Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Smoleńsk: Van 10 april 2010 naar 10 april 2013 en wat er speelt

Gestart door Pieszyce, 10 april 2023, 22:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Daar Jarosław Kaczyński de zaak gepolitiseerd heeft plaats ik het hier.

Waar is het wrak, meneer Kaczyński, waar is het verdomde wrak?

10 april 2023

Voor de verkiezingen van 2015 beloofde Jaroslaw Kaczyński het ongeluk in Smoleńsk op te ruimen. Hij stuurde zijn broer erheen en zei hem misschien dat hij koste wat het kost moest landen. Hij beloofde ook dat het wrak zou worden teruggegeven aan Polen. En waar is dat wrak? Nog steeds in Smoleńsk. Waarom was PiS niet in staat om het terug te nemen?

Vandaag is de verjaardag van het Smoleńsk ongeluk. De neergestorte Tupolev is in Rusland en Jaroslaw Kaczyński heeft schaamteloos opdracht gegeven om de verjaardag van het ongeluk uit te stellen. Dit is het beste bewijs dat hij de hele zaak instrumenteel behandelt en in werkelijkheid niet geïnteresseerd is in meer dan dansen op doodskisten en de wieg van Smoleńsk.

Maar het is de moeite waard om bij elke samenkomst te vragen waar dat verdomde wrak is. Omdat het beloofd was en in Polen zou moeten zijn. We hebben ook het recht om te vragen naar de inhoud van Kaczyński's laatste gesprek met zijn broer - heeft Jaroslaw Lech bevolen om tegen elke prijs te landen? Het zou de moeite waard zijn om deze details te weten...

Bron:  wiesci24.pl

Pieszyce

Jak się Maciek  @JakMaciek

Smoleńsk. Antoni Macierewicz tuż po katastrofie znajduje bombę kaloryczną.

Smolensk. Antoni Macierewicz vindt direct na de catastrofe een caloriebom.

Ik ben snel van begrip, maar wat er toen gebeurde zal ik Nooit begrijpen.

Macierewicz zat in een restaurant in Moskou, (niemand weet waarom) hij hoorde van de ramp, at rustig zijn bord leeg en pakte de trein naar Warschau.

Daar ging hij rechtstreeks naar het presidentiële Paleis, haalde alle documenten op van Lech Kaczyński en vertrok, hij was korte tijd onvindbaar, en niemand heeft ooit nog die documenten terug gezien.

Ich bin Koko, maar dit stinkt als een ui in ontbinding en toch onderneemt niemand iets.

Okiem Tomka Wiejskiego  @okiemtomkaw

Bezpośrednio po katastrofie do Smoleńska przylatuje PDT i spotyka się z Putinem. Z tego filmu pisowcy wycinali zdjęcia, które miały rzekomo wskazywać na radość po śmierci Lecha Kaczyńskiego. Tu całość materiału, oceńcie Państwo sami zachowanie Rosjan. cc:
@domaradzkaguzik

Onmiddellijk na de catastrofe arriveert PDT in Smolensk en ontmoet Poetin. PiS-functionarissen knipten foto's uit deze film, die vreugde moesten uitdrukken na de dood van Lech Kaczyński. Hier is het hele materiaal, oordeel zelf over het gedrag van de Russen. cm:
@domaradzkaguzik

DE Video . . . . .  https://twitter.com/i/status/1645368921992642560

Er zijn stukken uit een ander exemplaar van deze video geknipt en gekoppeld aan een Donald Tusk die lacht met Putin. Ieder die een beetje weet van Internet, weet ook wat er te rotzooien is. PiS heeft een aantal van deze spamcriminelen in dienst, vooral via TVP.

Ik ben blij dat ik samen met Okiem de ECHTE ENIGE onbewerkte video kan tonen, in de hoop dat elke manipulatie verleden tijd is. In de gemanipuleerde video is ook niet te zien dat er Poolse regeringsmensen naast Tusk staan, in deze zien we Pawel (PSL) Bogdan Klich (min. Van defensie)  en nog wat anderen waarvan ik de namen even niet weet, maar ik zal proberen ze op te zoeken.

Ik hoop echt, dat er eens een tijd komt dat alles boven tafel komt, ik ben echter bang dat er dan een flink aantal van PiS naar het buitenland vluchten, Sasin en Duda waren de organisatoren van de reis, nu met belangrijke posities binnen PiS. Toeval?? Toeval bestaat niet!!

KasiaKahaKatarzyna    @kaha_katarzyna

Myśląc o Smoleńsku zawsze myślę o Arkadiuszu Protasiuku, który w 2008 odmówił Kaczyńskiemu lądowania w Tibilisi. Jako dowódca lotu i osoba strzegąca bezpieczeństwa głowy państwa miał taki obowiązek. Niestety słono za to zapłacił. A potem zginął razem z Kaczyńskim.

Als ik aan Smoleńsk denk, denk ik altijd aan Arkadiusz Protasiuk, die Kaczyński in 2008 weigerde te landen in Tbilisi. Als vluchtcommandant en persoon die de veiligheid van het staatshoofd bewaakte, had hij zo'n plicht. Helaas heeft hij er een hoge prijs voor betaald. En toen hij samen met Kaczyński stierf.

Moge de waarheid naar boven komen.

Pieszyce

Ze vlogen naar Smoleńsk. Een van hen zei: "Meneer de directeur, laten we teruggaan."

ALLE
10 april 2023

Op 10 april 2023 is het 13 jaar geleden dat de ramp in Smoleńsk plaatsvond. Onder de 96 slachtoffers waren drie stewardessen: Natalia Januszko, Justyna Moniuszko en Barbara Maciejczyk. De jongste van hen was slechts 23 jaar oud. De oudste - 29.

Op 10 april 2010 waren 96 passagiers aan boord van de Tu-154 van de regering. Onder hen waren de president van de Republiek Polen, Lech Kaczyński en zijn vrouw Maria, en de laatste president van de Republiek Polen in ballingschap, Ryszard Kaczorowski. Samen met hen vlogen drie stewardessen: Natalia Januszko, Justyna Moniuszko en Barbara Maciejczyk, die niet terugkeerden uit Smoleńsk. Zij stierven ter plaatse.

Stewardessen die stierven in Smoleńsk

- Als de volgende [verjaardag - noot van de redactie] komt, zijn mijn benen als watten. Dit trauma blijft, en de gebeurtenissen komen terug alsof het gisteren was," zei Natalia Januszko's collega op de 10e verjaardag van de ramp in Smoleńsk, die ook Justyna en Barbara kende.

Natalia Januszko droomde nooit van vliegen. Na de middelbare school schreef ze zich in voor diergeneeskunde, waar ze uiteindelijk niet in terecht kwam. Ze besloot een tussenjaar te nemen, waarin ze werkte als stewardess. Ze nam haar werk op regeringsvliegtuigen zeer serieus.

- Ik hoor nog steeds haar stem en lach in mijn hoofd, ik zie haar gezicht", vertelde een kennis van Natalia Januszko aan Newsweek. Haar naasten noemden haar "positief gek".

Natalia Januszko Bron: polennieuws.nl/in memoriam, fot: Wojtek Laski
Natalia en Justyna Moniuszko scheelden slechts één jaar.

- 'Ze zal geen piloot meer worden of werken als luchtvaartingenieur, ze zal geen echtgenote of moeder zijn,' schreef haar broer op zijn blog over Justyna.

Vier jaar voor het ongeluk werd ze uitgeroepen tot Miss Warschau University of Technology. Zoals haar moeder aan Onet vertelde, had ze veel passies en plannen. Ze wilde een parachuteschool beginnen.

Justyna Moniuszko Bron: polennieuws.nl/in memoriam, fot: ARCHIWUM SIL POWIETRZNYCH

- Ik was bang dat de lichamen waren verwisseld. (...) Ik kalmeerde toen bleek dat dat niet zo was, dat alles in orde was en Justyna was begraven zoals het moest," gaf Danuta Moniuszko toe.

'De koning is naakt'. Macierewicz verborg de feiten van de ramp in Smolensk?

"Meneer de directeur, laten we teruggaan".

De vlucht naar Smolensk werd ook bemand door Barbara Maciejczyk, die, zoals vrienden zich herinnerden, "in staat was de minister-president in zijn stoel te steunen". Zij was het die, 14 minuten voor de crash, de Protocol Directeur van het Ministerie van Buitenlandse Zaken benaderde met de vraag: "Meneer de directeur, laten we teruggaan".

- Ze was een zeer koppig en fel meisje. Overambitieus (...) Als ze binnenkwam, ging het licht met haar mee. Ze had altijd een lachend gezicht en het was onmogelijk om niet met hetzelfde op haar te reageren," zeiden haar ouders over Barbara.

Barbara Maciejczyk Bron: polennieuws.nl/in memoriam, fot: ARCHIWUM SIL POWIETRZNYCH

Bij het 36e Speciale Transport Luchtvaart Regiment in Warschau werkte de oudste van de 'tupolev' stewardessen sinds begin 2007. Toen in 2016 een andere, derde opgraving van haar lichaam werd bevolen, weigerde haar moeder toestemming te geven.

- Dit wordt een enorm trauma voor mij. Deze botten moeten een heilige rust krijgen! - Anna Maciejczyk ging in beroep. - Hoe lang mag je kalmeringspoeders innemen? - vroeg ze.

Bron:  kobieta.wp.pl    język po Polsku

Pieszyce

Zijn ze gestorven vanwege Kaczynski? Ze hadden hun hele leven nog voor zich.

11 april 2023

Citaatfoto wiesci24.pl

In de PiSowse-media wordt bij de herinnering aan de crash in Smoleńsk gezegd dat de Poolse delegatie onder leiding van Kaczyńnski is omgekomen. Maar de echte slachtoffers waren de bemanning van het vliegtuig, jonge mensen met hun dromen die hun hele leven nog voor zich hadden. Zij stierven alleen omdat Lech moest landen, anders zou het er slecht hebben uitgezien in de verkiezingscampagne die net begon," schreef een internetgebruiker die een foto plaatste van de bemanning van het TU-154 vliegtuig die bij de crash omkwam.

Deze jonge mensen hadden kunnen leven, liefhebben en werken voor ons land. Wat hen in de weg stond was de brutale zucht naar macht, het verlangen om die boven alles te verkrijgen. Ze werden gedood door de zieke ideeën van haatdragende mensen die koste wat het kost in Smoleńsk 'moesten' landen.

Ze stierven allemaal. Laten we nog twee citaten in herinnering brengen:

• "Ik en mijn kanselarij zullen een bezoek aan Smoleńsk voorbereiden. Tusk en de regering mogen zich niet met dit bezoek bemoeien."

~ Lech Kaczyński
  • "Iedereen die probeert de landingsplaats van het presidentiële vliegtuig te veranderen, zal worden aangeklaagd voor het hinderen van de president van de Republiek Polen."

~ Jaroslaw Kaczynski

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Sasin: Ik zou naar Smolensk vliegen, maar ik gaf mijn stoel op in het vliegtuig

10 april 2023

'Ik zou met het presidentiële vliegtuig naar Smoleńsk vliegen, maar ik heb mijn stoel opgegeven', zei Jacek Sasin van de PiS partij (PiS) op Wstajesz i wiesz". Hij voegde eraan toe dat dit laat zien hoe ons leven wordt bepaald door dingen die we dagelijks niet belangrijk vinden.

- "Ik gaf mijn zetel aan Katarzyna Doraczyńska, mijn collega van de Kanselarij van de President," zei Sasin, terwijl hij uitlegde dat dit op haar verzoek gebeurde.

- Zij was door het hoofd van de kanselarij aangewezen om naar Smoleńsk te gaan om alles in goede banen te leiden. Maar ze kon vooraf niet met de auto gaan omdat ze terugkwam uit het buitenland, dus vroeg ze mij om met haar te ruilen en daar te zijn terwijl zij kon vliegen. Ik zag geen reden om dat niet te doen en zo kwamen we overeen," zei Sasin.

En hij voegde eraan toe: - "Zelfs een paar dagen voor de ramp aarzelde ik om te vliegen, ik had veel taken in Warschau, en ik kon het me niet echt veroorloven om 'twee dagen uit te trekken'. Maar mijn chauffeur van de kanselarij, met een prachtig oppositie CV, droomde ervan in Katyń  te zijn, want hij was er nog nooit geweest. Hij overtuigde me om te gaan.

Hieruit blijkt, zoals Sasin aangaf, dat ons leven wordt bepaald door zaken die we dagelijks niet belangrijk vinden. - Beslissingen die op deze manier worden genomen, kunnen dan deze ultieme dimensie hebben", aldus de politicus van PiS.

"De stelling over de aanslag is serieus"

Sasin verklaarde ook dat er zoveel politiek wordt bedreven in de zaak van de ramp in Smoleńsk, omdat er nog veel vragen zijn rond de tragedie. - Hij wenst dat we in deze zaak niet doorslaan in termen van geloof, omdat het te ernstig is, verklaarde de politicus van PiS.

Volgens hem is de these van een aanslag aan boord van de Tu-154M zeer ernstig.

- Ik zeg dit op basis van het onderzoek van deskundigen die samenwerken met het team van Antoni Macierewicz. Ik ben overtuigd door de conclusies die zij trekken, naarmate er meer fouten in het rapport van Jerzy Miller worden gesignaleerd," aldus Sasin.

Vandaag is het dertien jaar geleden dat het vliegtuig Tu-154M in Smoleńsk neerstortte. Daarbij kwamen 96 mensen om het leven - alle passagiers van het vliegtuig, waaronder president Lech Kaczyński en zijn vrouw, die op weg waren om de 70e verjaardag van het bloedbad van Katyń te herdenken.

Autor: MAC/iga/k

Bron:  tvn24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Aɴᴅʏ Lᴇᴛᴋɪᴇᴡɪᴄᴢ ™     @ALetkiewicz

#TakBylo  13 rocznica katastrofy smoleńskiej. A ja się pytam: "Komu ""służy""
@PolskaPolicja, ... #PiSmilicja " Zapamiętajcie te gęby w mundurach, nie grzeszą empatią, honorem, godnością, dobrego imienia służby oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej. #Jedziemy

#TakBylo 13e gedenkdag van de Smoleńsk-ramp. En ik vraag: "Wie "" bedient ""
@PolskaPolicja , ... #PiSmilicja "Onthoud deze monden in uniformen, ze zondigen niet met empathie, eer, waardigheid, goede naam van de dienst en naleving van de regels van de beroepsethiek. #Jedziemy

Video:  https://twitter.com/i/status/1646084244492435457

Video is nogal heftig, mensen die op het Piłsudski-plein lopen wordt gevraagd te vertrekken omdat Kaczyński wil gedenken. Actievoerders worden met bloemen en al van de trap weggesleurd want de lijder van PiS kan elk moment komen.     >:(  >:(

Efin, vorm zelf een oordeel en bekijk de video, ik heb me lopen ergeren en zou zeker gearresteerd zijn als ik daar was.

Pieszyce

Macierewicz: We brengen het OM op de hoogte van de moordaanslag op Lech Kaczyński...

oprac. Sylwia Bagińska
 16 april 2023 

Antoni Macierewicz zei dat de subcommissie van Smoleńsk "een kennisgeving van verdenking van een misdrijf met betrekking tot de moord op president Lech Kaczyński en de moord op de andere 95 mensen door onwettige inmenging in het militaire vliegtuig Tu-154M" zal indienen.

- Er kan geen situatie blijven bestaan waarin we bewijzen hebben van een moordaanslag en er geen onderzoek is naar deze gruwelijke daad. Daarom heeft de commissie een motie voorbereid voor het openbaar ministerie om niet alleen een onderzoek in te stellen naar de crash, maar ook naar de moordaanslag op de president van de republiek," zei het hoofd van de subcommissie voor het heronderzoek van het vliegtuigongeluk in een interview met het Poolse persbureau.

Antoni Macierewicz voegde eraan toe dat de kennisgeving aan het openbaar ministerie gebaseerd is op artikel 134 van het CC met artikel 148 par. 2 pkt. 3 en 4 en artikel 128 van het Wetboek van Strafrecht.

Macierewicz benadrukte dat het belangrijkste "bewijs", dat door de subcommissie wordt aangevuld, de omvang is van de aanwezigheid van explosieven op de fragmenten van het vliegtuig en de reconstructie van de vernietiging van het Tu-154M vliegtuig.

- In deze zaak is een zeer belangrijke analyse verricht door functionarissen van het Centraal Forensisch Laboratorium van de politie. Zij hebben meer dan 100 fragmenten van het vliegtuig geïdentificeerd die volgens de definities van vernietiging door explosie zijn vernietigd. Op de meeste onderzochte delen werden zowel TNT, RDX en Pentrite als andere soorten explosieven aangetroffen.

Macierewicz onthulde ook dat de subcommissie reeds de definitieve versie van het rapport heeft overhandigd, dat "ondubbelzinnig wijst op de oorzaken van het misdaaddrama in Smoleńsk". - Het laat zien dat er een moordplan was van de kant van Rusland, dat al sinds 2008 werd voorbereid", zei hij.

Macierewicz haalt uit naar Tusk en Sikorski

- We hebben een verklaring van Vladimir Poetin, die begin 2008 verklaarde dat het optreden van president Lech Kaczynski moet leiden tot een oorlog die Rusland tegen Polen zal voeren. Dit is een schokkende verklaring. Het is de moeite waard te beseffen dat dit het eerste moment is dat wijst op voorbereidingen van de kant van Rusland voor de Smoleńsk misdaad," vervolgde Macierewicz.

- Tegelijkertijd ziet premier Donald Tusk af van de aanschaf van vliegtuigen voor de hoogste personen in de staat, waaronder de president. Tusk heeft besloten dat Russische vliegtuigen gebruikt zullen blijven worden.  Onmiddellijk na dit besluit blijkt dat deze vliegtuigen voor reparatie naar Rusland moeten worden gestuurd, maar niet naar het bedrijf dat tot nu toe werd gebruikt, maar naar de heer Deripaska, een vriend van Poetin, een man waarvan de Verenigde Staten hebben erkend dat hij banden heeft met de speciale diensten en de maffia", zei hij.

Volgens Macierewicz moet grondig worden onderzocht "het moment waarop de operatie plaatsvond waardoor het vliegtuig ontplofte".

Een belangrijke kwestie die nog moet worden geanalyseerd is volgens Macierewicz ook de omvang van de desinformatie van de kant van Rusland, dat bewijsmateriaal dat wijst op de explosie van de Tu 154M wilde elimineren.

- Alle beweringen dat het vliegtuig te laag vloog, dat het een boom raakte, zijn desinformatie die internationaal werd verspreid. Het toenmalige hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Radosław Sikorski, gaf kort na de crash valse informatie dat de piloten bomen hadden geraakt en dat dit was wat de vluchtleiders zeiden. Dit is niet waar - geen van de vluchtleiders heeft een dergelijke tekst gegeven. Er is geen dergelijk bewijs. Waarom geeft de heer Sikorski een half uur na de crash al zulke desinformatie door en waar haalt hij die kennis vandaan?" - vroeg Macierewicz.

Een beroemde documentaire over de activiteiten van Macierewicz

De activiteiten van Macierewicz met betrekking tot het onderzoek naar de ramp in Smoleńsk werden gepresenteerd in het beroemde rapport van Piotr Świerczek "De kracht van leugens" op TVN24. Laten we niet vergeten dat de auteur tot nu toe onbekende documenten over de catastrofe van 10 april 2010 heeft vrijgegeven. Het materiaal toont opnames en foto's van experimenten, maar ook onderzoek en buitenlandse analyses, die de door Macierewicz gepromote stellingen over de explosie in het vliegtuig ondermijnen.

Uit de bevindingen van de TVN24-journalist blijkt dat Macierewicz in het gepresenteerde rapport niet alle conclusies van de Amerikaanse experts heeft opgenomen, wiens expertise werd betaald door de Smoleńsk-subcommissie. Volgens de auteur van het materiaal negeerde het hoofd van de Smoleńsk-subcommissie het onderzoek dat in tegenspraak was met de stelling over de moord die hij promootte.

Bron wiadomosci.wp.pl

Pieszyce

Reactie:

Als er geen verkiezingen in het najaar waren, was de aanklacht waarschijnlijk nu niet ingediend. Maar omdat men Donald Tusk wil uitschakelen, dient meen NU een aanklacht in.

Opvallend is: Je hoort Macierewicz nooit spreken over Duda en Sasin, DE twee personen die de reis van Lech Kaczynski georganiseerd hebben, hoewel die nu ene Arabski van de oppositie de schuld geven.

Lees onderstaand:

Vertaling:

"Presidentiële Tupolev had volgens het Poolse rechtssysteem niet het recht om deze vlucht te maken"

NIK-rapport over VIP-vervoer in de jaren 2005 -2010

1)  Waarom stond Andrzej Duda, optredend als advocaat in de kanselarij van president Lech Kaczyński,  LK toe om naar de gesloten luchthaven van Smoleńsk te reizen, in strijd met de Poolse wet?

2) Waarom stond Andrzej Duda, optredend als advocaat in de kanselarij van president Lech Kaczyński, de aanwezigheid toe van commandanten van alle soorten strijdkrachten aan boord van het vliegtuig, in strijd met de bevelen van de chef van de generale staf?

3) Waarom heeft Andrzej Duda, die optreedt als advocaat in de kanselarij van president Lech Kaczyński, de toepassing van de bepalingen van de grondwet van de Republiek Polen afhankelijk gemaakt van een telegram uit Moskou

Zal Andrzej Duda antwoorden over Smolensk??

Weer is er over Sasin niets te vinden.

Andrzej Duda en Jacek Robert Sasin zijn de twee personen die de reis van Lech Kaczynski en zijn gasten georganiseerd hebben. Nooit heeft Macierewicz het over die twee, wel altijd over anderen van PO, maar er zaten ook PO mensen in het vliegtuig en ik zie PO als laatste om hun eigen mensen op te offeren. Over PiS denk ik anders gezien de dood van een aantal Politici (Lepper, Blida en nog twee waar ik de naam zo even niet van weet) die stierven toen Ziobro viceminister van Justitie was.

Maar wat opvalt:

Jacek Robert Sasin (geboren op 6 november 1969 in Warschau) is een Poolse politicus en voormalig ambtenaar van de lokale overheid. In 2007 nam hij de rol van voivode van het woiwodschap Mazovië op zich. Zijn carrière omvatte onder meer plaatsvervangend hoofd van de kanselarij van de president en als staatssecretaris bij de kanselarij van de premier. Sasin is de zittende vice-premier (vanaf juni 2019) en de minister van staatsactiva (vanaf november 2019).[1] In de Sejm was hij de voorzitter van de commissie voor overheidsfinanciën. Sasin heeft een graad in geschiedenis van de Universiteit van Warschau, voltooide een proefschrift bij Andrzej Garlicki en studeerde later aan de Kozminski Universiteit.[2]

Nergens een belangrijke politiek studie.

Andrzej Duda. groeide op in zijn geboortestad Kraków en was tijdens zijn jeugd actief als lid van de padvinderij. Later studeerde hij rechten aan de Jagiellonische Universiteit, waar hij in 1996 zijn bul behaalde. Vanaf 1997 was hij aan deze universiteit verbonden als wetenschappelijk medewerker en universitair docent. In januari 2005 behaalde hij een doctoraat in de rechtswetenschappen.[1]

Zijn leraar vond hem geen bijzondere student, niet iemand met bijzondere gaven.

Nergens een belangrijke politiek studie

NA de ramp, was het eerst Duda, die President werd en toen PiS de regering vormde, werd Sasin zeer belangrijk. Naast dat hij vicepremier werd, werd hij ook de man die alles te zeggen heeft over de bezittingen van de staat.

Jarosław Kaczynski,  . . . Haat Duda, doet alles om hem te ontwijken,
Jarosław Kaczynski,  . . . Heeft een hekel aan Sasin maar accepteert hem als noodzakelijk,

Wetende dat Jarosław Kaczyński "per direct" iedereen ontslaat die hij niet mag, of die hij niet in zijn omgeving vertrouwd, roept automatisch de vraag op, waarom hij Duda en Sasin nog steeds niet heeft ontslagen.

Weten ze teveel?

Ik denk ja, want wat zei Jarosław tegen zijn broer in het beroemde telefoongesprek vlak voor de ramp daar waren ze bij aanwezig.

Ik ben in het bezit van de Poolse transcripties van de cockpitgesprekken, maar alles is in het Pools, anders zou ik ze plaatsen, maar als in de transcripie van de zwarte doos te horen is -  PULL UP, PULL UP - en dat een paar seconden later weer, dan kan men aannemen dat het vliegtuig duidelijk te laag vloog en die berkenboom raakte voor het neerstortte, maar dat gegeven pas Macierewizc niet. Ben trouwens benieuwd of Marta Kaczynska, haar 5 miljoen smartengeld terug moet betalen als Macierewicz het voor elkaar krijgt dat er een bom was en dat geaccepteerd wordt. Smartengeld kreeg Marta, alleen omdat het een ongeluk was.

Pieszyce

Kaczyński over Smoleńsk: we zullen een moordaanklacht indienen

16 april 2023 6

- Wij willen bij het openbaar ministerie een aangifte doen van het plegen van een misdrijf op grond van artikel 134 van het wetboek van strafrecht, namelijk de moord op de president, omdat de Poolse wetshandhavers een dergelijk onderzoek niet uitvoeren. Ik geloof dat er moedige aanklagers zullen zijn die deze zaak zullen leiden," zei Jarosław Kaczyński tijdens een toespraak voor het presidentieel paleis op de 13e verjaardag van de ramp in Smoleńsk.

• Jarosław Kaczyński bedankte tijdens zijn toespraak Antoni Macierewicz "voor zijn ijzeren wil, zijn koppigheid, voor het
    niet terugdeinzen".
  • Het front van de strijd tegen de waarheid was krachtig in Polen en daarbuiten, ook op die plaatsen waar sommigen hoopten
    er iets bij te winnen, verklaarde de president van Wet en Rechtvaardigheid.
  • Ik hoop dat we over een jaar, als we hier bijeenkomen - wat ik denk dat we zullen doen - onvergelijkbaar veel meer
     kunnen zeggen. Niet dat het vandaag zo is dat we niet weten wat er is gebeurd, want ieder redelijk mens weet dat," zei Kaczyński.
  • "Het verhaal van de 'andere kant' vanuit het oogpunt van de natuurkunde is absurd en onaanvaardbaar. Alleen slechte
     wil kan hiertoe leiden of leven in informatiebubbels en tunneldenken - zei hij
  • Het tot het einde toe verklaren en - binnen de grenzen van de mogelijkheden - bestraffen van degenen die verantwoordelijk
     zijn voor de misdaad in Smolensk, maar ook voor het bedrog in Smolensk, is een van de voorwaarden voor onze
    eindoverwinning - benadrukte hij.

- Het is 13 jaar en zes dagen geleden dat de tragedie in Smoleńsk plaatsvond. Dit is een lange periode in iemands leven en een periode die in historisch opzicht van betekenis is. Laten we deze periode bekijken vanuit het oogpunt van deze tragedie. In het begin was het heel moeilijk om de waarheid te achterhalen. De obstakels waren formidabel en de middelen waren schaars," - begon Jarosław Kaczyński.

- Het begon met leugens in de eerste uren, de eerste dagen. Een generaal die onder invloed van alcohol was om de beslissingen van de piloten te beïnvloeden. Enige angst voor de president, enzovoort. Al deze verhalen waren volledig onwaar," vervolgde hij.

Zoals hij toevoegde, "later waren er ook andere leugens, er was een verhaal over hoe we deze tragedie wilden gebruiken voor politieke doeleinden".

Kaczyński over Macierewicz: ijzeren wil

Tijdens zijn toespraak bedankte Jaroslaw Kaczynski Antoni Macierewicz "voor zijn ijzeren wil, zijn koppigheid, voor het niet terugdeinzen". - Het front van de strijd tegen de waarheid was machtig in Polen en daarbuiten, ook op die plaatsen waar sommigen hoopten er iets bij te winnen. Ik zal geen specifieke plaatsen en ondernemingen noemen, want dat is zinloos, maar zo was het. De wereld wilde vergeten, de wereld gelooft tot op de dag van vandaag gedeeltelijk de onzinverhalen, beweerde hij.

- Ik hoop dat we volgend jaar, als we hier bijeenkomen - en ik geloof dat dat zal gebeuren - onvergelijkbaar meer zullen kunnen zeggen. Niet dat het vandaag zo is dat we niet weten wat er is gebeurd, want ieder redelijk mens weet dat wel," zei Kaczyński.

- Het verhaal van de 'andere kant' vanuit het oogpunt van de natuurkunde is absurd en onaanvaardbaar. Alleen slechte wil kan hiertoe leiden of het leven in informatiebubbels en tunneldenken. Ik geloof nog steeds dat velen overtuigd kunnen worden. En dat is ook onze taak, zodat degenen die tot nu toe niet wilden geloven, die zelfs tijdens de oorlog in Oekraïne niet wilden geloven bij het zien van al deze misdaden, toch van gedachten zullen veranderen en zullen geloven," verklaarde de voorzitter van PiS.

De voorzitter van PiS: ik geloof dat er moedige aanklagers zullen worden gevonden

- We willen een aanklacht indienen bij het openbaar ministerie over het plegen van een misdrijf op grond van artikel 134 van het wetboek van strafrecht, namelijk de moord op de president, omdat Poolse rechtshandhavingsinstanties een dergelijk onderzoek niet uitvoeren. Ik geloof dat er moedige aanklagers zullen zijn die deze zaak zullen behandelen," kondigde hij aan. Antoni Macierewicz had eerder gesproken over het indienen van een dergelijke aanklacht.

De politicus sprak ook over Johannes Paulus II, die vandaag op "walgelijke" wijze zal worden aangevallen. - Wat nodig is, zijn maandenlange herdenkingen, jubilea, de activiteit van allen die zich inzetten voor de waarheid. Er is een dag van de waarheid nodig. Het zal, als God het wil, zeer binnenkort gebeuren en het zal een overwinning voor Polen zijn," besloot Kaczyński.

"De ramp van Smolensk maakt deel uit van het geschil over wiens Polen is".

De voorzitter van de PiS partij zei dat de ramp van Smoleńsk een tragische gebeurtenis is die verwijst naar de belangrijkste kwesties - naar de Poolse solidariteit, de Poolse soevereiniteit en het Poolse politieke systeem.

- Dit geschil dat plaatsvindt in Polen is een geschil over het systeem: of het systeem dat werd opgericht na 1989, beter dan het communisme - maar uitbuitend, mensen uitbuiten, stelen van miljoenen Polen, een systeem waarin kinderen honger hadden, waarin er veel armoede was - zal blijven bestaan, of dat het een systeem zal zijn dat deze praktijken zal verwerpen, dat is het systeem dat we consequent hebben opgebouwd sinds 2015, en we hebben dergelijke pogingen eerder gedaan, want de eerste poging was de regering van Jan Olszewski," zei de PiS voorzitter.

Hij verklaarde dat deze Smoleńsk ramp deel uitmaakt van het geschil, Olszewski citerend: "wiens Polen Polen is". - Is Polen van de Polen, of alleen van sommige Polen, of misschien helemaal geen Polen, alleen van degenen die zich buiten onze grenzen bevinden en die Polen willen onderwerpen," vroeg Kaczyński.

"Het straffen van de verantwoordelijken voor de fraude in Smoleńsk is een voorwaarde voor de overwinning".

- Het tot het einde toe ophelderen en - binnen de grenzen van het mogelijke - bestraffen van de verantwoordelijken voor de Smoleńsk-misdaad, maar ook voor de Smoleńsk-fraude, is een van de voorwaarden voor onze uiteindelijke overwinning. De overwinning van dit betere Polen, een niet-ideaal Polen, maar een Polen waarin men er echt naar streeft dat mensen echt gelijke rechten hebben en dat niemand honger lijdt, zodat iedereen een plaats voor zichzelf kan vinden," benadrukte de voorzitter van PiS.

Hij wees erop dat we zo'n Polen nodig hebben, zo'n Polen is de Republiek. - Zo'n Polen groeit uit alles wat het beste was in onze geschiedenis, uit wat velen van ons zich herinneren, uit de grootste beweging, niet alleen in de Poolse geschiedenis, maar ook in de geschiedenis van de wereld, de grootste sociale beweging, dat wil zeggen Solidariteit, die voor een groot deel is ontstaan dankzij Johannes Paulus II, de heilige, de grote, degene die vandaag zo gewelddadig wordt aangevallen, zo brutaal, zo onrechtvaardig, zo walgelijk," zei Jarosław Kaczyński.

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez pmd , kba ,      język po Polsku

Pieszyce

Ik wordt moe van die man, tegen beter weten in, maar met een tragedie blijven spelen.

Experts geven hem en Maczierewicz ongelijk, daarover straks of morgen meer.

Pieszyce

Macierewicz gaat verder. Wat zal hij nog meer bedenken!

19  april 2023

Het moet nu wel heel erg mis gaan met de Wet en Rechtvaardigheid partij, want er gaat geen dag voorbij dat Antoni Macierewicz het niet heeft over zijn volgende "ontdekkingen" in verband met het ongeluk in Smoleńsk. Het is alsof hij zich de afgelopen 13 jaar niet alleen met de zaak heeft beziggehouden.

Nu beweert hij dat Poetin en... Tusk verantwoordelijk zijn voor de crash. Beiden zouden de coup hebben voorbereid om "de onafhankelijkheidsformatie te elimineren".

- Het is Poetin die verantwoordelijk is voor de ramp in Smoleńsk. Hij was degene die de acties van de instellingen en mensen die tot het drama leidden, heeft opgelost," vertelde Macierewicz aan TVP Info. - Polen had geen autoriteit. Poetin en Tusk zorgden ervoor dat de Smoleńsk ramp uitsluitend door een Russische commissie werd onderzocht, voegde hij eraan toe.

- Vanuit mijn gezichtspunt ging het eerder om het elimineren van de onafhankelijkheidsformatie, om te voorkomen dat Polen het beleid van president Lech Kaczynski met betrekking tot de alliantie met de Verenigde Staten, landen als Oekraïne, Litouwen en Georgië uitvoert. [...] Het gaat ook om de kwestie Redzikow - dit systeem verdedigt ons tegen een mogelijke nucleaire aanval van Russische zijde. Dit werd afgekeurd door toenmalig premier Donald Tusk, afgekeurd door de Russen. En tot slot energie. Het was Nord Stream, waar president Kaczyński niet mee instemde, omdat hij wist dat het Polen en andere landen afhankelijk zou maken van Russische energie, en Rusland dwong het ten koste van alles af en Tusk stemde ermee in. Dit waren naar mijn mening de belangrijkste redenen voor de aanval van Rusland," betoogde hij.

Ik vraag me af waar Macierewicz ons nog meer mee zal verrassen? Het zal zeker niet ernstiger zijn, maar wel grappiger.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

CiteerPolen had geen autoriteit. Poetin en Tusk zorgden ervoor dat de Smoleńsk ramp uitsluitend door een Russische commissie werd onderzocht

Gemakshalve vergeet deze Russische Agent het goede rapport van Jerzy Miller, een Poolse onafhankelijke politicus, dus geen partijaanhanger, wiens rapport later door het rapport van het OM alleen maar is bevestigd.

Macierewicz, moest en zou zijn eigen rapport maken, wat elke keer gebruikt wordt als er iets anders gaande is in Polen. NU, terwijl iedereen op zijn achterste benen staat aangaande de Poolse manipulatie met Oekraïnes graan, gaat Macierewiecz naar de Openbare aanklager en dient een aanklacht in wegens moord.  Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het nogal doorzichtig, als men telkens het rapport gebruikt om iets anders te verbergen.

Pieszyce

Donald Tusk       @donaldtusk

Po tej lekturze nikt przyzwoity nie będzie miał wątpliwości, kto i dlaczego kłamał w sprawie katastrofy smoleńskiej.

Na het lezen hiervan zal geen enkel fatsoenlijk mens nog twijfelen over wie heeft gelogen over de ramp in Smolensk en waarom.

Pieszyce

Sasin heeft het centrum van Warschau lamgelegd. De bewaker van het zwijn bespotte de Polen [VIDEO].

10 september 2023

PiS wilden vallen de hoofdstad aan.

Jaroslaw Kaczynski is Warschau ontvlucht. Daarom heeft - tot verrassing van de demonstranten - Jacek Sasin hem vervangen tijdens de maandelijkse ceremonie.

De PiS-voorzitter wilde niet dat men zou zien hoe de Polen tegen hem protesteerden. Het effect was echter vergelijkbaar - of zelfs erger.

Het stadscentrum werd lamgelegd door Sasin, zijn gevolg en een leger politie. De laatsten gedroegen zich schaamteloos, negeerden en bespotten de verzoeken van voorbijgangers.

Bron:  wiesci24.pl[/ul]  język po Polsku 

Pieszyce

Macierewicz' verdediging. Schaamte en ongeloof

8 november  2024

Vandaag verscheen Antoni Macierewicz in de Sejm, waarbij hij opnieuw betoogde dat het vliegtuig van Lech Kaczyński tijdens de aanval was vernietigd. Bij de gelegenheid werd passend videomateriaal getoond, "dat een samenvatting geeft van de presentatie die in september van dit jaar werd getoond over de gedetecteerde explosieven en sporen die onweerlegbaar bewijs vormen van ontploffing op metalen delen van de vliegtuigromp."

– Ik wilde je de fundamentele problemen laten zien die verband houden met het onderzoek naar de catastrofe in Smolensk, die de misdaad van Smolensk bleek te zijn – zei Macierewicz.

– Veertien jaar lang heeft de leugen over de misdaden van de heer Poetin en de Russische Federatie gedomineerd. En in die mate dat ik een hatelijk persoon werd genoemd, een persoon die de Poolse natie verdeelt. Het verdelen van de Poolse natie laat de waarheid over de Russische misdaad zien. Het is precies hetzelfde als bij het bloedbad van Katyn, het is precies dezelfde werkwijze. Het is schokkend, voegde de voormalige minister van Defensie eraan toe.

Dit is waarschijnlijk hoe zijn verdedigingslinie eruit zal zien. Het zal echter niemand overtuigen, en het zal alleen maar schaamte en ongeloof veroorzaken dat we al zoveel jaren allemaal miljoenen zloty's hebben betaald voor dergelijke onzin.

Bron:  wiesci24.pl  język po Polsku

Pieszyce

Macierewicz beschuldigt... Tusk. Hoe lang kun je hiernaar luisteren?

8 november  2024

Hoe meer de grond onder de voeten van Antoni Macierewicz brandt, hoe grotesker zijn beschuldigingen worden. Vandaag concludeerde hij bijvoorbeeld dat het in het geval van de ramp in Smoleńsk "de moeite waard is om de verantwoordelijkheid van de heer Donald Tusk te analyseren."

– Het Openbaar Ministerie, dat over het bewijsmateriaal beschikte, herhaalde twaalf jaar lang dat het niet waar was dat er sporen van explosieven waren geïdentificeerd op fragmenten van het vliegtuig. Het is schokkend. Er is in de Poolse geschiedenis niets vergelijkbaars gebeurd, afgezien van de Katyń-zaak. Dit is een schokkende zaak, betoogde het voormalige hoofd van de beruchte Smoleńsk-subcommissie.

– De verantwoordelijkheid van de heer Donald Tusk, die op 10 april in een telefoongesprek met de heer Poetin besloot dat alle activiteiten met betrekking tot de beheersing van de ramp en het vasthouden van alle materialen en de voorbereiding van internationale acties Russisch zouden zijn, niet Pools – zei Macierewicz.

Het is jammer dat iemand die zulke onzin kan zeggen zonder met zijn ogen te knipperen nog steeds lid is van de Sejm. En hij voelt zich ongestraft.

Bron:  wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce

Macierewicz verspilde 82 miljoen PLN. Hij gooide ze in de afvoer

9 november  2024

citaatfoto:  Twitter.com

De ontmaskering van de leugens van Antoni Macierewicz in de Sejm had een andere dimensie. Financieel. Het blijkt dat deze vice-president van PiS, voormalig minister van Defensie en lange tijd naaste medewerker van Jarosław Kaczyński, 82 miljoen złoty aan staatsgeld heeft verduisterd en verspild aan het opbouwen van de Smoleńsk-leugen. Onderweg vernietigde en verborg hij bewijsmateriaal, manipuleerde en loog hij.

82 miljoen złoty van onze belastingen gingen naar Antoni Macierewicz om de Smoleńsk-mythe te steunen, de zogenaamde grondlegger van PiS. Het idee was om koste wat het kost te voorkomen dat Polen de waarheid over de presidentiële vliegtuigcrash te weten zouden komen. Macierewicz heeft de publieke opinie op alle mogelijke manieren bedrogen, gelogen en misbruikt.

Antoni Macierewicz is volledig en direct verantwoordelijk voor het verspillen van enorm veel overheidsgeld. Voor het bedriegen van Polen, voor het misleiden van PiS-kiezers. En daarom moet hij naar de gevangenis. Hij zou de laatste dagen van zijn leven in een kleine cel moeten doorbrengen, als verzoening voor zijn leugens.

Hij is een man die walgelijk is tot op het bot. Hij is een leugenaar en werkt hoogstwaarschijnlijk, zoals gisteren duidelijk werd, ooit en wellicht nu ook voor Rusland.

Pieszyce

Gisteren eindigde Macierewicz. Kaczyński weet dit al

9 november  2024

Gisteren werd Antoni Macierewicz geconfronteerd met de enorme hoeveelheid leugens en manipulaties die hij door de jaren heen ten behoeve van PiS had gecreëerd. Jarosław Kaczyński luisterde hiernaar. En ze weten allebei dat dit het einde is van Macierewicz en het einde van PiS. De val van de Smoleńsk-mythe, die één grote leugen bleek te zijn, werd met meesterlijke precisie uitgevoerd. Władysław Kosiniak-Kamysz, Cezary Tomczyk en Roman Giertych vernietigden het hele PiS-verhaal.

Er vond een vliegtuigongeluk plaats in Smoleńsk, wat rechtstreeks te wijten was aan het gebrek aan zicht op de luchthaven en de onjuiste training van de bemanning. Jarosław Kaczyński is medeverantwoordelijk voor de ramp, aangezien hij zijn broer naar Smoleńsk stuurde en hem zei dat hij daar koste wat het kost moest zijn, omdat de verkiezingscampagne op dat moment aan de gang was en Lech zeer slechte kijkcijfers had. Wij weten dit allemaal al.

Tegenwoordig weten we ook dat Macierewicz een PiS-mythe bouwde op de Smoleńsk-leugen, die bedoeld was om de gemeenschap te verenigen en aanhangers te verzamelen. We weten ook dat hij verdachte contacten had met Rusland. We weten dat hij miljoenen zloty's uit publieke middelen heeft verduisterd. Hij loog, manipuleerde en verborg bewijsmateriaal.

Dit is het einde van Macierewicz.

Pieszyce

Macierewicz heeft grote problemen. Deze gegevens zeggen alles

9 november 2024

We twijfelen er niet aan dat Antoni Macierewicz strafrechtelijk verantwoordelijk moet worden gehouden voor de daden van de beruchte Smoleńsk-subcommissie. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door United Surveys voor Wirtualna Polska.

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Polen gelooft dat strafrechtelijke gevolgen voor Macierewicz noodzakelijk zijn. Maar liefst 44,6 procent van de respondenten gelooft van wel. Nog eens 19,7 procent is ervan overtuigd dat de oud-minister "waarschijnlijk" met de gevolgen moet worden geconfronteerd.

Slechts 28,4% is de tegenovergestelde mening toegedaan. deelnemers aan de enquête. Waarvan 13,3 procent geloven dat "waarschijnlijk niet", en 15,1 procent dat "absoluut niet".

Ik vraag me af wat Nowogrodzka eraan zal doen? Zullen ze Macierewicz blindelings blijven verdedigen?

Pieszyce

Het wordt dus eindelijk dit??

citaatfoto Twitter.com

Eindelijk een hele geruststelling voor de nabestaanden. Eindelijk rust

NU, de rest nog :)