Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Dworczyk's problemen. Zal hij zijn immuniteit verliezen?

Gestart door Pieszyce, 15 februari 2025, 00:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Dworczyk's problemen. Zal hij zijn immuniteit verliezen?

13 februari 2025

Donderdag hield de Commissie Juridische Zaken (JURI) van het Europees Parlement in Straatsburg een hoorzitting over de opheffing van de immuniteit van Michał Dworczyk, lid van het Europees Parlement voor Recht en Justitie. Dit is de volgende fase van de procedure die zal worden afgerond met een stemming in de plenaire vergadering van het Europees Parlement.

Nadat hij de bijeenkomst had verlaten, vertelde Dworczyk aan journalisten dat de hoorzitting minder dan 20 minuten had geduurd. – Ik heb de hele situatie rond de hackeraanval op de mailboxen van Poolse politici uiteengezet, inclusief de mijne – zei hij, waarbij hij benadrukte dat de details van de bijeenkomst geheim blijven omdat de bijeenkomst achter gesloten deuren plaatsvond (zogenaamde 'in camera').

De voormalige chef van de kanselarij van de premier oordeelde dat het verzoek om opheffing van zijn immuniteit om politieke redenen was ingediend. – Ik heb jarenlang de status van slachtoffer gehad en ben nog steeds vooral geïnteresseerd in het vinden van de hackers die mijn mailbox en de accounts van tientallen andere Poolse politici hebben gekraakt, betoogde Dworczyk.

De kwestie werd becommentarieerd door Europarlementariër Michał Wawrykiewicz (KO), die deelnam aan de commissievergadering. – De kernvraag voor het besluit van het Europees Parlement is of een bepaald verzoek van het Openbaar Ministerie politiek gemotiveerd is, merkte hij op.

Op de directe vraag of de motie tegen Dworczyk een politiek karakter had, antwoordde hij dat hij overeenkomstig de regelgeving geen commentaar kon geven vóór het einde van de procedure. – De zitting vindt achter gesloten deuren plaats, dus ik mag geen details prijsgeven. We kunnen echter wel begrijpen waar de motie over gaat: het gaat om het verwijderen van e-mails en het belemmeren van de rechtszaak, zodat het Openbaar Ministerie deze niet als bewijs kan gebruiken. Dit spreekt voor zich, aldus Wawrykiewicz.

Procureur-generaal Adam Bodnar heeft in augustus 2024 een verzoek ingediend bij het Europees Parlement om de immuniteit van Dworczyk op te heffen. De aanklachten tegen de Europarlementariër vloeien voort uit zijn rol in de zogenaamde e-mailschandaal dat in juni 2021 uitbrak, toen berichten uit Dworczyks e-mailbox op internet verschenen.

De politicus verzekerde destijds dat de doos geen vertrouwelijke informatie bevatte. Volgens onderzoekers van het Openbaar Ministerie in Warschau is het echter mogelijk dat Dworczyk zijn verplichtingen uit de Wet bescherming vertrouwelijke informatie niet is nagekomen en dat hij het strafproces heeft belemmerd.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku