Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Recente berichten

advocaat Ryszard Kalisz kon wel eens gelijk hebben.

Hoe zit het met de dood van Barbara Blida?
Hoe zit het met de dood van Andrzej Lepper?
Hoe zit het met het Laatste telefoongesprek van JK met LK, waar is de tape?
En nu dit . . . . . of we ooit een uitleg horen is de vraag, teveel PRL bloed in de heer K.

De zenuwen van Kaczyński. Wat is de oorzaak?

18 maart 2025

De voorzitter van de partij Wet en Rechtvaardigheid, Jarosław Kaczyński, heeft aangekondigd dat hij juridische stappen zal ondernemen tegen advocaat Ryszard Kalisz in verband met zijn uitspraken over de dood van Barbara Skrzypek, een langdurige medewerkster van de voorzitter van PiS.

Kalisz opperde in een interview voor Super Express dat Barbara Skrzypek, nadat ze door het Openbaar Ministerie was verhoord, een gesprek zou hebben gehad met Jarosław Kaczyński, waarin hij haar erop moest wijzen dat haar getuigenis in zijn nadeel kon werken. De advocaat benadrukte echter dat dit slechts zijn aannames waren, gebaseerd op zijn professionele ervaring.

Jarosław Kaczyński verwierp deze suggesties resoluut en noemde ze 'verachtelijk'. Op het X-platform (voorheen Twitter) schreef hij: "Er is geen toestemming voor zulke gemeenheid. Dit zou het einde moeten zijn van Ryszard Kalisz's publieke activiteiten en ik hoop dat het dat ook zal zijn." Hij voegde eraan toe dat hij, nadat Barbara Skrzypek het kantoor van de officier van justitie had verlaten, slechts kort met haar aan de telefoon had gesproken over haar welzijn, en niet over de inhoud van haar getuigenis.

In verband met de uitspraken van Kalisz kondigde Kaczyński aan dat hij een rechtszaak zou aanspannen om de persoonlijke rechten te beschermen, een privéaanklacht zou indienen wegens smaad, melding zou maken van een mogelijk misdrijf, namelijk het onthullen van een onderzoeksgeheim, en de Orde van Advocaten zou informeren over een mogelijk disciplinaire overtreding.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Er is een rapport van het verhoor van Barbara Skrzypek

18 maart 2025
tvn24.pl, PAP

Het Openbaar Ministerie in Warschau publiceerde dinsdagmiddag het proces-verbaal van het verhoor van Barbara Skrzypek. Een langdurige medewerker van Jarosław Kaczyński, lid van de raad van bestuur van het bedrijf in Srebrna en van de raad van bestuur van het Instituut. Lech Kaczyński werd daar woensdag als getuige verhoord. Ze stierf zaterdag.

Het Openbaar Ministerie heeft op zijn website een scan van het transcript van de zitting gepubliceerd, die deels geanonimiseerd is.

LEES HET VOLLEDIGE PROTOCOL HIER >>>  Po Polsku   

Het protocol bestaat uit negen pagina's. Het lijkt erop dat de activiteiten om 10:00 uur begonnen en om 14:40 uur eindigden. Tijdens de hoorzitting werd een pauze van enkele minuten ingelast.

De hoorzitting, geleid door de procesofficier, officier van justitie Ewa Wrzosek, werd bijgewoond door de advocaten van de benadeelde partij, de Oostenrijkse zakenman Gerald Birgfellner – advocaat Jacek Dubois en advocaat Krystian Lasik. De verhooractiviteit werd niet vastgelegd.

Verschijning met gemachtigde en afwijzing van de aanvraag

Uit de notulen blijkt dat Skrzypek werd vergezeld door haar advocaat, advocaat Krzysztof Gatkowicz. Het Openbaar Ministerie had hierover al informatie verstrekt.

"Volgens de advocaat is de deelname van de advocaat aan de hoorzitting gerechtvaardigd door het belang van de getuige, ruim geïnterpreteerd, aangezien de getuige in de periode van 2005 tot april 2020 lid was van de Raad van Toezicht van Srebrna, wat kan duiden op de noodzaak om haar rechten in een strafprocedure te verdedigen, alsmede door de persoonlijke redenen van de getuige, aangezien getuige Barbara Skrzypek grote problemen heeft met lezen (ze draagt een bril), nerveus is omdat het haar eerste keer is als getuige, d.w.z. in dit geval is nerveus, wat ook wordt beïnvloed door de aanwezigheid van twee advocaten van de benadeelde partij", zo lezen we in het document.

Verder werd gemeld dat de openbare aanklager mondeling informeerde over de "weigering van de motie om de advocaat toe te staan deel te nemen aan de ondervraging van de getuige, waarbij hij mondelinge redenen gaf voor de beslissing, namelijk het gebrek aan juridisch en feitelijk belang van de getuige, dat in gevaar zou worden gebracht door haar ondervraging".

Een dergelijk verloop van de zaak werd maandag al beschreven door de woordvoerder van de PO in Warschau, Piotr Skiba.

Vragen aan Skrzypek

"Ik weet voor welke zaak ik ben opgeroepen. Ik denk dat het gaat over de zaak van de zogenaamde twee torens". – begon Skrzypek haar getuigenis.

Er werd haar onder andere gevraagd of ze vergaderingen had bijgewoond van de organen van de Stichting Lech Kaczyński Instituut of het bedrijf Srebrna.

"Ik was lid van de Raad van Toezicht van Srebrna sp.z.o.o vanaf 2005, voor zover ik me herinner, tot april 2020. Wat de Stichting betreft, ben ik in september 2020 benoemd tot bestuurslid van de Stichting. Daarvoor was ik ook enige tijd de gevolmachtigde van de Stichting om haar te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van aandeelhouders van Srebrna sp.z.o.o.. Ik kreeg deze volmacht in 2011, ik denk in november. Het was een volmacht verleend door het bestuur van de Stichting Lech Kaczyński Instituut - de voorzitter en een lid van het bestuur. Het bestuur van de Stichting heeft mij, met instemming van de Stichtingsraad, deze volmacht verleend, ik denk omdat ik in Warschau was en ter plaatse actie kon ondernemen. Deze volmacht was van kracht tot mijn benoeming tot bestuurslid van de Stichting". - bracht ze over.

Een van de daaropvolgende vragen luidde: "wie nam de richtinggevende beslissingen met betrekking tot de werking van het bedrijf Srebrna?".

Volgens de notulen antwoordde ze dat "het bedrijf zijn taken heeft, die worden uitgevoerd door zijn statutaire organen". "De Stichting Lech Kaczyński Instituut is de belangrijkste aandeelhouder, de eigenaar van de aandelen van het bedrijf Srebrna, met uitzondering van twee aandelen die ik bezit en één die mijn zoon bezit," zei ze. - zei ze. "Naar mijn mening moeten de kwesties met betrekking tot de werking van het bedrijf Srebrna van tevoren zijn besproken en besproken door degenen die in de statutaire organen optreden voordat een beslissing werd genomen," - voegde ze eraan toe.

"Ik ging naar binnen en vroeg of de gast koffie of thee wilde, en dat was het dan"

"Wat weet de getuige over de plannen om een hoogbouw te bouwen in Warschau aan de Srebrna Straat 16?" - werd de vraag gesteld.

"Er werd al gesproken over plannen om een dergelijk gebouw te bouwen voor 2017, dat wil zeggen, de bouw van een of ander gebouw. Er werd over gesproken door de CEO en misschien door anderen, dat was het algemene gesprek. Het bedrijf had, naar mijn mening, een aantrekkelijk stuk grond aan Srebrna Straat voor ontwikkeling. Het idee om twee torens te bouwen ontstond toen de heer voorzitter een ontmoeting had met (uittreksel geanonimiseerd - red.), die op dit gebied deskundig en bekwaam is," antwoordde Skrzypek.

"Ik ontmoette (geanonimiseerd - red.) toen hij voor het eerst kwam om mijnheer de voorzitter (geanonimiseerd - red.) te ontmoeten. Het was ergens begin 2017." - Ze voegde eraan toe.

"Ik hield als directeur van het presidentiële kantoor een kalender bij van ontmoetingen met (geanonimiseerd - red.) als hoofd van de partij. Ik integreerde andere vergaderingen van de voorzitter in dit schema. Ik hield de tijd van de vergaderingen bij, rekening houdend met een bepaalde hiërarchie van vergaderingen en hun belang. Als er een gast binnenkwam, nodigde de voorzitter hem uit in zijn kantoor. In de regel ging ik na een tijdje naar binnen en vroeg of de gast koffie of thee wilde, en dat was het einde van mijn rol." - vervolgde ze.

De aanklager vroeg ook dat "hoe vaak tussen 2017 en 2018. (geanonimiseerd - red.) naar de Nowogrodzka-straat kwam?".

Het antwoord was: "Ik ben niet in staat om de intensiteit van deze bijeenkomsten voor mezelf te reproduceren. Het kan zijn dat ze twee keer per week waren en dan een tijdje niet. Ze kwamen altijd, voor zover ik me herinner, in paren, vanwege de taalbarrière. De heer (geanonimiseerd - red.) sprak geen Pools en de dame (geanonimiseerd - red.) diende als vertaler. Voor zover ik me herinner kwamen ze meestal met z'n tweeën naar de voorzitter, maar een bijeenkomst waar ze vertegenwoordigers van een of ander advocatenkantoor naar toe brachten is me ook bijgebleven. Er kunnen zelfs twee van zulke bijeenkomsten zijn geweest. Door het verstrijken van de tijd kan ik me dat niet meer precies herinneren. Het lijkt me ook, hoewel ik het me vaag herinner, dat er ook een bijeenkomst was die werd bijgewoond door leden van de raad van bestuur van Srebrna en mijnheer (geanonimiseerd - red.)".

"Ik was nooit op de hoogte van de documenten over de investering van de zogenaamde twee torens. Ik was ook geen tussenpersoon in de overdracht van documenten van de heer (geanonimiseerd - red.) naar de voorzitter, er werden geen facturen, geen rekeningen bij mij achtergelaten voor hun verdere overdracht naar de voorzitter," luidt het. "Als hij afwezig was van het partijhoofdkwartier en er moest wat correspondentie naar hem worden doorgestuurd, hoewel zijn langdurige afwezigheid alleen kon gebeuren als hij ziek was, dan werd correspondentie die bij uitstek zakelijk was en thuis moest worden afgehandeld door een chauffeur of een kantoormedewerker naar de voorzitter gebracht," - voegde Skrzypek eraan toe.

In de volgende fragmenten uit de antwoorden op de vragen zei de getuige: "Er zijn nooit situaties geweest waarin (anoniem - red.) documenten bij mij achterliet om aan voorzitter (anoniem - red.) te geven. Hij gaf mij nooit een envelop met inhoud, zodat ik die vervolgens aan de voorzitter kon geven."

Skrzypek  over de delegatie van bevoegdheden

Uit de notulen blijkt dat Skrzypek ook vragen van advocaat Dubois heeft beantwoord. Eén daarvan was: "Wie was de beslisser bij dit Twin Tower-project?"

"Ik was de gevolmachtigde van de Stichting en vertegenwoordigde het Lech Kaczyński Instituut op de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf. Ik overhandigde deze volmacht aan (geanonimiseerd - red.) in februari 2018. (Geanonimiseerd - red.) heeft toen de volmacht overgenomen en vertegenwoordigd op de aandeelhoudersvergadering van Srebrna sp.z.o.o. Lech Kaczyński Instituut. Ik kan me niet herinneren wanneer deze vergadering plaatsvond," - informeerde ze.

"Nadat de volmacht was overhandigd aan (geanonimiseerd - red.), herinner ik me niet of ik, als aandeelhouder, door iemand op de hoogte werd gesteld van de algemene vergadering van aandeelhouders". - voegde ze eraan toe.

Verder staat er te lezen: "Ik heb de volmacht (geanonimiseerd - red.) op eigen initiatief overhandigd. Deze investering ging simpelweg mijn competentie te boven voor dit soort kwesties. Ik heb deze volmacht overhandigd op het moment dat er al vergaderingen en afspraken met hem (geanonimiseerd - red.) gaande waren, toen de investering concreet werd."

"Mijn intuïtie zei me dat ik deze volmacht aan een bekwaam persoon moest geven, en de voorzitter  is een doctor in de rechten. Ik vertelde hem over mijn zorgen. Ik heb de volmacht formeel overgedragen en we hebben hiervoor een document opgesteld dat we allebei hebben ondertekend. Ik weet niet waarom hij deze volmacht überhaupt heeft overgenomen (geanonimiseerd - red.). Ik vroeg hem erom. Hij nam er kennis van en accepteerde deze volmacht. Ik weet niet wie het document voor de overdracht van deze volmacht heeft opgesteld". - vertelde Skrzypek.

In antwoord op vragen van advocaat Krystian Lasik zei ze onder andere ook: "Ik heb de algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf Srebrna niet bijgewoond nadat de volmacht in februari 2018 aan hem (geanonimiseerd - red.) was overgedragen. Ik gaf een vervangende volmacht (geanonimiseerd - red.) om de L. Kaczynski Institute Foundation eenmalig te vertegenwoordigen voor een specifieke aandeelhoudersvergadering van het bedrijf Srebrna. Ik weet niet wat het doel van deze aandeelhoudersvergadering was. Op dit punt zou ik willen toevoegen dat deze volmacht om de Stichting te vertegenwoordigen weer bij mij terugkwam, maar ik weet niet meer wanneer. Ik weet het niet meer, maar waarschijnlijk zijn er na die tijd algemene aandeelhoudersvergaderingen geweest waarbij ik optrad als gevolmachtigde van de Stichting'.

Het document bevat ook een fragment in het handschrift van Skrzypek, waarin staat: "Het rapport is aan mij voorgelezen, de inhoud komt overeen met mijn getuigenis." In de notulen staat ook dat het document is voorgelezen en dat 'de getuige en haar advocaten geen moties of opmerkingen over de inhoud hebben ingediend'.

Eerder meldde "Gazeta Wyborcza" dat Skrzypeks getuigenis bij het Openbaar Ministerie "ongemakkelijk" zou kunnen zijn voor de voorzitter van de PiS. Maandag meldde "GW" - onder verwijzing naar verschillende bronnen - dat Skrzypek bij het Openbaar Ministerie zou getuigen dat zij geen volmacht voor Kaczyński had ondertekend voor de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf uit Srebrna. Zoals we lezen in "GW", zou Kaczyński een "vervalste of op zijn minst ongeldige volmacht" hebben gebruikt om Skrzypek te vertegenwoordigen op de buitengewone vergadering van het bedrijf uit Srebrna in 2018.

Na de hoorzitting sprak de PiS-voorzitter telefonisch met Skrzypek. Hij meldde dat dit gesprek plaatsvond pas na haar dood.

Dood van Barbara Skrzypek

Op 12 maart werd Barbara Skrzypek als getuige verhoord bij het Openbaar Ministerie in Warschau in de zaak van het bedrijf Srebrna en de zogenaamde twee torens. Skrzypek was lid van de raad van bestuur van het Lech Kaczyński Instituut, de belangrijkste aandeelhouder (5.883 aandelen) van het bedrijf Srebrna. De vrouw overleed drie dagen na het verhoor.

De hoorzitting werd geleid door officier van justitie Ewa Wrzosek. Maandag verzekerde ze dat Skrzypek en haar advocaat geen bezwaren hadden geuit tegen het verloop van de hoorzitting. Volgens haar verliep het gesprek in een vriendschappelijke sfeer. PiS-politici wezen er op hun beurt op dat de advocaat van Skrzypek niet aan de hoorzitting kon deelnemen.

PiS-politici, waaronder partijvoorzitter Jarosław Kaczyński, proberen de hoorzitting in verband te brengen met de dood van Barbara Skrzypek. Openbaar aanklager Wrzosek kondigde juridische stappen aan tegen personen die beweren dat er een dergelijke relatie bestaat.

Het materiaal maakt deel uit van de TVN24 GO-service.

Auteurs: akr/ads

Bron:  PAP, tvn24.pl przez akr/ads       język po Polsku

Waar rekent PiS op? Deze uitspraak zou ons moeten alarmeren!

18 maart 2025

Het overlijden van Barbara Skrzypek, jarenlang hoofd van het presidentiële bureau voor Recht en Rechtvaardigheid, veroorzaakte een golf van reacties onder politici van die partij. Michał Moskal, parlementslid voor PiS en opvolger van Skrzypek als directeur van het bureau, betoogde tijdens een interview op Telewizja wPolsce24 dat de regering momenteel misbruik maakt van de wet.

Moskal benadrukte dat als het hele staatsapparaat tegen een gewone, weerloze burger kan worden ingezet, het aantal slachtoffers van dergelijke acties zal toenemen. Met verwijzing naar de dood van Barbara Skrzypek vestigde hij de aandacht op – naar zijn mening – de illegale overname van het Openbaar Ministerie door de huidige regeringscoalitie, door PiS-politici aangeduid als de "13 december-coalitie". Hij stelde dat deze acties de basis vormen voor de vernietiging van het rechtssysteem in Polen, waarvan de gevolgen nu al zichtbaar zijn.

– Als het hele staatsapparaat op één moment tegen een gewone, weerloze burger kan worden ingezet, zal dat leiden tot steeds meer slachtoffers – zei Michał Moskal van PiS op Telewizja wPolsce24. Men zou terecht de indruk kunnen krijgen dat de PiS simpelweg meer 'slachtoffers' nodig heeft voor haar beleid.

Hierbij moet worden aangetekend dat het vooral politici en ambtenaren van de PiS zijn die momenteel problemen hebben met de wet. Geen "gewone burgers."

Er wordt veel gehuild bij PiS. Blijkbaar hebben ze geen geld

18 maart 2025

Vorige week weigerde het Openbaar Ministerie een onderzoek te starten naar het niet betalen van de subsidie. Dit besluit werd uiteraard met verontwaardiging ontvangen door PiS-politici. Die, met een koppigheid die een betere zaak waardig is, doen alsof ze niet begrijpen waarom dit is gebeurd.

– In Polen, waar de coalitie van 13 december regeert, is het moeilijk om nog verrast te worden door wat dan ook. Ze overtreden de wet op alle mogelijke manieren. President Jarosław Kaczyński sprak zeer belangrijke woorden: dit is niet langer alleen het overtreden van de wet, dit is een Polen zonder wet, zei Robert Telus. In een interview met DoRzeczy.pl beschrijft het PiS-parlementslid deze actie als het "Polen van de wetteloosheid".

PiS is van mening dat het besluit om de fondsen te blokkeren een politieke dimensie heeft en onrechtmatig is genomen. Volgens Telus speelde premier Donald Tusk een sleutelrol. – schreef Tusk op Twitter – met andere woorden, hij gaf een bevel dat er geen geld is en er ook niet zal zijn. En hij, [d.w.z. [De minister van Financiën] heeft de wet overtreden en deze opdracht uitgevoerd. Hij zal hier zeker verantwoordelijk voor worden gehouden, zegt het parlementslid.

– We hebben geen geld voor de verkiezingscampagne – vervolgde Telus. – Wij hebben geen staatssteun ontvangen. Wij leven van donaties van het publiek. Ik wil ook een beroep doen op alle lezers: doneer alstublieft, zelfs kleine bedragen. Alleen dankzij deze betalingen kunnen we de campagne voeren en winnen, aldus Telus.

Poolse aanklagers bevelen autopsie na plotselinge dood van Kaczyński's langdurige medewerkster[/b]

18 maart 2025

De gerechtelijke autoriteiten van Polen hebben een autopsie bevolen om de doodsoorzaak vast te stellen van Barbara Skrzypek, een naaste medewerker van Jarosław Kaczyński, leider van Wet en Rechtvaardigheidspartij (PiS).

Skrzypek overleed op 15 maart op 66-jarige leeftijd, slechts drie dagen nadat zij als getuige was verhoord in een lopend onderzoek naar het bedrijf Srebrna.

Om onpartijdigheid te garanderen, is de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie van het district Warschau-Praag. De autoriteiten hebben ook besloten om het transcript van haar getuigenis openbaar te maken.

Politieke onrust in Polen over de dood van Skrzypek

PiS-politici, waaronder Kaczyński, hebben gesuggereerd dat er een verband is tussen Skrzypeks ondervraging en haar plotselinge overlijden. Aanklager Ewa Wrzosek, die het interview heeft afgenomen, heeft deze beweringen echter verworpen en juridische stappen aangekondigd tegen degenen die een causaal verband suggereren.

Jacek Dubois, de advocaat van de Oostenrijkse zakenman Gerald Birgfellner, verklaarde dat Skrzypek meewerkte tijdens haar getuigenis, geen zorgen uitte over de lengte ervan en geen juridische bijstand had gevraagd.

Het onderzoek naar Srebrna, dat begin februari is gestart, onderzoekt of Birgfellner is misleid om financiële beslissingen te nemen die hebben geleid tot een verlies van ten minste € 1,3 miljoen.

Aanklagers hebben benadrukt dat Skrzypeks ondervraging alle wettelijke protocollen heeft gevolgd en hebben gewaarschuwd tegen speculaties die het in verband zouden brengen met haar overlijden.

Senator steunt autopsie en openbaarmaking transcriptie in zaak Skrzypek

De Poolse senator Krzysztof Kwiatkowski van de Burger Coalitie (KO), die sprak op RMF FM, herhaalde het standpunt dat later door de aanklagers van het land werd aangekondigd met betrekking tot de dood van Barbara Skrzypek.

Hij benadrukte dat het uitvoeren van een autopsie serieus overwogen moet worden. Kwiatkowski steunde ook de openbaarmaking van het transcriptie van haar meer dan vier uur durende getuigenis, die niet werd opgenomen. Hij benadrukte echter dat alle privé-informatie indien nodig moet worden geredigeerd.

(m p)

Bron: PAP/RMFFM/ polskieradio.pl by (m p)   English

Wrzosek reageerde op Kaczyński
De leider van de PiS had dit niet verwacht

17 maart 2025

De toespraak van Jarosław Kaczyński voor het districtsparket in Warschau, waarin hij aanklager Ewa Wrzosek de schuld gaf van de dood van Barbara Skrzypek, werd door de betrokkene fel beantwoord. In een gesprek met journalisten uitte officier van justitie Wrzosek haar verontwaardiging en gaf zij commentaar op de beschuldigingen tegen haar.

— Ik ben verbaasd, walgend en verontwaardigd over het feit dat ik de indruk heb dat ik op persoonlijk vlak het meest getroffen ben door de dood van mevrouw Barbara Skrzypek — zei Wrzosek. Zij benadrukte dat volgens haar een groot deel van de publieke opinie en de sociale media zich richt op de politieke aspecten van de zaak, in plaats van op de tragedie die de familie van de overledene trof.

— Als mens zou ik verwachten dat ik, wanneer een familielid overlijdt, met enige empathie word ontvangen, en niet met een politieke, publieke en mediale uitbeelding van deze tragedie. Ze benadrukte dat dit soort gebeurtenissen voor elke familie een tragedie zijn.

De officier van justitie ontkende stellig dat er onregelmatigheden hebben plaatsgevonden tijdens het verhoor van Barbara Skrzypek. "Als ze hadden plaatsgevonden, zou ik verwachten dat ze door uw advocaat zouden worden gerapporteerd", zei ze, eraan toevoegend dat er tot en met vrijdag nog geen klacht in de zaak was ingediend.

Kaczyński kondigt afrekening aan 
Politieke oorlog na de dood van Barbara Skrzypek

17 maart 2025

De dood van Barbara Skrzypek, een oude medestandster van Jarosław Kaczyński, veroorzaakte een politieke storm. De leider van de PiS steekt zijn woede niet onder stoelen of banken en kondigt daadkrachtige maatregelen aan tegen het Openbaar Ministerie en de advocaten die betrokken zijn bij de zogenaamde "twee torens" zaak.

Barbara Skrzypek, in de gemeenschap van Wet en Rechtvaardigheid bekend als "Mevrouw Basia", was bijna drie decennia lang directeur van het presidentiële kantoor van de partij en hoofd van de kanselarij van Jarosław Kaczyński. Zij was tevens lid van de raad van bestuur van het bedrijf Srebrna en van het Instituut. Lech Kaczynski. In 2020 ging ze met pensioen, maar ze bleef wel deel uitmaken van de naaste kring rond de PiS-leider.

Op woensdag 12 maart werd Barbara Skrzypek door openbare aanklager Ewa Wrzosek ondervraagd als getuige in het onderzoek naar de geplande bouw van hoogbouw door het bedrijf Srebrna. Het verhoor duurde ongeveer vier uur en vond volgens het openbaar ministerie plaats in een "zeer beschaafde sfeer". Geen van de deelnemers maakte bezwaar.

Ondanks deze verzekeringen beschuldigde Jarosław Kaczyński aanklager Wrzosek na de dood van Skrzypek publiekelijk van "gebrek aan objectiviteit en agressie". – Barbara Skrzypek werd het slachtoffer van schurken die haar dood veroorzaakten – zei de PiS-leider in een emotionele toespraak voor het kantoor van de officier van justitie in Warschau.

De leider van de PiS kondigde aan dat hij disciplinaire en strafrechtelijke moties zou indienen tegen aanklager Ewa Wrzosek en de advocaten die deelnamen aan de hoorzitting. – Wij laten deze kwestie niet aan ons voorbijgaan, wij zullen deze in verschillende fora aankaarten en streven naar volledige verduidelijking. Dit is onderdeel van de grote strijd om de rechtsstaat en de democratie te herstellen, aldus Kaczyński.

De woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Warschau, Piotr Skiba, meldde dat Barbara Skrzypek plotseling overleed in haar appartement, in aanwezigheid van een familielid. De nabestaanden van de overledene beweren niet dat haar dood verband houdt met handelingen van derden. Maar is er iemand bij PiS die hierin geïnteresseerd is?

Poolse Gezondheidszorg / Ongevaccineerd kind in Polen k...
Laatste bericht door Pieszyce - 18 maart 2025, 17:49

Ongevaccineerd kind in Polen krijgt diagnose difterie na vlucht uit Afrika

18 maart 2025

Een zesjarige die onlangs terugkwam van een vakantie in Zanzibar, Oost-Afrika, heeft in Wrocław, in het zuidwesten van Polen, de diagnose difterie gekregen. Dit heeft de gezondheidsautoriteiten ertoe aangezet om personen die mogelijk zijn blootgesteld tijdens internationale vluchten, op te sporen.

De jonge passagier, die niet was ingeënt, verkeert sinds vorige week in een plaatselijk ziekenhuis in een ernstige maar stabiele toestand.

Een andere volwassene, die direct contact had met het geïnfecteerde kind, is ook opgenomen onder epidemiologisch toezicht. De testresultaten worden binnenkort verwacht.

Passagiers op vluchten van Afrika naar Polen worden getraceerd voor mogelijke blootstelling aan difterie

Dinsdag kondigde hoofdinspecteur gezondheid Dr. Paweł Grzesiowski aan dat de autoriteiten passagiers van drie internationale vluchten van Afrika naar Polen identificeren die mogelijk zijn blootgesteld.

Poolse reizigers zijn al onder preventieve maatregelen geplaatst. Grzesiowski merkte ook op dat difterie zich verspreidt via ademhalingsdruppels en dat geïnfecteerden mogelijk tussen 11 en 13 maart 2025 in contact zijn geweest.

Difteriegevallen in Europa nemen toe

Difterie is een ernstige bacteriële infectie die de keel en het strottenhoofd aantast en die voornamelijk wordt verspreid via druppeltjes in de lucht of direct contact.

Het maakt sinds eind jaren 50 deel uit van het verplichte vaccinatieschema van Polen, samen met tetanus en kinkhoest, en is grotendeels geëlimineerd door wijdverbreide immunisatie.

Volgens het Poolse Nationaal Instituut voor Volksgezondheid werden er in 2024 slechts twee gevallen gemeld, één in 2023 en geen in 2022.

(m p)

Aanvulling:  Difterie hoe en wat in Nederland volgens RIVM.

Bron: IAR/PAP/GIS/X/@WHONigeria/@GIS_gov/ polskieradio.pl by   (m p)

Trimbos waarschuwt voor 'levensgevaarlijke neppijnstiller', mogelijk al dode

18 maart 2025

In Nederland gaan levensgevaarlijke nagemaakte oxycodonpillen rond. In de pillen zit geen oxycodon (een pijnstiller), maar de potentieel dodelijke stof isotonitazepyne. Dat meldt het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar drugs.

Afgelopen vrijdag is iemand overleden die mogelijk een dergelijke nep-pijnstiller had gebruikt. Het gaat om iemand bij wie "namaak-oxycodonpillen zijn aangetroffen", schrijft Trimbos.

Deze pillen waren online aangekocht als pijnmedicatie zonder doktersrecept. Uit analyse van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) blijkt dat deze pillen de nitazeen isotonitazepyne bevatten. Ze bevatten géén oxycodon. Het gebruik van dit soort oxycodonpillen kan levensgevaarlijk zijn, omda . . . . . . . .

Bron:  Lees hier verder . . . . . . .