Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen en de Joden in tweede Wereldoorlog

Gestart door Pieszyce, 14 mei 2023, 19:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen en de Joden in tweede Wereldoorlog

14 mei 2023

In WW II is het niet overal zo gegaan als dat men het liefst naar buten brengt, zo ook in Polen.

Deze regering streeft er naar de Polen te roemen vanwege hun hulp aan de Joden in de tweede wereldoorlog, sommige zijn er voor onderscheiden, anderen worden alleen genoemd.

Toch deinst men er ook niet voor terug om de Żołnierze wyklęci [Vervloekte soldaten] te roemen die samen met de Nazi's ten strijde trokken en door veel, meestal niet al te rechtse Polen als een moordenaarsbende worden gezien, dit vanwege hun gedrag.

De premier van deze regering lijkt helemaal een fan te zijn van hen, want hij kan niet in een stad komen waar men een gedenkteken voor deze groep heeft, of er worden officiële bloemen gelegd.

Verder is iedereen die ook maar twijfelt aan de oprechtheid van deze regering aangaande de hulp aan joden, c.q. het aantal vermoordde Joden, of er vliegen wel een paar rechtse fanatici uit hun vaak te strakke vel. Dreigementen, rechtszaken, lastiggevallen worden door de regeringsspeciale diensten etc., etc., en hoewel weinig gemeld in de dag- en weekbladen, zijn er genoeg die er last van hebben.

Onze oude forumleden, hebben allemaal gelezen over de Kielce pogrom, over Jedwabne, en de weigering van de RK kerk, om deel te nemen aan de herdenkingen. Vrolijk wordt men er niet van, want eerlijk is eerlijk, doe je iets fout, geef het toe, beidt excuses aan en probeer alles vanaf dan goed te doen.

Vandaag e.e.a.  zitten lezen en besloten dit topic over de materie te maken. Zij die meer weten en aanvullingen hebben, zijn vrij deze te plaatsen.

Mvg
Pieszyce

Pieszyce

Ziobro's barmhartige man: Ik zal zijn hoofd niet kaalscheren, maar wel zijn burgerschap afnemen

Zbigniew Ziobro
14.05.2023, 14:33
Mirosław Maciorowski

Citaatfoto Twitter:  Michał Sopiński, Vertegenwoordiger van Ziobro's SP in Kalisz,

Kaczyński verklaarde op het PiS congres dat Verenigd Rechts de democratie helemaal niet vernietigt, maar juist versterkt. Daarom eist de man van Zbigniew Ziobro dat professor Jan Grabowski zijn hoogleraarschap en staatsburgerschap wordt ontnomen.

Stalin zei altijd: "Het personeel beslist alles". En hij wist wat hij zei. Zbigniew Ziobro deelt ongetwijfeld deze mening en brengt deze vurig in praktijk. Hij is zich er terdege van bewust dat in een autoritaire staat, waar Polen onder Verenigd Rechts met rasse schreden naartoe gaat, zoveel mogelijk posities, en liefst allemaal, moeten worden bezet door zijn eigen mensen. Het maakt niet uit wat hun vaardigheden zijn, waar het om gaat is dat ze zelfs de gemeenste opdracht van de leider moeten uitvoeren. De lijst van door Ziobro's partij uitgespuwde middelmatigen van slechte morele en intellectuele competentie is al omvangrijk, maar er komen steeds nieuwe bij.

Betaalmuur:

Bron: wyborcza.pl przez
Mirosław Maciorowski
     język po Polsku

Pieszyce

Prof. Grabowski: 200 duizend Joden gedood vanwege Polen -
misschien is het zelfs een conservatieve schatting

Jan Grabowski
12 mei 2023

Brief aan de redactie: De auteur van 'Judenjagd' polemiseert met het Weekblad.

Prof. Jan Grabowski, University of Ottawa - Adrian Grycuk - Eigen werk - CC BY-SA 3.0 pl

In het laatste nummer van de "TP" verscheen een artikel "Een hand in het vuur" van redacteur Michał Okoński, dat een poging was om prof. Barbara Engelking, die het slachtoffer werd van de officiële campagne, te verdedigen. Terwijl hij prof. Engelking verdedigde, besloot redacteur Okoński ook op een onbetrouwbare manier, gebaseerd op insinuaties en pure onwetendheid, twijfel te zaaien over tientallen jaren van mijn onderzoekswerk. Omdat ik geen andere keuze heb, verzoek ik de redactie van "TP" de volgende opmerkingen op te nemen.

In het bovengenoemde artikel verwijst redacteur Okoński herhaaldelijk naar mij, naar mijn werk, naar mijn echte en denkbeeldige conflicten met huidige en voormalige collega's. Okoński schrijft zeer nadrukkelijk over mijn onderzoeksfouten: "het effect kan dan zijn dat de normen van emotionele uitwisseling op een sociale netwerksite worden overgeheveld naar een wetenschappelijk discours, en dat is soms een fout waar je moeilijk van terug kunt komen. Ik heb de indruk dat iets dergelijks is gebeurd met Jan Grabowski (anders de auteur van baanbrekende werken, zonder welke onze kennis van de Holocaust bescheidener zou zijn), die al jaren zijn even onverdedigbare als door de wereldmedia verspreide stelling herhaalt dat tweehonderdduizend Joden het leven lieten door toedoen van de Polen. Ongetwijfeld maakt de golf van agressie waarmee de auteur van "Judenjagd" wordt geconfronteerd het voor hem niet gemakkelijker om toe te geven dat hij, door de vroegere schatting van Datner aan te halen, gewoon te ver is gegaan, maar het resultaat is betreurenswaardig."

Ik wil beginnen met te zeggen dat als Okoński "de indruk krijgt" dat ik het mis heb, er niets eenvoudiger is dan mij te bellen of een e-mail te sturen. Precies het soort eenvoudige procedures die de meeste journalisten niet kennen. Maar ernstiger: schattingen van Joodse verliezen door Poolse handen zijn belangrijk. Extreem belangrijk, want dankzij hen kunnen we de horizon van het menselijk lijden schetsen. Meer nog: pogingen tot dergelijke schattingen zijn onze plicht als holocaustonderzoekers. Ik heb hierover een aantal wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in conferentietalen en in het Pools. Het laatste van deze artikelen verscheen minder dan een jaar geleden in een van de belangrijkste internationale academische tijdschriften gewijd aan de studie van de Shoah. Als Okoński buiten de vicieuze cirkel van zijn informanten (en mijn voormalige medewerkers en collega's van het Centrum voor Holocaustonderzoek) was getreden, zou hij hebben ontdekt dat mijn schattingen van de slachtoffers niet gebaseerd zijn op Datner (die ik citeer in de context van het aantal getto-ontsnapten), maar op mijn eigen onderzoek, en niet alleen accuraat, maar mogelijk zelfs conservatief zijn. Ik kan Okoński verwijzen naar holocaustwetenschappers als Dr Helena Datner, Dr Elżbieta Janicka, Prof Havi Dreifuss of naar een van de meest eminente holocausthistorici, de doyen der Israëlische historici, Prof Yehuda Bauer. Het geschil over de aantallen slachtoffers van de Holocaust is zeer belangrijk, en het is onwaardig dat journalistieke onwil een schaduw werpt over de essentie van het onderzoek over deze kwestie. Samenvattend: het is niet eerlijk om mijn jarenlange onderzoek te vergelijken met "uitwisselingen op sociale netwerken", net zoals het een misverstand is om mijn schattingen te omschrijven als een "onverdedigbare stelling".

Maar dit is niet het einde van het verhaal. Okoński schrijft over de achtergrond van mijn vertrek bij CBnZŻ. Dit is een pijnlijke, zeer onaangename zaak voor mij, maar ook hier vergist redacteur Okoński zich. In het huidige politieke klimaat wil ik er niet meer over schrijven, maar ik kan de 'TP'-journalist alleen maar aanraden het principe audiatur et altera pars toe te passen. Telefoon? Post? Zo moeilijk is het toch niet.

Okoński vraagt zich ook af waarom de aanvallen van de autoriteiten zich richten op Prof. Engelking en niet op Prof. Jan T. Gross en mijzelf, en concludeert dat het misschien komt omdat wij beiden - in tegenstelling tot de onderzoeker uit Warschau – "in een ander halfrond leven". Misschien lijkt vanuit Okoński's perspectief Berlijn, waar professor Gross al meer dan zes jaar woont, een ander halfrond, maar ik woon al enkele jaren in Warschau, wat de Veiligheidsdienst, die mij dagvaardt voor verhoren, de journalisten van de rechtse pers die mij als "Judeo-scepticus" bestempelen en de gerechtelijke autoriteiten die mij dagvaardingen sturen, heel goed weten. Redacteur Okoński zou dit ook weten als hij, voordat hij beledigende en vooral domme dingen schrijft, de kleine moeite zou doen om per e-mail of telefoon contact met mij op te nemen.

Jan Grabowski, hoogleraar geschiedenis, Universiteit van Ottawa

Van de auteur:

Ik beken met spijt: ik volg de bewegingen van Prof. Jan Grabowski niet zo ijverig als de ABW dat doet (ik vind het overigens ontstellend dat de publieke activiteiten van de auteur van "Judenjagd" het voorwerp zijn geworden van de belangstelling van dergelijke diensten, en ik heb genoeg geschreven over wat ik denk over de bedreigde vrijheid van wetenschappelijk onderzoek in mijn tekst). Ik troost mij echter met het feit dat dit in het artikel "Hand in Vuur" een volkomen marginale kwestie was, en ik wilde de professor verzekeren dat "meerdere decennia van zijn onderzoekswerk" mij veel meer bezighouden. Ik heb geen "vicieuze cirkel van informanten", maar probeer meer boeken en teksten te lezen over de Holocaust en de Pools-Joodse betrekkingen tijdens de Duitse bezetting. Ik ben ook bekend met het artikel van Prof. Grabowski "dat minder dan een jaar geleden is gepubliceerd in een van de belangrijkste internationale wetenschappelijke tijdschriften gewijd aan de studie van de Shoah", namelijk "Estimates of the Losses of Polish Jews in Hiding, 1942-1945: Revisiting Yehuda Bauer's Observations", gepubliceerd in The Journal of Holocaust Research. En natuurlijk blijf ik van mening dat de daarin ook herhaalde stelling (de auteur gebruikt zelf het woord "hypothese") over tweehonderdduizend Joden die door de Polen zijn omgekomen, niet kan worden bewezen. Het is bovendien interessant dat het citaat van Prof. Yehuda Bauer dat in het artikel wordt aangehaald een verwijzing is naar de bevindingen van "liberale Poolse historici, sociologen, antropologen"; hebben we hier niet te maken met een "vicieuze cirkel"?

Ik ben het er volledig mee eens dat het belangrijk is om te proberen de Joodse verliezen door toedoen van de Polen te schatten, hoewel ik me ernstig zorgen maak dat het menselijk lot verloren gaat in de wirwar van cijfers - ik schreef hierover tenminste enkele weken voor de publicatie van "Next is Night". Het probleem is dat ik in de latere publicaties en interviews van Prof. Grabowski steeds weer dezelfde methode aantref: de schattingen van Szymon Datner als uitgangspunt, vervolgens zijn eigen onderzoek in het district Dąbrowa Tarnowska, en later ook - sterk van elkaar afwijkende - gegevens uit de negen districten die in de bladzijden van "Dalej jest noc" worden beschreven. De argumenten van de wetenschapper, die begrijpelijkerwijs veel aandacht kregen in de wereldmedia, gaan gepaard met te veel journalistiek. Ook in de voetnoten bij de tekst in The Journal of Holocaust Research kom ik Mateusz Morawiecki, Jan Żaryn, IPN en Oko.Press net zo vaak tegen als Holocaustonderzoekers.

Prof. Jan Grabowski verwijt mij onwil - toevallig vind ik zijn recente publicaties juist vol onwil. Ik probeer te begrijpen wat de aanleiding was, maar ik wil het belangrijkste niet uit het oog verliezen. Vijf jaar geleden schreef ik: "Het is noodzakelijk om nauwkeurig te zijn in het debat over zaken van leven en dood. Vaak gemeden, beschuldigd van het beoefenen van "pedagogie van de schaamte" of "anti-historische politiek", kunnen onderzoekers in de verleiding komen om hun protest te schreeuwen tegen de poging van degenen die nu Polen regeren om sommige van hun landgenoten vrij te pleiten van verantwoordelijkheid voor de verschrikkelijke daden begaan tijdens de bezetting. Het is ook moeilijk om kalm te blijven als bijvoorbeeld premier Morawiecki het aantal van degenen die de Joden hebben geholpen vermenigvuldigt tot honderdduizenden. Als hij echter zijn zin doordrijft, vindt er geen zuivering plaats. Bovendien: maakt een paar tienduizenden slachtoffers het verhaal minder verschrikkelijk, en de daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheden die we nu hebben minder relevant, dan wanneer er 200.000 slachtoffers waren geweest?".

Michał Okoński

Bron:  tygodnikpowszechny.pl      język po Polsku

Pieszyce

Jan Grabowski ontvangt Canada's hoogste eer voor Holocaust-onderzoek

Maar Geschiedenis
03.12.2022
Igor Rakowski-Kłos

Prof. Jan Grabowski heeft de Canadese SSHRC Impact Award 2022 ontvangen voor onderzoek naar de Holocaust. - 'Mijn publicaties zijn op vijandigheid van de militante en nationalistische Poolse staat gestuit,' zei de historicus toen hij de prijs in ontvangst nam in het parlement in Ottawa.

De Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC) heeft professor Jan Grabowski van de Universiteit van Ottawa geëerd met de prestigieuze SSHRC Impact Insight Award 2022 voor uitmuntendheid in de geestes- en sociale wetenschappen.

- 'Professor Grabowski heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd voor academische uitmuntendheid', aldus Sylvain Charbonneau, vicevoorzitter van de Universiteit van Ottawa voor onderzoek en innovatie. - Zijn onconventionele aanpak en methodisch onderzoek heeft ontbrekende informatie blootgelegd die cruciaal is voor een beter begrip van de Holocaust.

Betaalmuur:

Bron:  wyborcza.pl przez Igor Rakowski-Kłos       język po Polsku

Pieszyce

Deze reacties kwamen op het artikel van Jan Grabowski, toen het voor het eerst geplaatst werd, 5 jaar geleden.
Het artikel is door FOXFM gesloten alleen de reacties zijn er nog

Bogdan Gawlik

Do dzisiaj się zastanawiam, jak to mogło być, że za każdym razem, gdy mój dziadek dostarczył żywność do getta (nie napiszę gdzie) na terenie Kraju Warty zaraz był wzywany na policję. O denuncjacji przez sąsiadów - Polaków informował go niemiecki policjant, obywatel II RP niemieckiego pochodzenia, którego dziadek znał jeszcze z przed wojny...
I co Wy na to?

Tot op de dag van vandaag vraag ik me af hoe het kon dat mijn grootvader iedere keer dat hij voedsel leverde aan een getto (ik zal niet schrijven waar) in het Wartheland onmiddellijk werd ontboden bij de politie. De aanklacht van zijn Poolse buren werd hem meegedeeld door een Duitse politieman, een burger van de Tweede Poolse Republiek van Duitse afkomst, die mijn grootvader kende van voor de oorlog.....
Wat denkt u?

Bogdan Gawlik

Przez cały PRL wpajano w Polaków, że są wybitni, bohaterscy i jak to wycierpieli w czasie II WŚ, jak pomagali Żydom. A tu, nagle pojawia się Jedwabne, szmalcownicy i czar prysł. Nawet o pogromie w Kielcach zapomniano... Jesteśmy megalomanami - w większości. Chcemy słuchać tylko o sukcesach a o grzechach zapominamy...

In heel de Volksrepubliek Polen werd de Polen ingeprent dat ze uitmuntend waren, heldhaftig en hoe ze leden tijdens de Tweede Wereldoorlog, hoe ze de Joden hielpen. En hier verschijnen plotseling Jedwabne en de afpersers en de betovering is weg. Zelfs de Kielce pogrom is vergeten.... We zijn megalomaan - voor het grootste deel. We willen alleen horen over de successen en vergeten de zonden....

hristomoltisanti

A czy to jest najważniejsze czy szmalcowników było 20 tyś czy 200 tyś ? Ważne , że kacza szajka znalazła kolejnego wroga i kolejny temat zastępczy , by odwrócić uwagę ćwoków od niszczenia Polski i nabijania sobie kieszeni . Czekam kiedy wypowiedzą wojnę Szwecji za potop ...

Is het belangrijk of er 20.000 of 200.000 afpersers waren? Het belangrijkste is dat de kreupele bende een andere vijand en een ander vervangend onderwerp heeft gevonden om de gekken af te leiden van het vernietigen van Polen en het vullen van hun eigen zakken. Ik wacht wanneer ze Zweden de oorlog verklaren voor de overstroming...

krisp_2007

Jakoś nie mam problemu z tym, że nie jesteśmy krystalicznie czyści. Dlaczego mielibyśmy być inni ? Widzę moją, dzisiejszą, Polskę i myślę - gdyby nad przeniesiono w czasie, mielibyśmy swoje własne Jedwabne, Kielce ale i Irenę Sendlerową czy Ulmów. Większość z nas zachowowałaby neutralność, chcąc przetrwać. Jedni z nas byliby szmalcownikami, inni - Sprawiedliwymi. I to niezależnie od opcji politycznej. Nie negujmy własnej przeszłości, tylko wyciągajmy z niej wnioski. Wszelkie próby zakłamania ostatecznie dają marny efekt. Jak z Rosjanami, gdy przez lata zaprzeczali komunistycznym zbrodniom. Im bardziej zaprzeczali, tym głupej to wyglądało.

Ergens heb ik er geen probleem mee dat wij niet glashelder zijn. Waarom zouden we anders zijn? Ik zie mijn Polen van vandaag en ik denk - als we terug in de tijd zouden gaan, zouden we onze eigen Jedwabne en Kielce hebben, maar ook Irena Sendler of de Ulms. De meesten van ons zouden neutraal blijven, willen overleven. Sommigen van ons zouden afpersers zijn, anderen rechtvaardigen. En dit geldt ongeacht de politieke keuze. Laten we ons eigen verleden niet ontkennen, maar ervan leren. Alle pogingen tot hypocrisie hebben uiteindelijk een slecht effect. Zoals bij de Russen, toen ze jarenlang communistische misdaden ontkenden. Hoe meer ze ontkenden, hoe dommer het leek.

guru133

Prawda boli, zwłaszcza szowinistyczną prawicę.

De waarheid doet pijn, vooral bij chauvinistisch rechts.