Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

In de gymzaal, een retraite, in de kantine van de cantor een biecht, wat daarna kwam is horror.

Gestart door Pieszyce, 28 maart 2023, 00:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

In de gymzaal, een retraite, in de kantine van de cantor een biecht

Vandaag weggeweest voor een nodig iets, aan het begin van de avond vond ik in mijn zoektocht naar nieuws dit . .. . . . . . . . .

In Polen kent men tegenwoordig "rekolekcje" wat ook wel een retraite genoemd wordt.

Ik kwam een artikel tegen wat daar over ging en met een goede uitleg, in overleg besloot ik het te vertalen en onderstaand te plaatsen.

Maar wat daarna komt stemt mij minder prettig, toch heb ik het met veel moeite vertaald en deel het met jullie.  :o

Ik hoop dat het niet te schokkend is.  >:(

Pieszyce

In de gymzaal, een retraite, in de kantine van de cantor een biecht
"De drenkeling grijpt het scheermes"

Aleksandra Pucułek
27 maart 2023 

- In grote steden en op middelbare scholen zijn retraites steeds vaker 's middags. Maar het komt nog steeds tot absurde situaties dat leerlingen die willen deelnemen aan retraites veel minder in aantal zijn dan degenen die dat niet willen, en toch laat het schoolhoofd de normale lessen schieten," vertelt Dorota Wójcik van de Stichting Vrijheid van Religie in een interview aan RadioZET.pl.

Aleksandra Pucułek: - Hoe vaak hebben we gesproken over retraites, zal dit onderwerp eindigen?

Dorota Wójcik, voorzitter van de Stichting Vrijheid van Religie: - Ik denk dat we moeten wachten tot de politieke situatie in Polen verandert, dan zal er een kans zijn.

Wat zijn de officiële, wettelijke regels voor het organiseren van vastenretraites voor studenten?

- Dat zijn nogal wat regels. Allereerst wordt de retraite georganiseerd door de parochie, niet door de school. Directeuren van basisscholen, middelbare scholen, technische scholen worden minstens 30 dagen van tevoren door de kerk op de hoogte gesteld van de datum en de wijze waarop de retraite wordt georganiseerd. Veel hangt af van de persoonlijkheid van de pastoor, maar er is meestal weinig ruimte voor onderhandeling met de parochie. Scholen zijn naar aanleiding van de informatie bij het organiseren van retraites verplicht om leerlingen die hieraan willen deelnemen vrij te stellen van lessen. Belangrijk is dat de directeur niet verplicht is om lessen te annuleren, maar wel verplicht is om studenten vrij te laten die naar retraites willen. Wanneer deze studenten worden vrijgelaten, neemt de parochie de verantwoordelijkheid voor hen op zich. Zo zou het er in juridische en formele zin uit moeten zien.

De praktijk in Polen leert echter iets heel anders. Openbare scholen hebben enigszins de vorm aangenomen van confessionele, para-katholieke scholen, die voorzien in de behoeften van mensen die tot deze denominatie behoren. Anderen met een ander wereldbeeld worden meestal op de een of andere manier buitengesloten of hun behoeften worden genegeerd, ze hangen bijvoorbeeld rond in de gemeenschappelijke ruimte, in de bibliotheek. De laatste jaren zijn er vaak absurde situaties dat er veel minder studenten zijn die willen deelnemen aan retraites dan degenen die dat niet willen. En toch geeft de directeur het geven van gewone lessen op en organiseert hij alternatieve activiteiten in de aula voor kinderen die op school blijven.

Welke situaties zijn u de afgelopen dagen gemeld, welke interventies heeft de stichting gedaan?[

- Het meeste betreft de organisatie van retraites op het schoolterrein. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld retraitelessen worden gegeven in de aula, de gymzaal, door de pastoor of door hem aangewezen personen. Dit zijn regelmatige religieuze praktijken die beginnen en eindigen met gebed en die plaatsvinden in de schoolruimte. Enige tijd geleden hebben wij ingegrepen in een school waar een retraite werd gehouden in de gymzaal en een biecht werd afgenomen in de kamer van de cantor voor de wooers. Ons standpunt is dat een openbare ruimte zoals een school een seculiere ruimte moet zijn die vriendelijk is voor elke burger, ongeacht zijn wereldbeeld, en dat deze religieuze praktijken en missen daar niet mogen worden georganiseerd.

Onze laatste interventie betrof bijvoorbeeld een kleuterschool. De openbare kleuterschool deelde de ouders op vrijdag mee dat alle kinderen maandag om 9.30 uur naar de kerk zouden gaan, omdat er een retraite was. Niemand vroeg deze ouders, niemand vroeg hen te verklaren of ze het ermee eens waren of niet. Het is alsof de openbare kleuterschool een katholieke kleuterschool is en de opvoeders naar de mis gaan omdat de kerk dat wil. Dit is niet zoals het hoort, en we willen er de aandacht op vestigen, de kwestie in de publieke ruimte aan de orde stellen, ouders bewust maken van hun recht om in te grijpen, om zich tegen dit soort praktijken te verzetten.

Hoe is het mogelijk dat soms 70 procent van de kinderen geen catechese volgt op school en dat het retraitesysteem nog steeds niet verandert?

- Men kan niet zeggen dat er niets verandert. Vooral de laatste jaren, na de vrouwenstaking, na de veranderingen die verband houden met de visie van de huidige regeringspartij, zien we een trend van secularisatie en een verschuiving weg van religieus onderwijs op scholen. Directeuren die deze veranderingen waarnemen veranderen hun praktijken, maar het is duidelijk dat dit niet van jaar tot jaar gebeurt. Soms is het nodig hen een beetje een hint te geven over wat te doen, wat te veranderen, soms is het nodig hen erop te wijzen dat er mensen op school zijn met een ander wereldbeeld die zich buitengesloten kunnen voelen.

We zien ook een groter juridisch bewustzijn bij ouders en leerlingen die hiertegen in opstand komen. Dit wordt ook gevolgd door een groter juridisch bewustzijn bij schooldirecteuren en sommigen veranderen de manier waarop retraites worden georganiseerd, bijvoorbeeld door druk uit te oefenen op de parochie om de retraite 's middags te laten plaatsvinden.

Op een basisschool in de buurt van Poznań kregen leerlingen die geen godsdienst volgen les. En zij die catechese volgen konden kiezen: of blijven voor de lessen of op retraite gaan. Natuurlijk een veel kortere, geen driedaagse. De directeur en de pastoor stelden vast dat de oude retraiteformule niet meer werkte.

- Uiteindelijk is dit ook geen gelukkige oplossing, want mensen die geloven en willen deelnemen aan religieuze praktijken mogen hierdoor niet geschaad worden. Leraren en schoolhoofden moeten er gevoelig voor zijn dat sommige leerlingen wel aan deze retraites deelnemen, dus moet er bijvoorbeeld geen toets of nieuw materiaal komen. Maar de regels veranderen inderdaad. Vooral in grote steden en op middelbare scholen, waar tot 80 procent van de jongeren geen catechese volgt. Daar zijn de retraites steeds vaker 's middags. Wie wil, gaat, dus er is geen probleem, alles wordt vlot georganiseerd.

In het algemeen is het feit dat retraites tijdens en in plaats van de lessen worden gehouden slechts een Poolse eigenaardigheid. In Europa is het niet zo dat leerlingen drie dagen van school kunnen zijn alleen omdat hun kerk of religieuze vereniging in die tijd missen organiseert. Zoiets gebeurt niet en het toont ook aan dat wij een beetje een religieuze staat zijn. De verordening die leerlingen toestaat op retraite te gaan in plaats van naar school te gaan, is tot stand gekomen op verzoek van de kerk. De Kerk heeft een sterke onderhandelingspositie. Zij kan met veel dingen wegkomen bij politici, om hen voor zich te winnen, en zij beseft dat als deze regelingen er niet zijn, er geen kinderen in de kerken zullen zijn, dus het is een dwangmaatregel.

Te oordelen naar hoeveel kinderen zich afmelden voor religie, is dit niet de juiste weg.

- De drenkeling grijpt naar het scheermes. De Kerk beseft hoe ze terrein verliest in Polen, vooral onder jongeren. In een CBOS-onderzoek van 2021 verklaarde 17 procent van de tieners niet gelovig te zijn. Deze cijfers spreken over het soort samenleving dat we nu hebben en hoe zwak de positie van de Kerk is in de hoofden van jongeren. Ze is alleen sterk als het gaat om de hoofden van politici, vooral de regerende partij.

Bron:  wiadomosci.radiozet.pl przez Aleksandra Pucułek    język po Polsku

Pieszyce

Na vertalen van het artikel keek ik verder op Twitter.

Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik nogal geschrokken ben.

Ik heb over wat er verder gebeurde twee artikelen vertaald, om reden dat men niet weet wie men vertrouwen kan en zo kunnen jullie zelf beslissen.

In ieder geval, onderstaand een van de op twitter staande video's

@PolskawRuinie2🇵🇱 @polskawruinie2

Rekolekcje w kościele w Toruniu ,nie mogę w to uwierzyć co widzę,szok i niedowierzanie.

Trek je terug in de kerk in Toruń, ik kan niet geloven wat ik zie, schok en ongeloof.

citaatfoto Twitter.com

De Video tijdens een retraite in een kerk https://twitter.com/i/status/1640443531901673480

Pieszyce

Toruń. Schokkende opname van een retraite. Een vrouw mishandeld voor het altaar?

kas
27 maart 2023 

Het bisdom Toruń heeft op zijn sociale media een bericht geplaatst met een uitnodiging voor een retraite voor middelbare scholieren. Het portaal "Only Toruń" publiceerde een schokkende opname van een vrouwelijke lezeres die gemaakt zou zijn tijdens deze retraiteactiviteiten in de St. Maximilian Kolbe kerk in Toruń. Verschillende andere opnames zijn ook op het internet verschenen.

Wij ontvingen een opname van een lezeres die gemaakt zou zijn tijdens een retraiteklas in de St. Maximilian Kolbe kerk in Toruń. Volgens de leerlingen deed zich tijdens de les in de kerk een situatie voor die sommigen onvoorstelbaar zouden vinden.

- lezen we op de website "Tylko Toruń".

Toruń. Schokkende opname van de retraite

In de video die in het artikel is geplaatst, is ondanks de slechte technische kwaliteit een man te zien die een vrouw bij het hoofd op de grond houdt en haar schreeuwend op de grond drukt.

"Sta op. - zij valt na een ogenblik en de man rukt aan iets dat lijkt op een hondenriem die om haar nek is gebonden. Na een tijdje gaat hij weg en onthult een zwart materiaal dat de kooiachtige structuur bedekt. Van de opname kun je duidelijk de woorden onderscheiden: "Kom hier bastaard."

We bekeken het eerst met enig amusement en daarna met gêne. We gingen eigenlijk naar de kerk om niet naar de les te gaan. Ik denk dat wat werd opgenomen deel uitmaakte van de retraite, alsof het iets was om ons te ontroeren. Het was succesvol...

- "Alleen Toruń" verslaggevers zouden horen van studenten die de retraite bijwoonden. Zoals de verslaggevers van dit portaal vaststelden, was de organisator van de retraite de catechetische afdeling van het bisdom Toruń.

Een vrouw mishandeld voor het altaar?

Al snel verschenen er meer video's op sociale media. Daarop kun je beter zien dat het hele tafereel zich afspeelde in de ruimte van de kerk. Een beeld van Jezus aan het kruis bedekt met paars canvas, een geïmproviseerd tafereel tussen de trappen en het altaar, een grote klokprop en een projectiescherm aan de zijkant.

Het is ook gemakkelijker om de woorden te onderscheiden die uit de mond van een man vallen. In een van de opnames, waarop vooral een bleek scherm te zien is dat waarschijnlijk een soort beeld vertoont, is een schreeuwende vrouw te horen. Plots onderbreekt een mannenstem haar:

Hou je bek, saai meisje! Je bent geen mens, begrijp je dat? Jij bent mijn bastaard. Je bent geen mens meer. Hou je bek!

Schreeuwde hij.

In de volgende zien we dezelfde scène als eerder op de "Only Toruń" website - een man houdt een vrouw opgerold op de grond bij haar hoofd en drukt haar schreeuwend tegen de grond. Het lijkt alsof de vrouw geen broek aan heeft.

De volgende video, van een afstand opgenomen, toont in een breder shot een box-kooi waarin de man de vrouw duwt. Op de achtergrond is zeer luide muziek te horen, waar meer geschreeuw van de man doorheen klinkt.

De opnames hebben nogal wat stof doen opwaaien bij internetgebruikers

De opnames hebben nogal wat reacties losgemaakt bij internetgebruikers. In de commentaren klinken stemmen van verontwaardiging over de taferelen die zich in de kerk hebben afgespeeld, maar ook stemmen die mensen aansporen zich van een oordeel te onthouden totdat de bredere context van de zaak aan het licht komt.

Je kunt totaal niet horen wat hij zegt (schreeuwen). Is dit een retraite?

- vraagt een internetgebruiker.

Het horen van 'retraite' riep bij mij een heel ander beeld op. Als leerling in het eerste jaar van de technische middelbare school ben ik diep geschokt door de kooi op een heilige plaats, waar - zoals overal - bepaalde regels gelden.

- schrijft een andere gebruiker.

Wtf? Waar zijn de leraren? Wie heeft dit laten gebeuren?

- vraagt een ander zich af.

Mijn dochter was er vandaag ook bij. Toen ze thuiskwam en me vertelde wat er op de retraite was gebeurd, wist ik eerlijk gezegd niet hoe ik het haar moest uitleggen en interpreteren.

- merkte een ander op.

Wij zullen morgen op deze kwestie terugkomen en vragen naar het standpunt van de curie en de universiteit.

Bron:  fakt.pl przez kas       język po Polsku

Pieszyce

Toruń. Controversiële retraite in de kerk
Vrouw geduwd en uitgedaagd voor het altaar

27 maart  2023

Op sociale media circuleren beelden die zouden zijn gemaakt tijdens een retraite in een parochie in Toruń. Ze tonen een man die een vrouw slechts gekleed in een slipje en een hemd voor het altaar aftrekt. De retraite werd bijgewoond door middelbare scholieren.

De zaak werd gemeld door het lokale portaal tylkotorun.pl, dat de beelden ontving van een vrouwelijke deelnemer aan de retraite. Beelden van een kerk in Toruń circuleren online.

Schokkende scènes tijdens de retraite

De controversiële scènes zouden hebben plaatsgevonden in de St. Maximilian Kolbe parochie in Toruń, tijdens een retraite. Ze werden bijgewoond door middelbare scholieren uit de hele stad.

Op de video's is te zien hoe de man een half uitgekleed meisje pakt. De vrouw wordt geduwd en tegen de grond gedrukt.

Bovendien is op de beelden te horen hoe de man haar vernedert en vulgaire woorden gebruikt. Volgens de commentatoren op de opnames zou de jonge vrouw ook in een kooi zijn opgesloten.

Retraite in Toruń. "Ik ben nog steeds in shock"

In de commentaren melden veel mensen dat hun kinderen deelnemers waren aan de retraite. "Mijn zoon zei dat het een pathologie was en dat hij niet van plan was om zo'n retraite bij te wonen", schreef een vrouw. "Mijn dochter was er vandaag ook. Toen ze terugkwam en me vertelde wat er op de retraite was, wist ik eerlijk gezegd niet hoe ik het haar moest uitleggen en interpreteren", schrijft een andere commentator.

"Ons werd verteld dat er jonge mensen kwamen om de retraite te leiden, het zou leuk, plezierig, onderhoudend worden. Ik gokte op zingen, dansen - alles wat met de retraite te maken had (binnen de norm natuurlijk). Wat ik te zien kreeg op .... Ik ben nog steeds in shock. Ik ben vreselijk verdrietig dat zoiets werd goedgekeurd". - luidt een commentaar.

Velen hebben ook de aandacht gevestigd op de ontheiliging van het heiligdom.

Vanwege de aard van de opnames en het zichtbare beeld van de mensen erop, hebben we besloten ze niet te publiceren.

Volgens het lokale portaal was de organisator van de retraite de catechetische afdeling van het bisdom Toruń.

We vroegen de woordvoerder van het bisdom Toruń om commentaar op de kwestie. We wachten op antwoord. 

Bron:    Polsatnews.pl     język po Polsku

Pieszyce

Pieszyce

De priester, organisator van de beroemde retraite in Toruń, verontschuldigt zich

28 maart 2023
Radosław Rzeszotek
Wiadomości rekolekcje w toruniu 18

De organisator van de retraite in de kerk van St. Maximilian Kolbe, pater Mariusz Piotr Wojnowski, beantwoordde onze vragen over de gebeurtenissen dat onze publiciteit de publieke opinie verontwaardigde - niet alleen in Toruń. De landelijke media berichten ook al over de zaak.

Pater Mariusz Piotr Wojnowski is de directeur van de catechetische afdeling van het bisdom Toruń.

• We vroegen een groep van buiten ons bisdom om de retraite te leiden. Dit is de eerste dergelijke stedelijke retraite voor middelbare scholieren. En dit zijn jonge mensen die op zoek zijn en er behoefte is om op een goede manier een retraite voor hen te houden. De ELO-groep die we om medewerking vroegen, had al verschillende soortgelijke retraites georganiseerd. Wat deze scène betreft, het spijt me, want ze waren een beetje emotioneel en het is waar dat er minderjarigen onder de deelnemers waren ... Daarom zal er in deze kwestie een verontschuldiging worden aangeboden – begint pater Mariusz Piotr Wojnowski.

We vroegen de priester waarom de curie niet reageerde toen ze signalen kreeg dat er schandalige taferelen waren tijdens de retraite. De catechisten die de rol van jeugdvoogd vervulden, moesten hierover informeren via niet-officiële kanalen. Ze vonden het in scène zetten van het drinken van alcohol in de kerk bijzonder gênant.

• Het was maar één scène en er zat absoluut geen alcohol in deze fles, alleen sap. Het was absoluut te veel voor één scène. De reactietijd was erg kort. Vooral omdat de rest van de retraite veel soepeler verliep. We spraken met de retraiteleiders en wezen hen erop dat het te sterk was. Daarom zal de retraite de volgende dag worden gekenmerkt door aanbidding van het gezegende sacrament, heilige biecht, dus het zal een heel andere boodschap zijn, veel rustiger - voegt pater Mariusz Piotr Wojnowski toe.

Pater Mariusz Piotr Wojnowski is niet van plan om zich te verdedigen wat er in de parochiekerk op Skarpie is gebeurd. Hij zegt heel veel spijt te hebben van wat er is gebeurd. Meerdere keren hoorden we uit zijn mond dat dit niet mocht gebeuren.

• Voor ons was het ook grensoverschrijdend, maar we willen deze retraite afmaken zoals het eruit hoort te zien. Kunnen we de groep die de retraite leidt veranderen? Het is elke dag moeilijk om zulke mensen te vinden. Ik wil er ook aan toevoegen dat de mensen die deze scènes hebben nagespeeld zullen worden verwijderd, en ik verzeker je dat dergelijke scènes en situaties zich de volgende dag van de retraite niet meer zullen voordoen - concludeert Mariusz Piotr Wojnowski.

UPDATE: De curie van het bisdom Toruń heeft meegedeeld dat de ELO-groep niet langer zal meewerken aan het organiseren van de lopende retraite in de kerk van St. st. Maximiliaan Kolbe.

Bron:  tylkotorun.pl przez  Radosław Rzeszotek    język po Polsku

Pieszyce

Pater Mariusz P. Wojnowski

Persoonlijk kijkt de man voor mij behoorlijk arrogant, zeker na wat er gebeurd is.

Als de directeur van de catechetische afdeling van het bisdom Toruń, had hij bij alles aanwezig moeten zijn, zeker omdat dit een nieuw iets is. Op het moment dat de eikel, dat meisje haar broek uittrekt, had Wojnowski één woord moeten zeggen en dat is STOP, ELKE andere maatregel en ELKE opmerking DAARNA, is mosterd na de maaltijd.

Er zaten kinderen van 10 jaar in die kerk, en niemand haalde hen weg, waarom niet, bang voor de woede van Wojnowski??

Maar . . Wat is een retraite??
  • Een retraite is een afzondering voor spiritueel zelfonderzoek en geestelijke oefening. Een daarvoor geschikte omgeving kan een klooster of een speciaal daarvoor opgericht retraitecentrum zijn. Een retraite biedt vaak de gelegenheid om in een groep met de hulp van een begeleider gedurende een aantal dagen intensief te mediteren.
    Tot laat in de 20e eeuw waren door scholen georganiseerde retraites voor katholieken in Nederland en Vlaanderen heel gewoon. Deze retraites richtten zich op verdieping van geloofsinzichten en -beleving. De laatste decennia worden ook retraites georganiseerd buiten het kader van georganiseerde religies, waarin dan de zin van het bestaan of de persoonlijke verwachtingen in het leven centraal staan. Een bijzondere vorm is de zogenaamde Ignatiaanse retraite gebaseerd op de Geestelijke Oefeningen van de heilige Ignatius van Loyola.
    In het Leger des Heils worden officieren die de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben 'op retraite gesteld'.

Totaal iets anders dan wat men in die Poolse kerk zag

Dat had meer te maken met het verdoemen en vernederen van alles wat VROUW is. Zijn we al zover afgegleden in het huidige Polen???

Misschien zijn er mensen die mijn reactie overdreven vinden, maar ik ben een gelovig mens, ga echter niet meer naar gebouwen waar ik de "dienaren" niet van ken. Teveel gezien en bovenstaand is weer zo'n bevestiging.  >:(

Update: Ik ben bang dat Polen wel afglijd als men ziet hoe men omgaat met de rechten van De Vrouw.

ONVOORSTELBAAR  is voor mij dat er mannen rondlopen die vrouwen min behandelen, terwijl zij via 9 maanden dragen en geboorte via de vrouwelijke Vagina Het Leven tegemoet gaan. Onbegrijpelijk voor mij is dat men vrouwen kan verkrachten, iets wat in Toruń nagespeeld werd.
Onbegrijpelijk is dat voor velen mannen respect voor vrouwen niet bestaat, ik moet het nooit zien dat iemand een vrouw verkracht, want hij wordt de derde die in het ziekenhuis komt te liggen na zijn daad.

Ik hoop dat ik straks de kracht vind om op het forum te werken. Goedenacht.

Pieszyce

Na een kleine aanpassing vannacht, de volgende in deze nacht. . . . . .  >:(

Omstreden retraite in Toruń. Priester verontschuldigt zich

Oprac.: Sebastian Przybył
Lokaal nieuws
28 maart 2023

- Voor ons was het grensoverschrijdend, maar we willen de retraite beëindigen zoals het hoort," zegt pater Mariusz Piotr Wojnowski, organisator van de controversiële retraite uit Toruń. Volgens de priester was de presentatie voorbereid door een groep van buiten het bisdom en werden de organisatoren "een beetje meegesleept door emoties". De geestelijke benadrukte dat de retraite "te sterk was", dus "zal hiervoor een verontschuldiging worden aangeboden".

Pater Mariusz Piotr Wojnowski [bb]beantwoordt vragen van [/b]het portaal tylkotorun.pl, dat de organisator van de retraite vroeg naar de details van het controversiële evenement.

- We hebben een groep van buiten ons bisdom gevraagd om de retraite te leiden. Dit is de eerste dergelijke stadsretraite voor middelbare scholieren. En dit zijn jongeren die op zoek zijn en er is behoefte aan een retraite voor hen op een goede manier," legt de geestelijke uit.

Toruń: Controversiële retraite. Excuses van de priester

Volgens de priester had de ELO-groep, die gevraagd was de vastenlessen te geven, al eerder verschillende soortgelijke evenementen georganiseerd. - Wat deze scène betreft, het spijt me omdat ze zich een beetje lieten meeslepen door hun emoties en het is waar dat er minderjarigen onder de deelnemers waren..... Daarom zal in dit geval een verontschuldiging worden aangeboden," citeert het portaal tylkotorun.pl de priester.

Het portaal vroeg onder meer waarom de curie niet had gereageerd op de ergere taferelen tijdens de retraite. Volgens de catechisten was "de enscenering van het drinken van alcohol in de kerk bijzonder gênant". – Het was maar één scène, en er zat helemaal geen alcohol in die fles, alleen maar sap", aldus pater Wojnowski. - De tijd voor reacties was erg kort. Temeer daar de rest van de retraite veel milder was," voegde hij eraan toe.

De geestelijke gaf aan dat hij al een gesprek had gehad met de organisatoren van het gesprek, waarin hij erop wees dat "het te sterk was". - De retraite van de volgende dag zal in het teken staan van aanbidding van het Heilig Sacrament en de biecht, dus het zal een heel andere boodschap zijn, veel rustiger, aldus de priester.

Pater Wojnowski antwoordde dat hij niet van plan is de vorm van de retraite te verdedigen. Het lokale portaal benadrukt de wroeging waarmee de priester verklaarde dat een dergelijke gebeurtenis niet had mogen plaatsvinden.

- Voor ons was het ook grensoverschrijdend, maar we willen de retraite voltooien zoals het hoort. (...) Ik wil er ook aan toevoegen dat de mensen die deze scènes hebben geacteerd, zullen worden teruggedrongen en ik verzeker u dat tijdens de volgende dag van de retraite dergelijke scènes en situaties niet zullen voorkomen," besloot de geestelijke.

Retraite in Toruń. Halfnaakte tiener en "gesimuleerde verkrachting

De controversiële retraite vond plaats op maandag 27 maart in de St. Maximilian Kolbe parochie in Toruń. Fragmenten van de schokkende toespraken werden door deelnemers op sociale media getoond.

Op de online gedeelde beelden is een halfnaakt meisje te zien dat op de vloer van de kerk ligt, haar broek naar beneden getrokken door een man in een zwart T-shirt die over haar heen staat. Even later is te zien hoe het meisje een koord of riem om haar nek draagt en haar gezicht tegen de vloer wordt gedrukt met de hand van de man die de microfoon vasthoudt.

- Word wakker.

- Nee... - er is een vrouwenstem te horen.

- Word wakker! - herhaalt hij.

- Nee! - antwoordt het meisje op het commando van de man. Ze vraagt of ze eruit mag - op een provisorisch podium dat midden in de kerk is opgesteld, staat de 'kooi' waarin ze moest worden geplaatst.  - Hou je mond! - roept de man. - Je bent geen mens, begrijp je dat? Je bent mijn bastaard! - verklaart hij.

- En hoe zou u dit meisje noemen? - vraagt het publiek aan een vrouw die op het podium kwam. - Ze is verkocht! Ze kleedde zich hier in het midden uit voor een of andere jongen. Ze heeft zich gewoon aan hem gegeven! (...) Ze is gewoon een slet en een slet! - merkte een persoon op die betrokken was bij de enscenering voor de verbaasde jongeren. - Wat als ik je zou vertellen dat ieder van ons dat meisje is? Wat als ik jullie zou vertellen dat ieder van ons een...? - vragen de aanwezige toeschouwers retorisch.

Therapeut: De kerk is niet de plek voor dit soort shows

Volgens ouders, opvoeders en therapeuten "is wat er in de kerk is gebeurd een absoluut schandaal en een pathologie."

"De kerk is geen plaats voor dit soort shows, ook al weet ik niet welke evangelisatiedoelen de organisatoren moesten begeleiden - vooral omdat alle jonge mensen die catechismus gebruiken in de middelbare klassen in Toruń eraan moesten deelnemen" - meent de therapeut Paweł Czachor.

Bron:    wydarzenia.interia.pl przez  Sebastian Przybył      język po Polsku

UPDATE: De tekst in dit artikel betwijfel ik af en toe, omdat ik op niet ene video heb gehoord wordt wakker. Ik heb Interia gevraagd dit na te trekken.

Ik trek me dit aan, omdat ik een paar verkrachtte vrouwen ken en weet dat ze levenslang hebben. Levenslang pijn, niet instaat om met een man het leven te delen vanwege . . . . . .

Welterusten.

Pieszyce

Een iets afwijkend iets, maar daarom niet minder erg.

HAnna Hev    @Anna_Hev

To nie był przypadek, to były tradycyjne w salezjańskim gimnazjum w Lubinie "otrzęsiny".

Het was geen toeval, deze waren traditioneel in het Salesianer gymnasium in Lubin "otrzęsiny".

Wat u bovenstaand ziet, is een Salesiaanse priester, die jonge meisjes straft.
Ze moeten de door hem op zijn benen gespoten slagroom weglikken, deed je dat niet kreeg je een mep met die stok.
Op het oude forum hadden we hier een topic over met de exacte gegevens.

Zoals Hanna Hev, die ik 100% vertrouw, aangeeft waren dit soort straffen traditioneel in dat Gymnasium.
Voor mij behoorlijk ziek.

Men heeft nu de gezichten geblurd, op het oude forum was alles herkenbaar.
Of de Salesiaan  ook onder handen is genomen daarover weten we niet maar men is op zoek.

Pieszyce

Wie heeft dat bedacht en hoe nu verder?
We hebben een reactie van het bisdom en de kurie over de schokkende retraites

Alan Wysocki
28 maart 2023

De retraite in Toruń veroorzaakt grote opwinding onder het publiek. Beelden uit de kerk van de heilige Maximiliaan Kolbe tonen de vernedering van een jonge vrouw voor het altaar. In een interview met naTemat verzekerde de onderwijsautoriteit dat zij de zaak onderzoekt. Een woordvoerder van het bisdom Toruń vertelde intussen dat een groep evangelisten was verwijderd van het leiden van retraites.

• Echo's blijven nagalmen nadat beelden van een retraite in de Maximiliaan Kolbe kerk in Toruń werden onthuld.
    De curie en het curatorium reageren op het schokkende materiaal
  • We zullen de situatie uitleggen en praten met een vertegenwoordiger van de curie - verzekert in een interview met
    naTemat.pl de directeur van de Toruńse afdeling van de onderwijsautoriteit Krzysztof Bylicki.
  • De groep die de retraite organiseerde is teruggetrokken – informeerde pater Paweł Borowski van het bisdom Toruń ons.

Bisdom en curatorium voor naTemat over controversiële retraites in Toruń

In een interview met naTemat zei Krzysztof Bylicki, directeur van de Toruń-delegatie van het schooltoezicht in Bydgoszcz, dat de ambtenaren over de retraites in Toruń dezelfde kennis hadden als het grootste deel van het publiek.

- We zagen alleen wat er op het internet verscheen. Bezoekers hebben deze retraites niet bijgewoond. We hebben niet met eigen ogen gezien wat daar gebeurde. We hebben alleen wat de studenten en de website tylkotorun.pl beschreven," kondigde hij aan.

Dit betekent echter niet dat het curatorium van Kuyavië-Pommeren de zaak licht opneemt. - Wij zullen er zeker naar streven om volledig op de hoogte te zijn van de gebeurtenis. Wij zijn echter noch voor de kerk, noch voor de curie een toezichthoudend orgaan. Wij houden toezicht op de opdrachtgevers, maar zij hebben geen invloed op wat is voorgesteld.

- We zullen de situatie uitleggen en praten met de vertegenwoordiger van de curie. Ik neem aan met pater Mariusz Wojnowski," besloot de onderwijsvertegenwoordiger.

Ook pater Paweł Borowski, woordvoerder van het bisdom Toruń, sprak op verzoek van naTemat. Hij verzekerde dat de groep evangelisten die de retraite leidde reeds was verwijderd van het verder onderwijzen van jongeren.

- Er komt zo meteen een officiële verklaring op de website van de curie, maar voor nu kan ik zeggen dat de groep die de retraite leidde, uit de leiding ervan is verwijderd. Dit wordt nu gedaan door onze priesters en catechisten," liet de geestelijke weten.

De retraite in Toruń veroorzaakte een reactie van pater Mariusz Wojnowski

In een interview met tylkotorun.pl legde de eerder genoemde pater Wojnowski echter uit dat de retraite werd geleid door een externe groep. - Dit is de eerste dergelijke stadsretraite voor middelbare scholieren. En dit zijn jongeren die op zoek zijn en er is behoefte aan een retraite voor hen op een goede manier," merkte hij op.

De geestelijke benadrukte dat het hem speet dat de leiders zich lieten meeslepen door hun emoties. Hij erkende dat er minderjarigen onder de deelnemers waren en verzekerde dat er een officiële verontschuldiging zal worden afgegeven.

Beelden van een retraite in Toruń - wat gebeurde er in de Maximiliaan Kolbe kerk?

Hij trok de broek van een jonge vrouw naar beneden, trok haar rond, sleepte haar over de vloer en sloot haar op in een kooi - dit is wat er gebeurde tijdens de eerste retraite voor jongeren in Toruń. Ze begonnen het incident op te nemen en plaatsten de beelden snel online.

De redactie van tylkotorun.pl kreeg als eerste toegang tot de beelden. De website meldt dat de studenten onder toezicht stonden van catechisten, die echter niet reageerden toen de jonge vrouw werd vernederd.

- Hoe moest ik dat doen? De retraite was tenslotte georganiseerd door de curie! Wat moest ik dan doen? De bisschop bellen? Ik heb niet eens een telefoonnummer van hem! - zei een godsdienstleraar.

De directeur van een school in Toruń adviseerde om alle informatie over het schokkende incident naar de ouders van de leerlingen te sturen. - Naar mijn mening waren de scènes die zich tijdens deze retraite in de kerk afspeelden schandalig en zouden ze zeker niet op jongeren gericht moeten zijn", oordeelde hij.

Bron: natemat.pl przez Alan Wysocki     język po Polsku