Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zal Ziobro verdwijnen? Hij kondigt het zelf aan!

Gestart door Pieszyce, 3 februari 2025, 23:20

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zal Ziobro verdwijnen? Hij kondigt het zelf aan!

3 februari 2025

Voormalig minister van Justitie en Recht en parlementslid van Justitie, Zbigniew Ziobro, kondigde aan dat hij naar het buitenland moest om de revalidatie na de operatie voort te zetten. De politicus benadrukte dat hij zijn behandeling expres had onderbroken om voor de onderzoekscommissie Pegasus te verschijnen, maar haar leden beëindigden onverwachts de bijeenkomst.

Vrijdag werd Ziobro door de politie met geweld meegenomen naar een bijeenkomst van de onderzoekscommissie, waar hij als getuige moest getuigen. De rechtbank in Warschau had eerder besloten de politicus te arresteren. De agenten vonden hem in een kantoorgebouw in Warschau, waar hij een interview gaf aan TV Republika. Eerder probeerden ze hem onder meer tegen te houden. in zijn huis in Jeruzalem en in zijn appartement in de hoofdstad.

De commissie beëindigde echter de bijeenkomst en stemde over het verzoek om 30 dagen hechtenis voor de getuige. Het document zal naar het bureau van procureur-generaal Adam Bodnar worden gestuurd, die zal beslissen over verdere stappen in deze zaak.

Na de gebeurtenissen van vrijdag bracht de oud-minister het weekend door bij hem thuis. In een interview met Super Express verklaarde hij dat hij van plan was de revalidatie in het buitenland voort te zetten. – Ik moet terug voor rehabilitatie in het buitenland. Ik heb het expres onderbroken om voor de commissie naar Warschau te komen, maar zoals je kunt zien, hielden ze ermee op – zei Ziobro. – Ik heb mijn rehabilitatie uitgesteld, vooral vanwege mijn aankomst in Polen, maar de commissie wilde mij niet confronteren – voegde hij eraan toe. Hij zei ook dat de huidige autoriteiten "hun zenuwen verliezen", wat volgens hem een teken is van hun naderende einde.

Voorlopig verliest Zbigniew Ziobro duidelijk zijn zenuwen als hij Polen verlaat.

Bron:   wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ziobro verkeert in ernstige problemen
Is dat de reden waarom hij Polen wil verlaten?

3 februari 2025

Het parket van de procureur-generaal heeft een verzoek ontvangen van de onderzoekscommissie van Pegasus om de immuniteit van de voormalige minister van Justitie, Zbigniew Ziobro, op te heffen, meldt Polskie Radio.

Volgens de beschikbare informatie is het doel van de aanvraag om verdere procedures mogelijk te maken die kunnen resulteren in de detentie en arrestatie van de politicus voor een periode van 30 dagen. De beslissing hierover zal worden genomen door de Sejm, maar eerst zal het document worden beoordeeld door de regelgevingscommissie.

Vrijdag werd Zbigniew Ziobro, momenteel parlementslid voor Wet en Rechtvaardigheid, vergezeld door de politie naar de Sejm gebracht. De reden voor deze interventie was een oproep om te getuigen voor de onderzoekscommissie Pegasus, die tot doel heeft onderzoek te doen naar het illegale toezicht op politici, journalisten en burgers die deze software gebruiken.

De beslissing om Ziobro onder dwang voor te brengen werd eerder genomen door de rechtbank in Warschau, die oordeelde dat zijn aanwezigheid bij de commissievergadering van cruciaal belang was voor de verdere procedure.

Bron:   wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ziobro's insinuaties. Wat betekenen deze woorden?!

3 februari 2025

Oud-minister van Justitie Zbigniew Ziobro maakte maandag bekend dat hij een rapport zou indienen over de verdenking van het plegen van een misdrijf door leden van de onderzoekscommissie voor Pegasus. Volgens Ziobro handelt de commissie namens het heersende kamp en onderneemt zij illegale pogingen om hem van zijn vrijheid te beroven, omdat zij over informatie beschikt die de campagne van Rafał Trzaskowski zou kunnen bedreigen.

Vrijdag werd Zbigniew Ziobro, na een interview op Telewizja Republika, naar de Sejm gebracht, bijgestaan door de maarschalksgarde, nadat hij was opgeroepen voor een hoorzitting voor de Pegasus-commissie. Intussen besloten de voorzitter van de commissie, Magdalena Sroka, en andere leden het werk te beëindigen en om zijn arrestatie van dertig dagen te verzoeken.

Volgens Ziobro maken de acties van de commissie deel uit van het plan van het heersende kamp. De politicus beweert dat zijn kennis over de connecties van Rafał Trzaskowski's naaste medewerkers, hun vermeende corruptie en maffia-connecties, een ernstige bedreiging vormt voor de presidentiële campagne van de politicus van de Civic Coalition. "Het heersende kamp vreest dat mijn kennis, die voortvloeit uit het toezicht op een onderzoek naar de naaste medewerkers van de heer Trzaskowski, hun maffia-connecties, enorme corruptie en omkoping, van cruciaal belang kan zijn voor zijn presidentiële campagne", aldus de voormalige minister van Justitie.

Ziobro benadrukte dat de instellingen van het strafrecht niet kunnen worden gebruikt voor politieke spelletjes en het uitschakelen van politieke tegenstanders. "De instellingen van het strafrecht die toelaten dat iemand van zijn vrijheid wordt beroofd, kunnen niet worden gebruikt om trucs en manipulaties te creëren en politieke tegenstanders op te sluiten en hen van hun vrijheid te beroven", benadrukte hij.

Vanwege de situatie kondigde Ziobro aan dat hij een melding naar het parket zou sturen op verdenking van het plegen van een misdrijf door leden van de onderzoekscommissie, met uitzondering van parlementslid Przemysław Wipler. Volgens de voormalige minister van Justitie waren de acties van de commissie het gevolg van wanhoop en bedoeld om hem gevangen te zetten. "Vanwege het feit dat dit een duidelijk misbruik van de wet is, en omdat het naar onze mening ook een misdrijf is, sturen we een melding naar het parket op de verdenking van het plegen van een misdrijf door leden van de illegale opsporingsdienst. commissie – dit geldt uiteraard niet voor de heer Wipler – die wanhopige acties hebben ondernomen, bijna suïcidaal in termen van imago en wet, met als doel mij van mijn vrijheid te beroven", zei Ziobro.

Ik vraag me af waarom Ziobro zulke verreikende insinuaties maakt? Is hij zo bang voor arrestatie?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku