Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voormalig CBA hoofd: Ik weet niet of jullie gangsters of politici zijn

Gestart door Pieszyce, 31 december 2022, 16:57

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

23. Jan 2022 at 02:27

ik zal alles doen om jullie te vinden

22 januari 2022 

- Ik hoop dat de Minister van Justitie deze zaak de hoogste prioriteit zal geven en dat er toezicht op zal worden uitgeoefend en uitleg zal worden verschaft, niet alleen in het belang van mijn kind,
 maar ook in het belang van de bescherming van u allen. Omdat jullie allemaal met zo'n situatie te maken kunnen krijgen - verklaarde Paweł Wojtunik tijdens zijn persconferentie. Het voormalige
hoofd van de CBA verwees zo naar cyberaanvallen op hem en zijn dochter.

• Op vrijdag meldde Pawel Wojtunik dat iemand zijn telefoonnummer had overgenomen en zijn dochter had
    gebeld met de informatie: "Papa is dood".
  • Het voormalige hoofd van de CBA heeft zaterdag een conferentie bijeengeroepen over de cyberaanvallen op
    hem en zijn familie. Hij benadrukte dat hij weliswaar geen vertrouwen heeft in de rechtshandhaving, maar
    dat hij met hen zal samenwerken om de daders te identificeren.
  • Wojtunik gaf ook toe dat zijn familie al eerder was lastiggevallen, en dat hij daarom een strafvervolging had
     ingesteld, maar de zaak werd toen geseponeerd.

Het voormalige hoofd van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding, Paweł Wojtunik, kondigde vrijdag aan dat iemand erin geslaagd was zijn nummer te onderscheppen en zijn dochter
te bellen met een bericht dat luidde: "Je vader is dood".

In reactie op deze berichten gaf het plaatsvervangend hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Bestuur, Maciej Wąsik, toe dat deze cyberaanval "een uitzonderlijke schoft" was.
Zoals hij benadrukte: "Er is geen rechtvaardiging voor zulke daden. De Poolse politie onderneemt actie in deze zaak".

Voormalig CBA-chef over cyberaanval op hem en zijn dochter

Wojtunik hield zaterdag een conferentie over de zaak. - Twee dagen geleden, voor 22.00 uur, kreeg mijn dochter, die apart woont, een telefoontje van haar vader. Mijn foto en gegevens werden
weergegeven op het gesprek. Toen ze de telefoon opnam, hoorde ze: "Je vader is dood, hij ademt niet meer, ik bel met zijn telefoon". - bracht hij over.

Zoals de voormalige CBA chef opmerkte: "De operatie was zeer professioneel. Iemand moet onze twee telefoons gehackt hebben zodat mijn dochter zo'n telefoontje kreeg".

- Stel je voor wat mijn kind op dat moment voelde. Wat zij meemaakte veranderde mijn benadering van de zaak. Ik weet niet of jullie gangsters of politici zijn, maar ik laat jullie niet gaan en ik
zal alles doen om jullie te vinden. Jullie zijn gewoon schoften en schurken. Met iemands dood spelen is verachtelijk en ongehoord," zei hij.

- Wij hebben de politie alle gegevens verstrekt die het mogelijk moeten maken de daders te vervolgen. Ik weet dat de diensten over de instrumenten beschikken om dit soort daders op te sporen
en te identificeren en hen voor het gerecht te brengen - aldus Wojtunik.

- Ik hoop dat de Minister van Justitie deze zaak de hoogste prioriteit zal geven en dat er toezicht op zal worden uitgeoefend en uitleg zal worden verschaft, niet alleen in het belang van mijn kind,
maar ook in het belang van de bescherming van ons allen. Omdat we allemaal met zo'n situatie te maken kunnen krijgen," benadrukte het voormalige CBA-hoofd.

- Ik verwacht dat dit een topprioriteit zal zijn. Tenminste zoals bij de aanschaf van het Pegasus systeem. Ik benadruk dat ik ten volle bereid ben samen te werken met de wetshandhavingsinstanties,
hoewel ik ze niet vertrouw, omdat de laatste zes jaar hebben aangetoond dat voormalige politieagenten en zelfs de huidige openbare aanklagers en rechters niet worden gerespecteerd en beschermd,
 en dat alles wat ons is overkomen alleen is omdat ik ooit met misdadigers heb gevochten - zei hij.

Nog een aanval op Wojtunik's familie

Dit is niet de eerste situatie waarin het gezin van Wojtunik het slachtoffer is geworden van een soortgelijke aanval. Enkele dagen geleden heeft iemand een e-mailadres aangemaakt dat bijna identiek
 is aan dat van de 15-jarige dochter van het hoofd van het CBA en het gebruikt om vulgaire criminele bedreigingen te sturen aan plaatselijke ambtenaren en politieagenten.

Dit is echter niet alles. - Het is een opeenvolging van gebeurtenissen. Ongeveer zes maanden geleden ontving mijn familie een zeer gewelddadige en zeer reële dreigende anonieme brief. Ik heb toen
 ook strafvervolging ingesteld, maar de zaak is geseponeerd. Ongeveer twee maanden geleden kreeg mijn dochter ook bedreigingen via de telefoon. Ik verwacht dat in ieder geval deze zaak van
 twee dagen geleden niet zal worden geseponeerd," voegde hij eraan toe.

Het voormalige hoofd van de CBA verwees ook naar Pegasus. - Er zijn vragen over wie er achter zit, waarom valt het ons nu aan? Uit onderzoek van Citizen Lab blijkt zelfs dat het Pegasus-systeem
ook werd gebruikt voor het richten van bedreigingen en het versturen van sms-berichten over de dood van dierbaren. Er zijn ook vragen gesteld over de vraag of dit iets te maken heeft met politici.
 Daar ben ik niet in geïnteresseerd. Ik ben alleen geïnteresseerd in het opsporen van de daders en het stoppen van dergelijke praktijken," zei hij.

- Ga gewoon weg, ga weg van onze kinderen. We weten hoe het gezondheidszorgsysteem werkt. Onze kinderen hebben veel problemen en zij mogen daar niet onder lijden", besloot hij.

Bron:  natemat.pl przez Wioleta Wasylów      język po Polsku