Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kamiński zet zijn werk voort

Gestart door Pieszyce, 19 maart 2024, 00:39

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kamiński zet zijn werk voort
Hij beweert Napoleon te zijn... dat wil zeggen een parlementslid

17 maart 2024

Mariusz Kamiński stelt in een interview met het weekblad "Do Rzeczy" dat hij nog steeds parlementslid is. Bovendien zit de Sejm in een ongrondwettelijke samenstelling van 461 afgevaardigden.

– Ik ben parlementslid, maar deze status is praktisch onmogelijk te bereiken vanwege de illegale acties van Hołownia. Er werd besloten om mij en parlementslid Wąsik fysiek te beletten de Sejm binnen te gaan, en onze parlementaire kaarten werden geannuleerd. Dit gebeurde ondanks het oordeel van het Hooggerechtshof, dat het besluit van Hołownia om onze mandaten te laten verlopen, nietig verklaarde. In mijn geval vroeg Hołownia, zoals we weten, aan de Nationale Kiescommissie wie de volgende op de lijst was, en hij kreeg dit antwoord - zegt Kamiński.

– Daarom heeft de Sejm momenteel 461 plaatsvervangers, omdat de benaderde persoon het mandaat heeft aanvaard. In het geval van parlementslid Wąsik diende hij op zijn beurt niet eens een aanvraag in bij de Nationale Kiescommissie. Hij heeft om een eenvoudige reden geen aanvraag ingediend, omdat het enige antwoord dat hij in zijn zaak ontving van de Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof een besluit was om zijn besluit om het mandaat van parlementslid Wąsik te beëindigen, in te trekken. Zo geeft Hołownia zelf toe dat de Sejm momenteel 459 leden telt. Dit is een ongekende situatie en in strijd met de grondwet. Artikel 96 van de grondwet bepaalt dat de Sejm uit 460 afgevaardigden bestaat. Hołownia heeft er, als gevolg van zijn illegale en onhandige acties, toe geleid dat de Sejm in een ongrondwettelijke samenstelling zat - voegt hij eraan toe.

De oud-minister in de regering van Morawiecki wil niet accepteren dat zijn mandaat volgens de wet is verstreken. Wel hoe? Hem? De man die acht jaar lang de eminence grise van Kaczyński's heerschappij was?!

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku