Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zweedse politie zoekt uit of moeder en zoon die van veerboot vielen vermoord zijn

Gestart door Pieszyce, 1 juli 2023, 23:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zweedse politie zoekt uit of moeder en zoon die van veerboot vielen vermoord zijn

Door Joost ter Bogt

30 jun 2023

Een 35-jarige Poolse vrouw en haar 7-jarige zoon zijn donderdag om het leven gekomen door een val van een veerboot tussen Zweden en Polen. De Zweedse politie onderzoekt of er sprake is van moord.

Woordvoerder Rickard Lundqvist van de Zweedse politie zegt tegen SVT Nyheter dat er "omstandigheden" zijn om de zaak als vermoedelijke moord te bestempelen. De politie heeft volgens hem een beeld van wat er gebeurd is, maar wil dat niet delen. Justitie meldt dat er nog geen verdachten zijn aangehouden.

De ferry van Stena Line voer donderdag vanuit Karlskrona in Zweden naar Gdynia in Polen. Volgens eerdere berichten zou de jongen halverwege de vaart van het schip zijn gevallen, waarna zijn m . . . . . . .

Bron:   Lees hier verder . . . . . . .

Pieszyce

Stena Line - 36-jarige liet een brief achter? Passagier op veerboot:
"Partner merkte een stuk papier op in het water"

naTemat redactie
2 juli 2023

Een paar dagen na de tragedie op de Stena Spirit veerboot naar Zweden komen er nog steeds meer details van de noodlottige reis aan het licht. Een van de passagiers van de veerboot vertelde de media hoe ze de 36-jarige Pauline en de 7-jarige Lech ongeveer twee uur voor hun dood zag.

Veerbootpassagiere over de details van de reis. "Ik zag de voeten van het kind".

Een 36-jarige vrouw en haar 7-jarige zoontje zijn overleden nadat ze op donderdag 29 juni overboord sloegen op de Stena Spirit ferry van Gdynia naar Karlskrona, Zweden. De reis was echter al enkele uren onderweg en daarvoor hadden de moeder en het kind de aandacht getrokken van een van de passagiers van de veerboot, mevrouw Margaret.

Zoals ze in een interview met "Fakt" vertelt, zaten de meeste passagiers in de zon - ondertussen zat Paulina in de schaduw. Naast haar zat haar zoon, die waarschijnlijk gehandicapt was, in een kinderwagen.

- Ze zat op een bankje tegen de muur, in de schaduw, alleen de voeten van het kind zaten in de zon. De jongen bewoog niet, hij lag half op zijn benen, misschien sliep hij, ik weet het niet. Ik kon het niet precies zien, omdat de kap van de wagen omlaag was," vertelt de passagier van de veerboot.

Ze benadrukt dat de 36-jarige er depressief uitzag, zonder energie op de bank zittend, met haar hoofd naar beneden. - Ik zag de voeten van het kind. Ze waren bloot, geen lange broek, hij had sandalen zonder sokken. De kinderwagen was groter dan de gebruikelijke wandelwagens. Ik dacht dat hij gehandicapt was," voegt de geïnterviewde van Fakt eraan toe.

Na ongeveer twee uur informeerde de kapitein de passagiers over het 'man overboord'-alarm. Małgorzata benadrukt dat ze vanaf het begin sceptisch was over de theorie dat het ongeluk een ongeluk was.

- Er zijn hoge relingen aan boord en zelfs een volwassene zou het moeilijk hebben gevonden om erover te klimmen. We hebben daar lang gestaan. De partner zag ook een stuk papier in het water liggen. Op dat moment cirkelde de reddingsboot al ver weg van de veerboot. Het stuk papier was A5-formaat. Hij vroeg me meteen of het misschien een afscheidsbrief was. Ik weet niet of het papier eruit is gevist, ik weet zelfs niet of mijn partner gelijk had," voegt zij eraan toe.

Onderzoek naar de tragedie op de Stena Spirit

Zoals we in naTemat berichtten, is de veerboot Stena Spirit vanuit Zweden teruggekeerd naar Polen. Poolse onderzoekers die samen met hun Zweedse collega's de zaak onderzoeken, zijn het lanceerplatform binnengegaan. Volgens de onofficiële bevindingen van 'Super Express' hebben ze zowel de trolley als de telefoon van de familie veiliggesteld. Beide voorwerpen zouden veel antwoorden kunnen opleveren voor de aanklager.

Dat geldt ook voor de beelden van de bewakingscamera's. Er zijn genoeg videorecorders aan boord om alles te zien wat er voor en tijdens de tragedie is gebeurd. Onofficieel ontdekten journalisten wat één van hen opnam. Het zou een vrouw laten zien die een kind vasthoudt, dat haar op heuphoogte omhelst. - Als gevolg van de genomen acties in de zaak van het Regionaal Parket in Gdańsk met betrekking tot de dood van twee Poolse burgers, wordt de zaak momenteel onderzocht voor de moord op het kind en de aanslag op het leven van de moeder, vertelde de woordvoerster van het Regionaal Parket in Gdansk, Prok. Grażyna Wawryniuk, aan PAP op zaterdag.

Er kan worden aangenomen dat een dergelijke stap van de Poolse onderzoekers werd ingegeven door het bewijsmateriaal van het Zweedse openbaar ministerie, dat vrijdagmiddag al sprak over het onderzoeken van de moord.

Bron:    natemat.pl   język po Polsku