Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk sterk over PiS. Dat moet pijn hebben gedaan!

Gestart door Pieszyce, 17 februari 2025, 23:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk sterk over PiS. Dat moet pijn hebben gedaan!

16 februari 2025

De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance heeft de acties van de EU-leiders op de veiligheidsconferentie in München negatief beoordeeld.

- De dreiging waar ik me de meeste zorgen over maak als ik aan Europa denk is niet Rusland of China, het is geen andere externe macht. Wat mij zorgen baart is de interne dreiging, het vertrek van Europa van een aantal van zijn meest fundamentele waarden, waarden die het deelt met de Verenigde Staten," zei Vance in zijn toespraak.

Het hoofd van de Poolse regering verwees zondag naar de gebeurtenis op sociale media. "Als toerist houd ik erg van deze plek. Aardige mensen, uitstekend bier, geweldige Pinakothek. Als historicus en politicus kan ik vandaag alleen maar zeggen: MONACHIUM. NOOIT MEER." - schreef de Burgerplatformleider in het Engels op het X-portaal.

Tusk verwees direct naar de woorden van J.D. Vance. "Iedereen die de woorden van Johannes Paulus II 'wees niet bang' citeert, moet onthouden dat ze bedoeld waren om het verzet van het Poolse volk tegen de Russische overheersing te versterken," - verklaarde de regeringsleider in een post op hetzelfde platform.

"Volodymyr Zelenski verklaarde gisteren dat 'Brussel sommigen kan frustreren, maar als er geen Brussel is, zal Moskou komen'. De Oekraïense president begrijpt dit, terwijl PiS en de Confederatie dat niet doen," - schreef het hoofd van de Poolse regering. "Of, erger (en waarschijnlijker), ze begrijpen het heel goed". - voegde de premier eraan toe.

On point!

Bron: wiesci24.pl      język po Polsku