Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Polen zijn steeds meer bereid om elkaar te verraden

Gestart door Pieszyce, 11 augustus 2023, 12:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Polen zijn steeds meer bereid om elkaar te verraden 
Buurman op buurman en zwager op zwager. "Ik doe het zonder schaamte"

Konrad Oprzędek
7 augustus 2023   

Ze is pas 19 jaar oud, maar zoals ze zelf zegt, doet ze nu al "overal aangifte" bij de politie, de gemeentepolitie en de belastingdienst. En zonder schaamte. - Ze houdt het land in de gaten. Ik noem mezelf graag een "informant". - benadrukt Anna Grabowska in tokfm.pl.

Als een Pool een aanklacht indient, doet hij dat meestal "beleefd". Want hij begint het bericht dat hij naar de belastingdienst of ZUS stuurt vaak met dit woord. "Ik deel u vriendelijk mee dat u [haar naam wordt hier genoemd - noot van de auteur] een geweldige tijd beleeft met uw man op het strand van de Dominicaanse Republiek terwijl hij formeel met ziekteverlof is. Ik voeg bij de kennisgeving foto's en beelden van haar profiel op Instagram, evenals haar adresgegevens,". - Er is een brief geschreven naar een van de ZUS-vestigingen in Małopolska.

"Beleefd" zijn ex-vrouwen als ze aangifte doen tegen exen omdat ze proberen 500 plus af te persen voor kinderen, ook al incasseren ze het al. Een collega klaagt haar vriendin aan omdat ze zich een Thermomix kan veroorloven, terwijl ze zelf een uitkering aanvraagt. Een zwager klaagt zijn zwager aan omdat hij zijn inkomen te laag heeft opgegeven. En een buurman klaagt zijn buurman aan omdat hij ongeoorloofd in zijn tuin aan het bouwen is.

Het algoritme van Google pikt deze behoefte van Polen om 'beleefd' te zijn op en speelt op hen in. Het geeft antwoorden op vragen als: "Hoe meld ik anoniem...". Op hun beurt lanceren staatsinstellingen andere kanalen waarlangs het gemakkelijk is om wetsovertredingen door medeburgers te melden. Dit zijn bijvoorbeeld het ZUS-formulier "Meld misbruik!", de Nationale Interventietelefoon van de schatkist en de e-paragon applicatie, waar men bijvoorbeeld kan melden dat iemand ons geen rekening heeft gestuurd.

Het aantal van dergelijke meldingen neemt elk jaar toe. In 2021 ontving ZUS 742 van dergelijke meldingen, in 2022 - 1.378, en tegen het einde van mei 2023 - al 1.052. Dat wil zeggen, als we de eerste vijf maanden van dit jaar vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, zien we een stijging van 130 procent in het aantal van dergelijke meldingen.

Polen zijn ook steeds meer bereid om aangifte te doen bij de schatkist. In 2021 ontving het belastingkantoor meer dan 10 000 meldingen, in 2022 - meer dan 12 000, en dit jaar al 7 000.

Polen maken ook gebruik van de e-mailadressen van de politie "Stop Wegagressie", waarnaar ze video's sturen waarin ze overtredingen van bestuurders documenteren. In 2021 deden ze dat iets meer dan 25 duizend keer, en in 2022 al meer dan 28 duizend keer.

Wijst het toenemende aantal meldingen erop dat we ons steeds meer in de rol van klokkenluiders bevinden? Of eerder klokkenluiders die gedreven worden door een zorg voor het algemeen belang?

"Ik noem mezelf graag een 'informant'"

Anna Grabowska is pas 19 jaar oud, maar - zoals ze zelf zegt - ze "verklikt nu al overal". En zonder schaamte. Op school hoorde ze van haar medeleerlingen dat ze een "zestiger" was (uit artikel 60 van het Wetboek van Strafrecht, dat voorziet in buitengewone clementie voor een dader van een misdrijf die een andere dader aangeeft). Dit weerhield haar er niet van om haar "verklikken" in de schoolkrant te beschrijven.

- Ik schreef dat we niet in een commune leefden, dus dat we de angst om te rapporteren niet van oudere generaties moesten erven. Of beter gezegd, van klokkenluiden. Want de klokkenluider wil iemand kwaad doen, terwijl de klokkenluider handelt voor het algemeen belang. Maar ik noem mezelf graag een 'klokkenluider' om een beetje te provoceren en de aandacht op de kwestie te vestigen," legt de afgestudeerde van dit jaar uit.

Uit de tekst in de krant leerden haar leeftijdsgenoten dat ze in de winter de gemeentepolitie belt en hen informeert over de 'luchtvervuilers' in haar buurt. Dit zijn huiseigenaren die alles wat ze kunnen verbranden in hun fornuizen. Anna informeert de diensten ook over buren die hun afval naar het bos brengen. - Toen een van hen me ronduit vroeg of ik hem had aangegeven, zei ik ja. Hij schold me uit, maar meer zou hij een meisje niet aandoen. Ik won van hem omdat hij straf kreeg en niet meer in het bos rondzwierf," zegt ze.

Ze aarzelt ook niet om automobilisten bij de politie aan te geven die hun auto's op trottoirs parkeren zodat voetgangers niet kunnen oversteken. En als een kapper of buschauffeur weigert haar een bonnetje te geven, meldt ze dat in de e-Paragon app. - Het gaat om dit soort situaties, waarbij de man een kassa in de vrije ruimte wil hebben, zonder belasting te betalen. Ik vind dit zwak. Want belasting is gebruikt om de wegen aan te leggen waarop hij rijdt en dus geld verdient. Laat staan de scholen waar zijn kinderen op zitten, of de rest van de openbare diensten waar hij en zijn gezin gebruik van maken. Hij neemt geen passagiers mee, laat hem dan zelf niet scheef rijden," benadrukt zij.

De leraren waren niet blij met haar tekst. De catechist herinnerde hen eraan dat "je naaste aanklagen" een zonde is. De catechist beschreef het als "wanordelijk" en de grootmoeder uit de geschiedenis legde Anna uit waar het toe had geleid in het communistische Polen. - Ze zei hoeveel kwaad mensen op deze manier was aangedaan. En dat de informant meteen werd meegesleurd in de spelletjes van het regime tegen de burgers. Ik weet en begrijp dit. Maar vandaag is het anders, tenminste in zaken als belastingen, verkeersovertredingen en ecologie. De politie bellen is niet collaboreren met het regime, het is zelf opkomen voor het land. Negeren hoe mensen er een puinhoop van maken is pas communistisch! In die tijd ging alles wat eigendom was van de staat niemand wat aan. En nu weten we dat het van ons is en dat we ervoor moeten zorgen," zegt zij.

Ze is er echter snel bij om aan te geven dat ze haar staat niet volledig vertrouwt. Ze hoorde bijvoorbeeld over Joanna uit Kraków, die door de politie zou zijn afgeranseld nadat ze een abortuspil had geslikt. - Ik zou een vrouw in zo'n situatie nooit veroordelen. Ten eerste: het is haar keuze en alleen haar zaak, en ten tweede: ik vertrouw de politie gewoon niet in zulke gevallen. Ik vind dat ze zichzelf niet zo in gevaar moet brengen. Want het ontmoedigt mensen om naar hen toe te gaan, en zonder hun informatie kan ze zelf niet veel doen.

Haar moeder geeft toe dat ze in het begin erg bang was voor Anna. Ze dacht dat haar dochter het lapje 'claimant' zou krijgen en dat het moeilijker voor haar zou worden in het leven. - Maar ook dat ze zich aan iedereen zou blootgeven. Inclusief de politie, die immers onaardig is tegen Anna als iemand die haar werkdruk verhoogt. Had ze dat niet gezegd? Meer dan eens heeft ze van agenten gehoord dat ze beter terug kon gaan naar haar boeken of een vriendje moest zoeken en haar tijd aan hem kon besteden. Of: "En weet je zeker dat als we je familie zouden onderzoeken, we niets zouden vinden?". Dat klonk al als een dreigement. Alleen maakt dit meisje niets uit bedreigingen. Uiteindelijk zijn ze tot zaken gekomen omdat het moest. Hoe dan ook, dankzij klokkenluiders zoals Ania en anderen, stijgt het opsporingspercentage en zwellen hun statistieken aan, waar ze over opscheppen," merkt Agnieszka Grabowska op, eraan toevoegend dat ze nu trots is op haar dochter.

Pool met ruggengraatletsel ontspant in de sportschool

"Ik wil u vriendelijk informeren over de renovatie die met eigen handen wordt uitgevoerd door [hier valt de naam] die met ziekteverlof is". – begint een anonieme persoon begint zijn melding aan ZUS.

Dit is de grootste groep meldingen die ZUS ontvangt van 'beleefde' burgers. Ze bevatten de namen van mensen die vrij hebben genomen om bijvoorbeeld hun flat te schilderen of te tuinieren. Of om een "baantje" bij een neef te nemen en een tijdje op een vrachtwagen te rijden. ZUS-inspecteurs zijn verplicht om elke aangifte te controleren. Ze kunnen ze echter niet altijd bevestigen - niet in de laatste plaats omdat het soms moeilijk is om iemand op heterdaad te betrappen. Als iemand drie dagen ziekteverlof opneemt om een flat te renoveren en de controle komt pas op de vierde dag, komt hij of zij er waarschijnlijk mee weg. Maar als hij door de mand valt, moet hij het geld terugbetalen dat hij op ziekteverlof nam. En de arts die het gezonde verlof gaf, kan tijdelijk de bevoegdheid verliezen om het uit te geven.

Danscursussen en bezoeken aan sportscholen worden ook vermeld in rapporten aan ZUS. Soms is dit de manier waarop Polen die ontslagen zijn door een rugblessure of gebroken been, zich ontspannen. Soms komen werkgevers hier achter en willen ze dit graag melden aan ZUS. De ondergeschikten blijven niet in de schulden en informeren de staatsdiensten dat hun bazen illegaal werken of geen belastingen betalen.

De Polen sturen op hun beurt informatie naar de belastingkantoren over het niet afgeven van kwitanties, de geheime inkomstenbronnen van medeburgers en het te laag opgeven van inkomsten door bedrijven. Ze slaan ook alarm over onregelmatigheden bij de tewerkstelling van werknemers en financiële fraude door hun bazen. Ze doen dit meestal anoniem, soms onder een verzonnen naam.

- Ik begrijp dat mensen zichzelf niet in de problemen willen brengen, dus geven ze hun naam niet prijs in rapporten. Ik denk dat de tweede reden schaamte is, omdat ons van jongs af aan wordt geleerd dat aangifte doen verkeerd is. Ik ben het daar niet mee eens en daarom geef ik altijd mijn naam. Ik ben hiervoor nooit in de problemen gekomen," benadrukt Anna Grabowska.

"Wat vind ik ervan om mijn buurman aan te geven? Geweldig!"

Op de middelbare school kregen haar klasgenoten gezelschap. Matthew maakte zijn debuut als klokkenluider in de derde klas toen hij doorbrak en de politie belde om huiselijk geweld bij een buurman te melden. - Eens klonk het geschreeuw van een kind in ons trappenhuis. Niet verwonderlijk, want een kind kan om elke reden schreeuwen. Maar iedereen in het trappenhuis kende de problemen van de vader van dit gezin: alcoholisme en geweld. Het was lange tijd als een TV-reportage waarin de journalist aan de buren van een gewelddadige familie vraagt of ze niets hebben gemerkt. Ze zeggen allemaal: "Ik ben geschokt! Niets wees erop. Nou ja, soms dronken ze en maakten ze ruzie, maar dat overkomt iedereen. En trouwens, dames, ze waren gelovig!" - vertelt de 19-jarige.

Ondanks dat hij door zijn ouders werd tegengehouden ("Kom op, je moet toch getuigen"), belde hij de politie. - Ik weet niet waarom, maar ik was vreselijk bang. Ze vroegen naar mijn naam en het drong tot me door dat ik inderdaad op het punt stond in het dossier te belanden, dat ik jarenlang voor de rechtbank zou moeten rondrennen en getuigen. En misschien zou ik nog wel een tik op de vingers krijgen van mijn buurman. Maar het drong tot me door: nou en! Ik denk dat ze het kind daar martelen, en ik durf er niet voor uit te komen? Kom op! Mijn naam is Mateusz Kowal," zegt de afgestudeerde van de middelbare school van dit jaar.

Hij voegt eraan toe dat de politie nog verschillende keren naar de gewelddadige buurman kwam. Deze keer na meldingen van andere buren. - Na mijn telefoontje trilde er iets in de kooi. Ik weet niet precies hoe het werkte. Ik denk dat mensen moesten horen dat iemand de eerste stap had gezet. Ze begonnen te bellen en de politie zat op deze man. Uiteindelijk verhuisde hij of sloten ze hem op. Het werd stil," beschrijft hij.

Michal herinnert zich ook zijn eerste keer als moeilijk. En dat was toen zijn buurman enorme bomen begon te kappen op zijn terrein. Niet één of twee, maar een heel bos van lariksen en sparren. - Ik vroeg of hij daar toestemming voor had, maar hij verwees me naar de duivel. Hij is nogal een rukker. Ik las online dat ik deze bomenkap kon melden bij de burgemeester, die belast is met het afgeven van dergelijke vergunningen. Het ging. Hij kreeg een boete voor het illegaal kappen van het perceel. Heeft hij het loodje gelegd? Zeker. Wat vind ik ervan om hem aan te klagen? Geweldig! Ik heb niets verkeerd gedaan, dus waarom zou ik me een pestkop voelen? Sorry, maar ik zal waarschijnlijk nog een paar decennia in dit land wonen. Als ik niet voor hem zorg, zit ik straks met een probleem", legt Michal uit.

"De vreemde solidariteit van de mietjes".

Al mijn jonge gesprekspartners zijn het erover eens dat "overhevelen" meestal ook gebeurt uit kwade wil. Dat wil zeggen, uit afgunst of uit een onbaatzuchtig verlangen om bijvoorbeeld een collega of buurman kwaad te doen. - Het is ook zwak om gedwongen te worden aangifte te doen en daarvoor betaald te worden. Dit is wat er gebeurde bij het verzekeringsagentschap waar mijn broer werkte. De baas dwong hem zijn collega's te verklikken zodat hij bonussen kon krijgen. Het ging over situaties waarin zijn ondergeschikten onaardig waren tegen klanten, te langzaam werkten of helemaal verslapten. Ik begrijp dat de baas dit wil weten. Maar je kunt er niet voor betalen, want het triggert de slechtste instincten in mensen. Geld trekt klokkenluiders aan, geen signalering. Met andere woorden, de ergste types die iemand kwaad zullen doen voor geld," oordeelt Michał.

Ania is van mening dat iemand die misstanden van medeburgers aan het licht brengt, zich kan laten meeslepen en snel een informant wordt. Daarom heeft ze een test voor zichzelf bedacht die ze voor elk telefoontje naar de politie of de gemeentepolitie doet. - Ik vraag mezelf af of ik iets benijd aan het type of de types die ik bel. Of heb ik een hekel aan ze en wil ik ze kwaad doen? Doe ik hem of haar graag een plezier? Zolang de antwoorden zijn: "Nee", is het prima. Ik geef er niet om anderen kwaad te doen, zelfs niet als ze je bedriegen of ons allemaal vergiftigen. Waar ik wel om geef is dat ze ermee stoppen. Daarom vraag ik vaak aan luchtvervuilers om niets te roken. Als dat niet werkt, bel ik ze", legt de 19-jarige uit.

- Ik meld dingen omdat ik de daders niet wil beschermen. Als iemand zijn vrouw en kind slaat en ik zwijg, bescherm ik hem," benadrukt Matthew.

Hij voegt eraan toe dat hij afgelopen zomer, toen hij net aan het werk was, een tijdelijke baan zonder contract aangeboden kreeg. Hij weigerde en vertelde zijn toekomstige baas dat het illegaal was en dat het hem duur kon komen te staan. Want als een werknemer gewond raakt, worden zijn medische kosten niet gedekt door de verzekering. Zij antwoordde dat dit de reden was waarom hij studenten aannam. - Pure combinatie. Ik kondigde aan dat ik het zou melden. Ze zei dat ik en mijn collega's een generatie verklikkers zijn," zegt hij.

Bureaus zoals de Sociale Dienst of het belastingkantoor weten meestal niet hoe oud hun informanten zijn, omdat meldingen anoniem zijn. Een politieagent van een van de politiebureaus in Kraków  bevestigt echter dat jongeren steeds vaker bellen over dronken bestuurders of zwerfvuil in het bos. - Je hoort het aan hun stem. Ze letten beter op wat er om hen heen gebeurt en zijn niet langer bang voor ons. Ze eisen vastberaden actie van ons om de overtreder op heterdaad te betrappen en te straffen. Dat is goed, want hun oproepen zijn erg nuttig voor ons. Wij kunnen immers niet overal zijn en alles zien. Een geïnformeerde burger is onze ogen en oren," zegt hij.

- Ik ben niet de ogen van de politie, geen overdrijving. Ik hou gewoon niet meer van de filosofie van de ouderlingen dat het "niet onze zaak" is of "hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen." Iemand die toevallig dronken achter het stuur zit, zal een klap uitdelen aan zijn buurman die op die manier in zijn auto stapt. Het enige is dat deze buurman zijn dochter wel eens zou kunnen aanrijden. En hoe zit het dan met die vreemde solidariteit tussen de gekken? - vraagt Michal retorisch.

- Voor ouderen lijkt het vaak alsof ze niets kunnen veranderen. Misschien zijn ze na jaren van vechten tegen windmolens tot de conclusie gekomen dat niets van hen afhangt. Het kan ze geen reet schelen. Ik  nog niet," besluit Anna Grabowska.

Bron:  tokfm.pl przez Konrad Oprzędek      jézyk po Polsku