Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Exit poll verkiezingsuitslagen. Donald Tusk stellig: dit is het einde van de PiS-regering

Gestart door Pieszyce, 15 oktober 2023, 22:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Exit poll verkiezingsuitslagen. Donald Tusk stellig: dit is het einde van de PiS-regering

15 oktober 2023, 21:03 bijgewerkt 21:12

De verkiezingen van 2023 zijn achter de rug. - Polen heeft gewonnen, de democratie heeft gewonnen. Nog maar een jaar geleden geloofde niemand het. Zelfs drie maanden geleden waren we er niet zeker van. Gisteren nog kwamen mensen naar me toe en vroegen: "kunnen jullie het doen? - zei Donald Tusk, leider van de Burgercoalitie.

Een exit poll voor TVN, Polsat en TVP laat zien dat de verkiezingen werden gewonnen door Wet en Rechtvaardigheid met 36,80 procent, gevolgd door de Burgercoalitie (31,60 procent) en het podium werd gesloten door de Derde Weg met 13 procent.

Donald Tusk: we hebben iets geweldigs gedaan

- Mijn groeten vanaf hier aan de duizenden mensen die in de rij stonden bij de stembureaus. Vandaag kunnen we zeggen. Dit is het einde van deze slechte tijd. Dit is het einde van de PiS-regering," zei Donald Tusk tijdens de verkiezingsavond van de Burgercoalitie.

De KO-leider bedankte vervolgens de andere oppositiepartijen. - We hebben samen iets geweldigs gedaan," verklaarde hij.

- We hebben democratie gewonnen, we hebben vrijheid gewonnen, we hebben ons geliefde Polen gewonnen," voegde hij eraan toe. - Deze dag zal de Poolse geschiedenis ingaan als een stralende dag, als een dag die een nieuw tijdperk opent, de wedergeboorte van onze Republiek.

- We zullen een nieuwe, goede, democratische regering vormen met onze partners. Polen heeft gewonnen, jullie hebben gewonnen," zei het hoofd van het Burgerplatform tegen degenen die zich tijdens de verkiezingsavond in de hal hadden verzameld.

Wat is een exitpoll?

Een exitpoll is een enquête over de verkiezingsvoorkeuren van de Polen. Het werd uitgevoerd door de Ipsos-studio voor drie televisiezenders: TVN, Polsat en TVP. De peiling werd uitgevoerd door ongeveer 1.850 enquêteurs voor 900 willekeurig gekozen stembureaus.

Exit polls zijn veel betrouwbaarder dan peilingen voorafgaand aan de verkiezingen. Ze hebben echter een foutmarge van maximaal 2%. Onnauwkeurigheden zijn onder andere het gevolg van fouten bij het invullen van stembiljetten, het geven van een onwaarachtig antwoord of het weigeren van deelname aan de peiling.

Verkiezingsuitslagen. Wanneer is de late peiling?

In verband hiermee zal Ipsos ook een late peiling presenteren, d.w.z. geprojecteerde verkiezingsuitslagen op basis van gegevens van de stembureaus. Eerst met 50 procent en daarna met 90 procent van de uitslagen van de stembureaus getrokken. De meetfout daalt dan, eerst van 2 naar 1 procent en daarna naar 0,5 procent.

De eerste late peiling wordt waarschijnlijk maandag na middernacht bekend. De volgende kunnen we volgens de aankondiging van Ipsos in de ochtend verwachten.

mba , pmd ,

Bron:  Onet  przez mba , pmd [url]        język po Polsku

Pieszyce

CiteerDonald Tusk: we hebben iets geweldigs gedaan

O ja?

Ik rekende op ÉÉN oppositie lijst en dat is je niet gelukt, dankzij die twee gewetensbezwaarden. Zelfs nu is het de vraag of je met hen de rechten van de vrouwen kunt herstellen. Met deze twee gewetensbezwaarden zou dat wel eens niet kunnen lukken, en wat,? dan sta je weer mooi op punt ZERO, de vrouwen zullen je bij de volgende verkiezingen slopen en gelijk hebben ze dan.

Ik wil geen spelbreker zijn, maar onderschat de mogelijkheden van Duda niet.

Omdat de oppositie weigerde 1 lijst te vormen, is PiS de grootste partij, Duda kan beslissen dat de grootste partij een regering mag vormen en dat recht heeft hij.

Deze PiS regering zal dan een minderheidsregering zijn en niet veel kunnen doen, maar de ratten die we nu kennen, zijn tot veel in staat, zelfs de EU zetten ze in de wacht als ze niet willen reageren. En als resultaat weer 4 jaar naar de knoppen.

Ik blijf dus zeeeeeeeeeeeer voorzichtig Donald, maar je blijft een aardige vent en een goed mens..

Het lijkt er trouwens op dat het referendum niet geldig is, tot nu toe net 40%.

Pieszyce

Dit zijn de vragen die elke Pool zichzelf nu stelt.
Dit is wat ons de komende dagen te wachten staat

15 oktober 2023

Volgens de eerste exit poll heeft Wet en Rechtvaardigheid de parlementsverkiezingen gewonnen, maar alles wijst erop dat zelfs als Jarosław Kaczyński's partij een coalitie zou aangaan met de Confederatie, ze geen parlementaire meerderheid zal hebben. Het ziet ernaar uit dat we voor het eerst in 30 jaar te maken zullen krijgen met een situatie waarin de verkiezingsoverwinning pyrrus zal blijken te zijn.

De overwinning van Wet en Rechtvaardigheid op zondag lijkt extreem bitter te zijn geweest voor Jarosław Kaczyński en zijn team. Dit was ook duidelijk te merken bij de medewerkers van de partij in de Nowogrodzka straat nadat de voorlopige resultaten van de exit poll uitgevoerd door IPSOS bekend werden om 21:00 op zondag.

- Natuurlijk zullen we er ook alles aan doen om ons programma door te laten gaan, ondanks deze coalitie tegen ons. Vergeet niet dat we dagen van strijd voor de boeg hebben, van spanningen van verschillende aard," aldus de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid.

Wie kiest de premier en de regering?

In Polen werd de kiesdrempel in 1993 ingevoerd bij de verkiezingen voor de Sejm, en sindsdien wordt de nieuwe regering na de verkiezingen altijd gevormd door de groepering die de meeste stemmen heeft behaald. Als we echter kijken naar de resultaten van de exit polls (hoewel we ons ervan bewust moeten zijn dat deze kunnen afwijken van de uiteindelijke resultaten), zien we na de verkiezingen van 2023 mogelijk een uitzondering op deze regel.

En niet alleen omdat de PiS, die de verkiezingen won, ver verwijderd is van de steun die ze in 2019 kreeg (die was 43,59 procent). De uitslag van dit jaar - 36,8 procent volgens de exit poll - geeft Kaczyński's partij 200 zetels in de Sejm. 31 minder dan nodig om alleen te regeren.

Wanneer zullen we de nieuwe regering kennen? Op het antwoord op deze vraag moeten we misschien nog een paar weken wachten. Er lijkt bij niemand twijfel over te bestaan dat president Andrzej Duda de missie om een regering te vormen zal toevertrouwen aan PiS, die 14 dagen lang zal proberen een meerderheid te vinden.

Mocht dit mislukken, dan zal een dergelijke kans worden gegeven aan de democratische oppositie, die, wanneer de voorlopige resultaten worden opgeteld, kan rekenen op 248 zetels en dus een parlementaire meerderheid zal kunnen opbouwen. En met een grote marge. Zoals we in naTemat schreven, heeft de Burgercoalitie op dit moment 163 parlementsleden, de Derde Weg heeft er 55, terwijl links er 30 heeft.

Welke opties heeft PiS? De enige optie op dit moment lijkt een coalitie met de Confederatie te zijn. Het resultaat van uiterst rechts lijkt echter ver af te staan van wat de peilingen voor de verkiezingen nog lieten zien. Volgens de exit poll wonnen Slawomir Mentzen en co. 6,2 procent, waardoor er slechts 12 parlementsleden in de Sejm kunnen komen. In deze situatie zouden PiS en de Confederatie in totaal 212 zetels hebben.

Niet genoeg om te regeren. PiS heeft daarom twee weken de tijd om een meerderheid te behalen.

Dit is de procedure voor het vormen van een nieuwe regering

Zoals we in naTemat schreven, werd Wet en Rechtvaardigheid echter niet in de steek gelaten door TVP Info. Kort nadat de verkiezingsuitslag bekend was gemaakt, vierden slogans als 'Wet en Rechtvaardigheid wint de verkiezingen' hoogtij op de publieke televisie.

Het proces van de vorming van een nieuwe regering begint kort na de bekendmaking van de officiële verkiezingsuitslag. De eerste zittingen van de Sejm en Senaat worden binnen 30 dagen na de verkiezingen bijeengeroepen door de president.

In ons land is het ook de president die verantwoordelijkheden heeft voor de uitoefening van de uitvoerende macht. Deze omvatten: het aanwijzen en benoemen van de minister-president, het aanvaarden van het ontslag van de ministerraad en deze tijdelijk belasten met de uitvoering van zijn taken, het ontslaan van een minister aan wie de Sejm een motie van wantrouwen heeft uitgesproken.

In naTemat.pl leggen we precies uit wie, wanneer en hoe de hele procedure wordt uitgevoerd.

Mateusz Przyborowski

Bron:  natemat.pl przez  Mateusz Przyborowski       język po Polsku

Bobal

Pieszyce, jij schreef:" Omdat de oppositie weigerde 1 lijst te vormen, is PiS de grootste partij, Duda kan beslissen dat de grootste partij een regering mag vormen en dat recht heeft hij."
Hier is een kleine nuance op zijn plaats. Veel mensen wilden absoluut niet op Tusk stemmen maar waren ook PiS zat. Deze stemmen zijn naar verwachting grotendeels naar de Derde Weg gegaan. Was het één lijst, dan was een deel thuisgebleven. Zo zal ook Lewica stemmen hebben gekregen die bij één lijst (compromis op voorhand) zouden zijn uitgebleven. Volgens TVN heeft deze strategie per saldo uiteindelijk de meeste stemmen voor de oppositie opgeleverd.
PiS is inderdaad de grootste en volgens een jurist op TVN moet (niet kan) Duda zelfs eerst aan PiS de opdracht geven een meerderheidsregering te vormen. Lukt dat niet binnen 14 dagen dan gaat de opdracht naar nr 2, KO dus, en die zal er wel uitkomen.
De tijd zal leren hoe snel één en ander gaat.

Ruud

Ben toch ook erg benieuwd hoe goed de exit poll is. Wat zullen de afwijkingen nog zijn ?

Ongeacht wat de gevoelens bij PiS zijn, zal de grootste partij altijd de eerste kans krijgen om een regering te vormen. Denk dat we daar dus niet omheen kunnen.

Bij gesprekken in Polen kwam er overigens ook uit dat er best nog wel een aantal zijn die niet op Tusk wilde stemmen, wat mij betreft zou een stem op de 2de of nog een andere van de lijst ook goed zijn, neem even aan dat dit in Polen ook mogelijk is. Maar als de keus is een stem verloren te laten gaan, of op een oppositie partij te stemmen die mogelijk met KO gaat samenwerken, dan is dat een betere oplossing.

De opkomst was ook hoog, en dat is negatief voor PiS en goed voor de oppositie denk ik. Dus ondanks dat PiS de grootste lijkt te worden, toch wel wat lichtpuntjes, zeker als PiS geen regering kan samenstellen.

Ben alleen nogal bezorgt over de toekomst, de komende 4 jaar of zo. er zullen moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, en als PiS in de oppositie zit is het makkelijk de schuld geven aan de regeringspartijen. Die zullen hun handen vol hebben om puin te ruimen, maar zeker ook om op wat langere termijn een stabiele regering te lijven leveren, en de kans daartoe moeten creeeren.

Pieszyce

Bedankt voor de reactie Bobal  :)

Mensen die niet op Tusk wilde stemmen kan ik licht begrijpen, maar Tusk is niet de enige in PO of KO er zitten daar zeer capabele mensen. Men heeft niet gekeken naar, dat Tusk meer een verbindende figuur was dan iets anders. Het enige wat zijn doel was, was de oppositie tot een eenheid maken. NU is dat nog maar de vraag of dat lukt want Holownia en Kamysz zijn geen KO liefhebbers, die stappen zonder problemen over naar PiS. Ja ik weet wat ze vlak voor de verkiezingen gezegd hbben, maar ook ver daarvoor.  ;)

Zowel de Derde weg als Lewica hebben in het verleden al eens aangegeven niet afkerig te zijn van PiS vanwege de abortuskwestie en andere zaken waar men een gewetensbezwaar tegen kon maken en de samenwerking met de kerk.

PiS bezit gigantisch veel geld en in de Derde weg en Lewica zullen er zeker zijn die te koop zijn. Gebeurt dat dan is het einde verhaal en zullen de Polen moeten leren, jammer genoeg te laat, dat je je nooit op één persoon moet focussen bij een politieke keuze.

Men verwijt Tusk veel, met allerlei argumenten, velen onterecht, maar ga er maar eens aan staan om een land weer op de been te zetten na een PiS regering, velen zijn de jaren 2005 – 2007 van PiS al vergeten. Maar ik weet 100% zeker dat als Lepper nog had geleefd en kon doen wat hij wilde, hadden velen bij PiS al jaren in een gevangenis overal gelopen.

Men verwijt Tusk dat hij de armen niet hielp;

PiS gebruikt geleend geld om de arme mensen te helpen, wie betaald dat geleende geld terug??
DAT wilde Tusk dus niet, Tusk wilde een sterke middenklasse, die door haar sterkte veel belastinggeld zou opbrengen waarvan dan later de arme re geholpen konden worden. Het was de bedoeling dat Schetyna en Kopacz zijn werk zouden voorzetten, maar die hadden andere plannen, waardoor het plan van Tusk in de gierput viel en men hem dat verwijt.
Schetyna is een crimineel, met zijn eenarmige bandieten affaire en Kopacz is een goede arts, maar daar blijft het bij.

Pieszyce

Hai Ruud,  ;)

Ik had vanmorgen een telefoongesprek met iemand uit Jasień.

Hij had PiS gestemd omdat hij drie keer 500+ kreeg en omdat de pastoor hem had verteld dat het een zonde was als hij PO zou stemmen. Toen ik hem vroeg of hij wist waar dat geld vandaag kwam was het antwoord NEE. Ik heb hem toen verteld, dat het uit een lening komt die alle Polen terug mogen betalen, dus ook hij. Zijn antwoord was dermate onbeschoft dat ik de hoorn op de haak heb gegooid.  >:(

5 minuten later belde zijn vrouw, die zei, "**** jij weet beter hoe het in elkaar zit dan de bullebak van een vent van mij, die loopt blind achter de pastoor aan. IK heb op PO gestemd en nu wil hij niet met mij praten, het is lekker rustig in huis"  ;D

Ik wordt er vreselijk moe van Ruud, mensen laten kansen liggen omdat de kerk dat zegt? WAANZIN, want die zelfde kerk laat ze stikken als ze in Nood zijn, toen kon ik komen en het oplossen met geld en goederen. Daar ben ik gelukkig mee gestopt.

Het is niet PiS die veel kan doen, ze hebben immers geen meerderheid, het is de PiS president Duda die problemen zal geven, die legt op elke wet die PiS niet bevalt een VETO. KO kan dan niets doen tenzij ze 276 zetels krijgen

Ruud

Meen me te herinneren dat Duda ook niet altijd precies deed wat PiS wilde. Geen idee of hij dat nu ook gaat doen nu PiS de meerderheid niet meer heeft.

In de Poolse politiek weet je het nooit, maar ik zie derde weg en Lewica niet zomaar bij PiS in bed stappen, denk wel dat KO de nodige water bij de wijn zal moeten doen om die 2 in een coalitie te krijgen. En die partijen zullen ook wel uitbuiten dat ze nodig zijn om een meerderheid te vormen. Hopelijk trekt iets als de Poolse rechtsstaat die 2 over de streep.

Maar we kijken nog steeds naar prognoses, of deel van de tellingen, begreep dat als de van een district niet binnen 24 uur geteld zijn, dat ze dan niet meetellen in de uitslag. Dus het vertragen van tellingen in de grote steden zou daar nog wel een verschil kunnen maken, al zijn daar meestal al geen PiS mensen meer in controle.

Blijft dus nog even spannend, ook wat PiS nog voor elkaar kan krijgen als ze de kans krijgen een regering te vormen.

Pieszyce

Nieuwe resultaten: KO 32,4%, Derde Weg 14,4%, Links 8,9%! PiS op weg naar de tweede plaats

16 oktober 2023

Cijfers van 24% van de commissies laten een daling zien in de resultaten van PiS en stijgingen voor de Burgercoalitie en Derde Weg. Het is waarschijnlijk dat PiS naar de tweede plaats zal zakken.

Gegevens van 6 uur voor 7568 commissies [24%].
PiS- 33.3%
KO – 32.4%
TrzeciaDroga – 14.4%
Nowa Lewica – 8.9%
Konfederacja – 7.6%
BS – 1.8%
PJJ – 1.6%

Komitet Obrony Demokracji

@Kom_Obr_Dem

Dane z godz 6:00 dla 7568 komisji [24%]

PiS- 33.3%
KO - 32.4%
TrzeciaDroga - 14.4%
Nowa Lewica - 8.9%
Konfederacja - 7.6%
BS - 1.8%
PJJ - 1.6%

Bron:   wiesci24.pl   język po Polsku

Pieszyce

Pieszyce

De laatste kiezer bracht 's ochtends zijn stem uit. Hij was tegen Wet en Rechtvaardigheid

16 oktober 2023 

citaatfoto wiesci24.pl

Kaczynski's grote nederlaag. De massale opkomst van mensen die PiS zat zijn, zorgde ervoor dat hij de verkiezingen verloor. Niets zal hem helpen, want elke combinatie in de uitslag zal ervoor zorgen dat mensen de straat op gaan.

De laatste kiezer in Polen bracht zijn stem uit voor 4 uur 's ochtends in Wrocław - zo lang stonden de rijen. Zoals hij journalisten vertelde, stemde hij tegen PiS. Hij heeft ook de referendumkaart niet genomen.

Kaczynski's nederlaag wordt groter.

Video:   https://twitter.com/i/status/1713716460382478445

Bron:  wiesci24.pl  język po Polsku

Bobal

Een laatste bijdrage aan dit draadje, anders wordt ie te lang.

"Kaczynski's nederlaag wordt groter." Ik denk alle berichten volgend, dat het inderdaad wel eens zo kan zijn.

Ruud schrijft bezorgd te zijn voor de komende jaren. Ben ik ook een beetje want van puinruimen word je meestal niet populair. Na herstel rechtsstaat komt er wel € 35miljard van de EU vrij dus er is wel een extra budget.
En over vier jaar: in de peilingen op TVN zag ik, dat jongeren van 18-25 jaar voor slechts 14% op PiS hebben gestemd. In combinatie met afname kerkbezoek en religielessen herkenbaar. Over vier jaar zijn er weer nieuwe jongeren bij en een hoop oudere PiS-stemmers overleden. Ik denk dus, dat PiS in 2019 gepiekt heeft. Disclaimer: onverwachte gebeurtenissen daar gelaten want in Polen weet je het nooit zeker......

Pieszyce

Hoezo te Lang??

Je moet them'as niet gaan spreiden dat vinden de zoekmachines niet leuk en is er risico op negeren.

officieel is het afgesteld op20 berichten maar de software is wel eens eigenwijs.