Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De ineenstorting van de Poolse journalistiek:

Gestart door Pieszyce, 28 oktober 2024, 00:17

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

een samenleving van wederzijdse bewondering, niet de vierde macht

27 oktober 2024

De Poolse journalistiek gaat steeds meer lijken op een gesloten club van wederzijdse bewondering, in plaats van op een onafhankelijke en verantwoordelijke vierde macht. Mensen die ooit voor de waarheid vochten en de autoriteiten uitdaagden, worden nu marionetten van adverteerders en politieke systemen. Het oude ethos van de journalistiek werd verkocht vanwege de klikbaarheid en een comfortabele plek in de kring van media en politieke vrienden. Veel politici zijn in deze vicieuze cirkel betrokken, het volstaat om Bartłomiej Sienkiewicz te noemen.

Redacties die ooit toonbeelden van objectiviteit en moed waren, laten zich nu openlijk flirten met de politiek en het zakenleven, zonder het minste spoor van reflectie. Eén ding valt vooral op: schandalen en controverses die een storm zouden moeten veroorzaken, worden in deze kringen onder het tapijt geveegd. In een normale wereld zouden journalisten in opstand komen tegen corruptie en manipulatie. En hier? Stilte, alsof iedereen al een scenario had uitgestippeld en het beter was om niet te storen.

Mijn journalistenvrienden zwijgen over de schandalige praktijken van hun redacties, alsof ze allemaal in hetzelfde team spelen en ervoor zorgen dat niemand hun comfortabele status quo bederft. Waar het om gaat zijn de klikfrequenties en wat 'verkoopt'. Het maakt niet uit of het onderwerp een maatschappelijke betekenis heeft - als je maar klikt, leest en vergeet.

Het is onmogelijk om niet op te merken dat de journalistiek, die verondersteld werd de waarheid te bewaken, een instrument is geworden om reclame te verkopen en een imago op te bouwen voor degenen die het zich kunnen veroorloven. Een samenleving van wederzijdse bewondering, de ene hand wast de andere, en het enige wat kijkers zien is een schijn van onafhankelijkheid. En de schijn dat je iemand niet kent - in feite zijn het goede collega's, vrienden, geliefden. Een groot deel van deze wereld bestaat uit homoseksuelen, die elkaar bij elke stap steunen – het is een publiek geheim in de gemeenschap, maar mensen weten er niets van.

Dus wat is het volgende? Er is behoefte aan een diepgaande hervorming – misschien zelfs een radicale – omdat de Poolse journalistiek, zoals die bedoeld was, niet meer bestaat. Er is echter een leger aan media-actoren die ervoor zorgen dat hun comfortabele rol zo lang mogelijk duurt. En we hebben zeker ethos nodig, en dit is wat er vandaag de dag ontbreekt, zo niet het meest.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Nemo.omen

een samenleving van wederzijdse bewondering, niet de vierde macht

Eerst even wat anders
Het is ruime tijd geleden dat ik een bericht plaatste op dit forum. Om een aantal in mij gelegen redenen zal ik alleen nog iets plaatsen als ik dat voor mij zelf noodzakelijk acht. Dit impliceert dat mijn inbreng zoals deze was en is op meerdere fora sinds 2000 aanzienlijk minder wordt. Dit betekent wel dat bv dit forum dor mij dagelijks zal worden bezocht.

En nu mijn reactie
Uit de kop van dit bericht zou men kunnen denken dat de Poolse journalistiek of een deel daarvan zou kunnen pretenderen de vierde macht te zijn. Vergeet het maar dit is absoluut niet mogelijk. Als gesproken wordt over de vierde macht, los van de vraag of deze er is, moeten er nog 3 machten zijn. Dat is inderdaad het geval.

Deze 3 machten vind je in de Trias politica van de Franse filisoof Montesquieu uit 1748. Dit betreft het evenwicht tussen de wetgevende, uitvoerende en rechtelijke macht. In meerdere landen is het zo dat een volledig scheiding ontbreekt er is dan meer sprake van een verspreiding van de machten. Op dit laatste is niets tegen mits de democratische rechtstaat ten volle in stand blijft. In vele landen kun je daarbij de nodige vragen stellen. Dit geldt zeker ten aanzien van Polen tijdens het PiS regime, maar ook in Hongarije met Orban. In landen waar het populisme hoogtij viert ligt dus een groot risico ten aanzien van de instandhouding van de Trias politica, zoals Italie, Frankrijk (le Pen)en Duitsland (FDP), maar ook in Nederland met een regering waarin 2 populistische partijen.                       
Daarmede is de kiem aanwezig  die in Duitsland ontstond na wereldoorlog 1. De democratische republiek Weimar ging daardoor ten gronde en het leidde tot de tweede wereldoorlog.
Ik wil niet uitsluiten dat deze kiem zich verder kan ontwikkelen en uiteindelijk leidt tot de 3e wereldoorlog. Het kiezersvolk kan dat echter nog steeds voorkomen
Een uitstekend artikel over de Trias politica vind je hier:                         https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vhnnmt7lidzx/trias_politica_machtenscheiding_en                           

Gesproken wordt in de aanhef van het bericht waarop ik reageer over de 4e macht.
Ik ben er van overtuigd dat deze 4e macht inderdaad bestaat maar wel in een andere vorm en als onderdeel van het staatsbestel namelijk de ambtenaren en de invloed die zij uitoefenen op het overheidsbeleid. Het is Crince Le Roy, die deel uit maakte van de Raad van State die deze 4e macht introduceerde.
Over hem vind je bv hier meer:              https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.820106526.html/de-vierde-macht/             

Bedacht moet worden dat het merendeel van de gekozen volksvertegenwoordigers bij de gemeenten, provincies en het rijk niet meer zijn dan hobbyisten en zelden beschikken over de nodige bestuurlijke ervaring. Daarmede zijn zij afhankelijk van hun ambtelijk ondersteuning, Ik baseer mij daarbij mede op mijn ervaringen gedurende 50 jaar (ook na mijn pensionering) bij gemeenten, gemeentelijke samenwerkingsverbanden, waterschappen etc). Dit probleem ligt ook bij de rijksoverheid en de bestuurders. Een actueel voorbeeld  het gehannes en miskleunen van een minister die geen enkele kennis heeft van haar vakgebied: Faber. Zo zijn er nog meer

Pieszyce

Hai Nemo,

Bedankt voor je bijdrage. Heb de quote verplaatst naar de eerst post van je die is dus nu correct.

Ik denk dat er ook nog een vijfde macht is in Polen en als ik tijd heb kom ik daar op terug omdat het veel schrijfwerk is.

Te denken is aan Opus Dei, Ordo luris, alle soorten ridders die aan kerken verbonden zijn zoals de riddels van Jan Paweł II, de ridders van Maria, De Malteser ridders en ook nog eens de strijders van Jezus, Marta etc, etc.

Onder de politici stikt het van leden van zulke organisaties in Polen, niet iets om blij van te worden.

Het is meer van, Was jij mijn geld wit, dan Was ik jouw hersenen::)