Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Officieus: De officier van justitie treedt af

Gestart door Pieszyce, 12 februari 2025, 00:08

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Officieus: De officier van justitie treedt af
Zij is hoofd van het team dat zaken uit het PiS-tijdperk onderzoekt

Journalisten Onet Nieuws
10 februari 2025

Openbaar aanklager Katarzyna Kwiatkowska heeft ontslag genomen als hoofd van een speciaal team dat onderzoek doet naar de activiteiten van het Openbaar Ministerie in de periode 2016-2023, zo heeft TVN24 onofficieel vernomen. Volgens informatie van Onet is de directie van het Landelijk Parket verrast door deze berichten.

Volgens onofficiële informatie verkregen door TVN24 zal officier van justitie Katarzyna Kwiatkowska maandag haar schriftelijke ontslag indienen. Hij zal echter nog wel deelnemen aan het werk van het team dat onderzoek doet naar de procedures tijdens de regering van Verenigd Rechts in 2016-2023.

— Ik heb dit ontslag niet gezien, ik heb geen enkel ontslag ontvangen — aldus nationaal officier van justitie Dariusz Korneluk in het programma "Jeden na jeden" op TVN24. Hij voegde toe dat hij verrast was door de vraag.

Korneluk gaf echter toe dat officier van justitie Katarzyna Kwiatkowska vanwege gezondheidsproblemen "overwoog of ze deze tweede fase van het opstellen van het rapport wel aankon." — Als een dergelijk verzoek wordt ontvangen, zal ik met officier van justitie Kwiatkowska praten. Ik beoordeel het werk van de officier van justitie als zeer positief, ik heb er absoluut geen kritiek op, zo liet hij op TVN24 weten.

De directie van het Landelijk Parket is verbijsterd en weet niets van de plannen van officier van justitie Kwiatkowska, zo heeft Onet vastgesteld.

Controle over onderzoeken uit het PiS-tijdperk

In januari presenteerde het Nationaal Openbaar Ministerie dinsdag een deelrapport over het onderzoek naar de procedures tijdens het bewind van Verenigd Rechts van 2016 tot en met 2023. Het werd voorbereid door een team van 10 aanklagers die onder andere de taak hadden om onderzoek te doen naar: onderzoeken die om politieke redenen zijn gestart of stopgezet. Het rapport beslaat 200 van de 600 onderzochte gevallen, waarbij in 163 gevallen aanzienlijke onregelmatigheden werden aangetroffen, aldus de teamleden.

Op TOK FM werd aan Katarzyna Kwiatkowska gevraagd hoeveel aanklagers in strijd met de wet of procedures hebben gehandeld.

— Van de 149 strafzaken die we onderzochten, waren er drie aanklagers die hun superieuren trotseerden en probeerden de letter van de wet en jurisprudentie te volgen. [...] Aan de andere kant staan de overige aanklagers, sommigen van hen herhalen zichzelf. Volgens Kwiatkowska zijn er bij deze straf- of disciplinaire zaken zo'n 50-60 aanklagers betrokken.

Afgelopen zomer maakte het Landelijk Parket bekend dat het een team van officieren van justitie had aangesteld "om zaken te onderzoeken die vanwege hun onderwerp en aard van openbaar belang zijn en die in de periode 2016-2023 zijn uitgevoerd en afgerond". Het team werd opgericht in opdracht van de landsadvocaat Dariusz Korneluk van 16 augustus vorig jaar. Een volledig eindrapport van het werk van het team, waarin alle onderzochte gevallen worden behandeld, staat gepland voor februari 2025.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Journalisten Onet Nieuws
ROP

Źródło: Media

Bron:  onet.pl przez ROP      język po Polsku