Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

President Duda over Fort Trump: Het zal echt gebouwd worden

Gestart door Pieszyce, 15 februari 2025, 11:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

President Duda over Fort Trump: Het zal echt gebouwd worden

Oprac.: Bartłomiej Kwapisz
Polska
14 februari 2025

President Andrzej Duda presenteerde vrijdag een rapport in het presidentieel paleis in Warschau, na een ontmoeting met de Amerikaanse minister van Defensie en hoofd van het Pentagon Pete Hegseth.

- Allereerst wil ik mijn tevredenheid uitspreken over het feit dat direct na de ontmoetingen in Brussel, op het NAVO-hoofdkwartier en na het bezoek aan Amerikaanse soldaten in de Duitse Bondsrepubliek, ook de chef van het Pentagon, de minister van Defensie, naar Polen kwam om mij, de opperbevelhebber van de strijdkrachten, te ontmoeten, aldus president Duda.

Andrzej Duda over Fort Trump: Ik geloof er heilig in dat het gebouwd zal worden

Tijdens de conferentie in het presidentiële paleis verwees Andrzej Duda naar zijn eerdere uitspraken over de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Polen.

- Destijds glimlachte ik en zei dat het hier in Polen een soort Fort Trump zou worden, maar vandaag, na dit gesprek, kan ik u rustig en zonder glimlach vertellen dat ik er heilig in geloof dat Fort Trump inderdaad in ons land gebouwd zal worden en dat deze periode van Donald Trumps presidentschap een versterking zal betekenen van de Pools-Amerikaanse alliantie, inclusief de militaire, en dus een versterking van de veiligheid van Polen - aldus Duda.

- Wij lopen voorop als het gaat om defensie, zei Duda en benadrukte dat hij de Amerikaanse acties om de defensie-uitgaven binnen de NAVO te verhogen, steunt.

Duda verwees ook naar mogelijke vredesbesprekingen met Rusland. - We hebben het ook gehad over Oekraïne (...), over het imperialistische beleid van Rusland (...). Het is goed dat (...) mensen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in de wereld (...) naar Polen komen - zei Andrzej Duda over het bezoek van Hesegeth en herinnerde eraan dat Polen binnen een paar dagen wordt bezocht door generaal Kellogg, Trumps speciale gezant voor Oekraïne.

- Als er iemand is met een echt werkend arsenaal, dan is het wel de president van de Verenigde Staten, zei de president, die benadrukte dat er ook 'niet-militaire' methoden bestaan om de partijen in het conflict te overtuigen om te onderhandelen.

Fort Trump - Duda stelde al in 2018 voor om de basis te vestigen.

Fort Trump is een voorgestelde Amerikaanse militaire basis in Polen. In 2018 was Andrzej Duda de eerste die deze term gebruikte tijdens zijn bezoek aan Washington.

- Ik zou heel graag willen dat we permanente Amerikaanse bases in Polen vestigen, die we 'Fort Trump' zouden noemen. En ik geloof er heilig in dat het mogelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijk besluit in het belang is van zowel Polen als de Verenigde Staten, zei Duda in het Witte Huis.

Bron:  wydarzenia.interia.pl przez Bartłomiej Kwapisz     język po Polsku

Pieszyce

Pieszyce

Zal Trump Duda opnieuw vernederen? Alles wijst erop

14 februari 2025

De geplande ontmoeting tussen president Andrzej Duda en Donald Trump in zijn residentie in Florida na de Amerikaanse presidentsverkiezingen ging niet door. Het Bureau van de President van de Republiek Polen verzekert dat er "geen bezoek is georganiseerd" en dat er alleen "technische problemen" zijn gecontroleerd. Desondanks blijft het onderwerp emoties oproepen en nieuwe berichten geven aan dat het presidentiële paleis verdere pogingen doet om gesprekken tussen de leiders te organiseren.

Een paar weken geleden gaf Marcin Mastalerek, het hoofd van het kantoor van de president, publiekelijk toe dat de ontmoeting tussen Duda en Trump niet zijn schuld was. — "De hele publieke opinie kan zijn wrok op mij richten, want ondanks de uitnodiging heb ik gefaald. "President Trump heeft mij uitgenodigd en ik heb gefaald", vertelde hij aan Polsat News. Tegelijkertijd verzekerde Mastalerek dat de betrekkingen tussen Duda en Trump vriendschappelijk blijven.

Volgens informatie van Wirtualna Polska zal president Andrzej Duda in maart naar de Verenigde Staten vliegen. Het is de bedoeling dat hij deelneemt aan de sessie van de Algemene Vergadering van de VN in New York en dat hij de Amerikaans-Poolse gemeenschap in Chicago ontmoet.

Het is onofficieel bekend dat de kanselarij van de president van de Republiek Polen verdere inspanningen levert om een ontmoeting tussen Duda en Donald Trump te regelen. Deze week reisde Nikodem Rachoń, onderminister van Buitenlandse Zaken en plaatsvervangend hoofd van het Bureau voor Internationaal Beleid, naar de Verenigde Staten. In Washington ontmoette Rachoń Andrew Peek, directeur voor Europa bij de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad. De gesprekken gingen vooral over de Pools-Amerikaanse samenwerking op het gebied van veiligheid en de komende bezoeken aan Polen van minister van Defensie Pete Hegseth en speciaal gezant voor Rusland en Oekraïne Keith Kellogg. Op de agenda staat ook de Three Seas Initiative Summit, die in april in Warschau wordt gehouden. Het is onofficieel bekend dat Rachoń ook de mogelijkheid van een ontmoeting tussen Andrzej Duda en Donald Trump in maart zou onderzoeken.

Wij hebben het gevoel dat Duda er opnieuw mee weg zal komen. Waarover zou Trump precies met hem praten?

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Poolse president steunt Amerikaanse inzet voor meer NAVO-defensie-uitgaven

14 februari 2025

De Poolse president Andrzej Duda ontmoette vrijdag de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth in Warschau, waarbij hij de nadruk legde op de potentie voor het versterken van de Pools-Amerikaanse betrekkingen en steun uitsprak voor Washingtons inzet om de defensie-uitgaven onder NAVO-leden te verhogen.

Tijdens de bijeenkomst in het presidentiële paleis benadrukte Duda de verbeteringen op het gebied van veiligheid die werden doorgevoerd tijdens Donald Trumps eerste termijn als president van de VS, waarbij hij wees op de aanschaf van F-35 straaljagers en de vestiging van het V Corps-hoofdkwartier van het Amerikaanse leger in Polen.

Hij herhaalde zijn overtuiging dat een nog belangrijkere Amerikaanse militaire aanwezigheid, informeel aangeduid als "Fort Trump", werkelijkheid zou kunnen worden.

"Toen moest ik lachen als ik het over Fort Trump had", zei Duda. "Maar vandaag, na dit gesprek, kan ik met vertrouwen zeggen dat ik er heilig in geloof dat het daadwerkelijk in Polen zal worden gebouwd."

Duda steunde het Amerikaanse voorstel om de NAVO-defensie-uitgaven te verhogen. Trump heeft voorgesteld dat NAVO-leden 5 procent van hun bruto binnenlands product aan defensie moeten besteden, terwijl NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte heeft aangegeven dat een nieuwe doelstelling van ongeveer 3 procent waarschijnlijker is.

De Poolse president merkte op dat hij vorig jaar al had gepleit voor een uitgavendrempel van 3 procent, maar dat zijn voorstel toen niet breed werd aangenomen.

Gezien de groeiende militaire assertiviteit van Rusland, zei Duda dat hij hoopte dat andere NAVO-landen nu een dergelijke verhoging zouden steunen.

"Gezien wat er vandaag de dag in Europa gebeurt, met de heropleving van Russische imperialistische ambities, geloof ik dat niemand eraan zal twijfelen dat we dit beleid van het verhogen van de defensie-uitgaven moeten implementeren", aldus Duda.

"Ik heb de minister van Defensie verzekerd dat ik, als opperbevelhebber van de Poolse strijdkrachten, de voorstellen van president Trump over deze kwestie steun", voegde hij toe.

Wat betreft de Amerikaanse diplomatie over Oekraïne, zei Duda dat hij kalm bleef over Trumps recente stappen.

De Amerikaanse president sprak woensdag met de Russische president Vladimir Poetin en voerde later gesprekken met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky over het starten van vredesonderhandelingen.

De Poolse leider drong er bij waarnemers op aan zich te concentreren op Trumps directe uitspraken in plaats van op mediacommentaar op zijn opmerkingen.

"Het doel is om vrede te bereiken met behulp van verschillende instrumenten," zei Duda. "Luister alstublieft aandachtig naar wat president Trump zelf zegt."

Hij voegde toe dat de Verenigde Staten niet alleen militaire druk kunnen gebruiken, maar ook verschillende niet-militaire middelen om de situatie te beïnvloeden.

Trumps speciale gezant voor Oekraïne bezoekt Polen

In de komende dagen zal Trumps speciale gezant voor Oekraïne en Rusland, generaal Keith Kellogg, naar verwachting Polen bezoeken om de lopende diplomatieke inspanningen te bespreken, onthulde Duda.

Hegseths reis naar Polen was onderdeel van een bredere Europese tour die deelname omvat aan de Ramstein-bijeenkomsten - een coalitie die militaire hulp aan Oekraïne coördineert - en de Veiligheidsconferentie van München.

Zijn betrokkenheid in Warschau was echter strikt bilateraal, wat het groeiende belang van Polen in de Amerikaanse veiligheidsstrategie onderstreept.

De minister van Defensie werd vergezeld door zijn vrouw, Jennifer Hegseth, die afzonderlijk een ontmoeting had met de First Lady van Polen, Agata Kornhauser-Duda.

Verschillende Poolse topfunctionarissen, waaronder Duda's stafchef Marcin Mastalerek, het hoofd van het National Security Bureau (BBN) Dariusz Łukowski en de presidentiële ministers Wojciech Kolarski en Nikodem Rachoń, namen ook deel aan de gesprekken.

Eerder op de dag had Hegseth bilaterale gesprekken met de Poolse vicepremier en minister van Defensie Władysław Kosiniak-Kamysz. Na de bijeenkomst prees hij Polen omdat het een "modelbondgenoot" in Europa is.

Hij voegde toe dat de Verenigde Staten niet alleen militaire druk kunnen gebruiken, maar ook verschillende niet-militaire middelen om de situatie te beïnvloeden.

Trumps speciale gezant voor Oekraïne bezoekt Polen

In de komende dagen zal Trumps speciale gezant voor Oekraïne en Rusland, generaal Keith Kellogg, naar verwachting Polen bezoeken om de lopende diplomatieke inspanningen te bespreken, onthulde Duda.

Hegseths reis naar Polen was onderdeel van een bredere Europese tour die deelname omvat aan de Ramstein-bijeenkomsten - een coalitie die militaire hulp aan Oekraïne coördineert - en de Veiligheidsconferentie van München.

Zijn betrokkenheid in Warschau was echter strikt bilateraal, wat het groeiende belang van Polen in de Amerikaanse veiligheidsstrategie onderstreept.

De minister van Defensie werd vergezeld door zijn vrouw, Jennifer Hegseth, die afzonderlijk een ontmoeting had met de First Lady van Polen, Agata Kornhauser-Duda.

Verschillende Poolse topfunctionarissen, waaronder Duda's stafchef Marcin Mastalerek, het hoofd van het National Security Bureau (BBN) Dariusz Łukowski en de presidentiële ministers Wojciech Kolarski en Nikodem Rachoń, namen ook deel aan de gesprekken.

Eerder op de dag had Hegseth bilaterale gesprekken met de Poolse vicepremier en minister van Defensie Władysław Kosiniak-Kamysz. Na de bijeenkomst prees hij Polen omdat het een "modelbondgenoot" in Europa is.

(rt/gs)

Bron: IAR, PAP, prezydent.pl, polskieradio.pl        English

Pieszyce

CiteerDe Poolse leider drong er bij waarnemers op aan zich te concentreren op Trumps directe uitspraken in plaats van op mediacommentaar op zijn opmerkingen.

"Het doel is om vrede te bereiken met behulp van verschillende instrumenten," zei Duda. "Luister alstublieft aandachtig naar wat president Trump zelf zegt."

De ene idioot zegt dat men goed moet luisteren naar de andere idioot. Hoe verzinnen ze het.

Langzaam aan weten we wel wie Duda is, zelfde kaliber als Trump, is het niet beter naar anderen te luisteren? Zoals naar de Duitse president? De EU in haar geheel?

Waarom moeten wij als Democratisch Europa luisteren naar een land dat de Democratie aan het afbreken is?
Waarom moeten wij luisteren naar President van een land die in en talkshow zei, dat hij wel een relatie met zijn dochter wilde hebben als dat mocht.
Waarom moeten we luisteren naar een vice—president die aan Yale studeerde, wiens carrière gefinancierd werd door miljardairs uit Silicon Valley en toen een bestseller schreef waarin hij die gemeenschap afkraakte". Onbetrouwbaar dus.
Waarom moeten we luisteren naar een minister van defensie die tijdens speeches whisky stond te drinken?

O ja, Amerika is ons grote voorbeeld . . . . . . . O ja? Amerika bestaat uit Indianen en de uit Europa gevluchte Europeanen die snel geld wilde maken, duizenden indianen vermoord hebben om dat te bereiken..

Heden worden mensen in de VS gedeporteerd. Het liefst moeten alle immigranten weg. Een Sioux hoofdman zei het al tegen Trump, "Ik zal je niet tegenhouden als je vertrekt". Trump zou Musk per direct uit het land moeten zetten want die heeft zijn verblijf gekocht, net als Melanie Trump die via omwegen mocht blijven. Wil je dat het eerlijk gaat moet het beginnen bij jezelf.

Nog een ding:

Sinds een maand ben ik blij dat ik in Europa woon.

Als men een nieuwe NATO wil, Prima, maar dan zonder Amerika, die zijn sinds MAGA kwam, niet meer te vertrouwen.

Uit dit kunnen we een nieuwe NATO samenstellen  https://newsmonkey.be/welk-land-heeft-het-machtigste-leger-hier-zijn-de-tien-sterkste-op-een-rij/

En laten we niet vergeten dat de VS zich ruim laten betalen voor aanwezigheid van VS soldaten in een land. Duda heeft schijnbaar veel geld.  ;)