Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Villa van de aartsbisschop Gądecki. Geld voor renovatie uit publiek geld

Gestart door Pieszyce, 1 februari 2024, 13:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Villa van de aartsbisschop Gądecki. Geld voor renovatie uit publiek geld

1 februari 2024

De Metropolitaanse Aartsbisschop van Poznań en de voorzitter van de Poolse Bisschoppenconferentie, Aartsbisschop Stanisław Gądecki, staat op het punt in oktober van dit jaar met pensioen te gaan. Zoals Gazeta Wyborcza ontdekte, zal de hiërarch dan in een historisch gebouw in Ostrów Tumski gaan wonen. Momenteel wordt de faciliteit gerenoveerd, waarvoor de vorige regering overheidsgeld verstrekte uit het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer.

De voorzitter van de Poolse Bisschoppenconferentie, aartsbisschop Stanisław Gądecki wordt in oktober van dit jaar 75 jaar en gaat met pensioen. "Gazeta Wyborcza" ontdekte dat de metropool uit Poznań in het historische canonieke gebouw in Ostrów Tumski zal wonen.

- Ja, aartsbisschop Stanisław Gądecki gaat in de canonrie wonen waar bisschop Zdzisław Fortuniak ooit woonde - bevestigt aan "GW", de woordvoerder van de curie van Poznań.

Het aartsbisdom Poznań besloot zes gebouwen in Poznań en Otorów te renoveren. De renovatiewerkzaamheden betreffen verschillende gebouwen, waaronder de canonie van de bisschop, waar de gepensioneerde aartsbisschop Gądecki gaat wonen. Voor dit doel zal bijna 22 miljoen złoty worden toegewezen uit het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer, dat de afgelopen jaren door PiS wordt beheerd. Het aartsbisdom draagt ruim 4,5 miljoen złoty bij uit zijn eigen begroting.

"Renovaties overal omvatten het vervangen van ramen, het isoleren van muren en daken, het vervangen van deuren, het moderniseren van de centrale verwarming en het installeren van gasboilers. Er worden ook fotovoltaïsche zonne-energie en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning uit de lucht geïnstalleerd", ontdekte Gazeta Wyborcza.

Vanaf oktober zal de metropoliet van Poznań in een gebouw van één verdieping wonen, gebouwd aan het einde van de 15e eeuw, dat onder meer gotische motieven heeft behouden.

"GW" bepaalde ook dat ruim 5,3 miljoen złoty van de bijna 26 miljoen złoty die voor het hele project waren toegewezen, zou worden toegewezen aan de thermische modernisering van de canonie.

"Zelfs in de Kerk zijn ze gelijk en meer gelijk"

De investering wekt grote emoties op onder de priesters van Poznań. - Onze aartsbisschop gaat met pensioen. Als de paus zijn ontslag aanvaardt, zal hij zijn grote paleis verlaten. Het historische kanunnikengebouw wordt dan ook niet per ongeluk gerenoveerd. De PiS-regering gaf miljoenen zloty voor de renovatie ervan. Het wordt een prachtige nieuwe residentie - vertelde een van de priesters uit Poznań aan "Gazeta Wyborcza".

Bron:    o2.pl      język po Polsku

Pieszyce

Aleksandra     #SnaW #SilniRazem    @Aleks_z_Gryfa

Nie dziwne, że biskupi tak chwalą rządy PiS. Np. taki Gądecki - na remont chatki na emeryturę, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dostał 5,3mln zł.

Geen wonder dat de bisschoppen de PiS-regering zo loven. Gądecki ontving bijvoorbeeld 5,3 miljoen PLN van het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer om zijn bejaardenhuisje te renoveren.

Dit is de man van . . . .https://polenforum.nl/forum-over-polen/index.php/topic,4302.0.html  >:(

Nieuwsgierig wie hem gaat vervangen, maar zulke kosten maken voor een bisschop die met pensioen gaat??

Kinderen met kanker komen nog steeds geld te kort, zou een rijtjeshuis niets voor hem zijn?

Pieszyce

Wojciech Szybki    @zwisnaPiS

Domek dla biskupa Gądeckiego w prezencie od rządu Morawieckiego - żeby chłopiec nie dziadował na emeryturze. Po prawdzie, emeryturę też mu zafundowaliśmy - biskup to ma klawe życie.

Een huisje voor bisschop Gądecki als cadeau van de Morawiecki-regering - zodat de jongen niet met pensioen gaat. In werkelijkheid hebben we ook zijn pensioen gefinancierd - de bisschop heeft een geweldig leven.

Het blijft maar bezig. . . . .

w ciemnej dupie zabobonu    @CiemnejW

Dbają o siebie powiernicy boscy, nasi ubodzy pasterze. Plebania w Wejherowie, szczyńść borze.

Gods beheerders, onze arme herders, zorgen voor zichzelf. De pastorie in Wejherowo, Szczyścińsko Brze.

Men deed volgens een twitter bezoeker onder zoek.  De parochie in Wejherowo is niet arm.

Anders gesteld is het met haar gelovigen
  >:(  >:(

Ik weet nog mijn oude parochie.  :)
De pastorie was een aanleunwoning aan de kerk, woonkamer en 4 slaapkamer, keuken en verder wat nodig is, niet veel groter dan de meeste woningen in de wijk verderop.

Als de priester de communie of de laatste sacramenten moest brengen bij een parochiaan, zag men een priester op de fiets, met een hand in op zijn borst waar hij de hosties en/of andere zaken vasthield. Iedereen wist dan dat er wat gaande was.

Het eerste was het de pastoor die van de rijke parochianen een auto kreeg, daarna mochten alle kapelaans rijlessen nemen en die auto gebruiken, ik heb het over de jaren '60. Daarna gingen sommigen nog steeds gewoon op de fiets.

Maar ik kan me niet herinneren ooit zo'n rijkdom te hebben gezien als in Polen.

Pieszyce

*Magda MSWMS #PYRA       @MagdaMswms

5-latek zmarł po upadku z okna.Kuria poznańska wynajmuje mieszkania w kamienicy do niej należącej. Rodzina wielokrotnie zwracała się do wynajmującego o naprawę okna. Bezskutecznie. Naprawa okna-kilkaset złotych. Remont willi dla Gądeckiego-kilka milionów

Een 5-jarige overleed nadat hij uit een raam was gevallen. Curia Poznań verhuurt appartementen in een huurpand dat haar eigendom is. De familie heeft de verhuurder [curie] herhaaldelijk gevraagd het raam te repareren. Tevergeefs. Reparatie van het raam - iets van honderd zloty. Renovatie van de villa voor Gądecki vele miljoenen.

Dood van een kind in het gebouw van de curie in Poznań 
We controleren wat er is gebeurd

Kerk
5 februari 2024
Piotr Żytnicki

Roman Giertych geeft aartsbisschop Stanislaw Gądecki van Poznan de schuld van de dood van een vijfjarige. Het openbaar ministerie bevestigt dat een raam in het kerkelijk gebouw beschadigd is.

Het art-nouveaugebouw uit 1905 - eigendom van het aartsbisdom van Poznan - staat aan de Glogowska straat, tussen Wilson Park en het westelijke treinstation. Op de begane grond bevinden zich een bruidsjurkenzaak, een detectivewinkel en een café. Op de verdiepingen zijn flats die de curie verhuurt aan huurders.

Op de tweede verdieping woonde een vijfjarig jongetje met zijn moeder en grootmoeder. Hij stierf in het ziekenhuis nadat hij uit een raam was gevallen. Het ongeluk gebeurde op 26 september 2023, aan het begin van de avond. De informatie van de politie was laconiek: het kind werd verzorgd door de grootmoeder, zij bracht hem in slaap, sloot de deur en ging naar de andere kamer.

Betaalmuur:

Bron:  poznan.wyborcza.pl  język po Polsku

Pieszyce

De bittere woorden van pater Guzynski over de villa van aartsbisschop Gądecki
"Gewone priesters zullen jarenlang geconfronteerd worden met de gevolgen van het schandaal"

Aleksandra Zaprutko-Janicka
Journalist

4 februari 2024

Aartsbisschop Stanisław Gądecki gaat in oktober 2024 met pensioen. In Ostrow Tumski bereidt de curie van Poznań een woning voor hem voor waar menig rijk man jaloers op zou zijn. Het is al bekend dat de renovatie van het historische gebouw miljoenen gaat kosten, waaronder een deel uit de staatskas. In een interview met "Fakt" spreekt de Dominicaanse broeder Paweł Gużyński bitter over het effect van dergelijke situaties. - "Een gewone priester kan worden ondergeploegd en bezoedeld, en het effect zal nog steeds negatief zijn," zegt de broeder onomwonden.

Een van de belangrijkste slogans waarmee de nieuwe regeringscoalitie de verkiezingen in ging, was de scheiding van de staat en de kerk. Tijdens de regering van Wet en Rechtvaardigheid werd de alliantie tussen de troon en het altaar meer dan eens bekritiseerd, evenals de grote geldstroom van de staatskas naar katholieke organisaties en initiatieven. De kwestie van de pensioenresidentie van aartsbisschop Stanisław Gądecki, die de curie van Poznań voor hem voorbereidt in de herfst van zijn leven, trok onlangs de aandacht van het publiek.

- Als ik ondeugend zou willen zijn, zou ik zeggen dat dit de zoveelste herhaling is van het 'villa plus'-programma. Misschien zullen we van de aartsbisschop horen dat dit een subsidie was voor de bescherming van een monument, en dat het feit dat hij er met pensioen gaat gewoon toeval is. Want het doel was niet om de aartsbisschop een nest te bieden, maar om een belangrijk monument op Ostrów Tumski te beschermen, een van de oudste grenzen van Polen. Alles kan op de een of andere manier worden verklaard," zegt de Dominicaanse broeder Paweł Gużyński ironisch in een interview met Fakt. De geestelijke herinnert zich dat hij in het verleden vaak de aandacht heeft gevestigd op een belangrijk probleem met het gedrag van de kerkelijke hiërarchie.

- Al heel lang herhaal ik een bepaalde beschuldiging aan het adres van de bisschoppen, namelijk dat ze een gebrek aan sociale verbeeldingskracht hebben. In dit geval zal de katholieke en niet-katholieke publieke opinie naar alle waarschijnlijkheid de feiten hier anders verbinden dan de aartsbisschop zou willen," merkt de geestelijke op.

Pater Paweł Gużyński: de aartsbisschop verliest zijn geloofwaardigheid

- Tijdens de verkiezingscampagne hoorden we allemaal de woorden van de aartsbisschop, die ontkende een politieke partij te steunen - "Als ze me vragen of ik voor PiS of KO ben, zeg ik: ik ben voor het evangelie", of "De kerk heeft geen partijvertegenwoordiging. De kerk is apolitiek". Dezelfde aartsbisschop heeft echter op een niet-transparante manier een overheidssubsidie gekregen voor de renovatie van het gebouw waar hij wil gaan wonen en heeft zich tegelijkertijd bereid verklaard tot humanitaire interventie in het geval van Maciej Wąsik en Mariusz Kamiński," somt pater Gużyński op. Naar zijn mening is de optiek helaas onverbiddelijk.

- Zelfs als de bedoelingen van de aartsbisschop in deze zaken de zuiverste onder de zon waren, d.w.z. 'ik moet renoveren, ik zal een plek hebben om te wonen, ik heb een aanvraag ingediend, ik heb het geld en daar is niets mis mee', dan nog zal het sociaal negatief worden geïnterpreteerd. Het is door zo'n gebrek aan sociaal voorstellingsvermogen dat de geloofwaardigheid van de hiërarch op dit punt negatief wordt beïnvloed, omdat niet alleen de gelovigen zich zullen afvragen of er een deal in de zaak was," legt de dominicaan uit. Hij wijst er ook op dat de woorden en het gedrag van de aartsbisschop, die in een prachtig paleis woont, rechtstreeks van invloed zijn op de situatie van de geestelijken die pastoraal werk verrichten op parochieniveau in heel Polen.

- Hij neemt hiermee immers onder andere een heleboel argumenten uit handen van gewone priesters uit de achterban. De pastoor of dominee probeert de dalende opkomst bij de zondagsmis in zijn parochie tegen te gaan met het argument dat de eucharistie het hart van de kerk is, en de gelovigen zeggen in hun gezicht "je baas renoveert zijn keet voor een vette som geld, en is dat evangelisch, is dat eerlijk?". En wat moet zo'n priester dan antwoorden? - vraagt pater Gużyński. - Hij kan doorgaan, zichzelf verstoppen, en het effect zal nog steeds negatief zijn. Deze situatie zal negatieve emoties oproepen, negatieve gevoelens, negatieve oordelen. In termen van imago zal het een totale mislukking zijn," stelt hij stellig.

Pater Gużyński over de villa van aartsbisschop Gądecki: het is een vernedering van gewone priesters

Volgens onze gesprekspartner moet aartsbisschop Stanisław Gądecki niet alleen nadenken over het feit dat hij straks met pensioen gaat en rustig in een gerenoveerd gebouw gaat wonen, maar ook over de situatie waarin hij zijn 'professionele' collega's brengt, die later de gelovigen in het gezicht moeten kijken.

- Als de aartsbisschop, zelfs voordat hij dit soort acties ondernam zoals het renoveren van de residentie om zichzelf te huisvesten voor zijn pensioen, geen rekening hield met de mogelijke reacties van de publieke opinie in deze kwestie, betekent dit dat hij lijdt aan een verregaand gebrek aan publiek voorstellingsvermogen. Dit vermindert zijn geloofwaardigheid en brengt gewone priesters tot zinken," merkt pater Guzinski op.

- Hij zal met pensioen gaan, hij zal vredig leven, en gewone priesters, niet alleen uit dit bisdom, zullen nog jaren geconfronteerd worden met de gevolgen van het schandaal dat hij heeft veroorzaakt. Bovendien haken de acties van de aartsbisschop in op een ander probleem waar ik het ook al lange tijd over heb. Een van de belangrijkste redenen waarom priesters tijdens hun actieve 'werkende' leven dwangmatig financiële middelen vergaren, is hun gebrek aan een gevoel van materiële zekerheid op hun oude dag. Als ze niet in het bejaardentehuis voor priesters willen belanden, moeten ze zelf iets opbouwen, en zo begint het probleem. Dit vraagt om een diepgaande interne hervorming van de financiën van de clerus," zegt de dominicaan onomwonden.

Bron:  Fakt przez Aleksandra Zaprutko-Janicka      język po Polsku