Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Doen alsof er niets gebeurd is?"

Gestart door Pieszyce, 13 januari 2023, 13:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Doen alsof er niets gebeurd is?"
De emotionele brief van de rechter van het Hooggerechtshof aan voorzitter Manowska

Anna Gmiterek-Zabłocka
11 januari 2023 

De president van de Arbeids- en Sociale Verzekeringskamer van het Hooggerechtshof, Piotr Prusinowski, zal niet met de zogenaamde neo-rechters oordelen in de twee civiele zaken waarin hij is benoemd. In een brief aan de president van het Hooggerechtshof zet hij de redenen voor zijn beslissing uiteen. "Conformisme is niet mijn sterkste punt". - geeft de rechter toe.

Rechter Piotr Prusinowski is betrokken in twee zaken die in de civiele kamer zijn geregistreerd. De zogenaamde "neo-rechters", dat wil zeggen rechters die door de gepolitiseerde Nationale Raad van de rechterlijke macht in een gebrekkige procedure zijn benoemd, zouden met hem in dezelfde formaties regeren. Daarom zegt de rechter nee.

Als er persoonlijke gevoelens in mij zitten, komen die alleen neer op een pleidooi - kom tot bezinning, stop met het overtreden
    van de wet, stop met het uitvaardigen van ongeldige uitspraken (...), ga niet in dezelfde richting als de politici die ons in
    Polen een dictatuur willenbezorgen. Kijk naar hoe het Hooggerechtshof en het Constitutioneel Tribunaal er vandaag uitzien -
    dit waren instellingen die respect genoten,vandaag is het beschamend om toe te geven dat je een rechter van het Hooggerechtshof
    bent.

- schrijft Piotr Prusinowski in een brief aan de eerste voorzitter van het Hooggerechtshof, maar ook aan de voorzitters van de civiele kamer en de kamer voor buitengewone controle en openbare zaken.

De rechter deelt mee dat hij niet kan deelnemen aan de hoorzittingen, omdat dit zou leiden tot de nietigheid van deze procedure. Hij benadrukt dat hij niet weigert recht te spreken. Hij geeft ook aan dat zijn weigering om met specifieke personen te oordelen "niet het gevolg is van persoonlijke animositeiten of "grimassen"". "De motieven voor mijn gedrag hebben een zuiver normatieve bron en een legalistische basis". - benadrukt rechter Prusinowski. Want, zo legt hij uit, een rechter kan niet willens en wetens het recht van burgers op een rechter schenden en Polen blootstellen aan de verplichting hoge schadevergoedingen te betalen.

"Ik weet niet hoe dat moet"

De brief is lang en emotioneel. "In de resolutie van de voltallige zitting van het Hof van Cassatie van 23 januari 2020 is vooruitgelopen op de deelname aan de samenstelling van het Hof van Cassatie van personen die zijn benoemd op basis van een voorstel van de Nationale Raad voor de rechterlijke macht, gevormd in de samenstelling en de procedure waarin de wet van 8 december 2017 voorziet. (...) leidt in ieder geval tot een oneigenlijke bezetting van het gerecht". - legt de rechter uit.

En hij voegt eraan toe dat de resolutie de kracht van een rechtsbeginsel heeft gekregen. En dit betekent dat het standpunt bindend is voor elke rechter. "Gezien de gepresenteerde redenering rijst de vraag hoe een rechter die in een panel met mensen die in een gebrekkige, ongrondwettige, door politici van Recht en Justitie instrumenteel gecreëerde procedure tot het Hooggerechtshof zijn benoemd, zich moet gedragen. Doen alsof er niets gebeurd is? De ernst van de wetsovertredingen relativeren? Of zich verschuilen achter allerlei juridische trucjes?" - schrijft Prusinowski. Hij voegt eraan toe: "Ik weet niet hoe het zo moet."

De rechter wijst er uitdrukkelijk op dat hij niet van plan is de wet te overtreden. "Zitten in 'gemengde' formaties, met een glimlach op mijn lippen van 'er is niets gebeurd' is buiten mijn 'staatsgezinde' kijk op mijn beroep. Een 'staatsman' is niet als gras in de wind", schrijft hij in zijn brief.

"Ik heb niet zo'n soepel juridisch geweten".

Piotr Prusinowski benadrukt dat er geen twijfel over bestaat dat de resolutie van de drie gecombineerde kamers van het Hooggerechtshof van toepassing is. En dit betekent - volgens hem - dat elke procedure met een "nieuwe" rechter door nietigheid wordt aangetast. "Ik vroeg mij dan ook af, of een rechter verder moet gaan, in het achterhoofd (wetende) dat zijn vonnis en het voorafgaande proces bij voorbaat door nietigheid worden aangetast? Vergeef me, ik kan deze vraag niet bevestigend beantwoorden - ik heb niet zo'n soepel juridisch geweten. Conformisme is niet mijn sterkste kant". - Hij voegt eraan toe.

De rechter wijst erop dat hij in zijn werk probeert vast te houden aan het patroon dat "twee plus twee nog altijd vier is". "Iets blijft echter 'niet hangen'". - voegt hij eraan toe. Zoals hij schrijft, zijn de uitspraken van de Europese rechtbanken ondubbelzinnig, aangezien zij hebben bepaald dat rechtspraak door zogenaamde "neo-rechters", benoemd door het gepolitiseerde NCJ, een schending is van het recht op een rechter en in strijd is met het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. "Nou, ik denk en denk, en nergens in de formule 'twee plus twee is vier' komt het bij mij op dat iedereen in Europa het mis heeft en alleen een handjevol 'nieuwe' rechters, de 'begunstigden', overal gelijk in hebben."

"Wat voor soort Polen wil mevrouw?"

"Dit is de vierde keer. Blijkbaar gaat het gezegde 'driemaal geluk' niet altijd op. Maar voordat we dat doen, is het misschien goed om even na te denken. Woede op iemand die er anders over denkt is een slechte raadgever. Ik kijk rond en zie hoe het rechtssysteem er tegenwoordig uitziet. Politici hebben hun favoriete speeltjes meegebracht - de "stok en de wortel". Hoe amusant en grotesk tegelijk - de eerste president van het Hooggerechtshof gaat, omdat hij een 'neo-senior' is, een andere president van het Hooggerechtshof tuchtigen, waarvoor? - omdat hij andere opvattingen heeft," - merkt Prusinowski op.

En hij wendt zich direct tot Malgorzata Manowska. "Mevrouw de Voorzitter, wat gaat u doen? Wat voor soort Polen wilt u? Immers, welke argumenten je ook geeft, iedereen die inziet dat "twee plus twee vier is" zal toch weten waarom Prusinowski gestraft moet worden. Zelfs als u zou eisen dat er duizend tuchtprocedures worden gestart, zou u de duizenden rechters die trouw en toegewijd de wetten van de Republiek handhaven, niet het zwijgen opleggen. Vrije mensen laten zich niet intimideren. Vrije mensen zingen prachtig, vooral in koor. De methoden van politici, "stok en wortel" in de rechterlijke macht werken niet. Ze zijn te onhandig" - oordeelt rechter Prusinowski in zijn brief.

Bron:  tokfm.pl Anna Gmiterek-Zabłocka     język po Polsku