Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczyński in zijn element. Hij kan opnieuw met straffeloosheid dreigen

Gestart door Pieszyce, 9 februari 2025, 11:56

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczyński in zijn element. Hij kan opnieuw met straffeloosheid dreigen

7 februari 2025

"Wij hebben een schending van art. 127 van het Wetboek van Strafrecht, dat wil zeggen het met geweld veranderen van het systeem, een zeer ernstig misdrijf. Dit is niets nieuws, want ik heb er al vaak over gesproken. (...) Het is gerechtvaardigd om de term staatsgreep in een bredere zin te gebruiken," vertelde PiS-voorzitter Jarosław Kaczyński aan journalisten in de Sejm, verwijzend naar de kennisgeving door de voorzitter van het Constitutionele Hof over de mogelijkheid dat de huidige regering een staatsgreep zou plegen.

"Natuurlijk is er hier geen sprake van een staatsgreep in de strikte zin van het woord, zoals mensen zich die voorstellen, met tanks op straat, schietpartijen, enzovoort. Maar er is wel sprake van een overtreding van de wet, op zo'n manier dat het onder dit artikel valt. Het is heel goed dat er een dergelijk onderzoek door gerechtelijke aanklagers is ingesteld, want wat deze illegalen doen, heeft geen juridische betekenis", aldus Jarosław Kaczyński.

Vervolgens begon hij, met zichtbare voldoening, de juridische ambtenaren te bedreigen. "Procureur-generaal Adam Bodnar is bij dit alles betrokken. Als er ooit een proces komt, zal hij een van de hoofdverdachten zijn", benadrukte de voorzitter van de PiS. "Ik weet niet wie er zal komen opdagen, dat is voor mij geen vraag. Ik zeg alleen dat degenen die het onderzoek uitvoeren, de wettelijke aanklagers zijn, en degenen van de heer Korneluk zijn degenen die illegaal handelen", vervolgde Jarosław Kaczyński.

De leider van de PiS heeft een nieuw speeltje. Behalve dat we allemaal de prijs voor de staatsgreep zullen betalen met de verdere vernietiging van ons land.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku