Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Michał Kołodziejczak: Janusz Wojciechowski mag niet aftreden

Gestart door Pieszyce, 14 februari 2024, 00:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Michał Kołodziejczak: Janusz Wojciechowski mag niet aftreden

12 februari 2021

— De EU-commissaris voor Landbouw, Janusz Wojciechowski, heeft veel schade aangericht. Laat hem ze vandaag repareren - zei vice-minister van Landbouw Michał Kołodziejczak in het programma "Fakty po Faktach" op TVN24. – Neem niet per ongeluk ontslag – voegde de politicus eraan toe, verwijzend naar de oproep van Jarosław Kaczyński van vrijdag.

• De PiS-president zei vrijdag dat Janusz Wojciechowski, door zijn partij benoemd tot EU-commissaris voor Landbouw, zijn functie moet neerleggen. Een soortgelijke motie werd vanaf het parlementaire podium gepresenteerd door het hoofd van PSL, Władysław Kosiniak-Kamysz.
  • Janusz Wojciechowski antwoordde in een interview met Polsat News dat hij nergens heen ging. "Ik heb zeer serieuze taken voor mij", benadrukte hij
  • Volgens Michał Kołodziejczak zou Janusz Wojciechowski tot het einde van de ambtstermijn in functie moeten blijven

- Hij heeft nog even, laat hem de situatie oplossen. Wat zal hij ons vandaag geven als hij aftreedt? – vroeg Michał Kołodziejczak maandag in de TVN24-studio.

Volgens de vice-minister van Landbouw zou de PiS-voorzitter, aangezien Janusz Wojciechowski "Jarosław Kaczyński's man" is, "hem op het tapijt moeten roepen". - Net zoals hij hem opdroeg de bepalingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de Green Deal in te voeren, laat hem vandaag de opdracht worden gegeven om deze op te lossen - zei Michał Kołodziejczak.

Het beroep van Jarosław Kaczyński. Janusz Wojciechowski antwoordde

PiS-voorzitter Jarosław Kaczyński zei vrijdag dat de EU-commissaris voor landbouw "zijn missie moet afmaken". – Ik zal hem er vandaag naar vragen, maar ik heb geen invloed op de vraag of hij commissaris is of niet – zei hij tegen verslaggevers.

Een soortgelijke motie werd ingediend door het hoofd van PSL, Władysław Kosiniak-Kamysz, vanaf het parlementaire podium. – Er is een man in Europa die alle Europese en Poolse boeren verenigde tegen de hervorming die hij voorstelde. Dit is Janusz Wojciechowski. Ontslag nemen! - benadrukte hij.

- Ik zal niet onder druk handelen - antwoordde Janusz Wojciechowski dezelfde dag in het programma "Punkt widzenia" op Polsat News. De EU-commissaris voor Landbouw heeft aangekondigd dat hij niet van plan is zijn functie neer te leggen.

Boerenprotesten door het hele land. Michał Kołodziejczak kwam in botsing met demonstranten

Vrijdag werd in heel Polen een landelijk boerenprotest georganiseerd. In totaal werden bijna 260 steden in het land door moeilijkheden getroffen. Tussen uren Onder meer 10.00 uur en 14.00 uur werden geblokkeerd. rijks- en provinciale wegen. Protesterende boeren verzetten zich tegen de introductie van de EU Green Deal en de ongecontroleerde instroom van goederen uit Oekraïne.

Michał Kołodziejczak had vrijdag een ontmoeting met demonstranten in Borki (provincie Lublin). De demonstranten wezen hem erop dat een van de moeilijkste obstakels voor hen onnodige bureaucratie was. - Stap niet in de d... van Donald Tusk - zei een van de demonstranten op een gegeven moment.

Na deze opmerking verloor de vice-minister van Landbouw zijn zenuwen. - Ik zie dat dit vooral voor jou van belang is, en net als voorheen maken sommige mensen zich er zorgen over... Jarosław Kaczyński vond het prima - antwoordde hij.

JKM
Bron:    wiadomosci.onet.pl    język po Polsku