Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Rus die in Polen woont: Rusland is een monster dat een bedreiging is voor ieder

Gestart door Pieszyce, 5 september 2022, 21:44

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Rus die in Polen woont: Rusland is een monster dat een bedreiging is voor iedereen

Tomasz Pajączek
31 augustus 2022

- Op een dag zullen onze kinderen en kleinkinderen vragen: "Wat deden jullie tijdens de oorlog in Oekraïne, toen de Russen massaal burgers doodden en martelden? Het is belangrijk dat
iedereen deze vraag met een zuiver geweten kan beantwoorden. Mijn geweten is zuiver. Ik vecht zoveel als ik kan. Ik kan zonder vrienden komen te zitten, zonder familie, ik ben een
verrader en een fascist voor hen, maar dit is de prijs van de waarheid en de vrijheid," zegt Maks, een Rus die al meer dan twee jaar in Wrocław woont en Oekraïne steunt, in een interview
met Onet.
  • Dit is de oorlog van iedere Rus. Er zijn vandaag geen Russen die er niet aan meedoen. Er zijn er
die proberen te leven zoals voorheen of die vluchten om ergens te overleven. Zij zijn, willens
en wetens, bondgenoten van Poetin's misdaad. Maar er zijn anderen die alles doen om het
huidige Rusland te destabiliseren," zegt Maks
  • Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne bezoekt de politie in Rusland de moeder van Maks
elke week en vraagt naar hem. - Ze willen me teruglokken naar Rusland. Het is bekend waar ze
echt op uit zijn. Over mijn anti-Russische publicaties en mijn steun voor Oekraïne," legt Maks uit.
  • Volgens Maks, doet de wereld niet genoeg om Rusland tegen te houden
  • Maks geeft al sinds het begin van de oorlog Poolse les aan Oekraïense vluchtelingen.
Tomasz Pajakek, Onet: Wat zijn uw gedachten meer dan zes maanden na het begin van de oorlog in Oekraïne?

Maks, een Rus die in Wrocław woont: Ik ben bang dat deze oorlog helaas niet snel zal eindigen. Trouwens, ik denk dat we niet genoeg doen.

Wij, wie bedoel je?

De wereld. Tegenover de Russische agressie doet de wereld veel te weinig. Als we ze nu niet tegenhouden, komen ze over 10-15 jaar sterker terug. De enige oplossing die de wereld
kan redden van de gevolgen van wat ons in de toekomst kan overkomen, is de totale ontmanteling van Rusland.

"Er zal nooit een tekort aan kanonnenvlees zijn in Rusland".

Krijgt u niet het gevoel dat, hoewel de meerderheid van de Russen de oorlog met Oekraïne nog steeds steunt, er steeds minder bereid zijn om voor Poetin
 te sterven?

Rusland is erg groot, en daarmee bedoel ik dat Russen ook verschillend zijn. Ze hebben verschillende mentaliteiten. Er is geen logica, geen genetische basis of idee die de nationaliteiten
binnen de grenzen van deze staat onderling verbindt. Het lijkt meer op een concentratiekamp dan op een normale staat. De naties zitten gevangen binnen de grenzen van Rusland.
Je kunt dit goed zien als je kijkt naar wie de meerderheid van de Russische soldaten vandaag zijn. Het zijn Tataren, Basjkirs, Tsjoevasjiërs. Vertegenwoordigers van soms vrije naties
"verenigd" binnen de grenzen van Rusland.

Er is niets dat de mensen van bijvoorbeeld Moskou en Vladivostok tot één natie verenigt. Ook al zijn er Russen die niet voor Poetin willen sterven, er zullen er altijd zijn die in deze oorlog
een eigenbelang zien. En zij zullen gehoorzamen. Nu, bijvoorbeeld, werft Rusland gevangenen uit strafkolonies in het leger. Het verleidt hen met amnestie en extra loon. Voor velen is het
een kans op vrijheid, als ze natuurlijk overleven om aan het front te vechten. Het land zal nooit zonder kanonnenvoer, domheid en xenofobie zitten.

Hoe is de stemming onder de Russische burgers?

De Russen zijn al gewend geraakt aan de oorlog in Oekraïne. Zij die wilden en konden, vertrokken. De rest bleef.

Wat betekent het dat ze er aan gewend zijn geraakt?

De Russen staan onverschillig tegenover de aanhoudende gevechten in Oekraïne. Voor mij is hun onverschilligheid goedkeuring van Poetin's acties. Zij doen niets om zich ertegen te verzetten.

Het is belangrijk te onthouden dat dit de oorlog van iedere Rus is. Er zijn vandaag geen Russen die er niet aan meedoen. Er zijn er die proberen te leven zoals ze vroeger deden of weglopen
om ergens te overleven. Zij zijn - gewild of ongewild - bondgenoten van Poetin's misdaad. Maar er zijn anderen die alles doen wat het huidige Rusland destabiliseert - van deelnemen aan
de oorlog aan de kant van Oekraïne tot protesteren of gewoon informatie doorgeven over de Russische misdaad. Dit zijn de helden. Ooit zal aan onze kinderen en kleinkinderen de vraag
worden gesteld: "Wat deden jullie tijdens de oorlog in Oekraïne toen de Russen massaal burgers doodden en martelden?". Het is belangrijk dat iedereen deze vraag met een zuiver geweten
kan beantwoorden. Mijn geweten is zuiver. Ik vecht zoveel als ik kan. Ik zal misschien zonder vrienden, zonder familie komen te zitten, ik ben een verrader en een fascist voor hen, maar
dit is de prijs van de waarheid en de vrijheid.

Blijft u Poolse les geven aan Oekraïense vluchtelingen?

Ja, dankzij dat heb ik nu veel Oekraïense vrienden. Mijn studenten gaan soms naar huis. Ze zeggen dat steden als Kyiv en Lviv proberen terug te keren naar de normaliteit. Mensen lopen rond
en stoppen bij cafés voor koffie, en je kunt de vernielde uitrusting van de Russen aan de overkant van de straat zien.

"De politie in Rusland doet het nog steeds".

Toen wij elkaar onlangs spraken, zei u dat de politie in Rusland elke week het huis van uw moeder bezoekt, naar u vraagt en u zegt terug te komen omdat zij
 willen "praten". Is dit nog steeds het geval?

De politie in Rusland doet dit nog steeds. Ze komen naar het huis van mijn moeder om met me te 'praten'. Nu zijn het geen gewone districtsofficieren meer, maar officieren van verschillende
rangen, van verschillende departementen. Ze haalden wat zaken boven van toen ik in Rusland werkte, en beschuldigden me van absurde dingen. Dit is natuurlijk maar een voorwendsel.
Ze willen me teruglokken naar Rusland. Het is bekend waar ze echt op uit zijn. Over mijn anti-Russische publicaties en steun aan Oekraïne. Het hele rechtssysteem in Rusland is één groot theater.

Krijgt u zelf telefoontjes of berichten van hen?

Nee. Af en toe belt er iemand met een onbekend nummer, maar meestal neem ik dan niet op.

Gaat je moeder Rusland verlaten?

Mijn moeder is bij zinnen gekomen. Ze ziet eindelijk wat er gebeurt, hoe Rusland werkelijk is. Ze ziet hoe de politie mensen behandelt. En meer en meer wil ze vertrekken. Ik hoop dat ik haar
naar Polen kan krijgen. Wat mij het meest verbaast zijn al die mensen in Rusland die zien wat er gebeurt en denken dat alles in orde is. De propaganda van het Kremlin doet het echter goed.

Ik weet het, want ik heb er jaren gewoond. Aan de ene kant zijn er gewelddadige acties om iemand te dwingen zich op een bepaalde manier te gedragen, en aan de andere kant zijn er schijnbaar
onopvallende acties. Propaganda werkt via cultuur of kunst. Het doel is de beoordeling van andere landen door het publiek te ontkrachten. De boodschap is dat de Verenigde Staten slecht zijn,
dat Polen macaber is en dat Oekraïne helemaal geen land is. Toen ik daar woonde, werd de geschiedenis van Rusland in de schoolboeken vier keer veranderd. Alle misdaden die Rusland in het
verleden had begaan, werden witgewassen.

Als je kinderen hebt, wat ga je ze dan vertellen over Rusland, het land waar je geboren en getogen bent?

Ik zal hen vertellen hoe het zit, dat het slechts een tussenstop was in het leven van onze familie, en dat Rusland een monster is dat een bedreiging vormt voor iedereen. Als er een enige duistere
groteske vijand kan zijn, zoals Mordor in The Lord of the Rings, dan is het zonder twijfel Rusland. En helaas is dit niet langer slechts een metafoor, maar een spiegel van de werkelijkheid.

Bron:  onet.pl przez Tomasz Pajączek    język po Polsku