Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Einde van het proces in het ongeval met Beata Szydło

Gestart door Pieszyce, 17 februari 2023, 21:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Einde van het proces in het ongeval met Beata Szydło 
Aanklager over de seicentochauffeur: hij doet zich voor als slachtoffer van het systeem, terwijl hij de dader is

Ongeval Beata Szydło
14.02.2023, 13:50
Jarosław Sidorowicz

Deze zaak loopt al zes jaar. We weten welke krachten en middelen de staat heeft ingezet om de schuld van Sebastian Kościelnik te bewijzen," zei de raadsman van Sebastian Kościelnik, die ervan wordt beschuldigd zes jaar geleden een ongeluk te hebben veroorzaakt met premier Beata Szydło, voor het hof van beroep in Kraków. - De verdachte leeft in zijn virtuele wereld", antwoordde de aanklager.

- Mijn cliënt had het volste recht om linksaf te slaan. De rechtbank van eerste aanleg heeft ten onrechte geoordeeld dat hij schuldig was omdat hij linksaf sloeg zonder de situatie op de weg te beoordelen en vast te stellen of er één bevoorrecht voertuig was of dat er anderen achter zaten, betoogde advocaat Władysław Pociej, verdediger van Sebastian Kościelnik. Op dinsdag 14 februari, twee jaar na het begin ervan, eindigde het proces in de zaak van de botsing tussen de regeringscolonne met toenmalig premier Beata Szydło en de partij Wet en Rechtvaardigheid voor het Hof van Beroep in Kraków.

Betaalmuur:

Bron:  krakow.wyborcza.pl przez Jarosław Sidorowicz      język po Polsku

Pieszyce

Schande,  dat iemand met zo'n hoge positie zich zo laat kennen.

De colonne maakte fouten en waarom moest men passeren?

Als men Sebastian rustig linksaf had laten slaan zonder hem links
te passeren was er NIETS aan de han geweest.

Ik noem dit machtsmisbruik, wie heeft een andere mening?

Pieszyce

Toch nog weer een ander proces??

Ongeluk Beata Szydło. Sebastian Kościelnik hoorde het vonnis 

Monika Walus
27 februari 2023

Een rechtbank in Kraków heeft de zaak tegen Sebastian Kościelnik, die ervan wordt beschuldigd een aanrijding te hebben veroorzaakt met de regeringscolonne die de toenmalige premier Beata Szydło vervoerde, voorwaardelijk stopgezet. Het gebeurde in 2017 in Oświęcim. Het vonnis is definitief.

• De eerste uitspraak in de zaak kwam in 2020. De rechtbank in Oświęcim achtte de seicento-bestuurder Sebastian Koscielnik schuldig aan doodslag bij het ongeval, maar schortte de procedure voorwaardelijk voor een jaar op.
  • Zowel de verdediging van Koscielnik, die vrijspraak eiste, als het openbaar ministerie gingen tegen deze beslissing in beroep. Tijdens zijn slotpleidooi beweerde de aanklager dat de verdachte "een slachtoffer van zichzelf maakt".
  • Maandag schorste een rechtbank in Krakau de zaak voorwaardelijk voor een jaar. De rechter benadrukte ook dat het moeilijk was om alleen Koscielnik de schuld van het ongeluk te geven, omdat de hulpverleningsvoertuigen geen geluidssignalen hadden.
  • Het ontbreken van geluidssignalen zorgde ervoor dat de verdachte niet een tweede, grondigere controle uitvoerde van de situatie, van wat er achter hem gebeurde," benadrukte rechter Slawomir Noga in zijn motivering.
  • Op de vraag of hij van plan was zijn excuses aan te bieden aan Beata, antwoordde Sebastian Kościelnik nadrukkelijk: Ik zie geen noodzaak om dat te doen.

Uitspraak in de zaak van het Szydło ongeval

De uitspraak van maandag betekent dat Sebastian Koscielnik niet is vrijgesproken van de aanklacht, maar de rechtbank wees erop dat hij niet de enige verantwoordelijke is voor het ongeval dat in 2017 plaatsvond in de Orzeszkowa straat in Oświęcim.

De vernietiging van de beslissing van de rechtbank in eerste aanleg is vooral gebaseerd op een wijziging in de beschrijving van het verloop van het incident. De rechtbank in Oswiecim achtte Koscielnik schuldig, maar gaf ook aan dat een BOR-officier die in een Audi reed bijdroeg aan het ongeval.

In de motivering van het vonnis wees het hof erop dat de sleutel tot de zaak echter het gedrag was van de BOR-ambtenaar die in een Volkswagen multivan aan het einde van de colonne reed.

Het hof herinnerde eraan dat Koscielnik de eerste auto van de regeringscolonne had laten passeren en deze als bevoorrecht had behandeld. De fout bestond er echter in dat hij, door een manoeuvre naar links te maken, als het ware opnieuw aan het verkeer deelnam, en dit dus met uiterste voorzichtigheid had moeten doen.

- Deze omstandigheid kan niet leiden tot volledige uitsluiting van de schuld van de verdachte. De beslissing om zich weer bij het verkeer aan te sluiten zonder zich gerust te stellen blijft in het oorzakelijk verband van de situatie die zich op 10 februari 2017 in Oświęcim heeft voorgedaan", aldus rechter Slawomir Noga.

De rechter wees er echter op dat het Sebastian Koscielnik was die bijdroeg aan de verwondingen van een van de BOR-officieren en voormalig premier Beata Szydło. De 27-jarige werd vrijgesteld van het betalen van de kosten van het proces.

Het proces vond plaats voor het Hof van Beroep in Kraków. Tegen het eerdere vonnis van de rechtbank in Oświęcim is beroep aangetekend door zowel de aanklager als de verdediging van Sebastian Koscielnik.

De aanklager wacht met zijn oordeel. Verdediger: het zal interessant zijn om te zien of het openbaar ministerie hieruit conclusies zal trekken...

- Als dit vonnis vijf jaar geleden was uitgesproken, had ik het misschien goed gevonden. Ik verwachtte een rechtvaardig vonnis en dat was het vonnis van vandaag. In eerste instantie lijkt het juist," zei aanklager Babinski nadat het vonnis was voorgelezen. Hij houdt echter vol dat hij voor een volledige beoordeling moet wachten op de motivering, die hij over enkele tientallen minuten tijdens het besloten deel van de zitting zal horen.

Sebastian Koscielnik zelf ging ook in op de zaak. - Ik voel geen voldoening of opwinding over dit vonnis. Ik vermoed dat dit niet het einde van het verhaal zal zijn,' zei hij. - 'Ik zal nog andere opties overwegen om mij de voldoening te geven waarnaar ik al zes jaar op zoek ben,' voegde de bestuurder die van de aanrijding wordt beschuldigd eraan toe.

- Terugkijkend op het feit dat de hele zaak al meer dan zes jaar duurt, voel ik me een slachtoffer. De aanslepende zaak is torenhoog", aldus Koscielnik.

- Wat voor mij belangrijk is, is dat de rechtbank duidelijk heeft benadrukt dat de BOR-functionaris medeverantwoordelijk is. Ik ben benieuwd of het openbaar ministerie hieruit conclusies zal trekken of niet? - zei op zijn beurt advocaat Władysław Pociej, die Sebastian Kościelnik vertegenwoordigde in het proces. - Deze omstandigheid moet in een aparte strafzaak worden onderzocht.

Volgens hem moet het openbaar ministerie ook de mogelijkheid onderzoeken van een misdrijf waarbij BOR-functionarissen een valse getuigenis afleggen.

Op de vraag of hij van plan is zijn excuses aan Beata aan te bieden, antwoordde Sebastian Koscielnik nadrukkelijk: Ik zie daar geen noodzaak toe.

BOR zonder geluidssignalen

Herinnering: drie regeringsauto's met toenmalig premier Beata Szydło (het voertuig waarin zij zat in het midden) passeerden een Fiat seicento bestuurd door Koscielnik, die stopte toen hij de noodsignalen zag. De bestuurder liet de eerste auto passeren en begon vervolgens linksaf te slaan en raakte de auto met de toenmalige regeringsleider, die vervolgens tegen een boom reed. In 2020 heeft de rechtbank de bestuurder van de seicento schuldig bevonden aan doodslag, met voorwaardelijke schorsing van de procedure voor een jaar.

In de beroepsprocedure hield het hof onder meer rekening met de getuigenis van voormalig BOR-officier Piotr Piątek. -We hebben de geluidssignalen uitgezet. Ik ben niet bevoegd om uit te leggen waarom we dat deden. Misschien was het om imago redenen, om geen interesse te wekken. Op die dag hebben we de geluidssignalen uitgezet voordat we Oświęcim binnenreden. Vrijdag. Het hof van beroep verwees ook naar de details van deze getuigenis tijdens het besloten deel van de zitting.

- De aanklager verwijst naar documentatie over opleiding of examens die BOR-functionarissen ondergaan. Het hof is het daar niet mee eens, aangezien dezelfde adviezen zouden moeten worden toegepast op officier Piątek, aangezien in de adviezen staat dat hij een voorbeeldige officier was," zei rechter Noga alleen.

De rechtbank heeft ook rekening gehouden met een advies van deskundigen van de Technische Universiteit van Kraków. In het afgesloten deel van het proces moet de rechtbank ook verwijzen naar de getuigenverklaringen van getuigen die op 10 februari 2017 deelnamen aan de AA-bijeenkomst.

- Hoewel hun gesteldheid onderhevig is aan psychologische gebreken, komen zij overeen met de verklaring van andere getuigen en zijn zij geloofwaardig bevonden. Het enkele feit van alcoholmisbruik brengt hun geloofwaardigheid niet in diskrediet", wees rechter Noga bij de motivering van het vonnis.

Hij benadrukte: - "Het is moeilijk voorstelbaar dat iemand na het horen van een geluidssignaal een keermanoeuvre uitvoert. Dit vloeit voort uit de ervaring van iedere bestuurder.

Dader of slachtoffer?

In het proces in hoger beroep eiste de openbare aanklager dat Sebastian Koscielnik schuldig zou worden bevonden aan het veroorzaken van het ongeval met de regeringscolonne en dat hij zou worden veroordeeld tot een jaar vrijheidsbeperking met 20 uur dienstverlening aan de gemeenschap per maand, of dat de zaak zou worden terugverwezen naar de eerste aanleg.

Advocaat Władysław Pociej, die de beklaagde vertegenwoordigt, vroeg om vrijspraak. - Dit is een gewoon verkeersongeluk en we weten uit de praktijk dat dit soort zaken binnen zes maanden, een jaar aflopen. We weten echter welke krachten en middelen de staat heeft ingezet om de schuld van Sebastian Koscielnik te bewijzen," zei Pociej twee weken geleden toen we luisterden naar de laatste toespraken in dit proces voor de rechtbank van Kraków.

Aanklager Rafal Babinski daarentegen wees destijds op de vele fouten die de rechtbank van eerste aanleg had gemaakt. Hij herinnerde ook aan de getuigenis van de beklaagde, die op de dag van het ongeval schuldig had gepleit. - In 2018 had de zaak kunnen worden afgesloten, maar de beklaagde werd opnieuw gehoord en veranderde zijn versie van de gebeurtenissen, - zei Babinski, waarbij hij benadrukte dat de latere getuigenis van Koscielnik een poging was om zichzelf wit te wassen en zichzelf tot slachtoffer van het systeem en de diensten te maken.

Bron::  wiadomosci.onet.pl przez Monika Walus     język po Polsku

Bobal

Deze zaak is ook weer een bewijs, dat de rechterlijke macht in Polen dringend aan hervorming toe is. Dat is die al jaren en dan bedoel ik niet de hervormingen van minister Ziobro. Ik heb in de praktijk (niet mijn zaken gelukkig) meegemaakt, dat in "zaken van niks" een advocaat of aanklager volstrekte onzinargumenten aanvoerde. Daar ging de rechter dan serieus op in en ze waren zo weer een paar zittingen en één of twee jaar verder. Met een beetje doorvragen en gezond verstand (dus wel zelf nadenken) hadden die argumenten meteen van tafel geveegd kunnen worden.
Zo ook in deze zaak. Poging doodslag.....? Onzin, kijk naar de feiten, er zijn één of meerdere verkeersovertredingen begaan, behandel die, schrijf wat boetes uit en sluit de zaak. Dat kan in één zitting en hoeft geen zes jaar te duren.