Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De Veto's van Duda - terecht of onterecht sommigen zullen discutabel zijn

Gestart door Pieszyce, 24 december 2023, 00:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

President Andrzej Duda kondigde het eerste veto aan voor wijzigingen in TVP
'Hier kan geen toestemming voor zijn'

23 december 2023

Ik heb besloten een veto uit te spreken over de begrotingswet voor 2024, waarin 3 miljard złoty voor de publieke media is opgenomen. Daar kan geen toestemming voor worden verleend, gezien de flagrante schending van de Grondwet en de beginselen van een democratische rechtsstaat. Publieke media moeten eerst betrouwbaar en in overeenstemming met de wet worden gerepareerd, zei de president. Hij kondigde ook aan dat hij zijn eigen project zou indienen.

President Andrzej Duda heeft het eerste veto aangekondigd voor de TVP-wijzigingen. Hier is de rechtvaardiging

President Andrzej Duda deelde zijn beslissing mee in een reeks berichten op X. Zoals hij meedeelde, zal hij onmiddellijk na Kerstmis "zijn eigen project aan de Sejm voorleggen, onder andere met betrekking tot de loonsverhogingen voor leraren en de andere uitgaven die in de wet rond de begroting zijn gepland".

Andrzej Duda   @AndrzejDuda
    1/3 Ik heb besloten om mijn veto uit te spreken over de circulaire begroting voor 2024,
     waarin 3 miljard złoty is opgenomen voor publieke media. Hiervoor kan geen
    toestemming worden verleend gezien de flagrante schending van de grondwet en de
    beginselen van een democratische rechtsstaat. De publieke media moeten eerst eerlijk
    en rechtmatig worden gerepareerd.

Tegelijkertijd riep de president de voorzitter van de Sejm en de voorzitter van de Senaat op om "met spoed beide kamers bijeen te roepen om het wetsvoorstel later dit jaar te behandelen en aan te nemen".

Andrzej Duda gaf de reden voor zijn beslissing. "De poging om de publieke media te financieren met een circulaire begrotingswet (door de parlementaire meerderheid) is onaanvaardbaar in de huidige situatie. In mijn wetsvoorstel blijven alle andere begrotingsuitgaven - onder aanvoering van salarisverhogingen voor leraren - behouden". - liet hij weten.

2/3 Tegelijkertijd wil ik u meedelen dat ik na Kerstmis onmiddellijk mijn eigen ontwerp
     aan de Sejm zal voorleggen, onder andere over lerarenverhogingen en andere uitgaven
     die in de begrotingswet zijn gepland. Met het oog op het bovenstaande doe ik een
    beroep op de voorzitter van de Sejm @szymon_holownia  en de voorzitter van de Senaat
    @M_K_Blonska  dringend een vergadering van beide Huizen te beleggen om het
    wetsvoorstel te bespreken en later dit jaar aan te nemen.

3/3 De poging om de publieke media te financieren met een circulaire begrotingswet (door
    de parlementaire meerderheid) is onaanvaardbaar in de huidige situatie. In mijn
    wetsvoorstel blijven alle andere begrotingsuitgaven - onder aanvoering van salarisverhogingen
    voor leraren - gehandhaafd.

Revolutie in TVP. Andrzej Duda doet beroep op Donald Tusk en Szymon Holownia

De veranderingen in de publieke media werden bekritiseerd door president Duda op Radio ZET. Hij noemde de besluiten van minister van Cultuur Bartłomiej Sienkiewicz anarchie en een schending van de grondwet. - De grondwet werd schaamteloos geschonden door minister Sienkiewicz. Vandaag hebben we een wettelijk orgaan, namelijk de Nationale Mediaraad. Als de premier de wettelijke regels voor de aanstelling van publieke media wil veranderen, moet eerst de wet worden veranderd en niet omzeild," zei hij.

Hij besprak de kwestie ook met Donald Tusk. Andrzej Duda deed een beroep op de premier om de veranderingen te stoppen en riep op om "de Poolse rechtsorde te respecteren". Hij kreeg ook onmiddellijk antwoord van de regeringsleider.

"Mijnheer de president, zoals ik u al heb laten weten, is de actie van vandaag - in overeenstemming met uw voornemen - gericht op het herstel van de rechtsorde en het gewone fatsoen in het openbare leven," -   schreef Donald Tusk op het X-portaal.

Hij had hierover al eerder een waarschuwing naar de Sejm gestuurd. - Een politiek doel kan geen excuus zijn voor het schenden of omzeilen van grondwettelijke en wettelijke regels, schreef president Andrzej Duda in een brief aan Sejm-voorzitter Szymon Hołownia.

Rechtse politici bekritiseren president voor gebrek aan actie ter verdediging van TVP

Een golf van kritiek van Jaroslaw Kaczyński is neergekomen op president Duda over de veranderingen die zijn doorgevoerd in de publieke media en beschuldigt het staatshoofd ervan niet te hebben opgetreden om TVP te verdedigen. - Als ik op dat moment bij wonder president was geweest, zou ik een manier hebben gevonden om de kwestie op te lossen," vertelde Jaroslaw Kaczyński aan Radio Wnet.

Het staatshoofd werd ook aangesproken met een oproep door Soeverein Polen politicus Patryk Jaki, die vragen van rechtse kiezers aan Andrzej Duda doorstuurde. In een open brief, besloot de PiS afgevaardigde om te vragen waarom de president geen meer beslissende stappen heeft genomen in verband met de situatie bij TVP.

Auteur:   łgo

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez łgo  język po Polsku

Pieszyce

Slawomir Kalinowski          @Skalinskalin

Prezydent  @AndrzejDuda nie może wetować budżetu więc zawetował ustawy okołobudżetowe, a więc ustawy pomocnicze, które pozwalają uszczegółowić budżet i regulują kwestie związane z prawidłową realizacją ustawy budżetowej, w tym finansowania niektórych zadań państwa. Zawetował tym samym http://m.in. podwyżki dla nauczycieli czy budżetówki. Wytłumaczenie, że prezydent nie chce 3 mld zł dla telewizji, gdy dotychczas mu te dotacje nie przeszkadzały jest tylko zasłoną dymną.

De president @AndrzejDuda kan geen veto uitspreken over de begroting, dus sprak hij hij zijn veto uit over begrotingsgerelateerde handelingen, d.w.z. hulphandelingen die het mogelijk maken de begroting gedetailleerd te maken en kwesties te regelen die verband houden met de juiste uitvoering van de begrotingswet, inclusief de financiering van bepaalde staatstaken. Hij sprak dus zijn veto uit http://m.in . verhogingen voor leraren of het budget. De verklaring dat de president geen 3 miljard PLN voor televisie wil, terwijl deze subsidies hem tot nu toe geen last hebben gegeven, is slechts een rookgordijn.

Bartosz T. Wieliński     @Bart_Wielinski

Tu nie chodzi o media. Tu chodzi o wywrócenie procedury tworzenia  budżetu, aby nowy rząd nie zdążył do końca stycznia - mówi o wecie Dudy dr Sławomir  Dudek, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów.

Dit gaat niet over de media. Dit gaat over het ongedaan maken van de procedure voor het opstellen van de begroting, zodat de nieuwe regering eind januari niet haalt – zegt dr. Sławomir Dudek, een voormalig oud-medewerker van het ministerie van Financiën, over Duda's veto.

Pieszyce

Rechters herinneren Duda eraan:
"De Republiek is een democratische republiek, geen monarchie"

23 december 2023

Andrzej Duda is begonnen te beweren dat de veroordeling van Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik door een onafhankelijke rechtbank een schandaal is. - Ik ben van mening dat dit een totale schending van de grondwettelijke normen is! Als president heb ik gratie verleend," dondert de bewoner van het Namiestnikowski Paleis.

Poolse rechters reageerden op deze woorden. - Als rechters protesteren we luidkeels tegen een dergelijke interpretatie van de rol en de taken van de president van de Republiek Polen - schreven ze in een speciale verklaring.

- Het recht van clementie uitgeoefend door de president van de Republiek Polen kan het principe van legalisme niet afschaffen, aangezien de Republiek Polen een constitutionele democratie is, een republiek en geen monarchie, herinnerden de Poolse rechters eraan.

Blijkbaar is Andrzej Duda dit vergeten.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

President Duda heeft een veto uitgesproken over de TVP-wijzigingen
Er is een reactie van het kantoor van de premier. "Een absurde beslissing"

23 december 2023

Het besluit van de president is absurd en schadelijk. Absurd omdat de president verwijst naar de fondsen die zijn toegewezen aan de publieke televisie, fondsen die de afgelopen zes jaar jaar, jaar na jaar zijn gegeven door de Wet en Rechtvaardigheid partij die het land regeerde. Dit waren miljarden zloty's. Van 2 tot 3 miljard zloty per jaar," zei Jan Grabiec op TVN24.

Zoals het hoofd van het kantoor van de premier eraan toevoegde: "Ondanks het feit dat de publieke televisie in die tijd niet meer functioneerde als publieke televisie en puur partij-tv was geworden, zag de president er niets verkeerds in en ondertekende hij dit soort wetten. Je zou kunnen zeggen dat hij de overdracht van dit geld toejuichte".

- Op een moment dat er veranderingen plaatsvinden en journalisten terugkeren naar TVP, wil de president de financiering stopzetten. Dit is een absurde manier van handelen, want Donald Tusk had al aangekondigd dat TVP niet op deze manier gefinancierd zou worden, dat er geen obligaties uit de staatsbegroting zouden worden overgemaakt om publieke media te financieren binnen de reserve die Wet en Rechtvaardigheid heeft gecreëerd," zei Jan Grabiec.

President Andrzej Duda kondigde het eerste veto aan voor wijzigingen aan TVP

"Ik heb besloten om mijn veto uit te spreken over de circulaire begrotingswet voor 2024, waarin 3 miljard PLN is opgenomen voor publieke media. Dit kan niet worden toegestaan gezien de flagrante schending van de grondwet en de beginselen van een democratische rechtsstaat. De publieke media moeten eerst eerlijk en in overeenstemming met de wet worden gerepareerd," zei president Andrzej Duda. Hij kondigde ook de indiening van zijn eigen project aan.

President Andrzej Duda deelde zijn beslissing mee in een reeks berichten op X. Zoals hij meedeelde, zal hij onmiddellijk na Kerstmis "zijn eigen project aan de Sejm voorleggen, dat onder andere betrekking heeft op verhogingen voor leraren en andere uitgaven die in de wet rond de begroting zijn gepland".

Tegelijkertijd riep de president de voorzitter van de Sejm en de voorzitter van de Senaat op om "met spoed beide kamers bijeen te roepen om het wetsvoorstel later dit jaar te behandelen en aan te nemen".

Andrzej Duda gaf de reden voor zijn beslissing. "De poging om de publieke media te financieren met een circulaire begrotingswet (door de parlementaire meerderheid) is onaanvaardbaar in de huidige situatie. In mijn wetsvoorstel blijven alle andere begrotingsuitgaven - onder aanvoering van salarisverhogingen voor leraren - behouden". - liet hij weten.

Auteur:  łgo

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez łgo    język po Polsku

Pieszyce

Duda gaat naar de clash
Hij heeft de plannen van PiS onthuld!

24 december 2023

Blijkbaar is de "wittebroodsweken" tussen de democratische regering en de president van PiS voorbij. Als die al ooit heeft plaatsgevonden, natuurlijk. Andrzej Duda heeft trouwens de strategie van Wet en Rechtvaardigheid voor de komende maanden onthuld.

De president greep de eerste gelegenheid aan om de regering van Donald Tusk het leven zuur te maken. Duda negeerde de naderende kerst gewoon en sprak zijn veto uit over de begrotingswet. Daarmee liet hij zien wat zijn beleid ten opzichte van het kabinet Tusk zou zijn.

Het formele voorwendsel was dat de regering de publieke media nog niet had gerepareerd. Die, volgens Duda, "betrouwbaar en legaal gerepareerd" moeten worden.

Het enige probleem is dat Kaczyński en zijn partijgenoten er al enkele dagen alles aan doen om te voorkomen dat de regering de media juist repareert.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Duda is gezwicht voor Kaczyński. Ten nadele van ons allemaal

25 december 2023

Het eerste veto van Andrzej Duda laat zien dat eigenlijk niets belangrijk is voor de president. Behalve de goodwill van Jaroslaw Kaczyński. En om die terug te winnen is hij bereid veel te geven. Vooral omdat de kosten volledig aan onze kant staan.

- President Andrzej Duda wil Jarosław Kaczyński het signaal geven dat hij, net als de verloren zoon, terugkeert en de kant kiest van zijn politieke kamp in het geschil over de publieke media. Tegelijkertijd gijzelt hij de leraren en verklaart hij de oorlog aan de regering van Donald Tusk," schrijft Michał Szułdrzyński in Rzeczpospolita.

- Het eerste veto van president Andrzej Duda tegen een wetsvoorstel van de regering van Donald Tusk, die slechts tien dagen eerder was beëdigd, betekent dat we van de politieke kant, in plaats van een vreedzame kerst, een diepe politieke crisis in de staat hebben, voegt de journalist eraan toe.

Erger nog, Duda zal de rest van zijn presidentiële termijn een politieke plaag blijven. En wie weet, misschien wint hij zelfs de goodwill van Kaczynski terug? En dat wij voor zijn daden zullen betalen, is duidelijk een offer dat hij bereid is te brengen.

Bron: wiesci24.pl     język po Polsku