Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voormalig minister in de regering PiS, Jacek Czaputowicz: We komen dichter bij Belarus

Gestart door Pieszyce, 30 augustus 2023, 15:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Voormalig minister in de regering PiS, Jacek Czaputowicz: We komen dichter bij Belarus
Verkiezingen kunnen worden ondermijnd

29 augustus 2023 
arb

Ik denk dat er een vrij grote opkomst zal zijn bij het referendum, door het gebruik van het mechanisme van morele chantage, zegt het voormalige hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Jacek Czaputowicz, in een interview met TVN24.

Czaputowicz werd gevraagd of hij zou deelnemen aan het referendum dat PiS wil organiseren 15 oktober.

Het is duidelijk dat degenen die weigeren de referendumkaart te accepteren, niet op PiS zullen stemmen. De aantekeningen van de commissie bij de namen in het kiesregister zullen daarom een proscriptielijst vormen van tegenstanders van de regering, schrijft de voormalige minister van Buitenlandse Zaken in de regering van Mateusz Morawiecki.

Jacek Czaputowicz over PiS referendum: Polen zullen bang zijn voor boycot

- Ik wil mijn stemvoorkeuren niet openbaar maken, maar ik realiseer me dat dit voor veel Polen een groot probleem is. Dit systeem is ontworpen om degenen die hun kaart niet ophalen op de een of andere manier te stigmatiseren. De commissies worden verondersteld in het kiesregister op te nemen dat ze weigeren de referendumkaart te aanvaarden. Naar mijn mening brengt dit ons terug naar het communistische tijdperk, toen de Polen bang waren om verkiezingen te boycotten. Het is helaas ook een schending van het principe van het stemgeheim," zei hij.

- Deze regels dienen de macht en zijn in strijd met de Poolse grondwet, voegde hij eraan toe.

Czaputowicz verwees naar opiniepeilingen die aantonen dat 99 procent van de PiS aanhangers zullen deelnemen aan het referendum en 1 procent denkt erover na. Hij voegde eraan toe dat dit betekent dat degene die niet deelneemt aan het referendum geen PiS-aanhanger is. - En hij zal worden bestempeld als een vijand van de macht, merkte hij op. - Dit is de hoop voor PiS, dat mensen zullen breken en deelnemen aan het referendum. Ik denk dat er een vrij grote opkomst zal zijn bij het referendum, juist door het mechanisme van deze morele chantage te gebruiken, voegde hij eraan toe.

- De kiescommissie mag niet weten hoe iemand in het referendum heeft gestemd, concludeerde hij.

Jacek Czaputowicz: Niet alleen degenen die aan het referendum willen deelnemen, zullen eraan deelnemen.

- De PKW heeft het op zo'n manier voorgesteld dat het naar mijn mening in strijd is met de grondwet, omdat het in strijd is met het beginsel van geheimhouding," legde hij uit.

Uit een peiling van het Pollster Research Institute voor de 'Super Express' blijkt dat bij het referendum dat gepland staat voor 15 oktober, de meerderheid van de Polen 'nee' zal antwoorden op elk van de vier te stellen vragen.

Czaputowicz wees erop dat hij de bedoelingen van de autoriteiten niet kent, maar "het effect is dat Polen, de Sejm, de commissie de communistische tijden binnenhaalt, dat mensen bang zullen zijn om een electorale stem uit te brengen die in overeenstemming is met hun geweten. - Ze zullen worden gechanteerd," merkte hij op.

- De opkomst bij het referendum zal niet alleen degenen weerspiegelen die wilden (deelnemen), maar ook degenen die daartoe gedwongen werden door deze chantage die de commissie op de samenleving uitoefent, concludeerde hij.

Czaputowicz waarschuwde ook dat de Europese Unie daarom zou kunnen oordelen dat de verkiezingen niet voldoen aan de democratische regels.

- We naderen niet eens (Viktor) Orban, maar Belarus. Hier is het moeilijke: laten zien dat een kiezer die tegen de autoriteiten is op de kieslijsten staat. Deze verkiezingen kunnen worden ondermijnd, zelfs als PiS had gewonnen," zei hij.

Welke vragen zal PiS stellen in het referendum?

De organisatie van het referendum, dat op 15 oktober moet worden gehouden, parallel aan de parlementsverkiezingen, werd in de Sejm alleen gesteund door de Pis partij, de kring Kukiz'15, de kring van Ziobro en de niet-gebonden parlementsleden die met de Wet en Rechtvaardigheid partij stemden. De oppositie stemde tegen of onthield zich van stemming, net als enkele confederatieparlementsleden.

De Kiescommissie mag niet weten hoe iemand heeft gestemd in het referendum

Jacek Czaputowicz, voormalig hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de PiS regering

In het referendum, dat zal worden gehouden op 15 oktober, de dag van de parlementsverkiezingen, zullen vier vragen worden gesteld.

De vragen die PiS in het referendum wil stellen zijn:

- Steunt u de verkoop van staatsbezittingen aan buitenlandse entiteiten, waardoor de Polen de controle verliezen over strategische sectoren van de economie?

- Bent u voorstander van het verhogen van de pensioenleeftijd, inclusief het herstel van de verhoogde pensioenleeftijd tot 67 jaar voor mannen en vrouwen?

- Bent u voorstander van het verwijderen van de barrière op de grens tussen de Republiek Polen en de Republiek Wit-Rusland?

- Steunt u de toelating van duizenden illegale immigranten uit het Midden-Oosten en Afrika, volgens het gedwongen verplaatsingsmechanisme dat door de Europese bureaucratie is opgelegd?

In de spots waarin de vragen werden gepresenteerd, stelde Recht en Rechtvaardigheid voor om "nee" te antwoorden op elk van de vragen.

Wil het referendum bindend zijn, dan moet dus meer dan de helft van de stemgerechtigden deelnemen. Er wordt gestemd in dezelfde stembureaus als waar de kiezers hun stem uitbrengen bij de parlementsverkiezingen. Wie niet aan het referendum wil deelnemen, moet weigeren een stembiljet voor het referendum af te halen. Degenen die de kaart nemen, zelfs als ze een ongeldige stem uitbrengen, zullen worden behandeld als deelnemers aan het referendum en zullen daarom worden meegeteld in de opkomst.

Bron:    rp.pl  przez arb    język po Polsku