Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse president, premier, bezoeken op 12 maart het Witte Huis

Gestart door Pieszyce, 19 februari 2024, 01:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse president, premier, bezoeken op 12 maart het Witte Huis

17 februari 2024 

Volgens een aankondiging zullen de Poolse president Andrzej Duda en premier Donald Tusk op 12 maart een bezoek brengen aan de Amerikaanse president Joe Biden in het Witte Huis.

"President Biden zal president Andrzej Duda en premier Donald Tusk van Polen verwelkomen voor een gezamenlijke bijeenkomst in het Witte Huis op 12 maart", zei persvoorlichter Karine Jean-Pierre van het Witte Huis donderdag in een verklaring.

"De leiders zullen hun onwankelbare steun voor de verdediging van Oekraïne tegen de brute veroveringsoorlog van Rusland opnieuw bevestigen", voegde ze eraan toe.

"De bijeenkomst valt ook samen met de 25e verjaardag van de toetreding van Polen tot de NAVO en onderstreept de gedeelde ijzersterke toewijding van de Verenigde Staten en Polen aan het NAVO-bondgenootschap, wat ons allemaal veiliger maakt", aldus de verklaring.

"De drie zullen coördineren voorafgaand aan de komende NAVO-top in Washington", voegde het eraan toe. "Ze zullen ook het sterke Amerikaans-Poolse strategische energieveiligheidspartnerschap bespreken, de robuuste economische relatie ervan, en de gedeelde toewijding van de Vere . . . . . .

Bron:  Lees hier verder . . . . .

Pieszyce

Wat gaat Duda in de VS doen?
Dat zou een schandaal zijn!

18 februari 2024

Over minder dan een maand, op 12 maart, worden Andrzej Duda en premier Donald Tusk ontvangen door de Amerikaanse president Joe Biden. Andrzej Duda kan dit bezoek echter voor een heel ander doel gebruiken.

– Ik hoop dat het bezoek van president Andrzej Duda aan de VS niet zal worden gebruikt om Donald Trump te steunen – waarschuwt het hoofd van de kanselarij van de premier, Jan Grabiec. -De voormalige Amerikaanse president heeft de slechtst mogelijke plannen voor de veiligheid van Polen - voegde hij eraan toe.

Deze angsten zijn niet ongegrond. Er zijn regelmatig stemmen van PiS en de media geassocieerd met Kaczyński's partij die Trump openlijk steunen.

Duda zelf steunde onlangs openlijk Trump en was blij met zijn 'vriendschap'. De zorgen van Grabiec hebben zeer sterke gronden.

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku

Pieszyce

Tomasz Lis heeft gelijk
Ik vraag me af hoe Andrzej Duda het zal aanpakken?

19 februari 2024

Over minder dan een maand, op 12 maart, worden Andrzej Duda en premier Donald Tusk ontvangen door de Amerikaanse president Joe Biden. Alles wijst erop dat dit voor de president niet het meest aangename bezoek aan Washington zal worden.

– Mastalerek zegt dat Duda ermee instemde om samen met Tusk Biden in het Witte Huis te bezoeken. Om de waarheid te zeggen: niemand vroeg Duda om zijn mening of om zijn toestemming - merkte Tomasz Lis op.

– Na vier jaar nodigt president Biden Duda uit in het Witte Huis, samen met zijn gehate tegenstander. In de taal van de diplomatie is het een belediging of een klap in het gezicht, wat je maar wilt, voegde de journalist eraan toe.

Lis heeft volkomen gelijk. Ik vraag me af hoe het ego van Andrzej Duda ermee om zal gaan?

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku