Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Maar er komt lawaai! Kaczyński verliest politiebescherming!

Gestart door Pieszyce, 6 november 2023, 22:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Maar er komt lawaai! Kaczyński verliest politiebescherming!

5 november 2023

Niets toonde misschien de arrogantie van de macht van PiS zo duidelijk aan als de monsterlijke bescherming van Jaroslaw Kaczyński. Er waren aanzienlijke politiemachten bij betrokken. Nu komt het meest waarschijnlijke einde aan deze zelfingenomenheid.

- Wat er is gebeurd in Żoliborz of tijdens de maandenlange herdenkingen, toen politieagenten werden ingezet voor particuliere bescherming, had niet mogen gebeuren. Het was bescherming die niet in verhouding stond tot de dreiging, en daarom denk ik dat de Wet en Rechtvaardigheid partij de politie absoluut politiek heeft behandeld," zegt burgercoalitieparlementslid Dariusz Joński in een interview met 'Wprost'.

- Ik denk dat de mensen nu moeten uitzoeken hoeveel deze bescherming heeft gekost, hoeveel het heeft gekost om de bijeenkomsten van de president te beveiligen," voegt de politicus eraan toe.

Er wordt dus een heel circus voorbereid. Waarschijnlijk zullen de politici van PiS eendrachtig protesteren. Waarschijnlijk tot er rekeningen betaald moeten worden.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Kaczynski neemt afscheid van politiebescherming?
Ondubbelzinnige aankondiging door KO parlementslid

Katarzyna Florencka
5 november 2023

Zodra de oppositie een regering heeft gevormd, verliest Jaroslaw Kaczynski mogelijk de politiebescherming die de afgelopen jaren zijn handelsmerk is geworden. - Wat er is gebeurd in Żoliborz of tijdens de maandenlange herdenkingen, toen politieagenten werden ingezet voor privébescherming, had niet mogen gebeuren, oordeelt KO parlementslid Dariusz Joński en kondigt een boekhouding aan van de uitgaven uit de staatsbegroting voor de bescherming van de voorzitter  van Wet en Rechtvaardigheid.

Honderden gewapende agenten uit heel Polen, politieauto's op afroep, tientallen politiebusjes opgesteld langs een enkele straat in Warschau's Żoliborz district - tijdens de regering van Wet en Rechtvaardigheid had Jarosław Kaczyński een bescherming waar vrijwel elke partijleider in Europa jaloers op kon zijn.

Aan deze tijden komt echter een einde. KO parlementslid Dariusz Joński kondigt in een interview met 'Wprost' de noodzaak aan om verantwoording af te leggen over de uitgaven uit de staatsbegroting voor de bescherming van de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid. - Ik denk dat de mensen nu moeten uitzoeken hoeveel deze bescherming heeft gekost, hoeveel het heeft gekost om de bijeenkomsten van de president te beveiligen," zegt hij.

Tegelijkertijd merkt de politicus op dat Kaczyński "op zijn minst visueel" beter beschermd was dan de Amerikaanse president. - Wat er gebeurde in Żoliborz of tijdens de maandelijkse herdenkingen, toen politieagenten werden ingezet voor privébescherming, had niet mogen gebeuren. Het was bescherming die niet in verhouding stond tot de dreiging en daarom ben ik van mening dat de Wet en Rechtvaardigheids partij de politie absoluut politiek heeft behandeld", benadrukte hij.

Joński oordeelde dat het uitgeven van enorme bedragen aan de bescherming van Jarosław Kaczyński door een grote politiemacht de kenmerken draagt van wanbeheer op het gebied van overheidsfinanciën.

- Geen enkele politicus in Polen wordt door de politie beschermd. Ik kan niet beoordelen of de politie voor het huis van de voorzitter zal verdwijnen, maar ze zullen zeker niet voor politieke doeleinden worden gebruikt. Als een politicus zich in een situatie van echt gevaar bevindt, dan vind ik natuurlijk dat hij die bescherming moet krijgen," zei hij.

Hoeveel heeft de bescherming van Kaczyński gekost?

voorzitter president van Wet en Rechtvaardigheid is lange tijd door de oppositie aan de orde gesteld - maar politievertegenwoordigers hebben keer op keer beweerd dat het delegeren van agenten om Kaczyński te beschermen "geen extra geld oplevert". Dit was het antwoord dat KO senator Bogdan Klich een jaar geleden kreeg - het ging om de bescherming van de PiS voorzitter in Krakau op 11 november.

Krzysztof Brejza diende ook een interventie in met betrekking tot de bescherming van Kaczyński, maar ook hij kreeg geen specifieke berekeningen en bedragen.

- Hoeveel kost het? Het gaat om honderdduizenden zloty's, misschien miljoenen. Ik wil het niet specifiek zeggen, omdat de politie zich altijd verschuilt achter geheimhouding. Ze geven heel algemene informatie. Politiechefs durven ze niet te geven. Als we kijken naar de hele tournee van Jarosław Kaczyński, dan lopen de bedragen in de miljoenen zloty's," schatte hij in een interview met naTemat.

Auteur:    Katarzyna Florencka

Bron:  natemat.pl przez Katarzyna Florencka      język po Polsku