Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duitsland klaagt over Turow

Gestart door Pieszyce, 1 april 2023, 00:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

HAnna Hev   @Anna_Hev

Dopiero co z europejskich funduszy przewidzianych dla Polski poszło 68,5 mln euro z tyt. kary + 45 mln euro za wycofanie skargi do Czechów, teraz znów pisowski rząd pcha Polskę w kłopoty, tym razem z Niemcami.

Onlangs nog is 68,5 miljoen euro aan boetes + 45 miljoen euro voor het intrekken van een klacht tegen de Tsjechen uit de voor Polen bestemde Europese fondsen verdwenen, en nu brengt de regering van de PIS Polen opnieuw in de problemen, ditmaal met Duitsland.

Duitsland klaagt over Turow
"De Poolse kant heeft voor de tweede keer dezelfde fout gemaakt"

30 maart 2023
Autor: jr/ams

Waarom brengt de Poolse regering Polen opnieuw in de problemen? Het gebrek aan overleg met Duitsland over deze kwestie (...) betekent dat Polen zich opnieuw blootstelt aan gigantische boetes," merkte Krzysztof Śmieszek van Nieuw Links op. Na Tsjechië klagen ook de Duitsers over de Poolse Turow. Ze doen dat voor de tweede keer, omdat op een van de locaties - de Duitse stad Zittau - het grondwaterpeil zorgwekkend daalt. Het Poolse ministerie van Klimaat en Milieu heeft onlangs besloten de Turów-mijn concessie te verlenen tot 2044. Materiaal van Łukasz Łubian in het programma "Polen en de wereld".

Anna Moskwa, minister van Klimaat en Milieu, verklaarde dat "er geen geschil bestaat tussen de Polen en de Tsjechen, zodat er geen reden is voor derde landen, die zeer gevestigd en goed geleid zijn, om zich in onze betrekkingen te mengen".

Turów: Polen maakt voor de tweede keer dezelfde fout

Het derde land waarop minister Moskwa doelt is Duitsland, dat voor de tweede keer klaagt over de Turów-mijn. De raadsleden van de 30.000 inwoners tellende stad Zytava spannen een rechtszaak aan bij de administratieve rechtbank omdat zij het niet eens zijn met de uitbreiding van de mijn en de verdere winning van bruinkool.

- De Polen maken voor de tweede keer dezelfde fout. Dat wil zeggen, zij drukt haar besluiten door zonder de bestaande procedure te respecteren, de voorbereiding van de relevante documenten, die definitief moeten worden of waartegen beroep kan worden aangetekend," verklaarde Mirosław Proppe, voorzitter van de raad van bestuur van WWF Polen.

Het ministerie van Klimaat en Milieu besloot in februari om de concessie voor de Turów-mijn te verlenen tot 27 april 2044 en negeerde daarmee de mening van lokale bewoners, milieuorganisaties en de buurlanden van Polen.

- Volgens reeds beschikbare analyses die door de inwoners van Żytawa zijn aangehaald, is het grondwaterpeil daar als gevolg van de activiteiten van de Turów-mijn met 100 meter gedaald," aldus Anna Meres van Greenpeace.

De Duitsers beweren dat het door de Polen opgestelde milieu-effectrapport onvolledig is en totaal geen rekening houdt met de schade die Turow buiten het land veroorzaakt. Dit is de reden voor de eerste rechtszaak bij de administratieve rechtbank vorig jaar. De klacht van de stad Zytava ligt bij de WSA in Warschau.

- Waarom brengt de Poolse regering Polen weer in de problemen? Het niet raadplegen van de Duitsers over deze zaak, het niet voeren van een dialoog, het niet voeren van gesprekken, het zich afkeren van de Duitsers, betekent dat Polen zich opnieuw blootstelt aan gigantische boetes," merkte Krzysztof Śmieszek van Nieuw Links op.

Antwoord van het ministerie en expertises

In antwoord op vragen van TVN24 over de uitbreiding van Turow, de verlaging van het grondwaterpeil in Zittau, het gebrek aan water in de kranen en de gebarsten huizen en wegen antwoordde het ministerie van Klimaat dat "de voorkant van de exploitatiewerken tot 2044 richting Opolno Zdrój en niet richting Zittau langs de Lausitzer Neisse gaat".

"De directeur-generaal voor milieubescherming heeft de in het beroep van de stad Zittau aan de orde gestelde kwestie onderzocht en heeft in dit verband geen significante gevolgen geconstateerd". - merkte hij op.

Anna Meres legde daarentegen uit dat "de exploitatie van dagbouwmijnen een zogenaamde depressietrechter veroorzaakt, wat betekent dat het grondwater in een straal van enkele tientallen kilometers vanaf de grens van de dagbouwmijnen verdwijnt".

Deskundigen zeggen dat het aandringen op verlenging van de Turow-concessie duizenden mijnwerkers en elektriciteitscentrales misleidt.

- Ik weet uit eigen professionele ervaring, omdat ik een dergelijke analyse heb gedaan voor de PGE-groep, dat de afzettingen van deze steenkool en de technische staat van de elektriciteitscentrale betekenen dat deze nog 10 of 15 jaar kan blijven draaien," oordeelde Mirosław Proppe.

Het is mogelijk dat de zaak voor het Hof van Justitie komt.

Elk verloren jaar betekent minder kansen op geld van de Europese Unie om de regio te transformeren.

Magdalena Mazur van de Groenen wees erop dat "er veel regio's in Dolny Śląsk zijn die hebben geprofiteerd van het Fonds voor eerlijke transformatie".

- Bijvoorbeeld de burgemeester van Walbrzych. Helaas is er geen dergelijk plan voor de regio Bogatynia, voor Turów," benadrukte ze.

Voorlopig maken de Duitsers gebruik van de mogelijkheden die de Poolse justitie biedt. Het is echter mogelijk dat zij zullen besluiten om in de voetsporen van de Tsjechen te treden en de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te brengen.

- De Tsjechen klaagden Polen niet alleen aan, maar eisten ook een onmiddellijke stopzetting van de mijnbouw. De Poolse regering was niet van plan hieraan te voldoen en betaalde boetes die opliepen tot een half miljoen euro per dag. En zo ging het door tot de blush werd getekend, nadat de Tsjechen hun klacht introkken, herinnerde Maciej Sokolowski, correspondent van TVN24 zich.

De opgelegde boete van 68,5 miljoen euro is reeds in mindering gebracht op de voor Polen bestemde middelen.

Bovendien heeft Polen 45 miljoen euro aan Tsjechië overgemaakt voor de intrekking van de klacht en heeft het zich ertoe verbonden een aantal investeringen te doen om de milieueffecten van de mijn te verminderen.

Bron:  TVN24 przez Auteur:jr/ams        język po Polsku