Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Waar is het door minister Blaszczak beloofde soldatengeld?

Gestart door Pieszyce, 13 oktober 2023, 23:30

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Waar is het door minister Blaszczak beloofde soldatengeld?
Het leger heeft een probleem met uitbetalingen

Edyta Żemła
Marcin Wyrwał
13 oktober 2023 

Minister van Defensie Mariusz Blaszczak pochte dat hij soldaten royale vergoedingen had gegeven voor hun dienst aan de oostgrens. Tot op de dag van vandaag hebben veel soldaten dit geld niet ontvangen. - Ieder van ons heeft zijn familie weer verlaten en ze kunnen ons niet eens ons geld uitbetalen," vertelt een onderofficier die sinds eind augustus in het oosten dient aan Onet.

• Minister Blaszczak tekende een decreet dat soldaten 400 procent van hun dagvergoeding gaf. Een groot aantal van hen heeft het geld tot op de dag van vandaag niet gezien.
  • Soldaten en mensen met kennis van zaken beweren dat de soldijpot van de militairen leeg schijnt te zijn omdat het meeste geld naar politieke "picknicks en diverse vreemde activiteiten voorafgaand aan de verkiezingen, is gegaan ".
  • Het Ministerie van Defensie schreef ons dat veel soldaten liever na drie maanden betaald willen worden. Soldaten reageren hier verontwaardigd op. - Als mijn vrouw hoorde dat ik na drie maanden betaald wilde worden, zou ze me het huis uitjagen," zegt één van hen.
  • We hebben van de soldaten gehoord dat de vertragingen niet alleen van invloed zijn op de dienst aan de grens, maar ook op de reizen of trainingsgebieden.

Enkele duizenden soldaten doen vandaag dienst aan de oostgrens. Sommigen van hen ondersteunen rechtstreeks de activiteiten van de grenswacht en patrouilleren in de strook bij de grens met Belarus. Sommigen - ongeveer 6.000 - nemen deel aan de militaire taakgroep 'Podlasie'. Deze soldaten zijn gestationeerd op verschillende plaatsen in een gordel op ongeveer 100 km van de oostgrens.

Dit contingent is eind augustus naar het oosten verhuisd. De soldaten werden daarheen gestuurd door generaal Wieslaw Kukuła, toen opperbevelhebber van de generaals van de strijdkrachten en nu, na recente personele perikelen aan de top van het leger, chef van de generale staf.

Generaal Kukuła bereidde de "Podlasie" groepering voor op uitdrukkelijk politiek bevel van minister Blaszczak. Soldaten van militaire eenheden in het westen en zuiden van Polen gingen daarheen. De kern van de groep wordt gevormd door de 12e Gemechaniseerde Brigade uit Szczecin.

Soldaten hadden in het begin geen voedsel en sanitaire voorzieningen

De onderneming werd in grote haast en chaos uitgevoerd. Er was een gebrek aan planning en logistiek. Daarom hadden de soldaten in het begin geen voedsel en sanitaire voorzieningen. Na een paar teksten van Onet verbeterden de omstandigheden aanzienlijk, zoals ons werd bevestigd door soldaten van verschillende locaties van de groepering.

Er werden echter ook andere problemen duidelijk. Bijvoorbeeld het feit dat de taken van de Podlasie groepering niet duidelijk omschreven waren. Als gevolg hiervan weten de soldaten tot op de dag van vandaag niet waarvoor ze eigenlijk naar het oosten waren gestuurd.

- We rijden rond zonder enige taak," vertelt een van hen. Een ander voegt eraan toe: - Tenzij onze taken het veiligstellen van picknicks voorafgaand aan de verkiezingen en ontmoetingen met politici van PiS kunnen omvatten, waarvoor speciaal militair materieel van onze eenheden wordt meegenomen. We maken hier een muur voor de politici die aan de macht zijn.

Soldaten hebben vandaag nog steeds geen geld op hun rekeningen gezien

Wat de soldaten echter het meeste zorgen baart, is het uitblijven van de betaling van het geld dat hen toekomt. Minister Blaszczak ondertekende, voordat hij de "Podlasie" groepering afrondde, een decreet waarin hij hen 400 procent van de dagvergoeding toekende. Dit betekent dat ze ongeveer 160 złoty krijgen voor elke dag dat ze in dienst zijn. Deze uitkeringen moesten voor de 10e van elke maand worden betaald. De meeste soldaten hebben het beloofde geld echter nog steeds niet op hun rekening gezien.

"Ik weet dat dit een slechte timing is - een soldaat schreef ons om hulp te vragen, op de dag dat twee van de belangrijkste commandanten van het Poolse leger, Gen. Rajmund Andrzejczak, chef van de generale staf, en Gen. Tomasz Piotrowski, operationeel commandant, ontslag namen - maar ik wil jullie informeren dat soldaten die onder het 15e Militaire Economische Detachement (WOG) vallen sinds augustus geen geld hebben ontvangen voor hun taken binnen de WZZ 'Podlasie', en er werd gezegd dat het geld voor de 10e van elke maand zou worden ontvangen."

We hebben de afgelopen dagen heel wat soortgelijke verzoeken ontvangen om het probleem bekend te maken. "We zouden het geld krijgen tegen 10.10.23. Er is niets ontvangen omdat er zoals altijd een probleem is met het betalen van geld voor onze activiteiten. We kunnen niet begrijpen dat ze ons hierheen sturen, ze hebben veel tijd om zich voor te bereiden en zoals altijd moeten we om ons eigen geld vragen," schreef een andere militair.

Weer een andere soldaat bevestigt deze informatie: "Het probleem is dat het leger geen geld heeft. Ze betalen alleen salarissen, maar de rest van de vergoedingen krijgen we niet. Ik word bediend door de 12e WOG. Het leger heeft het geld voor twee maanden maaltijdequivalenten niet betaald en betaalt geen dagvergoedingen voor het verblijf aan de grens. We hebben onze vergoedingen sinds mei niet ontvangen".

Onze eerste gesprekspartner geeft ook toe dat de betalingsachterstand niet alleen betrekking heeft op vergoedingen voor dienst in de WZZ "Podlasie". Het probleem is veel groter. "In juli en augustus waren er aanwezigheidsdiensten, evenals taken voor het materieelpark en alarmonderverdeling.

Wat gebeurt er met het geld om soldaten te betalen?

Uit onofficiële gesprekken met hoge officieren hebben we vernomen dat de militaire schatkist blinkend leeg is. - Er is geen geld meer in het leger. Het is opgegaan aan picknicks en allerlei vreemde voorverkiezingsactiviteiten. Voor het leger is het op," zegt onze geïnterviewde.

Soortgelijke informatie circuleert onder soldaten die dienen binnen de WZZ "Podlasie".

- We hebben informatie ontvangen dat de 15e Militaire Economische Tak geen geld heeft om ons te betalen", zegt een soldaat. Een ander voegt eraan toe: - We hebben ook informatie gekregen dat de ondersteuningsinspectie van het Ministerie van Defensie geen geld heeft overgemaakt aan de WOG's. We hebben persvragen gesteld aan het Ministerie van Defensie.

We hebben hierover persvragen gesteld aan het ministerie van Defensie. Medewerkers van het Operatiecentrum van het Ministerie van Defensie noemden een hele, lange lijst met kwalen van het systeem - te beginnen met de verschillende deadlines voor soldaten om hun taken af te ronden, via problemen met het herberekenen van vorderingen in eenheden en WOG's tot problemen met het opstellen van lijsten met betalingen.

- Tegen ons, aan de andere kant, zeiden ze dat er een fout was en als ze de fout herstellen, krijgen we het geld. Het is gewoon zo dat als we een fout maken, we daar onmiddellijk de gevolgen van ondervinden. Waarom neemt niemand de consequenties voor het niet op tijd betalen? - vraagt een verbitterde soldaat.

- Iedereen is boos, dit zijn geen antwoorden, ze verschuilen zich gewoon achter regels die worden omgebogen en overtreden om zich niet aan de betalingstermijnen te hoeven houden," is de militair woedend.

De soldaten waren echter woedend over nog een andere reden die het ministerie gaf voor de vertragingen in de betalingen. Welnu, zoals we lezen in het antwoord van de CO van het ministerie van Defensie, "veel militairen (...) verklaren bij hun superieuren dat de betaling van hun rechten moet plaatsvinden na de volledige voltooiing van hun taken, d.w.z. na 3 maanden".

- Als mijn vrouw hoorde dat ik het geld na drie maanden wilde krijgen, zou ze me het huis uitjagen en me ook met een koekenpan slaan - zegt de soldaat en benadrukt dat hij nog nooit heeft gehoord dat een van zijn collega's op zo'n idee is gekomen.

- We zouden allemaal elke maand betaald krijgen en dat verwachten we ook. We weten dat als ze wachten met betalen, we er opnieuw om moeten vragen en moeten wachten op onbekende bedragen," zegt een soldaat van de 12e Gemechaniseerde Brigade in Szczecin, waar het probleem met de uitbetaling wijdverspreid is.

In hun gesprekken met ons voegen de soldaten eraan toe dat het probleem met de betalingen niet alleen betrekking heeft op de vergoedingen voor de Podlasie Militaire Unie. - Voor elk oefenterrein, reizen, enz. moeten we een paar maanden op geld wachten," zegt een soldaat van de 12e Gemechaniseerde Brigade. - De brigade doet er niets aan en we kunnen het nergens melden. We wachten ongeveer drie maanden op het geld van elk trainingsveld. Voor het trainingsveld dat in mei/juni werd gehouden, hebben we het geld een maand geleden gekregen.

Auteurs:
Edyta Żemła
Journaliste bij Onet, auteur van verschillende boeken, waaronder 'Verraden' en 'Vortex. In de vuurlinie".
Marcin Wyrw
Journalist en videoverslaggever bij Onet

Bron:  Onet przez Edyta Żemła i Marcin Wyrw     język po Polsku

Pieszyce

En als die soldaten in opstand komen is het, "Wat is er met hen aan de hand"? ::)

Bobal

Geen handige zet zo kort voor de verkiezingen..... Dan kan PiS miljoenen aan billboards en banners uitgeven maar zo kan het dus verklooid worden. Zelfs een bekende Nederlandse voetbalclub heeft het beter door: "Geen woorden maar daden!"
En wat dachten jullie van deze: "Het Ministerie van Defensie schreef ons dat veel soldaten liever na drie maanden betaald willen worden." Als ik mijn belasting of ZUS een dag te laat betaal volgt er direct rente en boete  >:( . Maar volgende keer zal ik dit argument ook eens gebruiken  :D .

Pieszyce