Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Het Hoger Tuchtcollege heeft Roman Giertych vrijgesproken

Gestart door Pieszyce, 10 mei 2024, 22:03

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Het Hoger Tuchtcollege heeft Roman Giertych vrijgesproken

10 mei 2024

Het Hoger Tuchthof heeft advocaat Roman Giertych geldig vrijgesproken van de disciplinaire aanklacht in verband met de vermeende laster van rechter Konrad Wytrykowski wegens deelname aan de zogenaamde hatersschandaal. Wytrykowski, een naaste medewerker van rechter Tomasz Szmydt, werd vertegenwoordigd door advocaat Radosław Lewandowski, die ook Szmydt verdedigde. De aanklachten tegen Giertych in deze zaak zijn ingediend door advocaat Anna Mika-Kozak, disciplinaire woordvoerder in Warschau.

Haatschandaal en disciplinaire aanklachten

Het haatschandaal dat in 2019 uitbrak betrof een groep rechters en ambtenaren van het ministerie van Justitie die betrokken waren bij een campagne om onafhankelijke rechters in diskrediet te brengen. Rechter Konrad Wytrykowski en rechter Tomasz Szmydt behoorden tot degenen die werden beschuldigd van deelname aan het schandaal. Roman Giertych, een bekende advocaat en politicus, beschuldigde Wytrykowski publiekelijk van deelname aan deze campagne.

Advocaat Anna Mika-Kozak, disciplinaire woordvoerder in Warschau, beschuldigde Giertych ervan rechter Wytrykowski te belasteren. Deze aanklachten werden echter juridisch afgewezen door het Hoger Tuchtcollege.

Verdere zaken en eerdere beschuldigingen

Dit is niet de eerste zaak waarin advocaat Anna Mika-Kozak disciplinaire aanklachten tegen Giertych heeft ingediend. Eerder beschuldigde ze hem ervan Patryk Jaki en Paweł Kukiz te hebben beledigd. Ook deze beschuldigingen werden afgewezen.

Giertych benadrukt dat deze zaken de enige disciplinaire aanklachten in zijn juridische carrière waren en dat hij nooit eerder problemen had gehad met het vertegenwoordigen van cliënten. Hij beweert ook dat de beschuldigingen zijn geuit op het hoogtepunt van de rechtsstaat, als een poging van een deel van de juridische gemeenschap om in de gunst te komen bij de autoriteiten.

Eis om excuses en mogelijke juridische stappen

Na te zijn vrijgesproken door het Hoger Tuchtcollege, eist Roman Giertych een officiële verontschuldiging van de disciplinaire afdeling van de Districtsraad van Advocaten in Warschau. Er wordt gesteld dat het uitblijven van excuses een reden zal zijn om verdere juridische stappen te ondernemen.

"Ik verwacht een officiële verontschuldiging van de disciplinaire afdeling van de ORA in Warschau. Dit waren de enige disciplinaire aanklachten in mijn leven. Ik ben er nooit van beschuldigd dat ik cliënten slecht vertegenwoordig. De beschuldigingen ter verdediging van PiS-hoogwaardigheidsbekleders werden geuit op het hoogtepunt van de PiS-macht. Ik behandelde ze als een deel van de bar dat gezellig samenwerkte met de autoriteiten. Het niet aanbieden van excuses zal reden zijn voor verdere juridische stappen", aldus Roman Giertych.

De definitieve vrijspraak van Roman Giertych op beschuldiging van laster aan het adres van rechter Wytrykowski is een belangrijke uitspraak in de context van de vrijheid van meningsuiting en de onafhankelijkheid van de balie. Deze zaak benadrukt de politieke en juridische spanningen die de afgelopen jaren in Polen zijn ontstaan en benadrukt de noodzaak om de onafhankelijkheid van het rechtssysteem te waarborgen. Roman Giertych, die verdere juridische stappen aankondigt als er geen excuses worden aangeboden, maakt duidelijk dat hij niet van plan is de strijd voor zijn goede naam op te geven.

Bron:    wiesci24.pl         język po Polsku