Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Parlementariers en Media mensen die met het OM in aanraking zullen komen.

Gestart door Pieszyce, 23 december 2023, 22:56

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Krijgt Pereira nog meer aanklachten?
Deze keer gaat het om het zich voordoen als TVP Info

22 december 2023 

Samuel Pereira heeft de toegang tot het Twitter-account van TVP Info niet opgegeven. Daarom zal hij worden aangeklaagd.

De Democratische Coalitie herstelt de rechtsstaat in Polen. Een van de mensen die de nieuwe regering probeert uit te dagen is Samuel Pereiera, een TVP hyjacker die onder andere wordt beschuldigd van samenwerking met de CBA in de media-aanval op Krzysztof Brejza.

Pereira, die zich al meerdere keren als een lafaard heeft getoond (onder andere door zich in een badkuip te verstoppen voor gerechtelijke brieven) heeft geen afstand gedaan van zijn toegang tot onder andere de Twitteraccounts van TVP. Hij gebruikt ze om leugens en PiSowski propaganda te verspreiden. Hiervoor kan hij meerdere jaren gevangenisstraf krijgen.

Volgens de informatie die we hebben ontvangen, kan het Openbaar Ministerie de hater binnenkort aanpakken. Hij zou zelf overwegen om naar Afrika te gaan, naar Duklanowski, een andere hater die voor de Wet en Rechtvaardigheid partij werkte, die Polen ontvluchtte om aan verantwoording te ontsnappen.

Als Pereira in de gevangenis belandt, zou hij een sit-down kunnen hebben met Kamiński en Wąsik.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Sasin heeft de verantwoordelijken voor de 'envelopverkiezing' genoemd
Je raadt nooit wie!

22 december 2023 

Jacek Sasin, de man die ondubbelzinnig verantwoordelijk is voor de enveloppenverkiezing, probeert de schuld bij anderen te leggen. En niet eens van PiS, maar van de toenmalige democratische oppositie.

- Ik zal graag voor de commissie verschijnen en iedereen eraan herinneren wie die presidentsverkiezingen heeft 'verknald' en waarom,' kondigde Jacek Sasin aan.

- Leden van de onderzoekscommissie naar de zogenaamde 'enveloppeverkiezingen' namens de coalitie van 13 december weigerden Małgorzata Kidawa-Błońska, Rafał Trzaskowski en Borys Budka te ondervragen. Dit is schandalig en bevestigt dat het niet gaat om het ophelderen en aanwijzen van de schuldigen, maar om politieke onzin. Ik zal graag voor de commissie verschijnen en iedereen eraan herinneren wie deze presidentsverkiezingen heeft 'verknald' en waarom," schreef Jacek Sasin van Recht en Rechtvaardigheid op sociale media.

Denkt hij nu echt dat de Polen niet meer weten wie er toen aan de macht was? En dat het zeker niet Kidawa-Błońska, Trzaskowski en Budka waren? Alleen Sasin en zijn partijgenoten?

Heel eenvoudig, Sasin drijft de spot met ons allemaal in het oog van de toeschouwer.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Kaminski en Wąsik verliezen hun parlementszetels 
Er is Holownia's handtekening

Uitgewerkt: Waldemar Stelmach
21 december (12:21)

Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik verliezen hun mandaat als parlementsleden. Het besluit om hen te ontslaan is ondertekend door de voorzitter van de Sejm, Szymon Holownia. Op woensdag veroordeelde een rechtbank Kamiński en Wąsik tot twee jaar gevangenisstraf in verband met het landschandaal.

De voorzitter van de Sejm vaardigde donderdag een bevel uit om het parlementaire mandaat van Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik te beëindigen.

Er is ook correspondentie gestuurd naar president Andrzej Duda.

Drie dagen om te protesteren bij het Hooggerechtshof

Holownia vertelde journalisten in de Sejm eerder dat de brief over PiS-politici klaar is. Hij zal hem hoogstwaarschijnlijk zo meteen ondertekenen, zowel de besluiten over het opheffen van de mandaten van de parlementsleden Wąsik en Kamiński, bracht hij over. Er zal ook een aparte brief worden bijgevoegd, waarin ze worden opgeroepen hun mandaat niet uit te oefenen totdat het Hooggerechtshof de beroepsprocedure heeft afgerond, - merkte hij op.

Hij zal de brieven naar beide politici sturen, voegde hij eraan toe, en vanaf het moment dat ze die ontvangen hebben ze drie dagen de tijd om protest aan te tekenen bij het Hooggerechtshof.

Op de vraag of de mandaten niet automatisch vervallen, antwoordde de voorzitter van de Sejm: "Dit is een zeer ernstig juridisch geschil. Wij blijven bij ons standpunt, het Wetgevend Bureau van de Sejm, alle advocaten die ons steunen bij het beoordelen van deze situatie, datdeze mandaten al zijn verlopen," voegde hij eraan toe.

Ik heb er geen belang bij om het mandaat van parlementsleden op te heffen, omdat dit nooit in het belang is van de voorzitter van de Sejm," benadrukte Hołownia.

President Duda schreef aan voorzitter Hołownia

In het interview werd een brief van president Andrzej Duda aan de voorzitter van de Sejm aangehaald. "Als gevolg van de toepassing van de clementiewet op Mariusz Kaminski en Maciej Wąsik, zijn er geen voorwaarden voor de beëindiging van hun mandaat". - schreef de president.

Holownia gaf toe dat hij de brief had gelezen.

Ik ben het niet eens met de president. Ik zal later vandaag op een beleefde en zeer specifieke manier op deze brief reageren, waarbij ik zal aangeven dat mijn actie een officiële, declaratoire actie is", zei hij. Als ik deze actie niet zou uitvoeren, zou ik zelf strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld en daar ga ik me niet aan blootstellen", verklaarde hij.

Dit is duidelijk, heel eenvoudig beschreven: de voorzitter van de Sejm verklaart het verstrijken van een mandaat, hij verstrijkt niet automatisch op eigen initiatief, hij bevestigt dat iets heeft plaatsgevonden - zoals een notaris een feit bevestigt dat heeft plaatsgevonden,"
legde hij uit.

Twee jaar gevangenisstraf voor Wąsik en Kaminski

Op woensdag heeft het Regionale Gerechtshof in Warschau in tweede aanleg definitieve straffen van twee jaar gevangenisstraf opgelegd aan Mariusz Kaminski en Maciej Wąsik en één jaar gevangenisstraf aan de twee andere voormalige hoofden van de CBA voor hun operationele activiteiten tijdens het "bodemschandaal".

In juni vernietigde het Hooggerechtshof de stopzetting van de zaak tegen Mariusz Kamiński en de voormalige hoofden van de CBA, die in eerste aanleg waren veroordeeld en gratie hadden gekregen van de president; de zaak werd teruggestuurd naar de arrondissementsrechtbank voor een nieuw proces.

Op woensdag had Andrzej Duda een ontmoeting met Kamiński en Wąsik in het presidentieel paleis; na de ontmoeting plaatste hij een bericht op het X-profiel van de presidentiële kanselarij waarin hij zei dat de gratieverlening aan de voormalige CBA-chefs in 2015 was uitgevoerd in overeenstemming met de wet, zoals bevestigd door het Grondwettelijk Hof, en rechtsgeldig blijft.

Bron:  RMF24 przez Waldemar Stelmach/PAP      język po Polsku