Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Russische soldaten "dwongen me mijn eigen graf te graven":

Gestart door Pieszyce, 21 april 2023, 01:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Russische soldaten "dwongen me mijn eigen graf te graven":
Oekraïense vrouw vertelt Amerikaanse wetgevers over marteling

From CNN's Jennifer Hansler
1:11 p.m. ET, April 19, 2023

Een Oekraïense vrouw uit Kherson heeft woensdag aan wetgevers van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden verteld hoe zij eerder dit jaar door Russische troepen is geslagen.

Lyubov, 57, van wie de achternaam niet werd vermeld en het gezicht niet werd getoond, werkte als accountant en leefde meer dan een jaar onder Russische bezetting.

"In januari van dit jaar kwamen ze me halen," vertelde ze via een vertaler aan de commissie buitenlandse zaken van het Huis. Volgens Lyubov drongen Russische soldaten haar huis binnen, beweerden dat ze op zoek waren naar wapens, en namen ze "een kaart van Oekraïne, de vlag van Oekraïne, souvenirmagneten met afbeeldingen van Oekraïne en een penning met blauw en geel lint als symbool voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog" in beslag.

"Dat waren hun bewijzen tegen mij," zei ze.

Ze werd meegenomen naar wat ze een "martelkamer" noemde en vijf dagen vastgehouden, waar ze werd geslagen, gedwongen zich uit te kleden, met een mes gesneden en bedreigd met verkrachting en moord.

"Ik werd ook meegenomen naar het veld en ze sloegen me opnieuw en ze zetten een pistool naast mijn hoofd en schoten alsof, alsof ze me executeerden," vertelde ze. "Ze dwongen me ook mijn eigen graf te graven."

Ze zei dat ze andere mensen gemarteld zag worden, "meegenomen met zwarte plastic zakken over hun hoofd."

"Ik maak me zoveel zorgen om hen. Ik zou graag  . . . . . . . . . . .

Bron:  lLees hier verder . . . . . edition.cnn.com . . . . .English\