język po Polsku

Pieszyce

Andrzej Duda geeft commentaar op de woorden van de voorzitter van het Constitutionele Hof
Over het optreden van de overheid: Tragikomisch

oprac: Andrzej Grochowina
5 februari 2025

In een gesprek met Robert Mazurek verwees Andrzej Duda naar de uitspraak van de voorzitter van het Constitutionele Hof over een "sluipende staatsgreep". Volgens de president begaat de regeringscoalitie 'ernstige wetsovertredingen'.

"Sluipende staatsgreep": Woensdag maakte de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, bekend dat hij aangifte heeft gedaan van een vermoedelijke misdaad gepleegd door vertegenwoordigers van de regering en parlementsleden van de regeringscoalitie. Volgens hem proberen deze mensen []"het constitutionele systeem van de Republiek Polen te veranderen"[/b] en hij omschreef de situatie in het land als een "sluipende, systematische staatsgreep".

"Een reeks wetsovertredingen": gaf president Andrzej Duda commentaar op het besluit van president Święczkowski tijdens een gesprek met Channel Zero. - Het gaat hier inderdaad om een hele reeks herhaaldelijke, flagrante schendingen van de wet door verschillende personen die momenteel de uitvoerende macht uitoefenen. Ik heb daar geen twijfels over, zei hij. Hij merkte vervolgens op dat president Święczkowski "een zeer ervaren officier van justitie" is.

"Tragikomedie": De president benadrukte dat hij het 60 pagina's tellende document van president Święczkowski niet had gezien. Hij gaat er echter van uit dat er verwijzingen in staan naar niet-erkende uitspraken van het Constitutionele Hof en de Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof. Volgens hem zijn dit 'ronduit tragikomische' situaties. - Dit zijn zeker grove schendingen van de wet, met name van de grondwet, merkte hij op.

Bron: Kanał Zero,  wiadomosci.gazeta.pl      język po Polsku

Pieszyce

Aneta ObserwatorXY @obserwatorxy.bsky.social

Andrzej Duda w rozmowie z Mazurkiem sugeruje Polakom scenariusz gruziński, gdzie po wyborach opozycja nie uznała wyników prezydenckich.
Niezły fikoł 🙃 Bardzo nieodpowiedzialna wypowiedź.

In zijn gesprek met Mazurek suggereert Andrzej Duda aan de Polen een Georgisch scenario, waarbij de oppositie na de verkiezingen de presidentsverkiezingsuitslag niet erkende.
Leuke truc 🙃 Een zeer onverantwoordelijke uitspraak.

Pieszyce

Zelfs PiS gelooft niet in een staatsgreep. Bij PiS maken ze Kaczyński belachelijk

7 februari 2025

Woensdag maakte de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, bekend dat hij een kennisgeving heeft ingediend waarin hij het vermoeden uitspreekt dat er een staatsgreep is gepleegd door vooraanstaande vertegenwoordigers van de regering en het parlement, waaronder premier Donald Tusk, voorzitter van de Sejm Szymon Hołownia en voorzitter van de Senaat Małgorzata Kidawa-Błońska. Daarom startte officier van justitie Michał Ostrowski een onderzoek naar de zaak.

De voorzitter van het Constitutionele Hof benadrukte dat het hier niet om een staatsgreep in de zin van het gebruik van militair geweld ging, maar om een "sluipende, systematische staatsgreep". Hij merkte op dat volgens hem de huidige acties van de machthebbers een bedreiging vormen voor het staatssysteem en in strijd zijn met de grondwet.

De voorzitter van Wet en Justitie, Jarosław Kaczyński, steunde het standpunt van Święczkowski en beweerde dat de staatsgreep al langer gaande was. Hij wees op artikel 127 van het Wetboek van Strafrecht, waarin sprake is van het met geweld veranderen van het politieke systeem. "Dit is niets nieuws, ik heb het al vaak gezegd. "Ik weet niet hoe vaak, maar ik heb tijdens persconferenties minstens vijf keer benadrukt dat het noodzakelijk is om naar dit artikel te verwijzen, en dat het gebruik van de term "staatsgreep" in deze bredere zin gerechtvaardigd is," zei de leider van de PiS in de Sejm.

Ondanks Kaczyński's officiële standpunt zijn niet alle PiS-politici overtuigd van de rechtvaardiging van deze stap. Volgens berichten in de media was er sprake van verontwaardiging in de gemeenschap van Recht en Rechtvaardigheid. "Dit is gewoon over de schreef gaan. Niemand heeft ons vooraf ingelicht. "Ik hoorde over de staatsgreep via de media", vertelde een anonieme informant aan Onet.

Volgens de bron zijn er onder PiS-politici vragen over het doel van deze actie. "Ik ben het ermee eens dat Tusk en zijn bende de rechtsorde veranderen, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat het Openbaar Ministerie, of liever gezegd één officier van justitie, in deze zaak kan doen. "Ik ben bang dat dit een negatieve impact zal hebben op de campagne van Karol Nawrocki", aldus de informant.

Gelooft de partij niet meer in de Grote Strateeg?!

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Over Święczkowski valt niet te lachen
Hij voert Nowogrodzka's plan resoluut uit

7 februari 2025

Woensdag maakte de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, bekend dat hij een kennisgeving heeft ingediend waarin hij het vermoeden uitspreekt dat er een staatsgreep is gepleegd door vooraanstaande vertegenwoordigers van de regering en het parlement, waaronder premier Donald Tusk, voorzitter van de Sejm Szymon Hołownia en voorzitter van de Senaat Małgorzata Kidawa-Błońska. Daarom startte officier van justitie Michał Ostrowski een onderzoek naar de zaak.

De voorzitter van het Constitutionele Hof benadrukte dat het hier niet om een staatsgreep in de zin van het gebruik van militair geweld ging, maar om een "sluipende, systematische staatsgreep". Hij merkte op dat volgens hem de huidige acties van de machthebbers een bedreiging vormen voor het staatssysteem en in strijd zijn met de grondwet.

De voormalige voorzitter van het Constitutionele Hof, Jerzy Stępień, bekritiseerde de start van het onderzoek en stelde dat er sprake is van een poging om een parallelle staat te creëren. "Wij hebben in Polen geen twee rechtsstelsels, maar één. Toch is er een bepaalde groep advocaten, politici, rechters en officieren van justitie die bij elke stap de wet overtreden, om puur politieke redenen en vanwege hun carrière. "Dit is precies waar we mee te maken hebben", zei Stępień in een interview met Onet.

Volgens hem wil het politieke kamp rondom Święczkowski een parallel systeem en instellingen in Polen creëren. "Toen ze nog aan de macht waren, gebruikten ze geweld om hun doelen te bereiken. Nu ze geen macht meer hebben, grijpen ze naar hocus-pocus zoals deze mededeling van de heer Święczkowski. Wat hij doet is helemaal geen chaos zaaien, want dat is ineffectief. Parallelle status afspelen. "Maar in oktober 2023 hebben de mensen besloten dat ze zo'n maatregel niet willen, dat ze willen dat de rechtsstaat wordt hersteld en dat is wat ze van de autoriteiten zullen eisen", merkte Stępień op.

De voormalige voorzitter van het Constitutionele Hof stelt voor om krachtige maatregelen te nemen tegen mensen die volgens hem staatsorganen misbruiken voor privédoeleinden. "Ik zou adviseren om daadkrachtig op te treden tegen die machtsovernemers die, gekleed in rechterlijke of aanklagerlijke gewaden, staatsorganen misbruiken voor hun eigen belangen. Ik herhaal: dit zijn machtsmisbruikers en de heer Ostrowski van het Openbaar Ministerie moet disciplinair verantwoordelijk worden gehouden voor wat hij heeft gedaan," concludeerde de rechter.

Pieszyce

Werd de PiS-actie met de "staatsgreep" al lang gepland?
De feiten zijn hard

7 februari 2025

De plaatsvervangend minister van Defensie, Cezary Tomczyk, heeft ondubbelzinnig gereageerd op de melding die de voorzitter van het Constitutionele Hof, Bogdan Święczkowski, aan het Openbaar Ministerie tegen de regering van Donald Tusk heeft gedaan met betrekking tot de staatsgreep. "Om überhaupt een procedure te kunnen starten, is er het Nationaal Openbaar Ministerie, dat de zaken verdeelt over afzonderlijke eenheden en daar worden ze gestart", aldus Cezary Tomczyk op de Poolse radio "Trójka".

Cezary Tomczyk hield geen blad voor de mond toen hij commentaar gaf op de kennisgeving van president Święczkowski, waarbij hij hem ervan beschuldigde "de facto een PiS-politicus" te zijn. "In het geval van de heer Święczkowski is het waarschijnlijk eerder een aanval op de rede. Laten we niet vergeten dat de heer Święczkowski de facto een politicus van de PiS is (...) en dat de officier van justitie geen onderzoek is gestart, omdat hij dat zelf ook niet kon," aldus Tomczyk. "De instelling van het Openbaar Ministerie is een hiërarchische instelling en net zoals een soldaat geen oorlog kan verklaren aan een vreemd land (...) geldt hier hetzelfde", voegde hij toe.

De plaatsvervangend hoofd van het Ministerie van Defensie oordeelde dat de melding van Święczkowski aan het Openbaar Ministerie, of preciezer aan officier van justitie Ostrowski, volgens hem bewijst dat er sprake is van een "gesloten systeem". "Om überhaupt een procedure te starten, is er het Nationaal Openbaar Ministerie, dat de zaken verdeelt over afzonderlijke eenheden en daar worden ze gestart", aldus Tomczyk. "Laten we niet vergeten dat de officier van justitie waar we het over hebben [Michał Ostrowski – noot] na de verloren verkiezingen in november 2023 werd benoemd tot plaatsvervangend procureur-generaal", voegde hij toe.

Volgens hem heeft PiS de wet opzettelijk gewijzigd, zodat Ostrowski 'onherroepelijk' zou zijn. "PiS heeft de wet specifiek zodanig gewijzigd dat deze man onherroepelijk zou zijn. Wanneer kan het worden ingetrokken? Dan, als er toestemming is van de president. Wie is de president? Andréz Duda. "Wij hebben een gesloten systeem", benadrukte hij.

Laten we ons niet voor de gek houden. Er is geen sprake van toeval in deze hele kwestie. Dit is een zorgvuldig geplande actie in de Nowogrodzka-straat.

Pieszyce

Strenge woorden van Tusk. "Efficiënte samenwerking. "Groteske actie"

8 februari 2025

Aanklager Michał Ostrowski is een onderzoek gestart naar een vermoedelijke staatsgreep door premier Donald Tusk en de voorzitters van de Sejm en de Senaat. Volgens het Openbaar Ministerie is de term 'initiatie' echter misbruik: in de documenten is geen spoor te vinden van de procedure en Ostrowski had zelf niet het recht om deze te initiëren.

Desondanks heeft aanklager Michał Ostrowski op het platform X (voorheen Twitter) laten weten dat hij zijn activiteiten op sociale media staakt vanwege het vermeende onderzoek. Maciej Świrski, de huidige voorzitter van de Nationale Mediaraad, benoemd door PiS, deed een soortgelijke uitspraak op platform X. Hij verklaarde dat hij zijn getuigenis over de vermeende staatsgreeppoging al had afgelegd.

De leider van de Burgercoalitie, Donald Tusk, uitte scherpe bewoordingen over de hele situatie. Hij noemde het een "groteske actie" en benadrukte dat er in werkelijkheid geen onderzoek gaande is en dat de acties van het PiS-kamp slechts een politiek spektakel zijn.

– "Staatsgreep" in Polen is alleen een kop in Rusland, Wit-Rusland en Hongarije. Efficiënte samenwerking. De actie is grotesk, en toch op zijn eigen manier gevaarlijk, schreef Tusk.

https://twitter.com/donaldtusk/status/1887848163039461814

Pieszyce

Laten we de moeilijke woorden bewaren, want ze kunnen nog steeds nuttig zijn
Prof. Piotrowski over de "staatsgreep"

Jolanta Ojczyk
8 februari 2025

"De regerende meerderheid heeft dezelfde democratische legitimiteit als haar voorgangers en heeft dus eerder de democratische staat aangevallen", aldus Prof. Ryszard Piotrowski in een interview met Business Insider Polska. Volgens hem is er geen sprake van een staatsgreep. Hij wijst er echter op dat de zet van Bogdan Święczkowski averechts kan uitpakken voor PiS, net als de veranderingen bij de Nationale Kiescommissie.

• Prof. Ryszard Piątkowski zegt dat men altijd rekening moet houden met de politieke realiteit, omdat het kan blijken dat elke stok twee uiteinden heeft, zoals blijkt uit het geschil over de Nationale Kiescommissie
  • Toen PiS aan de macht was, behaalde het een meerderheid in de Nationale Kiescommissie en kon het doen wat het wilde, maar nu heeft het wat het niet wilde. — Er is geen geld. We kunnen zeggen dat het lot hen heeft gestraft, zegt de constitutionalist
  • Zal de melding van een vermoedelijke staatsgreep die door Bogdan Święczkowski, voorzitter van het Constitutionele Hof, bij het Openbaar Ministerie is ingediend, ook een averechts effect hebben op de PiS?
  • Prof. Piotrowski sluit dit niet uit, omdat de regeringscoalitie nu de werkelijke macht heeft. Hij waarschuwt echter tegen het vereffenen van politieke rekeningen via het Wetboek van Strafrecht.

[bJolanta Ojczyk, Business Insider Polska: Staan we voor een staatsgreep in Polen?[/b]

Prof. Ryszard Piotrowski, constitutionalist: Uit de informatie over de kennisgeving volgt dat indien een wettelijk bevoegde autoriteit de Grondwet schendt als gevolg van verkiezingen, dan handelt op grond van art. 127 en 128 van het Wetboek van Strafrecht. Dit is een veronderstelling die de interpretatie van gevallen van schending van het staatsrecht enigszins overdrijft, ook al vond de schending met geweld plaats. De publieke media zijn immers met geweld overgenomen.

De mensen die in de melding worden genoemd, hoeven dus niet bang te zijn voor de gevolgen?

Dit moet worden beoordeeld in de context van de feitelijke samenstelling van de Sejm en de Senaat. Om strafrechtelijke vervolging tegen afgevaardigden en senatoren te kunnen instellen, moet hun immuniteit worden opgeheven. Degenen die ervan worden beschuldigd mogelijk een staatsgreep te hebben gepleegd, hebben de meerderheid om de procedure te blokkeren. Ongeacht of het Openbaar Ministerie passende maatregelen neemt, moet de immuniteit van bijvoorbeeld premier Donald Tusk worden opgeheven. Daarop is geen enkel vooruitzicht en dus ook geen zicht op een rechtszaak. Het uitzicht is echter ergens anders.

Wat zijn nog meer meningen?

De beschuldiging van schending van de Grondwet kan namelijk worden uitgebreid tot de periode van de huidige oppositie die aan de macht is.

Het idee van Święczkowski kan door de regeringscoalitie worden gebruikt.

Als hij dat wil, kan hij dat natuurlijk doen. De regeringscoalitie zal mogelijk soortgelijke beschuldigingen uiten tegen politici die nu in de oppositie zitten. De coalitie heeft de meerderheid om de immuniteit op te heffen en het kan zo zijn dat politici van de huidige oppositie strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld vanwege hun activiteiten terwijl zij aan de macht waren. Ook in die tijd stapelden zich gevallen van schendingen van de Grondwet op. Misschien niet op zo'n opzichtige en drastische wijze als tegenwoordig het geval is. Toch is de beoordeling van die periode wat betreft de toepassing van de Grondwet in veel gevallen ook negatief. Er zijn dus vooruitzichten om de schikkingen met de vorige regering te versnellen door gebruik te maken van de formule van het uitgebreide concept van de 'staatsgreep'.

Maar is het wel een goed idee om PiS-politici ter verantwoording te roepen?

Deze procedure kan bij het publiek negatief worden ontvangen. Wij beweren dat er geen sprake is van een staatsgreep. Maar aangezien wij de vereiste meerderheid hebben en tegenstanders beweren dat er sprake is van een staatsgreep wanneer de Grondwet wordt overtreden, worden er in de openbare ruimte talloze argumenten geformuleerd over de schending van de Grondwet onder de vorige regering. In feite hebben na 1997, dat wil zeggen sinds de totstandkoming van de huidige Grondwet, alle regeringen, alle parlementaire meerderheden na 1997, in meer of mindere mate de Grondwet overtreden, waarover ik in 2011 schreef. Na 2015 werden schendingen van de Grondwet door machthebbers een sterk zichtbaar element, ook vanwege de externe politieke vraag en het in gang zetten van procedures die de vorige regering van de macht moesten verwijderen. Niemand heeft echter de stelling geformuleerd dat de som van alle schendingen van de Grondwet neer zou kunnen komen op een 'staatsgreep'.

Zou het kunnen dat niet alleen PiS, maar ook Polen door de zet van Święczkowski zal worden getroffen?

Politieke rekeningen moeten niet worden vereffend met het wetboek van strafrecht. Dat is heel belangrijk, want het dient niet die essentiële instelling voor het functioneren van de democratie, namelijk de dialoog tussen de meerderheid en de verslagen politieke tegenstanders. De verslagen politieke tegenstanders verwijten de regerende meerderheid dat ze zichzelf een slag toedienen. Dit is waarschijnlijk niet het geval. Het is eerder zo dat de regerende meerderheid, met dezelfde democratische legitimiteit als haar voorgangers, de democratische staat een slag heeft toegebracht.

Kortom, hebben we niet te maken met een 'staatsgreep'?

Stellen dat er momenteel een 'staatsgreep' plaatsvindt of in het verleden heeft plaatsgevonden, is zeer schadelijk voor het imago, het prestige en de ernst van de staat Polen. Welke indruk wordt er over Polen gewekt? Wat moeten zakenmensen van zo'n land denken? Dat het een instabiel, onzeker land is waar de politieke elite onvoorspelbaar is. Dit is ook belangrijk voor de interne betrekkingen. Het zorgt voor een soort gewenning aan het begrip en het blijkt dat het iets heel normaals kan zijn. Dit betekent dat we in een staat van 'staatsgreep' kunnen leven, hoewel we denken dat dit niet het geval is en observatie van de werkelijkheid een dergelijke stelling niet ondersteunt. Ja, sommige mensen zien een schending van de grondwet, die wordt besproken, betwist, maar betekent dit een 'staatsgreep'?

Is het schenden van de grondwet geen "staatsgreep"? Waarom?

Als dat zo zou zijn, zou dat een te verregaande en zeer gevaarlijke interpretatie zijn. Als alles een 'staatsgreep' is, ongeacht of het om een eenvoudige of meer geavanceerde schending van de Grondwet gaat, dan vervaagt de betekenis van het concept. Als u niet weet wat een staatsgreep is, kunt u dit concept beter niet gebruiken. Ten tweede, laten we de moeilijke woorden bewaren, omdat ze nog steeds nuttig kunnen zijn. Zowel de regeerders als de oppositie ontzien echter noch de Grondwet, noch de samenleving.

Het bericht richt zich het meest op het Constitutioneel Hof, dat niet erkend wordt, waarvan de uitspraken niet gepubliceerd worden en waarvan de financiering voor 2025 is gekort. Is dit geen aanval op een constitutioneel orgaan?

Het Constitutioneel Hof is het slachtoffer van het geweld van de huidige meerderheid, maar het vorige Constitutioneel Hof was het slachtoffer van het geweld van de vorige meerderheid door de ambtseed niet af te nemen van wettelijk gekozen rechters. Het feit dat twee rechters als reserve zijn gekozen, mag geen reden zijn om de eed niet af te nemen van rechtmatig gekozen rechters, waardoor de resoluties van de Sejm over hun verkiezing teniet worden gedaan. Hier is het allemaal mee begonnen en de TK werd op verschillende manieren onder druk gezet. Nu gebruiken degenen die de rechtsstaat willen herstellen dezelfde methoden. We hebben te maken met het negeren van de rechtbank. Dit is een vorm van geweld, net als het minachtend aanspreken van rechters als neo-rechters. Ik zou echter voorzichtig zijn met het beschuldigen van een 'staatsgreep' als er geen meerderheid is om de immuniteit van de betrokkenen op te heffen. Het zou anders zijn als de huidige oppositie zo'n meerderheid had, maar dan zou het geen oppositie zijn. Er moet rekening worden gehouden met de politieke realiteit, want het kan blijken dat elke stok twee kanten heeft, zoals het geschil rond de PKW laat zien.

Wat hebt u in gedachten?

Vóór de laatste verandering werden negen leden van de Staatsverkiezingscommissie benoemd uit rechters door de presidenten van het Constitutionele Tribunaal, het Hooggerechtshof en het Administratief Hooggerechtshof. De PKW bestond dus alleen uit rechters, die van nature onafhankelijk waren. Dit beviel de Wet en Rechtvaardigheid Partij niet. Zij wilde alle macht in één hand concentreren. Daarom veranderde PiS de wet en vanaf 2018 worden zeven leden benoemd door de Sejm en slechts twee door de voorzitter van de TK en de NSA. Hiermee kregen de politici een meerderheid in de PKW, ze konden doen wat ze wilden, maar nu hebben ze wat ze niet wilden. Ze hebben geen geld. Je zou kunnen zeggen dat het lot hen heeft gestraft. En wat er verder gebeurt met de aankondiging van de vermoedelijke "staatsgreep", zullen we zien.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

Bron:  businessinsider.com.pl przez Jolanta Ojczyk      język po Polsku

Pieszyce

De propagandaramp van PiS. Dit hadden ze niet verwacht!

15 februari 2025

Uit de laatste peiling van United Surveys blijkt dat de meerderheid van de Polen het verhaal over de vermeende staatsgreep in het land niet deelt. Zoveel als 59,5 procent Respondenten zijn van mening dat noch de premier, noch de maarschalken de wet hebben overtreden en dat er in Polen geen staatsgreep heeft plaatsgevonden.

Uit het onderzoek blijkt dat de beoordeling van de huidige situatie in het land nauw samenhangt met politieke opvattingen. Onder de kiezers van het regeringskamp is dat zelfs 96 procent. verwerpt de stelling van een staatsgreep, terwijl slechts 1 procent deelt deze mening. 3 procent Respondenten uit deze groep hebben hierover geen mening.

Bij aanhangers van de oppositie is de situatie totaal anders. 68 procent van hen is van mening dat er in Polen een staatsgreep gaande is en dat de huidige situatie gevaarlijk is voor het land. 25 procent is de tegenovergestelde mening toegedaan, terwijl 7 procent vóór is. kan zijn standpunt niet bepalen.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er in het publieke debat duidelijk verschillende interpretaties zijn van de huidige politieke situatie, maar dat het algemene scepticisme van Polen ten aanzien van de hypothese van een staatsgreep overheerst. Slechts 27,5 procent De maatschappij accepteert een dergelijke interpretatie, terwijl de meerderheid (59,5%) geen basis ziet voor een dergelijke beoordeling.

Uit dit onderzoek blijkt dat burgers, ondanks politieke verdeeldheid, de huidige gebeurtenissen niet als een reële bedreiging voor het staatssysteem beschouwen. Dus de hele propagandacampagne van de PiS-partij liep op... onzin uit. Zelfs de voorstanders van Recht en Rechtvaardigheid konden ze niet overtuigen.

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku

Pieszyce

Wat is er met de staatsgreep gebeurd? Waarom is PiS stil?

23 februari 2025

Herinnert u zich nog hoe PiS drie weken geleden nog fulmineerde over een 'staatsgreep'? die naar verluidt door (natuurlijk!) Donald Tusk is gepleegd?

Tegenwoordig is er geen spoor meer van te vinden. En de belangrijkste politici van Kaczyński's partij doen er alles aan om dit onderwerp te vermijden. Terwijl ik heel goed wist dat niemand in Polen in zulke onzin zou trappen.

– Na luidruchtige conferenties, waarop met donderende stemmen werd aangekondigd dat er een staatsgreep zou plaatsvinden, vielen de politici van PiS plotseling stil. Waren de kiezers niet voor de gek gehouden, of was het onderwerp slechts een voorbijgaand politiek instrument? Het wordt steeds gemakkelijker om in Polen serieuze beschuldigingen te uiten, maar wat zijn de gevolgen? Hebben woorden in de politiek geen betekenis meer? – merkt Michał Szułdrzyński op in "Rzeczpospolita".

Laten we hopen dat PiS deze keer de consequenties onder ogen ziet. Dat de Polen het zorgeloze spel van de staat en haar instellingen niet zullen vergeten.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku