Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De premier reageert op de president

Gestart door Pieszyce, 17 januari 2024, 20:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De premier reageert op de president
Hij sprak over de "terreur van de rechtsstaat"

Oprac.: Agata Sucharska
Polska
15 januari 2024

Donald Tusk onthulde dat tijdens het gesprek met de president zowel internationale als veiligheidskwesties aan bod kwamen. - Ik vertelde de president dat, ongeacht het feit dat we verschillende opvattingen hebben, bijvoorbeeld over de rechtsstaat, voor mij, zoals de president het uitdrukte, "terreur van de rechtsstaat" een van de belangrijkste beginselen is die we willen volgen en dat het niet de politici zijn, maar de rechtbanken en de wet moeten beslissen wie schuldig is en wie onschuldig is, zei hij.

Zoals hij opmerkte, "denkt hij niet dat hij de president daartoe kan overtuigen." - Ik had de indruk dat we vasthielden aan onze meningen over de rechtsstaat - onthulde Donald Tusk. – Ik vertelde de president echter dat ik me op twee punten geen gebrek aan samenwerking kon voorstellen: de externe veiligheid van Polen en de interne veiligheid, en ik zou heel graag willen dat dit samenwerkingsgebied zo breed mogelijk zou zijn, ook met de huidige oppositie, wat hij ook denkt. van mij - benadrukte hij.

Tusk: Volledige uitwisseling van informatie

- We zijn een volledige informatie-uitwisseling met de president overeengekomen, en de president staat ook tot onze beschikking voor overleg, bijvoorbeeld over Oekraïne - zei de premier. - Ik heb ook de mening geuit dat in een situatie waarin de president overtuigd is van de noodzaak om de veroordeelde en gevangengenomen voormalige ministers: Kamiński en Wąsik, gratie te verlenen, ik daar onder geen enkele omstandigheid zelfs maar commentaar op zal geven. Dit is voor mij duidelijk, dit is het recht van de president. Als hiertoe wordt besloten, moeten de gevangenen op dezelfde dag worden vrijgelaten. Dit vloeit rechtstreeks voort uit zijn constitutionele bevoegdheden, zei Tusk.

- Ik heb tegenover de president bevestigd dat we de wet, de grondwet en rechterlijke uitspraken op een ondubbelzinnige en consistente manier zullen gehoorzamen. Er is hier geen ruimte voor onderhandeling over de vraag of de wet een beetje zal worden toegepast, of dat de grondwet een beetje zal worden toegepast. Als er geschillen zijn – zoals ik al zei, heeft de president een andere kijk op de rechtsstaat dan ik – zijn de rechtbanken en relevante staatsinstellingen daarvoor verantwoordelijk, en niet deze of gene mening van politici – benadrukte hij.

- Ik wilde heel graag de president overtuigen, waarschijnlijk zonder succes tot nu toe, en alle politici ervan overtuigen dat ze niet boven de wet staan, zei hij. - Ik hoop dat zelfs als de president deze filosofie vandaag de dag niet erkent, iets mij diep in mijn hart vertelt dat dit voor gewone Poolse gezinnen geen verheven idee is - zei hij. Hij verzekerde dat hij vastbesloten is dat 'samenwerking met de president mogelijk zal zijn en dat de spanning zal worden verminderd'.

Bron:    wydarzenia.interia.pl przez Agata Sucharska     język po Polsku