Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Recente berichten

➤ Oekraine - heden en toekomst / Re: Twitter posts over Oekraïn...
Laatste bericht door Pieszyce - 24 maart 2025, 14:41

GSFxEdge🌻   ‪@gsfxedge.bsky.social‬

Russians attacked civilians who were repairing the roof of a building in Kherson with a drone.
Russen hebben met een drone burgers aangevallen die het dak van een gebouw in Cherson repareerden.

Zie Video:  https://bsky.app/profile/gsfxedge.bsky.social/post/3ll2hmegvx22l

Kaczyński dreigt opnieuw. Hij kan niet anders?

23 maart 2025

Zondag ging Donald Tusk op het sociale platform X in op de controverse rond de onafhankelijkheid van het Openbaar Ministerie en de betrokkenheid van officier van justitie Ewa Wrzosek. In zijn bericht bekritiseerde hij degenen die het verdedigen van de onafhankelijkheid van wetshandhavingsinstanties beschouwen als een uiting van politieke betrokkenheid. Hij liet geen enkele toespeling onbenut op de activiteiten van Recht en Rechtvaardigheid tijdens hun heerschappij.

"Commentatoren die geloven dat het vechten om de onafhankelijkheid van het Openbaar Ministerie te verdedigen mevrouw Wrzosek diskwalificeert als 'politiek betrokken', waren onder de indruk van haar terughoudendheid toen PiS radicaal neutrale experts aanstelde als presidenten van rechtbanken, tribunalen, banken, media en OM-kantoren," schreef Tusk.

De president van Recht en Rechtvaardigheid, Jarosław Kaczyński, reageerde snel op Tusks bericht. Zijn scherpe antwoord was ook te horen op perron X.

"Het heeft geen zin om je zondag te verpesten en je bezig te houden met de berichten van een bekend persoon. Er zal tijd zijn voor gerechtigheid en er zal tijd zijn voor straf," schreef Kaczyński.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Donald Tusk verdedigt Ewa Wrzosek. Harde opmerkingen op het web

23 maart 2025

Na enkele dagen van stilte gaf premier Donald Tusk commentaar op de zaak van officier van justitie Ewa Wrzosek, die de afgelopen weken is uitgegroeid tot een van de meest controversiële figuren binnen het Poolse rechtssysteem. Zijn bericht op platform X veroorzaakte een golf van reacties van gebruikers en ontketende ook een politieke storm.

"Commentatoren die geloven dat het vechten om de onafhankelijkheid van het openbaar ministerie te verdedigen mevrouw Wrzosek diskwalificeert als 'politiek betrokken', waren onder de indruk van haar terughoudendheid toen PiS radicaal neutrale experts benoemde voor de presidenten van rechtbanken, tribunalen, banken, media en openbaar ministeries," schreef Tusk.

De publieke aandacht wordt met name gevestigd op het feit dat drie dagen voor het overlijden van de overledene Barbara Skrzypek, een langdurige nauwe medewerkster van Jarosław Kaczyński, werd door Ewa Wrzosek ondervraagd. Critici van de regering beschuldigen de regering van politisering van de activiteiten van het Openbaar Ministerie, terwijl voorstanders juist de noodzaak benadrukken van waarheidsvinding en de onafhankelijkheid van wetshandhavingsinstanties.

Rondom Tusk's woorden brak een ware vechtpartij uit, geleid vanuit de Nowogrodzka-straat. Het probleem is dat zelfs PiS-aanhangers heel goed weten dat Tusk gewoon... gelijk heeft.

Brejza herinnerde zich een bepaalde zaak. Welke PiS zich niet wil herinneren

23 maart 2025

President Andrzej Duda eerde de overleden Barbara Skrzypek met het Ridderkruis van de Orde van Polonia Restituta. Ze werkte al lange tijd samen met Jarosław Kaczyński en haar inzet voor het bestuurlijke werk werd door het staatshoofd gewaardeerd.

Dit besluit stuitte echter op kritiek van de oppositie, met hen senator Krzysztof Brejza. De politicus betwijfelde de geldigheid van deze onderscheiding toen president Andrzej Duda Barbara Skrzypek postuum onderscheidde.

In zijn bijdrage herinnerde Brejza eraan dat Barbara Skrzypek ten tijde van de Poolse Volksrepubliek in dienst was van de geheime kanselarij van de regering en samenwerkte met generaal Michał Janiszewski, die eerder lid was van de Militaire Raad voor Nationale Redding (WRON) en verantwoordelijk was voor de invoering van de staat van beleg.

"Een openbare vraag aan de duizenden mensen uit de underground die in de jaren 80 tegen het communisme vochten, waaronder enkele duizenden die de status van onderdrukten hadden en ook het Ridderkruis kregen, maar ook degenen die deze eer niet ontvingen: WAT VINDT U HIERVAN? Omdat ik ondanks deze situatie bepaalde twijfels heb", schreef Brejza.

Precies. Wat zeggen wij hierop?

Immigrantenvrouwen beschrijven 'de hel op aarde' in ICE-detentie

Lauren Villagran USA TODAY
23 maart 2025

Immigrantenvrouwen zeggen dat ze "als dieren" werden vastgehouden in detentie van de Amerikaanse Immigration and Customs Enforcement en werden onderworpen aan omstandigheden die zo extreem waren dat ze vreesden voor hun leven.

Urenlang vastgeketend in een gevangenisbus zonder toegang tot eten, water of een toilet. Bewakers vertelden dat ze op de vloer moesten plassen. Vastgehouden "als sardines in een pot", zo'n 27 vrouwen in een kleine cel. Slapen op een betonnen vloer. Eén keer drie minuten douchen gedurende drie of vier dagen in hechtenis.

"We stonken erger dan dieren", zei een gedetineerde. "Elke dag kwamen er meer meisjes. We schreeuwden en smeekten ze: 'Je kunt ze niet laten komen.' Ze hadden geen ruimte."

Vier vrouwen werden in februari vastgehouden in het Krome North Processing Center in Miami, een detentiecentrum dat is gereserveerd voor mannen. ICE nam de vrouwen in hechtenis op basis van vermeende immigratieovertredingen, maar geen van hen heeft een crimineel verleden, volgens een onderzoek van wetshandhavingsdossiers. Ze deelden hun ervaringen met USA TODAY op voorwaarde van anonimiteit, uit angst voor represailles van de overheid omdat ze nog steeds vastzitten.

De beschuldigingen komen nadat twee mannen in Krome op 23 januari en 20 februari in hechtenis zijn overleden.

USA TODAY heeft ICE en het moederagentschap, het Department of Homeland Security, een gedetailleerde lijst met de beschuldigingen verstrekt. Een politicus van DHS heeft niet gereageerd op meerdere verzoeken om commentaar.

De eigen onderzoekers van de overheid hebben herhaaldelijk ernstige problemen gevonden in detentiecentra voor immigranten in het hele land. De problemen zijn blijven bestaan onder Democratische en Republikeinse regeringen en variëren van fatale medische verwaarlozing tot oneigenlijk gebruik van geweld.

Vorig jaar concludeerde een rapport over onaangekondigde inspecties in 17 detentiecentra van 2020 tot 2023 – een brug tussen de regeringen van Trump en Biden – dat "ongeacht tijd, locatie, aantal gedetineerden en type faciliteit, ICE en het personeel van de faciliteit moeite hebben gehad om te voldoen aan aspecten van de detentienormen."

Maar de beschuldigingen van de vrouwen in Krome, een van de 17 centra die in het rapport werden beoordeeld, suggereren dat de detentieomstandigheden snel zijn verslechterd nu de nieuwe regering van Trump eraan werkt om de beloften van de president voor strengere immigratiehandhaving waar te maken.

ICE meldde dat er medio maart 46.269 mensen in hechtenis zaten, ruim boven de detentiecapaciteit van het agentschap van 41.500 bedden. Immigratiedetentie is "niet-bestraffend", volgens het beleid van ICE, in de erkenning dat de meeste immigratieovertredingen civiel zijn en niet strafrec . . . . . . . . . . .

Bron:  usatoday.com by Lauren Villagran . . . . . . Lees HIER verder . . . . . . . English

Het artikel is 2 tot 3 keer langer, maar zeer belangrijk om te weten hoe de "politie" van Trump nu werkt

Ik ga alles vertalen en apart ergens neerzetten zodat het geen publicatie is.

we komen er op terug.

Ik ben de Canadese die twee weken door Ice werd vastgehouden
Het voelde alsof ik was ontvoerd

Ik zat vast in een ijskoude cel zonder uitleg, ondanks dat ik uiteindelijk advocaten en media-aandacht kreeg. Toch had ik, vergeleken met anderen, geluk

Jasmine Mooney
Wo 19 Maart 2025

Er was geen uitleg, geen waarschuwing. Het ene moment zat ik op een immigratiekantoor met een ambtenaar te praten over mijn werkvisum, dat maanden eerder was goedgekeurd en mij, een Canadese, toestond om in de VS te werken. Het volgende moment werd me verteld om mijn handen tegen de muur te houden en werd ik gefouilleerd als een crimineel voordat ik naar een detentiecentrum van Ice werd gestuurd zonder de kans om met een advocaat te praten.

Ik ben opgegroeid in Whitehorse, Yukon, een klein stadje in het meest noordelijke deel van Canada. Ik wist altijd al dat ik iets groters met mijn leven wilde doen. Ik verliet vroeg mijn ouderlijk huis en verhuisde naar Vancouver, British Columbia, waar ik een carrière opbouwde in meerdere sectoren: acteren in films en televisie, eigenaar zijn van bars en restaurants, appartementen verkopen en Airbnbs beheren.

In mijn 30e ontdekte ik mijn ware passie in de gezondheids- en wellnessindustrie. Ik kreeg de kans om te helpen bij de lancering van een Amerikaans merk gezondheidsdrankjes genaamd Holy! Water – een baan waarvoor ik naar de VS zou moeten verhuizen.

Bij mijn tweede poging kreeg ik mijn handels-Nafta-werkvisum, waarmee Canadese en Mexicaanse burgers in de VS in specifieke beroepsbezigheden mogen werken. Het spreekt voor zich dat ik geen strafblad heb. Ik hou ook van de VS en beschouw mezelf als een aardig, hardwerkend persoon.

Ik begon met werken in Californië en reisde meerdere keren heen en weer tussen Canada en de VS zonder enige complicaties - totdat op een dag, toen ik terugkwam in de VS, een grensbeambte me ondervroeg over mijn eerste visumweigering en daaropvolgende visumgoedkeuring. Hij vroeg waarom ik de tweede keer naar de grens van San Diego was gegaan om een aanvraag in te dienen. Ik legde uit dat daar het kantoor van mijn advocaat was en dat hij met me mee wilde gaan om ervoor te zorgen dat er geen problemen waren.

Na een lang verhoor vertelde de agent me dat het 'louche' leek en dat mijn visum niet goed was verwerkt. Hij beweerde ook dat ik niet voor een bedrijf in de VS kon werken dat hennep gebruikte, een van de ingrediënten van de drank. Hij trok mijn visum in en vertelde me dat ik nog steeds voor het bedrijf vanuit Canada kon werken, maar dat ik opnieuw een aanvraag moest indienen als ik terug wilde naar de VS.

Ik was er kapot van; ik was net begonnen met het opbouwen van een leven in Californië. Ik bleef de volgende paar maanden in Canada en kreeg uiteindelijk een soortgelijke functie aangeboden bij een ander gezondheids- en wellnessmerk.

Ik startte het visumproces opnieuw op en ging terug naar hetzelfde immigratiekantoor aan de grens van San Diego, omdat ze mijn visum eerder hadden verwerkt en ik er bekend mee was. Er gingen uren voorbij, met veel verwarrende meningen over mijn zaak. De agent met wie ik sprak was vriendelijk, maar vertelde me dat ik vanwege mijn eerdere problemen mijn visum via het consulaat moest aanvragen. Ik vertelde haar dat ik niet wist dat ik op die manier een aanvraag moest indienen, maar dat ik er geen probleem mee had.

Toen zei ze iets vreemds: "Je hebt niets verkeerds gedaan. Je zit niet in de problemen, je bent geen crimineel."

Ik weet nog dat ik dacht: waarom zou ze dat zeggen? Natuurlijk ben ik geen crimineel!

Toen vertelde ze me dat ze me terug moesten sturen naar Canada. Dat interesseerde me niet; ik ging ervan uit dat ik gewoon een vlucht naar huis zou boeken. Maar terwijl ik zat te zoeken naar vluchten, kwam er een man naar me toe.

"Kom met me mee," zei hij.

Er was geen uitleg, geen waarschuwing. Hij leidde me naar een kamer, pakte mijn spullen uit mijn handen en beval me om mijn handen tegen de muur te houden. Een vrouw begon me meteen te fouilleren. De bevelen kwamen in rap tempo, de een na de ander, te snel om te verwerken.

Ze namen mijn schoenen en trokken mijn veters eruit.

"Wat doe je? Wat gebeurt er?" vroeg ik.

"Je wordt aangehouden."

"Ik snap het niet. Wat betekent dat? Voor hoe lang?"

"Ik weet het niet."

Dat zou het antwoord zijn op bijna elke vraag die ik de komende twee weken zou stellen: "Ik weet het niet."

Ze brachten me naar beneden voor een reeks interviews en medische vragen, doorzochten mijn tassen en zeiden dat ik de helft van mijn spullen moest weggooien omdat ik niet alles mee kon nemen.

"Neem alles mee waarheen?" vroeg ik.

Een vrouw vroeg me naar de naam van iemand die ze namens mij konden contacteren. Op momenten als deze besef je dat je eigenlijk niemands telefoonnummer meer weet. Wonder boven wonder had ik onlangs het nummer van mijn beste vriendin Britt onthouden, omdat ik mijn boodschappenpunten op haar account had gezet.

Ik gaf ze haar telefoonnummer.

Ze gaven me een mat en een opgevouwen vel aluminiumfolie.

"Wat is dit?"

"Je deken."

"Ik snap het niet."

Ik werd naar een piepkleine, ijskoude cementen cel gebracht met felle TL-lampen en een toilet. Er lagen nog vijf andere vrouwen op hun matjes met de aluminium folie om zich heen gewikkeld, ze leken op lijken. De bewaker deed de deur achter me op slot.

Foto van de cel, wegens copyright alleen link.
https://i.guim.co.uk/img/media/61780a166d18cc60ef3df041d3307dcde5c1308b/826_906_3852_2311/master/3852.jpg?width=1900&dpr=1&s=none&crop=none
Een grenspatrouilleagent kijkt toe hoe meisjes uit Midden-Amerika slapen onder thermische dekens in een detentiecentrum in McAllen, Texas, op 8 september 2014.
Citaatfoto: The Guardian Foto: John Moore/Getty Images

Na de foto gaat het nog stevig door, ik kan echter wegens copyright niet alles over deze horror plaatsen.

Bron:  theguardian.com/us-news/2025/mar/19/canadian-detained-us-immigration-jasmine-mooney    English

Ernstige waarschuwing van Canadees parlementslid:
"Ik verzoek mensen dringend niet naar de Verenigde Staten te reizen" (video)

Carla Sinclair
20 maart 2025

De Canadese wetgever Charlie Angus heeft zijn medeburgers een ernstige waarschuwing gegeven: "Ik verzoek mensen dringend niet naar de Verenigde Staten te reizen", kondigde hij vanochtend aan, verwijzend naar de VS als een "ongekende dreiging".

"Ik ben hier vandaag om Canadezen te vertellen dat ze reizen naar de Verenigde Staten moeten vermijden als dat maar enigszins mogelijk is," herhaalde Angus, een lid van het Canadese parlement, die de VS beschreef als een land dat snel afglijdt naar tirannie sinds Donald Trump aantrad.

"We hebben te veel verhalen gezien van burgers die uit de rijen op vliegvelden werden gehaald, hun vingerafdrukken werden afgenomen en werden gedeporteerd, alsof ze criminelen waren," vervolgde de Canadese leider. "Burgers die door ICE worden ontvoerd en illegaal worden vastgehouden... dit zijn niet de acties van een democratische natie."

"Mensen van wie de telefoons in beslag worden genomen en worden doorzocht op belastend bewijs dat ze op de een of andere manier progressief of woke zijn, dat zijn niet de acties van een democratische natie," voegde hij toe. "Dat is de sluipende tendens van het totalitarisme, dat is de sluipende tendens van het fascisme, en dat moe . . . . . . . . . . . . ."

Bron:  boingboing.net - LEES hier verder . . . . . .

ICE – DEI – VS – Deportaties, vaak onterecht en de VS concentratiekampen

Hoe een Democratie in een Fascistische dictatuur verandert. >:(  >:(

Hier een topic waar u e.e.a. kunt vinden. Mij heeft het zwaar geschokt, zo ga je niet met mensen om.

Hier kunt u verhalen lezen van velen die onterecht gevangen zijn gezet en de asociale manier waarop ze zijn ondergebracht.

Ik heb dit opnieuw gestart omdat eerst e.e.a. misschien niet duidelijk was voor de lezer.  ;)
➤ Oekraine - heden en toekomst / De nieuwe unanimiteit van Euro...
Laatste bericht door Pieszyce - 24 maart 2025, 00:08

De nieuwe unanimiteit van Europa: Orbán hoeft het niet eens te zijn

Als de Hongaarse premier het alleen wil doen, is hij daar van harte welkom, zeggen diplomaten.

20 maart 2025 Door Gabriel Gavin

Europese leiders vertrouwen er niet langer op dat Hongarije akkoord gaat met belangrijke beleidsstandpunten over Oekraïne. Maar dat betekent niet dat Boedapest geen problemen meer kan veroorzaken.

Presidenten en premiers van het hele blok kwamen donderdag in Brussel bijeen om een reeks nieuwe toezeggingen te ondertekenen, van economisch concurrentievermogen tot financiële markten.

Maar het lastigste punt is, zoals altijd, het leveren van steun aan Oekraïne — waarbij de Hongaarse premier Viktor Orbán zich consequent verzet tegen elke poging om de militaire hulp op te voeren of de aanvraag van het land om lid te worden van de Europese Unie te bevorderen.

Regels die normaal gesproken vereisen dat alle 27 EU-landen het eens moeten worden over een gezamenlijke verklaring voordat deze namens de Europese Raad kan worden uitgegeven, stonden twee weken geleden stevig in het vizier, toen hij probeerde voorstellen voor Europa om het gat te vullen dat ontstond door een Amerikaanse steunstop voor Kiev, te dwarsbomen.

Toen werd echter een tekst die door de resterende 26 landen was overeengekomen, toegevoegd aan de andere resoluties, die unaniem werden goedgekeurd. En hoewel Hongarije zich terugtrok, werd het toch uitgegeven als een formele conclusie van de Europese Raad. Die tactiek lijkt te werken en diplomaten vertelden POLITICO dat ze van plan zijn het opnieuw te gebruiken.

"De verklaring over Oekraïne van vandaag zal namens de 26 als bijlage worden uitgegeven", zei een senior EU-diplomaat, die anoniem mocht blijven om de besloten gesprekken van donderdag te bespreken. "Dit is het nieuwe normaal. En het is nuttig als het gaat om politieke bedoelingen. Misschien komen we later nog andere problemen tegen."

Ondertussen, voegde een hoge EU-functionaris toe, worden de bezwaren van Hongarije ingeprijsd — en snel genegeerd.

"Na 6 maart twijfelt niemand eraan dat er sprake is van een verschil met één lidstaat. Het doel moet altijd zijn om conclusies te trekken bij 27 — als dat niet mogelijk is, als de strategische verdeling wordt gehandhaafd, en we hebben alle aanwijzingen dat die wordt gehandhaafd, dat we dan verdergaan bij 26", zei de functionaris.

Europese leiders behaalden een belangrijke overwinning bij de laatste Europese Raad eerder deze maand toen ze de steun kregen van Robert Fico van Slowakije, waardoor hij zich afsplitste van de samenwerking met Hongarije.

Uiteindelijk zal een harde formulering die dreigt met extra sancties op Russische energie- en handelsgoederen misschien weinig betekenen, aangezien de daadwerkelijke implementatie ervan op EU-niveau nog steeds unanimiteit vereist. Bovendien heeft Hongarije keer op keer voorstellen geblokkeerd om de resterende mazen in de wet te dichten.

"Orbán koos voor isolatie en een pad van illiberale democratie, tegen de duidelijke belangen van de EU en, in feite, Hongarije in. Hij kreeg veel kansen en wees uitgestoken handen af", aldus een tweede diplomaat. De veiligheid van Europa is een te serieus probleem om te onderhandelen met iemand die de zaken 180 graden anders ziet dan iedereen."

"Als hij denkt dat hij het beter kan doen door alleen te gaan, denk ik niet dat velen hem zouden proberen tegen te houden."

Een concept van de verklaring over Oekraïne, ingezien door POLITICO, bevestigt de "voortdurende en onwrikbare steun van de EU voor de onafhankelijkheid, soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne binnen haar internationaal erkende grenzen."

"De Europese Unie handhaaft haar 'vrede door kracht'-benadering, die vereist dat Oekraïne in de sterkst mogelijke positie staat, met haar eigen robuuste militaire en defensiecapaciteiten als een essentieel onderdeel," aldus het.

Ondertussen zei een derde senior Europese diplomaat dat hoewel het blok de inspanningen van president Donald Trump om de oorlog te beëindigen verwelkomt, het niet verwachtte dat het zijn standpunt binnenkort zou veranderen.

"Er zijn gesprekken tussen de VS en Rusland en gesprekken tussen de VS en Oekraïne, maar deze worden niet gezien als vredesonderhandelingen," vertelde een andere senior EU-functionaris POLITICO. De functionaris voegde echter toe: "de EU verwelkomt de Amerikaanse inspanningen" om te proberen een staakt-het-vuren te bekrachtigen, maar zal hoe dan ook materiële steun aan Oekraïne blijven bieden.

Bron:  politico.eu by Gabriel Gavin    English